Timo Hyvönen

Kebnekaise 2007 - purjelentoa

30 viestiä aiheessa

Kebnekaisella oli eiliseen mennessä lennetty 18 timanttinousua tänä vuonna - loppuviikon keli lupailee ehkä lisää. Tässä muutama kuva lyhyeltä vierailultamme Pirttivuopiossa. Aika ansiokkaasti järkätty tapahtuma n. 10 lentäjän kerholta!

 

Segelflyg! Ja!!

[ attachment removed / expired ]

 

Pelle ja Buick olivat tietenkin paikalla

[ attachment removed / expired ]

 

Kiirunan kerhon tehokas Piper Colt hinaili näppärästi

[ attachment removed / expired ]

 

PIK ansioitui jälleen tuoden TOW:n viikoksi hommiin. TOWlla sai takuuhinauksia - lupasivat takuulla hinata kunnes irroitan!

[ attachment removed / expired ]

 

Cub-hinuri korvasi PIKin TOW:n joka palasi kotiin viikon jälkeen

[ attachment removed / expired ]

 

Olimme liikkeellä 707:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

Onhan se vähän erilaista...

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä Varkauden PIK 20 lähtövalmiina

[ attachment removed / expired ]

 

Säätila saattoi vaihdella nopeastikin. Aamun kirkkaus...

[ attachment removed / expired ]

 

..vaihtui hetkessä lumituiskuun, joka peitti starttibaanan...

[ attachment removed / expired ]

 

...ja tunnin päästä näytti taas jo ihan hienolta. Tästä keli alkoikin parantua.

[ attachment removed / expired ]

 

Maisemat olivat hienoja!

[ attachment removed / expired ]

 

Olihan se jännä lentää yli kilometrissa mutta kuitenkin huippujen alapuolella.

[ attachment removed / expired ]

 

Yksi onnistunut nousukin tuli - mukana oli harmittavasti vain kännykamera. 5000m

[ attachment removed / expired ]

 

Kai tästä maisemasta silti jotain selvää saa...

[ attachment removed / expired ]

 

...ja nousu olisi jatkunut tästäkin (6000m) vielä ainakin kilometrin, ellei olisi tullut kiire vessaan :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea suorituksista!

 

Paljonko tuonne kuuteen tonniin pitää lykätä vaatetta päälle että edes jonkin aikaa tarkenee? Ja millaisia ovat lentoajat? Tuntuu näet hurjalta ajatukselta istua paikallaan kauan aikaa noin kylmässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento lyhyesti:

- hinaus 900 m

- tuurilla suoraan aaltoon, alhaalla nostot 4-5m/s vähän vaimentuen ylöspäin

- 6 kilsassa vielä 1-2m/s, nousin 6250 metriin asti

- jarrut auki ja alas, koko lento 1h46min

 

Varustus: normaali rukka-alusasu, tuulihousut/fleecepaita, pilkkihaalarit, huopakumpparit, pipo, huonot (= halvat) hanskat. Ainoa ongelma oli sormien kanssa, kun lähdin "vain hallilennolle" ja sit tietenkin...:) Kone oli suorastaan optimaalinen tähän toimintaan, ohjaamo riittävän tilava. Jos huopakumpparit mahtuvat polkimille, ei oikestaan ongelmia pitäisi olla. Kaverilla oli karvavuoriset nahkahanskat ja niillä pärjäsi hienosti.

 

Oli siellä aika kylmä mutta ei se kauheasti haitannut ja alas tullessa lämpeni äkkiä, parissa kilsassa olivat sormetkin jo tunnoissaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin kännykuvista vähän aikajanaa:

 

klo 15.55  2000m

klo 16.37  4000m

klo 16.48  5000m

klo 17.03  6000m

klo 17.14. 6250m

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan hienoja kuvia ja muutenkin jäätävän tyylikästä puuhaa !!!

 

P.S kyllä se Buickkikin oli hieno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia ! Miten nuo säädökset korkeuden ja lisähapen kanssa menevät ? Eli korkealleko saa mennä ilman lisähappea ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eli korkealleko saa mennä ilman lisähappea?

 

Saatan muistaa aivan väärin, mutta kolme tonnia muistaakseni on jokin raja. Tai sitten ei. Tietävämmät korjatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan ton Buick 53:n(ko?) omistaja sama, joka pyörii täällä Vantaalla? Monta kertaa olen bongannut tuollaisen vihreän Buickin ja ratissa on ollut iäkäs mieshenkilö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisähappi — Paineistamattomat lentokoneet

 

(Katso OPS 1.775, liite 1)

 

a) Yleistä

 

1) Lentotoiminnan harjoittaja ei saa käyttää paineistamatonta lentokonetta yli 10000 jalan korkeudessa, ellei siinä ole lisähappilaitteita, joiden avulla vaadittu happimäärä voidaan säilyttää ja jakaa.

 

2) Lentoa varten vaadittavan lisähapen määrä on määritettävä lentokorkeuksien ja lennon kestoajan perusteella niin, että huomioon otetaan toimintakäsikirjan mukaiset toimintamenetelmät, lennettävä reitti ja toimintakäsikirjassa määrätyt hätätilannemenetelmät.

 

3) Jos lentokonetta aiotaan käyttää yli 10000 jalan painekorkeudessa, siinä on oltava vaaditun happimäärän säilytykseen ja jakamiseen tarvittavat välineet.

 

b) Hapen määrä

 

1) Ohjaamomiehistön jäsenet. Kaikille ohjaamotehtävissä oleville ohjaamomiehistön jäsenille on oltava lisähappea liitteen 1 mukaisesti. Jos kaikki ohjaamon istuimilla olevat henkilöt käyttävät ohjaamomiehistön happivarastoa, heitä on hapen määrän kannalta pidettävä ohjaamotehtävissä olevina ohjaamomiehistön jäseninä.

 

2) Matkustamomiehistön jäsenet, miehistön lisäjäsenet ja matkustajat. Matkustamomiehistön jäsenille ja matkustajille on oltava lisähappea liitteen 1 mukaisesti. Lentokoneessa matkustamomiehistön vaaditun vähimmäismäärän lisäksi olevia matkustamomiehistön jäseniä ja miehistön lisäjäseniä on hapen määrän kannalta pidettävä matkustajina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aaltolentämisen fiilistä kuvaa tää video aika hyvin: http://irene.vanderzwan.org/wavecamp/wavecamp/elevator.html - en ole kokeillut itse, mutta voin kuvitella tuon olevan aika asiallista touhua..

 

Ja kyllä tuossa aaltolentämisessä tietenkin on ollut happea mukana, eihän siitä muuten tulisi mitään. Tuo Hannun siteeraama JAR-OPS tietty koskee vain kaupallista ilmakuljetusta, mutta toki samat periaatteet on ihan järkevä pitää muutekin, hapenpuute ei kauheasti katso sitä, millä luvilla siellä ilmassa ollaan :)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisähappi — Paineistamattomat lentokoneet

(Katso OPS 1.775, liite 1)

 

JAP OPS 1 koskee kaupallista ilmakuljetusta. Purjelento osuu tuohon määritelmään melko harvoin.

 

EDIT: JAR OPS M8-6 Purjelentokoneiden vähimmäisvarustus

Happijärjestelmä

- happijärjestelmä on oltava kun toimitaan yli puoli

tuntia yli 3 kilometrin korkeudessa merenpinnasta

ja aina, kun toimitaan yli 4 kilometrin korkeudessa

merenpinnasta

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo JARrilainaus koskee kaupallista ilmakuljetusta. Yksityispuolella riittää kun on riittävästi mukana ja tarjolla

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/ops/m/opm2_06.pdf

 

ps taannoin suuressa maailmassa opetettiin että yöllä kannattaa käyttää lisähappea ajoittain jo 5000ft yläpuolella. kiva käppäillä kentällä jonka korkeus oli 5016ft.. kaverit menivät baronilla vuorten yli las vegasiin reissulle, matkakorkeus ajoittain 16000ft, happea oli tarjolla mutta matkustajille kielto käyttää että riittää piloteille  :laugh:

 

tuolla samaisella seudulla oli sääntö että yli 13500ft piti lentäjän käyttää jatkuvasti lisähappea

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lykkäsin letkut nenään 3000 metrissä, kenttä on n. 500m merenpinnasta. Meillä oli mukana hieno annosteleva happilaite, jonka kanssa hapet riittivät pikkupullosta 4 tunniksi. Vähän tosin hätkäytti kun lentoja seuraavana aamuna huomattiin pullon olevan melkein tyhjä - no, laite olisi varoittanut.

 

Kuvia on vielä 500 lisää jos haluatte ;) Tässä kuitenkin se happilaite käytössä (vähän vinossa näköjään).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tosiaan nuo paineistamattoman koneen happilaitemääräykset koskisivat kaikkea toimintaa, niin laskuvarjohyppääjien Twin Otterissakin (joka on erittäin paineistamaton lentäessään jopa ilman ovea) pitäisi olla happisydeemit, koska käväistään esim 13000 jalassa. Tosin siellä viivytään vain justiinsa niinkauan kunnes viimeinenkin hyppääjä on häippässyt koneesta ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vielä pari kuvaa

 

Koneet varastoidaan lähtöbaanan päähän, tällä kertaa yhteen jonoon. Etualalla kuopiolaisten LS-4 (HD, OH-713), lähdössä Kirunan poikien Twin Astir Petter-Tore (SE-UPT). Oikealla valkoinen radiokoppi, jossa oli miehitys aina lennettäessä ja sen oikealla puolella asuntovaunu, josta sai ostaa t-paitoja, kahvia ja pientä syötävää.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä radiokoppi, kopissa päivystämässä "Lanka" Vaasasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Jostain syystä ruotsalaiset käyttävät kansallisia puheaakkosia joten tämä moottoroitu Twini oli Petter Tore (suomeksi: Paavo Tyyne). Näimme koneen lähtevän yhtenä iltapäivänä omalla moottorillaan, ja se näytti ja kuulosti ihan toimivalta. Huomaa siipipussien yläpinnalla olevat virtauksen rikkojat - toimivat kuulema hyvin! Siipeä riisumassa Kiirunan kerhon puhis Pekka Pannula, joka lensi tutustumislennon minullekin.

[ attachment removed / expired ]

 

Varkauden pojat olivat varautuneet paremmin kuin me citysissit: kertakäyttögrilli ei syttynyt kentän tuulioloissa, mutta nuotio syttyi. Makkaraa...

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vielä kuva tulopäivältämme, kun timantteja sateli pyryn mukana taivaalta. Tämä kaveri on juuri laskeutunut timanttilennoltaan ja kuten vastaanottajista huomaatte, Lentäjät herättävät ansaittua kiinnostusta kaikkialla maailmassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Maisemaa vielä kerran. Lentokenttä on juuri siiven kärjen takana ja siiven alla järven rannassa näkyy Nikkaluoktan kylä, jossa majoituimme (500kr/yö kahdelta hengeltä yhteensä). Kuvan vasemmassa reunassa "tuulilasi" joka sekin nousee kentän pinnasta yli 700 metrin korkeuteen.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lykkäsin letkut nenään 3000 metrissä, kenttä on n. 500m merenpinnasta. Meillä oli mukana hieno annosteleva happilaite, jonka kanssa hapet riittivät pikkupullosta 4 tunniksi. Vähän tosin hätkäytti kun lentoja seuraavana aamuna huomattiin pullon olevan melkein tyhjä - no, laite olisi varoittanut.

[/Quote]

 

MIten Timo nuo nenäletkut toimivat käytännössä ? Siinä ilmeisesti jatkuvavirtaus kuitenkin vai tunnistaako systeemi kun vetää henkeä ja antaa happea

vain silloin ?

Kuinkas kun itse huomasin vain kun tuuletus koko ajan päällä niin nenä alkaa aika äkkiä vuotamaan kirkasta nestemäistä ainetta. Miten tuo nenäletku suhtautuu ?

 

Juu juttua on www.vaasanlentokerho.fi -> Pirtti 2007 alla (ja kuvia) allekirjoittaneen toimesta.

 

T Jari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan ton Buick 53:n(ko?) omistaja sama, joka pyörii täällä Vantaalla? Monta kertaa olen bongannut tuollaisen vihreän Buickin ja ratissa on ollut iäkäs mieshenkilö.

 

Saattaa Pelle hyvinkin olla jostain sieltä eteläsuomesta...

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nenäletkut toimivat oivallisesti. Happilaite oli annosteleva eli silloin tällöin kuului suhaus kun happea sekottui ohueen ilmaan. Laite maksaa nykyisin kuulema n. 800e (Tapsan kilkutin oli ollut aikanaan uutena vähän kalliimpi) mutta säästää happea - jatkuvavirtauksen 45 min muuttuu annosteltuna 4 tunniksi. Kaipa sieltä sitä tuli suht oikein kun en mitään oireita havainnut (paitsi hymyn jähmeän mutta jatkuvan levenemisen korkeuden koko ajan kasvaessa ;)

 

Pelle asuu tossa Porintien varressa siinä Konalan pohjoispuolella (Hämevaara?) ja on Cumuluksen aktiiveja jo vuodesta...jaa-a

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan ton Buick 53:n(ko?) omistaja sama, joka pyörii täällä Vantaalla? Monta kertaa olen bongannut tuollaisen vihreän Buickin ja ratissa on ollut iäkäs mieshenkilö.

 

Käväisin perjantaina hakemassa barografin kalibroituna Pelleltä, ja kysäisin tuosta Buickista lisää: vuosimalli on -49 ja jälleen se kesti reissun hyvin. Imu/pakosarjassa (yhdistetty ko. mallissa) oli ollut pientä ilmavuotoa, mutta tiivisteen vaihto oli auttanut asiaa.

 

Muistan kun joskus aikanaan juteltiin aiheesta, niin hän kertoi että "Kebnelle mennessä alkaa lämmintä ilmaa tulla tuossa Lahden tienoilla". Taitaa se kuitenkin olla ihan toimiva peli :)

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla