Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Tuskin tosta on kyse, tai ei sitä tiedä. Ties vaikka tuo henkilöauto on stumpannut ja takana olevan linja-autonkuljettajan huomio ollut kenties matkustaja peilissä samalla. Mistä tota tietää mikä se tapaus on ollut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Pitäis busseissa olla samanlaiset mustat laatikot kuin lentokoneissa, niin loppuis tää arvailu Niistä pystyis päättelemään että mitä oli tapahtunut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Eikö busseista ole yleensäkin huono näkymä aivan siihen puskurin eteen kuten muussakin raskaassa kalustossa, joten voi vain olla ettei kuski pystynyt näkemään/arvioimaan kunnolla etäisyyttä tuohon "pikkuautoon" ja tuli liian lähelle. Olettaisin näin (paitsi ettei mitään ei voi/saa ikinä olettaa). Se oli sitten varsin ammattitaitoinen kuski. Jotkut kuskit voi säheltää kolikoiden tms. kanssa, eikä huomaa bussin ryömivän hitaasti eteenpäin. Nähty pariin otteeseen..... Busseissa ja kuorma-autoissa etusäleikkö/puskuri on tuulilasin tasolla. Ei sitä voi arvioida väärin kuten henkilöauton pitkää nokkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Luulis sunkin tajuavan, että tossa on lähes kaikki mahdollista, minkä takia tuo kolari tapahtui. Sori vaan, mutta kaikki ei todellakaan ole mahdollista paitsi silloin, kun te tunarit olette liikenteessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Se oli sitten varsin ammattitaitoinen kuski. Jotkut kuskit voi säheltää kolikoiden tms. kanssa, eikä huomaa bussin ryömivän hitaasti eteenpäin. Nähty pariin otteeseen..... Busseissa ja kuorma-autoissa etusäleikkö/puskuri on tuulilasin tasolla. Ei sitä voi arvioida väärin kuten henkilöauton pitkää nokkaa. Niin tuo "huomaamatta ryömiminen" ei näillä uusilla autoilla oikeastaan ole yleistä. Scanioissa ja Volvoissa on niin kevyet jarrut, ettei sen painamiseen pitkälläkin aikavälillä tarvitse sen enempää huomiota kiinnittää. Jos kyse on vanhasta linja-autoista, jossa on raskas jarrupoljin/kovat jarrut, kenties ei edes levyjarruja;, käy kuskille kun kuskille tollasia huomaamatta ryömimisiä. Niitä on tietenkin vaikea ymmärtää, kun ei asioista tiedä, mutta se ei paljoa tarvitse liikennevaloissa kun huomaa auton hiljalleen ryömivän. Hieman omiin ajatuksiin vaipumista tai ajosarjakirjan tarkistamista esimerkiksi. Ja tosta arvioinnista, no sulla on kokemusta näköjään niin eiköhän toi asia noin ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Vaikka ymmärtäisi, niin on se kyllä vaikea ymmärtää. Mikään auto ei kyllä ryömi ellet nuku siinä kuskin penkillä! Varsinkin jos jonkin ryömimisen takia on törmännyt, niin saa kyllä kuski aika tunari olla.. Kokemus puhuu! Kun et tiedä, niin älä lässytä. OKEI? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 No niin voitaisko tää nyt lopetella. Ite en ole kuin 100 metriä ajanut kaksikerroksista.(ok. lopetan lesoamisen tähän.) Mutta Samia uskon sillä hän on bussikuski joka tietää asioista helpommin. Isäni taas on ajanut ammatikseen n. 20 vuotta busseja ja kyllä vieläkin vahinkoja sattuu. Ja eikä bussikuskit ole mitään robootteja jotka ovat alati valppaina kerran isäni tuli kotiin keikalta ja meni suoraan nukkumaan ajovaatteet päällä klo 9 illalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Tuskin tosta on kyse, tai ei sitä tiedä. Ties vaikka tuo henkilöauto on stumpannut ja takana olevan linja-autonkuljettajan huomio ollut kenties matkustaja peilissä samalla. Mistä tota tietää mikä se tapaus on ollut. Kohta alkaa oikeasti pelottamaan kulkea bussilla. Onko oikein yleistäkin, että bussikuski katselee ihan muualle kuin eteen / liikennettä kun lähdetään liikkeelle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 No mitä itse olen huomannut ainakin pysäkillä kuski ensin katsoo eteen ja peileistä että voi lähteä liikkeelle ja sitten pistää bussiin liikettä ja vilkaisee pysyvätkö kaikki pystyssä. Tämä tosin perustuu omiin huomioihini. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Kohta alkaa oikeasti pelottamaan kulkea bussilla. Onko oikein yleistäkin, että bussikuski katselee ihan muualle kuin eteen / liikennettä kun lähdetään liikkeelle? Pelottaa jo. En ole uskaltanut vuosiin enää kulkea. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2008 Kokemus puhuu! Kun et tiedä, niin älä lässytä. OKEI? Ymmärsinkö oikein että vain kaltaisesi voi ns. kokemuksella ymmärtää, että bussi voi ryömiä huomaamatta, vaikka kuski olisi valppaana? Tuo Joonan arvostelu haukkumisesta on sikäli erikoista, että sinä teet niin muita tielläliikkujia kohtaan harva se päivä. Ikinä en ole huomannut sinun muuta kuin valittavan sekä hakkuvan muita ääliöiksi, tunareiksi ja ties miksi. Vieläpä usein näillä suosimillasi super -liitteillä, eli syvältä kauna tuntuu kumpuavan. Kun itse jakelet moisia ajatuksia, niin pitäisi kyetä ottamaan hieman itsekkin vastaan, ilman että ns. ammattilaisen maailma järkkyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2008 Jossittelua. Mun mielipide on se, että esim. äänet ei kyllä hirveemmin pitäis vaikuttaa ajokykyyn. Itse olen kokenut aika kovan pamauksen selkäni takana, kun rele poksahti ja syttyi tuleen, enkä silti ajanut mitenkään holtittomasti minnekkään. Painoin vaan jarrua..tosin tässä nyt ei ollut vaaraa törmäämisestä mihinkään, mutta silti homma pysyi hanskassa. Vesipyssysodat tuskin pitäis aiheuttaa kolareita...alkaa tosiaan pelottaa.. Okei mulla kyseessä intin vehe, mutta yhtälailla sitäkin ajetaan kuin bussia. Kaippa se tosiasia on vain, että bussia ajaa ne tunarit.. Minä luovutan. Sovitaan näin. Ei ois pitäny kirjottaa yhtään mitään. Olkoot koko juttu, harmi vaan, että tämä on mun alottama topikki. No viisaammat saa jatkaa. Minä en enää osallistu. Menee meinaa hermot teihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2008 Minä luovutan. Sovitaan näin. Ei ois pitäny kirjottaa yhtään mitään. Olkoot koko juttu, harmi vaan, että tämä on mun alottama topikki. No viisaammat saa jatkaa. Minä en enää osallistu. Menee meinaa hermot teihin. No Sami, et ole ainoa, joka ehkä on kyllästynyt, Olen 1989 aloittanut alalla niin linja- kuin tilausliikenteessä, nyt jo siirtynyt muualle, mutta tukka on pystyssä ollut monta kertaa näitä lukiessa. Tsemppiä Sami sinne mahurin/tuupparin rattiin vaan, moni ei tiedä, mitä kirjoittaa ja mitä bussin ajaminen vaatii. Jos nyt ajatellaan tuota asiaa yleisesti, se on palveluammatti, jossa vastataan itsensä hengestä, max. up to mitä tahansa 60+. Jos joku alkaa vittuilemaan, antaa sitten olla. Luojan kiitos, raskaan kaluston ihmisillä on asiaan näkemystä yleisellä tasolla. Kuitenkin samahan se, onko Siwan kassa, opiskelija, tohtori, ratikkakuski taikka MD11- kapteeni, yhtälailla, tarviiko tuosta alkaa jopa vittuilemaan. Heti kun joku tunnistaan itsensä, laittakaapa meiliä, niin tulen vittuilemaan tasan omasta ammatista tai mistä muusta vaan, jos ei "minun silmään" satu menemään. 8) Jos joku haluaa bussinkäsittelystä opetusta (tai tai vaikkapa moottoripyörän up to yhdistelmään), ottakaa yhteyttä, sitä tulee haluttaessa, kun rahaa löytyy, ja opetusta antaa tasan ammattilaiset (en minä.... ). Niille, jotka alkaa tästä repimään palstatilaa, voin sanoa - ei kannata. Yhteenkään kommenttiin en ota kantaa täällä, laittakaapas privaattina kiitos. Vastaan mielelläni sanomistani siellä. Tämä thread on enemmänkin ehkä bussikuville, tuon otsikon mukaan. Ja malttia ja hyvää liikennekulttuuria kaikille. Oikeasti, se on siellä kaikkien meidän yhteispeliä kaikkien meidän hengellämme. Niin, ja lähimmäisten... - Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2008 Minä en enää osallistu. Menee meinaa hermot teihin. Moneskos kerta tämä on kun sanot noin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2008 Ymmärrän toki lojaalisuuden oman alan virkaveljeä kohtaan. Tässä ei ole kyse yleisesti bussinkuljettajien ammattikunnan väheksymisestä. Sami on yksi heistä ja jos täällä on vääntöä Samin kanssa, niin siitä on turha ottaa herneitä koko ammattikunnan puolesta. Jos tästä alasta tehdään koko ajan jotenkin erityisen haastavan oloista keskusteluissa, niin toki se saa aikaan myös ns. vastavoimia. Tälläkin alalla on ammattilaisia ja ammatikseen ajavia. Tämä pätee tietysti aloihin ja ammatteihin kautta skaalan, eikä mitään kannata yleistää. Kyllästyä saa kuka haluaa, mutta jos on osaltaan heittämässä ns. löylyä lisää, niin mielestäni saa sitten kestää lauteilla, vaikkei olisikaan enään aina kivaa. Kohta palataan jäähyltä taas lauteille ja lähdetään taas, kun kavereiden kanssa tulee liian kuuma ja sama jatkuu... Se on omalta osaltaan myöskin aika rasittavaa. Ja ruokkii osaltaan tätä keskustelun ainaista kehän kiertoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2008 Jumlauta, luuletko että on kiva lukea asiasta mitään tietämättömien selityksiä siitä, miten joku asia ei voi olla mahdollista tai miten joku asia pitäisi tehdä vaikkei ole koskaan edes linja-autoratin taakse istunut saati ajanut elämässään? Yritä sitten järjellä selittää näitä asioita? Ei siitä mitään tule kun täällä on niin lahjakkaita ihmisiä vääntämään, jotka saavat hymy-hymiönkin näyttämään hetken vääntämisen jälkeen suru-hymiöltä. Siitä syystä mulle riitti, pitäkööt joku martyyrina tai pelkurina tai jotain muuta vastaavaa. Aivan sama. Jos pitää joka ikiseen kommenttiin alkaa viisastelemaan ja pätemään asioilla, joista ei oikeastaan ole mitään hajuakaan saati kokemusta, niin tehkää niin, mutta minä en enää jaksa asiaan puuttua. Täällä kun tuntuu olevan niin monta ammatikseen linjaa ajavaa, että parempi etten ala väliin sanomaan mitään, ettei vaan mene jollain päivä pilalle tai itsetunto kärsi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2008 Sami, mielipiteitä liikenteestä voi olla muillakin kuin bussikuskeilla ja kaikesta huolimatta ei bussin ajaminen ole teknisesti niin haastavaa, että sitä kokeilemattomat eivät voisi silti epäillä jotain väittämääsi. Sulla on omat haasteet ja vaikka jakeluauton kuskilla omat ja moni kokee henkilöautonkin ratin takana liikennetilanteita enemmän päivässä kuin sinä, mutta ei se fyysisesti isompi auto ole kuitenkaan mikään ihme vempain, vaikka kori, mitat ja massat poikkeaakin toisista. Ei kuitenkaan missään raskaimman ja vaikeimman sarjan kaluston parissa painita täällä YTV:n alueella. "Elävien" kuljettaminen tuo toki omat haasteensa ja hyvä asiakaspalvelutaito ja muut tekijät ovat eri tavalla esillä kuin monissa muissa kuljetusalan hommissa. Sitä kukaan ei varmaan kiistä. Vastuuntunto ei saa olla kiinni siitä, kuka milläkin ajaa ja asenteiltaan monenlaisia kuljettajia on myös bussin ratissa. Mutta jos asenteet on kohdallaan, ja ratti pysyy kädessä niin bussin rattiin(kaan) ei kouluttauduta minkään erityisen seulan kautta ja en tämän ainaisen jankkaamisenkaan jälkeen ymmärrä noilla "kun ette voi tietää, niin olkaa hiljaa" -kommenteilla muuta kuin sen, että käytät niitä viimeisenä suojakilpenä, kun et muuta tapaa keksi poistua aiheesta, jonne olet osaltasi matkannut liian syvälle. Edelleen kuulisin mielelläni ne tekijät, joiden varjosta suot itsellesi oikeuden arvostella mitä ja ketä vain, mutta joiden takia muiden on parasta olla hiljaa, kun eivät kuitenkaan mistään tiedä. Kuten joskus aiemminkin kirjoitin, tiedän pari alallasi olevaa, jotka kuulisivat ne "salaisuudet" myös mielellään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2008 Kuten joskus aiemminkin kirjoitin, tiedän pari alallasi olevaa, jotka kuulisivat ne "salaisuudet" myös mielellään. Niinpä joo, sitä on naureskeltu keltankokka kuskille kahvipöydässä ja ihmetelty asiaa enemmänkin. Eiköhän ne sitten tiedä ne salaisuudet kertomattakin. Oon kyllä niin täynnä tätä shittiä pikkuhiljaa, että taidan hiljentyä tähän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Juhannuksen aaton illalta muuta Nordkappiin menijä... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2008 Eurolinesin kyyti (Tallinna-Riika) tauolla Pärnussa. [ attachment removed / expired ] Riika-Krakova vuoro tauolla jossain bensiksellä. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2008 OHO! Onkos tuo riika-krakova linjan bussi Setra S228 "Doppeldecker"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2008 OHO! Onkos tuo riika-krakova linjan bussi Setra S228 "Doppeldecker"? En tiedä tarkkaan tuota mallinumeroa, mutta doppeldecker ja Setra se ainakin on. Ihan mukavaa kyytiä, tosin Puolan puolella tiet paikoin sen verran huonossa kunnossa, että herkempi hipiäiseltä uni katkeaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2008 228 se on. Isällä OLI tommonen joku onkin voinut bongata muutama vuosi takaperin Turun katukuvassa. Kuinkas monta paikkaa oli? Ja jos löytyy enemmän kuvia pistä vaan tulemaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2008 Ei valitettavasti tullut otettua enempää kunnollisia kuvia noista kulkupeleista, eikä tullut katsottua paikkalukuakaan. Kaikki matkustajat olivat ylhäällä (ei täysi lasti porukkaa) ja alakerta oli kahden kuljettajan käytossä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2008 Must piti tulla bussikuski mut sitten mun luokkalaiset haukku et musta tulee sellanen ruotsia sönköttävä paikallisbussikuski siihen loppu mun haaveilut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla