Markus Kujawa

Finnairin viimeinen DC-9-41?

15 viestiä aiheessa

Milloin Finnairin riveistä poistui viimeinen DC-9-41?

 

Jotta nyt jotakin osviittaa saadaan aluksi, niin Finnairin sivuilta löytyy tälläista:

 

"23. toukokuuta Finnair ilmoitti solmineensa viiden DC-9 -lentokonetta käsittävän kaupan Australian Aircraft Sales (N.S.W.) Pty Limited -yhtiön kanssa. Kaupan ehtojen mukaan nämä vuonna 1974 valmistetut DC-9-41 -malliset koneet toimitetaan ostajalle 1.11.1995 ja 15.4.1996 välisenä aikana. Myydyt koneet ovat rekisteritunnuksiltaan OH-LNB, -LNC, -LND, -LNE ja -LNF."

 

Eiköhän tarkempaakin tietoa löydy, kun pääsee tässä "arkistojen" kimppuun. ;) Ellei joku toinen ennätä ensin...

 

No niin, sieltähän se tieto tuli Harrilta kolme minuuttia ennemmin.  ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

N935L ex OH-LNA purettu

N130NK ex OH-LNB purettu

LV-YPA ex OH-LNC varastoitu telinevaurion jälkeen Argentinassa(=tuhoutumassa), viimeinen operaattori konkurssissa

LV-YOA ex OH-LND varastoitu Argentinassa (=tuhoutumassa) viimeinen operaattori konkurssissa

N131NK ex OH-LNE poistettu käytöstä, varastoituna

LV-YNA ex OH-LNF varastoituna Argentiinassa (=tuhoutumassa), viimeinen operaattori konkurssissa

 

Lähde: Edinburg Aviation Consultants, 5th April 2007

 

t: jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkinen-Ritaranta rekisteriteos kertoo:

 

OH-LNF cld 230398 as LV-PNP, later LV-YNA.

 

Jukka

 

airlinerlist.com:in DC-9 -valmistusnumeroluettelon mukaan OH-LNF poistettiin käytöstä 30.6.1996 ja kone poistui Helsingistä LV-PNP:nä huhtikuussa 1998.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airlinerlist.com:in DC-9 -valmistusnumeroluettelon mukaan OH-LNF poistettiin käytöstä 30.6.1996 ja kone poistui Helsingistä LV-PNP:nä huhtikuussa 1998.

 

Brittien 'Airliner World' toukokuun 2004 lehdessä oli kolmen sivun ansiokas artikkeli 'Finnair DC-9 Retirement'. Tuo juttu käsitteli Finnairin DC-9 -historiaa ja raportoi lähinnä DC-9-51:n jäähyväisiä. Jutun yhteydessä taulukko Finnairin kaikista DC-yseistä (-11, -14,-15, -15MC, -41, -51) rekisteri- ja valmistusnumeroineen ja useiden kohdalla tieto siitä, minne menivät. OH-LNF:n c/n oli 47614 ja fate eli "kohtalo" Dinar LY-YNA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittien 'Airliner World' toukokuun 2004 lehdessä oli kolmen sivun ansiokas artikkeli 'Finnair DC-9 Retirement'. Tuo juttu käsitteli Finnairin DC-9 -historiaa ja raportoi lähinnä DC-9-51:n jäähyväisiä. Jutun yhteydessä taulukko Finnairin kaikista DC-yseistä (-11, -14,-15, -15MC, -41, -51) rekisteri- ja valmistusnumeroineen ja useiden kohdalla tieto siitä, minne menivät. OH-LNF:n c/n oli 47614 ja fate eli "kohtalo" Dinar LY-YNA.

 

Sorry, ei LY-YNA, vaan LV-YNA.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airlinerlist.com:in DC-9 -valmistusnumeroluettelon mukaan OH-LNF poistettiin käytöstä 30.6.1996 ja kone poistui Helsingistä LV-PNP:nä huhtikuussa 1998.

 

Finnairin historic fleet -luettelo mainitsee LNF:sta "departed 29.6.1996", eli olisi tuon tiedon kanssa päivästä pykälän eri mieltä. Valkoisiin maalattunahan nuo taisivat levätä kentän laidalla aika pitkään tosiaan. Uskaltaiskohan luvata etsiä pari kuvaakin...

 

-A-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googasin OH-LNF:ää ja eka linkki oli tää "wanha" ketju, samalla voi kommentoida että löytyi valokuvia joissa ainakin vielä 29.05.1996 on LNF ollut reitillä Oulussa, väritys valkoinen ja sininen Finnair texti, eli "risti" ja raidat puuttuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äitienpäiväviikonlopun vuonna-96 koniessa oli Z3-  alkuiset rekkarit jotka seuraavan viikon alussa katosivat kyljistä.

Seisoskelivat sitten eri puolilla halleja  kunnes  saivat ne LV-  rekkarit.

Viimeisimmät havaintoni koneista. LV-PNP (-LNF) 03.04.98, LV-PNU  (-LND) 15.04.98 ja  LV-PNV  (-LNC) 22.04.98

 

Seisoessaan koneet olivat kokovalkoisia ja ilman tekstejä, vain AAS:n logo oli rugon etupäässä.

 

Eki

 

                                                             

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä siis jäljellä olevat:

 

OH-LNC ja -LND Argentiinassa varastoituna, viimeisenä operaattorina Dinar Lineas Aereas.

 

http://www.airliners.net/photo/Dinar-Lineas-Aereas/McDonnell-Douglas-DC-9-41/1077126/M/

http://www.airliners.net/photo/Dinar-Lineas-Aereas/McDonnell-Douglas-DC-9-41/1061271/M/

 

OH-LNE USA:n Fort Worthissa varastoituna, viimeisenä operaattorina Spirit Airlines.

 

http://www.airliners.net/photo/Spirit-Airlines/McDonnell-Douglas-DC-9-41/0613308/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään