Markus Kujawa

Ylivieska/Viipuri -kysymyksiä

7 viestiä aiheessa

Milloin loppuivat Finnairin reittilennot Ylivieskaan?

 

Entä Aeron lennot Viipuriin?

 

Onko Viipurissa vielä jäljellä jotain vanhasta lentoasemasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ei lentänyt Ylivieskaan missään vaiheessa. Ellen aivan väärin muista, säännöllinen reittiliikenne Ylivieskaan loppui 90-luvun puolessavälissä.

Operaattoreina olivat Wasawings - Pohjanmaan Lento ja muistaakseni Air Botnia. Kannattavuutta reitille ei tullut, Kruunupyyn ja Oulunsalon kentät

olivat liian lähellä ja pientä yhtiötä monet eivät uskaltaneet käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ei lentänyt Ylivieskaan missään vaiheessa. Ellen aivan väärin muista, säännöllinen reittiliikenne Ylivieskaan loppui 90-luvun puolessavälissä.

Operaattoreina olivat Wasawings - Pohjanmaan Lento ja muistaakseni Air Botnia. Kannattavuutta reitille ei tullut, Kruunupyyn ja Oulunsalon kentät

olivat liian lähellä ja pientä yhtiötä monet eivät uskaltaneet käyttää.

Muistanko ihan väärin, mutta Ylivieskan kunta maksoi tukiaisia jotta lentoliikenne oli mahdollista niinkin pitkään? Muistankohan käyneeni Ylivieskassa Jetstreamerillä (siis sellainen turboproppi, jossa oli korkea "kynnys" puolivälissä "käytävää"? Olisiko ollut siipien tukirakenne tai joku... Hiisi kun ei muista enää mitään. Taitaa hatunsyöntikin unohtua, jos joku ei vaan muistuttele...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko ihan väärin, mutta Ylivieskan kunta maksoi tukiaisia jotta lentoliikenne oli mahdollista niinkin pitkään? Muistankohan käyneeni Ylivieskassa Jetstreamerillä (siis sellainen turboproppi, jossa oli korkea "kynnys" puolivälissä "käytävää"? Olisiko ollut siipien tukirakenne tai joku... Hiisi kun ei muista enää mitään. Taitaa hatunsyöntikin unohtua, jos joku ei vaan muistuttele...  ::)

 

Älä huoli, kyllähän tällaisessa tapauksessa aina hyvällä muistilla varustettuja ihmisiä löytyy  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Entä Aeron lennot Viipuriin?

 

 

Viipurin Suur-Merijoen kentästä löytyy tietoa John Weggin teoksesta "Finnair- The Art of Flying" seuraavasti: Aero O/Y:n ensimmäinen lento tapahtui Dragon Rapidella (OH-BLA) 1.5.1937, reittinä Helsinki-Viipuri. Kausiluontoista  reittiliikennettä jatkui 31.7.1937 asti. Lennot jatkuivat taas 2.5-31.8.1938 ja 1.5.-31.8.1939, jolloin reittiä jatkettiin Imatralle. Viimeinen reittilento oli 31.8.1939, ja koneena Dragon Rapide D.H.89A.

 

Ylivieskassa oli ennen myös vanha lentokenttä nykyisen raviradan paikalla. Muun muassa Ilmavoimat (Lentosotakoulu) käytti sitä jatkosodan aikana harjoituskenttänä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä huoli, kyllähän tällaisessa tapauksessa aina hyvällä muistilla varustettuja ihmisiä löytyy  :laugh:

 

Ylivieskasta tosiaan lensi WasaWings-yhtiö Cessna 404, Beech 99,- 200 ja Bandeirante-kalustolla. Reittiä ajettiin mm. Seinäjoki-Ylivieska-Helsinki sekä muitakin legejä. WasaWingsin jälkeen kokeili Pohjanmaan Lento ja tauon jälkeen Air Botnia, mutta lyhyeen loppui, kuten edellä todettiin. Ko. yhtiön tarinaa sävytti tummasti enemmän ja vähemmän vakavat haverit, joissa Ylivieskassa meni tuo Cessna Titan OH-CHW v.-86 mäkeen ja Rengonharjulla Finaviationilta hankittu Bandu OH-EBA v.-88.

 

Air Botnia lensi tuolloin muistaakseni vielä Jetstreamilla Ylivieskasta. WasaWingsin ja Pohjanmaan Lennon kalustot kävivät tutuiksi, kun tuota YLI-HEL väliä tuli sahattua tuolloin paljon. Ylivieskaan jäi hienosti varusteltu kenttä säännöllisen reittiliikenteen päätyttyä.

 

WasaWingsin kalustoa:

Beech 99 King Air OH-WWT

Beech 200 Super King Air OH-WWR

Cessna  Titan II OH-CHW

Embraer Bandeirante 110 OH-EBA

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään