Guest Aaltonen

Bussi kuvausta

436 viestiä aiheessa

Renkinäpä hyvinkin. Aika tarkalleen 15-16e/h on nettopalkka tällä hetkellä. Eli kun nettopalkka jaetaan tehdyillä työtunneilla kuukauden ajalta. Tunteja tosiaan tulee n. 180 ja täytyy muistaa, että joka toinen lauantai on noissa tunneissa mukana, mutta niistä ei makseta palkkaa ja saan ne palkallisena vapaana kun lähden Kauko-Itään 3 kuukauden kuluttua. Henkilökohtaisesti mä en tunne montaakaan rekkakuskia, jonka nettopalkka on alle 3000e kuukaudessa veroprosentin vaihdellessa n. 18 - 25. Eikä kukaan tee mitään hirveitä ylityömääriä.

Ihan mielenkiinnosta on pakko kysyä, että millä tavalla saat veroprosentin noin alhaiseksi tuollaisilla ntotuloilla? Todella paljon asuntolainaa ja huollettavia lapsia? Vai muodostuuko ilmoittamasi "palkka" päivärahoista ja varsinaisesta palkasta? Ei sillä, että se minulle kuuluisi, mutta tuollainen veroprosentti olisi kiva saada.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta on pakko kysyä, että millä tavalla saat veroprosentin noin alhaiseksi tuollaisilla ntotuloilla? Todella paljon asuntolainaa ja huollettavia lapsia? Vai muodostuuko ilmoittamasi "palkka" päivärahoista ja varsinaisesta palkasta? Ei sillä, että se minulle kuuluisi, mutta tuollainen veroprosentti olisi kiva saada.

 

tomppa

 

Jospa Joona on samanlainen talousnero kuin eräät naisjulkkikset? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta on pakko kysyä, että millä tavalla saat veroprosentin noin alhaiseksi tuollaisilla ntotuloilla? Todella paljon asuntolainaa ja huollettavia lapsia? Vai muodostuuko ilmoittamasi "palkka" päivärahoista ja varsinaisesta palkasta? Ei sillä, että se minulle kuuluisi, mutta tuollainen veroprosentti olisi kiva saada.

 

tomppa

Totta! Noin puolikkaalla tuosta nettotulosta saa maksella n. 20% veroja..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Renkinäpä hyvinkin. Aika tarkalleen 15-16e/h on nettopalkka tällä hetkellä. Eli kun nettopalkka jaetaan tehdyillä työtunneilla kuukauden ajalta. Tunteja tosiaan tulee n. 180 ja täytyy muistaa, että joka toinen lauantai on noissa tunneissa mukana, mutta niistä ei makseta palkkaa ja saan ne palkallisena vapaana kun lähden Kauko-Itään 3 kuukauden kuluttua. Henkilökohtaisesti mä en tunne montaakaan rekkakuskia, jonka nettopalkka on alle 3000e kuukaudessa veroprosentin vaihdellessa n. 18 - 25. Eikä kukaan tee mitään hirveitä ylityömääriä.

 

Provoa provoa .. kuten aina ..  :P 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Provoa provoa .. kuten aina ..  :P 

 

Ehkäpä, ehkäpä  ;) Ken ties, mut ei kertonut ;D

 

Vakavasti ottaen, jos nopeasti tehdään pikku laskutoimitus. Otetaan ihan näin esimerkkinä ja vähän suuntaa antavana kuljetusalan palkkauksesta..

 

Tuntipalkan ollessa 11,89e, lasketaan vaikka päivän pituudeksi 10h kompensoimaan aina silloin tällöin tulevia odotuksia, vitutusta jne ja sovitaan, että niitä on 2vko jaksossa 11.

 

Perustuntipalkka 951e, 12kpl 50% 214e ja 18kpl 100% 428e. 11. päivä eli lauantai (vapaapäivänä tehty työ) 100%, eli lisätään 120e. Iltalisiä tulee n. 79e ja yölisiä n. 104e.

 

Nämä kun lasketaan yhteen, saadaan tulokseksi ~1900e, joka kerrotaan kahdella, jotta saadaan kuukauden palkka, ~3800e. Vähän provikkaa päälle ja lain mukaan kuuluvat päivärahat. (Forumilaisille seuraava pähkinä purtavaksi, mitä saa maksaa ja mitä ei..). Sitten lisätään vielä se muksu ja vähän lainaa ja päästään aika lähelle.

 

Ja kaikki vain TES:n palkalla suht lyhyellä päivällä. Ja irtoperäkuskit ajaa 12e/h läpituntihinnalla 15 tuntia päivässä ja kiukuttelee, kun ei jää käteen mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

11. päivä eli lauantai (vapaapäivänä tehty työ) 100%, eli lisätään 120e. Iltalisiä tulee n. 79e ja yölisiä n. 104e.

 

Ja kaikki vain TES:n palkalla suht lyhyellä päivällä. Ja irtoperäkuskit ajaa 12e/h läpituntihinnalla 15 tuntia päivässä ja kiukuttelee, kun ei jää käteen mitään.

 

Normaali lauantai ei ole vapaapäivä siinä mielessä, että siitä pitäisi maksaa vapaapäivätyölisä TESin 10 §:n perusteella. Kohdassa tarkoitettuja vapaapäiviä ovat pääsiäislauantai sekä juhannus- ja jouluaatto. Tätä ei pidä sotkea sairausajan palkkaa käsittelevään 22 §:n vapaapäivän määrittelyyn, jota sovelletaan vain sairausajan palkkaa maksettaessa.

 

Toisaalta kk-palkkaa varten 2-viikkopalkka pitää kertoa 2,15:sta, koska kuukaudessa on laskennallisesti vähän yli kaksi 2-viikoisjaksoa.. 2,15*1780 = 3827 eli oikeassa suuruusluokassa ollaan enivei edelleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaali lauantai ei ole vapaapäivä siinä mielessä, että siitä pitäisi maksaa vapaapäivätyölisä TESin 10 §:n perusteella. Kohdassa tarkoitettuja vapaapäiviä ovat pääsiäislauantai sekä juhannus- ja jouluaatto. Tätä ei pidä sotkea sairausajan palkkaa käsittelevään 22 §:n vapaapäivän määrittelyyn, jota sovelletaan vain sairausajan palkkaa maksettaessa.

 

Totta, mutta onkos sulla sitten maanantai vapaata jos ajat sen lauantain? TES:n mukaan viikon aikana täytyy antaa 2 vapaapäivää. Esim minäkin ajaessani pe-la yönä, saatan olla kotona vasta lauantaina puolenpäivän aikaan, mutta sunnuntaina pitäisi iltapäivällä taas lähteä. Silloin siitä voi vaatia vapaapäivälisää, vaikka TES ei tuntisikaan sitä sillä tavalla. Jokainen neuvottelee itselleen sen palkan, mihin neuvottelutaidot riittävät.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kun lasketaan yhteen, saadaan tulokseksi ~1900e, joka kerrotaan kahdella, jotta saadaan kuukauden palkka, ~3800e. Vähän provikkaa päälle ja lain mukaan kuuluvat päivärahat. (Forumilaisille seuraava pähkinä purtavaksi, mitä saa maksaa ja mitä ei..). Sitten lisätään vielä se muksu ja vähän lainaa ja päästään aika lähelle.

 

Silloin kun vielä muistin yhden alan raskaan kumipyöräliikenteen TES:sin melkein ulkoa (työantajan puolelta), niin TES sanoi milloin pitää maksaa päivärahaa ja verottaja milloin saa maksaa päiväräahaa. Väliin jäi jonkinmoinen väli, ajallisesti.

Tällähän jotkut firmat sitten tekivät liikevaihtoa ja kuljettajat saivat korvauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo yhtä rekka-ammattilaista naureskeltiin tossa tauolla yks päivä. Oli kuva Metrossakin. Upea kuva olikin.

Oli yrittänyt Manskulta kääntyä Nordenskjöldinkadulle. Ajosuuntana Mansulla keskusta. Siitä ei puoliperällä edes pysty kääntymään sinne, ellei tuhlaa siihen 20 minuuttia ja saa aikaan sievoisen liikennekaaoksen....

Vaihteeksi taas "ammattilainen" asialla.

 

No oikeasti kun aina morkkaat linja-autokuljettajien tekemisiä, olet vaan kateellinen kun et itse aja ikkunapakettiautolla linjaa.  :D

Huoh, pitääkö käydä joku päivä kokeilemassa. Väitän, että siitä taipuu täysperävaunukin sinne, ehkä joutuu ottamaan tilaa "väärältä" kaistalta (vaikka kummaltakaan ei saakaan kääntyä), mutta kyllä se sinne alle 15 sekunnin menee silti. Mitä tulee sitten tilanteiden eroihin, niin ilmeisesti tämä rekka oli ajanut päiväsaikaan pitkäksi siitä reijolankadun risteyksestä, silloin ympärikääntymisen mahdollisuudet ovat vähän toista luokkaa kuin bussilla aamuhämärissä... Tosin kyllähän siinä saa u-käännöksenkin tehtyä manskulla täysperän kanssa, ihan vaan sillä logiikalla, että siitä taipuu vetoautokin ilman peruuttelua ympäri ja riittävän pitkiä välejä kyllä on niin, ettei keskikoroke jää vaunun alle...

 

Kokeilin tätä viime yönä, eihän siinä tarvitse edes hiljentää mitenkään erityisesti, lääniä on vaikka muille jakaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun vielä muistin yhden alan raskaan kumipyöräliikenteen TES:sin melkein ulkoa (työantajan puolelta), niin TES sanoi milloin pitää maksaa päivärahaa ja verottaja milloin saa maksaa päiväräahaa. Väliin jäi jonkinmoinen väli, ajallisesti.

Tällähän jotkut firmat sitten tekivät liikevaihtoa ja kuljettajat saivat korvauksia.

Niinhän siihen jää. Verottajan osalta päätös löytyy mistäpä muualtakaan kuin dokkarista "Verohallituksen päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2008", sn 1262/2007 (10 - 12 §)

 

http://www.vero.fi/default.asp?article=5890

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh, pitääkö käydä joku päivä kokeilemassa. Väitän, että siitä taipuu täysperävaunukin sinne, ehkä joutuu ottamaan tilaa "väärältä" kaistalta (vaikka kummaltakaan ei saakaan kääntyä), mutta kyllä se sinne alle 15 sekunnin menee silti. Mitä tulee sitten tilanteiden eroihin, niin ilmeisesti tämä rekka oli ajanut päiväsaikaan pitkäksi siitä reijolankadun risteyksestä, silloin ympärikääntymisen mahdollisuudet ovat vähän toista luokkaa kuin bussilla aamuhämärissä... Tosin kyllähän siinä saa u-käännöksenkin tehtyä manskulla täysperän kanssa, ihan vaan sillä logiikalla, että siitä taipuu vetoautokin ilman peruuttelua ympäri ja riittävän pitkiä välejä kyllä on niin, ettei keskikoroke jää vaunun alle...

 

Kokeilin tätä viime yönä, eihän siinä tarvitse edes hiljentää mitenkään erityisesti, lääniä on vaikka muille jakaa...

 

Muistelen tuon jumiin jääneen yhdistelmän olleen FHRA.n (käytössä) jenkkivolvolla oleva yhdistelmä, eli normaalia pidempi, kai? kaivan jostain sen uutisen...........

 

Edit. löytyi tuo uutinen. Ohessa..........

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen tuon jumiin jääneen yhdistelmän olleen FHRA.n (käytössä) jenkkivolvolla oleva yhdistelmä, eli normaalia pidempi, kai? kaivan jostain sen uutisen...........

 

Edit. löytyi tuo uutinen. Ohessa..........

 

Tämä on nyt eri päin kuin Aaltosen versio, jossa oltiin käätymässä manskulta jäähallille. Jos kyseessä on kuitenkin sama yhdistelmä, niin Aaltonen on kertonut jutun väärin.

 

Oli yrittänyt Manskulta kääntyä Nordenskjöldinkadulle. Ajosuuntana Mansulla keskusta. Siitä ei puoliperällä edes pysty kääntymään sinne, ellei tuhlaa siihen 20 minuuttia ja saa aikaan sievoisen liikennekaaoksen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuohan se oli joo. En minä tarkkaan musitanut miten se meni, mutta pisti vaan mietityttämään tuo juttu sillon aikoinaan. Mokasin. En muistanut, että kyseessä oli normaalia pidempi laitos.

Hyvä, että Marko kaivoi tuon jutun jostain bittiviidakosta näytille, niin saatiin selvyys. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuohan se oli joo. En minä tarkkaan musitanut miten se meni, mutta pisti vaan mietityttämään tuo juttu sillon aikoinaan. Mokasin. En muistanut, että kyseessä oli normaalia pidempi laitos.

Hyvä, että Marko kaivoi tuon jutun jostain bittiviidakosta näytille, niin saatiin selvyys. 

 

Pitänee siis mennä ajelemaan vähän lisää. Harmi, ettei tuolla suunnalla tule usein ajettua kärryn kanssa... Voi kyllä olla, että joutuu hakemaan tilaa raitiovaunukiskojen puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään Yyterin Teboililla kuulin, että saattaapi olla jopa myynnissä jos kiinnostaa :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama Bussi kuva Sellolta tänään iltapäivällä.

 

 

Vähän yleiskuvaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Puolimatalaa ja takaovetonta. Concordia #336 Carrus City M.

[ attachment removed / expired ]

 

Concordia #482 Scania alustainen Lahti Scala.

[ attachment removed / expired ]

 

Concordia #67 Carrus City L.

[ attachment removed / expired ]

 

Mainosteipeissä. Concordia #614 Volvo 8700 teli.

[ attachment removed / expired ]

 

Espoon Auton vanhemmissa (ja karseammissa) väreissä. Concordia #113 Carrus City L

[ attachment removed / expired ]

 

Ja loppuun täysmatalaa maakaasulla. HelB #733 MAN Lion's City.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimitettiin nyt ennen uuttavuotta niille uusille palvelulinjoille. 10kpl muistaakseni... VDL Kustersin tekemiä, matalalattia jouduttu Sprinterin voimansiirron takia tekemään vähän kardinaalin siirtoa, osassa niiaus järjestelmä... Ja tosiaan Sprinter 515 alustalle tehty.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..jouduttu Sprinterin voimansiirron takia tekemään vähän kardinaalin siirtoa..

Vai että on ihan kardinaalia täytynyt siirtää? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Niemenmäessä me asutaan niin korvessa, että täällä käy tällainen peli:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Ilkka!

Mikäs on tuon Vankkurin pysäkkiaika Niemenmäessä? Ajattelin että voisin joskus tulla fiilistelemään lapsuuden kesien tunnelmaa kauppa-autossa. Ja netistä en saa reittiaikatauluja avattua.

 

Äkkiseltään tuntuu erikoiselle että pääkaupunkiseudulla on yhä noita autoja. Siis siellä missä on kaupatkin lähellä. Niemenmäestäkään ei ole Munkkivuoren ostarille muutamaa sataa metriä pidempi matka.

"Mummoja ja vaareja" tietysti riittää mutta on nyt noita palvelulinjojakin tarjolla kaupoille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään