Tuomas Kuosmanen

Pari kuvaa baltiasta

17 viestiä aiheessa

Eli tehtiin lyhykäinen pääsiäisreissu Riikaan.

 

Sääennuste ja havainnot ja sääkartan tutkinta lupaili cumulus-pilvimattoa Eestiin joka loppuisi Riikan lahdelle, kun näytti termiikki-aktiviteetilta tuo pilvihärdelli. Siispä Nokasta ulos Suomenlahdelle ja lentopinnalle 60. Turbo vetää hyvin.. :) Aloitetaan kunnon lakanalla, kun näistä saa kivoja 800 pikseliä leveinä  ;D Tässä ollaan Tallinnan edustalla menossa ja mantereen päällä näkyy cumulusta.

full

 

Tässä vaiheessa myös seurailtiin pilvien toppeja ja päädyttiin pyytämään pintaa 80 koska seassa oli muutamia CB:n tatteja siellä täällä jotka nousivat muita korkeammalle..

 

Alla komeaa purjelentokeliä (pohjat 5000+ jalkaa!), topissa riittämiin aurinkoa mistä sai taas maksaa kun ei talven jäljiltä tajunnut.. naama punoittaa kivasti tätä kirjoitellessa.. :)

_DSC8040.jpg

 

Lopullinen matkalentokorkeus asettui pinnaksi sata, näin pysyi kaikki etäisyydet pilviin niinkuin pitääkin. -20ºC... brrrh..

medium

 

Tämä seuraava versio kuvasta kertoo enemmän fiiliksestä, mutta sitä ei oikein uskalla laittaa yksinään kun luulette vielä että lennettiin pilvessä koko matka ;D Aurinko on tosi kirkas, kevät on pitkällä!

medium

 

Säätieteily osoittautui oikeaksi ja topista alas tultiin nätisti koko Riikan lahden kokoisesta "reiästä". Se näkyykin ylemmän kuvan oikeassa reunassa muttei selviä kuvasta niin hyvin.

 

Härveli parkissa perillä

medium

 

Paluumatka tänään tapahtui lentopinnalla 70, tasaista ja mukavaa kyytiä. Ja molempiin suuntiin vieläpä myötätuulta kivasti, harvinainen tuuri kävi sen suhteen.

medium'

 

medium

 

Raplan ruohokenttä. Kuvassa muutama asia mistä saattaa herätä pieni aavistus neuvostomiehityksen aikaiseen militäärikäyttöön :)

medium

 

Helsinkiä auringossa.

medium

 

Tästä Nokkaan 2500 jalassa ja Peten selvittämänä myötätuuleen 18 ja laskuun. Hyvä reissu. Kuopiota mitenkään väheksymättä, kannattaa muistaa että etelässäkin on kivoja paikkoja missä käydä.. :)

 

//T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tehtiin lyhykäinen pääsiäisreissu Riikaan.

muita korkeammalle..

 

 

Lopullinen matkalentokorkeus asettui pinnaksi sata, näin pysyi kaikki etäisyydet pilviin niinkuin pitääkin. -20ºC... brrrh..

medium

 

//T

 

 

Vähän niinkö kattelin tuota korkeusmittaria, että 100f=fl100, mutta olihan siellä se "pikkuviisari". Meille muovikonelentäjille varmaan pitää korkeus ilmoittaa: kun pikkuviisari on nollan päällä ja kaks pitkää ykkösen päällä, niin korkeus on baut fl100 :)

Korkeammalle kun meette niin "happi loppuu, naurattaa"

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän niinkö kattelin tuota korkeusmittaria, että 100f=fl100, mutta olihan siellä se "pikkuviisari". Meille muovikonelentäjille varmaan pitää korkeus ilmoittaa: kun pikkuviisari on nollan päällä ja kaks pitkää ykkösen päällä, niin korkeus on baut fl100 :)

Korkeammalle kun meette niin "happi loppuu, naurattaa"

HS

 

Joo, kommentointi vois olla toisenlaista ku laittas että "oli kiva aamusumu, pistettiin sit sadassa jalassa tallinnaan" ;D

 

Hapen takia oltiinkin tossa pinnalla sata vain se ihan loppupätkä toppia, tuonne mahtui muutenkin ihan hyvin mutta haluttiin ottaa se 1000 jalkaa pilveen pystysuunnassa ilman että piti kiertää cb:t sivusuunnassa. Ja halusivat meidät parillisella pinnalla kun mentiin länteen päin.

 

Itse asiassa tossa tosiaan on 10100 jalkaa, trimmi aavistuksen vedolla ja kameran kanssa säätäessä sitten se sata jalkaa hiipi ylimääräistä.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten riittää hytissä lämmin ilma tommosessa pakkasessa?

 

Kävin eilen lenteleen hyppylentoja SMA:lla ja siellä ei varsinaisesti hiki virtaa, onhan siinä tosin iso ovi jota raotellaan vähän väliä mutta tuntuu kylmemmältä kuin vanhan moottorin aikaan. Toisaalta, voishan sitä laittaa paksumpaa villapaitaa päälle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikkoki vaan se kelkkahaalari päälle ku lähet niitä hyppijöitä lennätteleen.. Laittakaa diesel/bensa webasto lattialle hurraamaan ni ei tule kylmä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten riittää hytissä lämmin ilma tommosessa pakkasessa?

 

"Huonosti?" :) Vähän sama ku kuplavolkkarissa, eli kunnolla päälle niin hyvä tulee.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikkoki vaan se kelkkahaalari päälle ku lähet niitä hyppijöitä lennätteleen.. Laittakaa diesel/bensa webasto lattialle hurraamaan ni ei tule kylmä :D

 

Kärsii imago kun se kelkkahaalari ei varmaan mahdu lentohaalareitten alle  ;D

 

Onhan noita Janitroleja yms. lisälämmittimiä jotka toimii polttoaineella nähty noissa vähän isommissa koneissa, tyyliin Navajot ja Caravaanit..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten riittää hytissä lämmin ilma tommosessa pakkasessa?

 

Siinä ilmassa sitä ei niin huomannutkaan, mutta kun perille pääsi, niin kummasti hytisytti. Käsien lotraaminen lämpimässä vedessä ja lämmin teekupponen lentokentällä bussia odotellessa palautti osan menetystä lämmöstä takas  :laugh:

 

Jotenkin itse lentäessä tulomatkalla tuntui vielä viileämmältä, vaikkei pakkasta niin paljon ollutkaan. Varmaan lentäessä istuu sen verran tönkömmin  ;D

 

Antti 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavan olonen reissu. Mun piti pari vuotta sitten käydä myös tuolla mutta sää muutti suunnitelmat ja kohteeksi vaihtui Bromma. Vieläkin vähän kutkuttelee välillä että pitäis päästä käymään RIX:issä. Minkaslaiset maksut oli kentällä ja miten hoitui/hoituu tuon Viron ilmatilan käyttömaksu? Varmaan siitä lähettävät jotain navigointimaksua kerholle, vai miten se toimii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Huonosti?" :) Vähän sama ku kuplavolkkarissa, eli kunnolla päälle niin hyvä tulee.

 

//T

 

 

Moi,

 

Sitä on käyty sitten taas oikein korkealla ja kovaa :thmbup:

 

Kauankos CAU kiiti RIX:iin ja takasin?

 

 

t.Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkaslaiset maksut oli kentällä ja miten hoitui/hoituu tuon Viron ilmatilan käyttömaksu? Varmaan siitä lähettävät jotain navigointimaksua kerholle, vai miten se toimii?

 

Navigaatiomaksuja ei otettu ollenkaan, kenttämaksuja n. 45 egee, josta suurin osa handlingia! Kallista kyytiä siellä kentällä  ;D

 

Virosta saattaa tulla laskua jälkeenpäin Tallinnan TMAn käytöstä, mutta tuo pelkkä navigaatiomaksu ei taida VFR-koneen kohdalla niin mahdoton olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä reissu. Kuopiota mitenkään väheksymättä, kannattaa muistaa että etelässäkin on kivoja paikkoja missä käydä.. :)

 

//T

 

Hienot kuvat varmasti hienolta reissulta. Kyllähän sitä varnasti vielä eteläänkin ehditään: Kuopiostakin Arrow kulki parhaimmillaan 172kts (GS) eteläisillä ohjaussuunnilla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Navigaatiomaksuja ei otettu ollenkaan, kenttämaksuja n. 45 egee, josta suurin osa handlingia! Kallista kyytiä siellä kentällä  ;D

 

Virosta saattaa tulla laskua jälkeenpäin Tallinnan TMAn käytöstä, mutta tuo pelkkä navigaatiomaksu ei taida VFR-koneen kohdalla niin mahdoton olla.

 

No ei tuo nyt aivan mahdottomalta kuulosta  :) Eikös tuo ole halvempaa kun TLL:ssa? Vai mitä ne nykyään siellä kiskoo, kun ei oo tullu lennettyä sinne sen jälkeen kun ne härskisti korotti hintoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla