Timo Hyvönen

Kebnekaise 2007 - purjelentoa

30 viestiä aiheessa

Hei!

 

Vaikka Kebne-leiristä onkin jo kulunut hyvän aikaa, niin laitetaan vielä muutama kuva purjelennosta tuolla pohjoisen kylmästä. Osa kuvista on otettu kännykameralla, joten laatu ei kaikkien osalta ole paras mahdollinen.

 

Koneet tulee tankata hapella ennen lentoa, ettei nousu katkea kesken.

[ attachment removed ]

 

Mikä on ihan hyvä, varsinkin jos aallot vetävät hyvin, ja happea joudutaan käyttämään.

[ attachment removed ]

 

Tältä näyttää mantelipilvi yläpuolelta. Nokan vieressä on kaksi päällekkäistä mantelipilveä, alla näkyy roottoripilvi.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Suhinu valmiina hinaamaan.

[ attachment removed ]

 

 

Näytöllinen GPS, joka piiirsi lennetyn lentoradan, oli erittäin hyödyllinen työkalu aaltoa etsiessä ja parasta nostoa etsiessä. Tässä näkyy, että koitamme siirtyä hiukan vastatuuleen aaltoa kartoittaessamme. Oikealla Volkslogger, perinteisempi purjelentologgeri. Muutenkin kaksikolla oli huomattavasti mukavampi lentää, kun voi sanoa kaverille, että lennä sinä, minä lämmittelen jalkoja!

[ attachment removed ]

 

 

Tässä aaltopilveä sivulta päin kuvattuna. Siiven kärjen suunnassa näkyy myös Nikkaluokta, jossa pääsi käymään suihkussa ja Våfflalla.

[ attachment removed ]

 

Silmät pitää pitää auki muun liikenteen varalta. Tänä vuonna tosin koneita ei ollut liiaksi asti. Tätä paikalliset muuten nimittivät HelgeViktoriksi

[ attachment removed ]

 

Kenttä vaihteeksi Kiirunan suunnasta nähtynä.  Pirttivuopion kylän kohdalta on tie rantaan, josta alkaa jäätie. Ennen asuntovaunukylää kääntyy oikealle lentokentälle johtava väylä. Parina viime vuonna on ruotsalaisten Colttia säilytetty asuntovaunukylän yhteydessä, ja se on lähtenyt ilmaan tuolta suoralta. Entisaikaan kaikki toiminta oli tuolla lahdella, mutta tunturien sulamisvedet saavat sen valtaansa aiemmin kuin varsinaisen järven selän. Nykyiseltä paikalta on toimittu kuulemma 70-luvulta lähtien. Ennen kenttää on vielä levennys kuljetusputkille.

[ attachment removed ]

 

 

Tässä vielä kuva päällekkäisistä aaltopilvistä. Kuten näkyy ylhäällä ei paljoa vaadita että alkaa lähestymään vahingossa väärää jokilaaksoa. Sinä aikana kuin minä olen käynyt Kebnellä ainakin yksi kone kone on laskenut suraavaan laaksoon etelään ja toinen pohjoiseen Torniojärvelle.

[ attachment removed ]

 

 

-Tuomas

 

ps. Huomasiko muuten DG:ssä tuon pitkän kabiinin hyötyjä? Ainakin tehdas mainostaa kabiiniratkaisuaan "jalkojen lämmittäjänä" kun aurinko pääsee paistamaan kengille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Vaikka Kebne-leiristä onkin jo kulunut hyvän aikaa, niin laitetaan vielä muutama kuva purjelennosta tuolla pohjoisen kylmästä. Osa kuvista on otettu kännykameralla, joten laatu ei kaikkien osalta ole paras mahdollinen.

 

 

[ attachment removed ]

 

-Tuomas

 

ps. Huomasiko muuten DG:ssä tuon pitkän kabiinin hyötyjä? Ainakin tehdas mainostaa pleksiä "jalkojen lämmittäjänä".

 

Ette sentään joutuneet liikennekoneita väistelemään?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ette sentään joutuneet liikennekoneita väistelemään? ;D

 

Varaus oli FL300, joten ei kovin paljoa ylemmäs viitsinyt mennä, vaikka aalto olisi vielä vetänyt. Lisäksi luottamus happijärjestelmään ei ollut niin suuri, että Nikka radion ehdottelemaan korkeampaan varaukseen ilmoitimme, että ei tarvi, tulemme alas. Toiminta-aika järjestelmän pettäessä lasketaan kuitenkin sekunneissa noissa korkeuksissa. Ellei satu olemaan Eikka Kustavinpoika.

 

Ilmatila varattiin Kiirunan tornista, Nikka radio hoiti yhteyden maasta puhelimella, joten dåålikt sverige-pilottien ei tarvinnut arpoa mitä sieltä olisi vastattu.

 

-Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Kuten näkyy ylhäällä ei paljoa vaadita että alkaa lähestymään vahingossa väärää jokilaaksoa. Sinä aikana kuin minä olen käynyt Kebnellä ainakin yksi kone kone on laskenut suraavaan laaksoon etelään ja toinen pohjoiseen Torniojärvelle.

 

 

ps. Huomasiko muuten DG:ssä tuon pitkän kabiinin hyötyjä? Ainakin tehdas mainostaa kabiiniratkaisuaan "jalkojen lämmittäjänä" kun aurinko pääsee paistamaan kengille.

 

No itseasiassa se oli tuo DG joka sinne väärälle järvelle laskeutui, lienee jo muutama vuosi aikaa.

 

Kabiiniratkaisu oli kieltämättä toimiva, tosin auringon vaikutusta en ehtinyt kunnolla huomata niillä harvoilla lennoilla jotka ehdin lentää (n. 10). Korkealle päästessänikin jokin ihme tuhnu peitti auringon niin ettei se päässyt tehollaan lämmittelemään, mutta kyllä siitä apua olisi ollut auringossa. Kiva kone lentää kaikenkaikkiaan!

 

Niin ja hienoja kuvia, kiitoksia. Harmi että missasimme nuo kovimmat kelit.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin perjantaina hakemassa barografin kalibroituna Pelleltä, ja kysäisin tuosta Buickista lisää: vuosimalli on -49 ja jälleen se kesti reissun hyvin. Imu/pakosarjassa (yhdistetty ko. mallissa) oli ollut pientä ilmavuotoa, mutta tiivisteen vaihto oli auttanut asiaa.

 

Muistan kun joskus aikanaan juteltiin aiheesta, niin hän kertoi että "Kebnelle mennessä alkaa lämmintä ilmaa tulla tuossa Lahden tienoilla". Taitaa se kuitenkin olla ihan toimiva peli :)

 

t. Timo

 

 

Lienee sama auto ja sama herra josta löysin tällaisen lehtiartikkelin tältä vuodelta

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3613747

Huom. Jutussa on useita kuvia, jotka saa näkyviin vain erikseen klikkaamalla. 3. kuvassa esiintyy Pelle ja Buick

 

Itseäni on pidempään kiinnostanut kenelle kuuluu purjekoneiden hinaukseen käytettävä peräkärry Vanhan Hämeenkyläntien varressa, kun tulee aina silloin tällöin ajattua siitä ohi. Tänään olin liikkeellä (vappukävelyllä) siellä ihan jalkaisin ja tuli otettua pihasta tällainen kuva

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja selvisi nyt sitten kyseisen talon omistajakin postilaatikossa olleen numeron ja googlen avulla

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla