Guest heiska91

Emolevyn, prossun ja muistin vaihto

23 viestiä aiheessa

Eli oon nyt suunittelemassa että kesällä vähän päivittäisin konettani..

Nykyinen kokoonpanoni on tämmöinen:

-Intel Celeron 2,4ghz

-512mt DDR

-80gb kovalevy

-Club 3D Radeon 9600

-Win XP Pro

Ja vaihtaisin Emolevyn, prossun ja lisäisin keskus muistia..

Oisko noi hyvät:

Prossu-AMD Athlon 64 2800+ 210€

Emolevy MS-8147C-Via Kt400 SKT A. LAN, Audio, USB 2.0 55€

Ja muisti-Kingston 512 Mt DDR 333 115€

Yhteensä=380€

Onko järkeä?

Jesse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta ei noin pienen teholisän takia kannata investoida. Jos kumminkin päivität, niin katso semmoinen emo, joka pyörittää muistia dualina, ja osta kaksi samanlaista muistikampaa. Siinä on iso ero.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta ei noin pienen teholisän takia kannata investoida. Jos kumminkin päivität, niin katso semmoinen emo, joka pyörittää muistia dualina, ja osta kaksi samanlaista muistikampaa. Siinä on iso ero.

Kyllähän tuo aika paljon tuo lisää tehoa.. Tuohan on vielä 64-bittinen prossu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis katoha tarkkaan mitä emoa olet sille sitten hankkimassa...Ei ihan taida nämä A64 pyöriä KT400 lankulla. Kyllä se sitten oston jälkeen on sormi keskellä suuta, kun ei prossu menekkään siihen kantaan mikä on ostamassasi emossa. Jos saat jollain ilveellä se modattuu tuohon Kt400 lankkuun, nostan hattua ja ilmoitahan sitten Mikrobittiin modauksesta...

Ostat saman emon kun minulla (Asus k8v Deluxe)

EDIT: Muuten tervetuloa AMD käyttäjien pariin sitten kohan saat nuo osat ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattais varmaan vain vaihtaa toi celeron P4:een. Katso mitä on max. nopeus jonka nykyinen lankkun hyväksyy P4:a ja osta semmonen. Jos nykyiselle emolle ei P4 kelpaa, niin sitten tilanne on aivan toinen. Niin ja lisäksi osta se muisti.

Tei itse talvella päivityksen celeron2.4->P4 2.6 ja tehonlisäs oli huima. Mulla oli ennestää jo 1GB muista ja vähemmän muistia syövä käyttiks (w2k).

Jarkko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Penaa vaihtaessa ehdottomasti nimenomaan emolevy kannattaa vaihtaa. Juuri siinä on tapahtunut huima tehohyppäys viime vuoden aikana. 800 MHz väylä ja dual-DDR400 nostavat tehon ihan eri lukemiin, vaikka prosessorin kellotaajuus pysyisi samana (prossu tietty vaihtuu kumminkin väylän nopeuden takia).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No intteli on intteli. Mutta jos haluat teho ja hintasuhteeltaan hyvän kokoonpanon, suosittelen AMD kokoonpanoa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No intteli on intteli. Mutta jos haluat teho ja hintasuhteeltaan hyvän kokoonpanon, suosittelen AMD kokoonpanoa ;)

Niin, siis teho/hintasuhteessa ei ole mainittavaa eroa kummankaan eduksi. Ei se AMD kuule mikään hyväntekijä ole, joka uhrautuu kotimikroilijoiden hyväksi. Niilläkin on 150% katteet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siis teho/hintasuhteessa ei ole mainittavaa eroa kummankaan eduksi. Ei se AMD kuule mikään hyväntekijä ole, joka uhrautuu kotimikroilijoiden hyväksi. Niilläkin on 150% katteet.

Onkos täällä joku hyväntekijästä maininut muita kuin sinä.

Pidä sinä vaan tiukasti sen Intelin puolia ja mie taas pidän AMD ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en palvo elektroniikkakomponenttien valmistajia. Ostan Inteliä koska sen kanssa ei ole ollut ongelmia, eikä siksi kiinnosta lähteä kokeilemaan, onko AMD:n kanssa ongelmia. Minun aikani on sen verran tiukalla, etten viitsi kokeilla ilman selvää syytä. Sitä paitsi pääasiallinen toimittajani ei pidä AMD:n palikoita varastossa, koska niillä on niin vähän kysyntää. Saa niitä minun puolestani ihan vapaasti käyttää, ja varmaan ovat yhtä hyviä. Puutuin vain siihen, että hinta/tehosuhteessa ei ole mainittavaa eroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoo mies joka ei tiedä AMD:stä mitään...Itselläni on ollut AMD kokoonpano käytössä ykköskoneessa vuodesta 1999 ja kakkoskoneeseen tuli Intelin P4 noin vuosi sitten. Ja sie jälleen syötät noita sanoja suuhun, esim tuo palvominen elektroniikka valmistajia kohtaan yms...lue viestit tarkkaan ja kirjoita sitten. Missään vaiheessa en ole maininnut palvonneeni elektroniikka valmistajia :) Ja sehän riippuu mistä sinä niitä osia hankit, jos myyjä on sellainen joka itse "tukee" inteliä ja sen asiakkaat, niin sehän on päivän selvää ettei kehtaa niitä AMD:hen liittyvää kamaa myydä tjsp. Joten kiinnittäisin sinuna huomiota mitä kirjoitetaan, ja sitten vasta vastaisin ;)

PS: AMD:n kanssa ei ole ollut ongelmia, päinvastoin Intelin koneessani on ollut useampaa kaatuilua tiettyjen pelien/sovellusten suhteen.

Mutta jos haluat tätä "kiistelyä" jatkaa, jatketaan mieluusti vaikka privana niin ei tungettaisi turhaa pashaa tälle threadille ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä taidan ostaa sen AMD Athlon 64 2800+. Sitten pitäis niitä emolevyjä ja muisteja alkaa tutkimaan tarkkaan. Toni, pistätkö sen sun emolevyn nimen tohon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä taidan ostaa sen AMD Athlon 64 2800+. Sitten pitäis niitä emolevyjä ja muisteja alkaa tutkimaan tarkkaan. Toni, pistätkö sen sun emolevyn nimen tohon?

Elikkä Asus K8V Deluxe ja alin hinta on suomesta tilattuna 144,00 € +postikulut.

Ja jos haluat ostaa sen päivitetyn version siitä, elikkä Asus K8V SE Deluxe 135 € +postikulut. Itse omasta kokemuksesta voin sanoa, että on kone toiminut kaatuilematta, vaikka on ollut esim winamp tjms päällä FS9 aikana. Ja lämmöntuotto tällä emolla ei ole korkea ja juuri sen takia se vakaa kokoonpano juuri onkin. Aikaisempi emolevy oli Epoxi ja se ei niinkään meikäläistä innostanut juuri sen korkean lämmöntuoton takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elikkä Asus K8V Deluxe ja alin hinta on suomesta tilattuna 144,00 € +postikulut.

Ja jos haluat ostaa sen päivitetyn version siitä, elikkä Asus K8V SE Deluxe 135 € +postikulut. Itse omasta kokemuksesta voin sanoa, että on kone toiminut kaatuilematta, vaikka on ollut esim winamp tjms päällä FS9 aikana. Ja lämmöntuotto tällä emolla ei ole korkea ja juuri sen takia se vakaa kokoonpano juuri onkin. Aikaisempi emolevy oli Epoxi ja se ei niinkään meikäläistä innostanut juuri sen korkean lämmöntuoton takia.

Mieluiten ostan kyllä jonkun emolevyn joka on vähän alle 100€

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuodesta 93 olen käyttänyt AMD:n prossuja kotioloissa ja Inteliä töissä. Kotona tarvitaan tehoa valitettavine puhaltimineen ja töissä mieluummin riittävää nopeutta + hiljaisuutta. Kovasti tosin ihmettelen että mitä hiivattia tuollaisia koneita edes vielä viitsitte lähteä päivittämään.

Tehonlisät taitaa olla pikemminkin herrojen korvien välissä kuin todellisuudessa. Eipä edes 1.4 gigasella Athlonilla ja 133 mhz muisteilla vielä ole tullut törmättyä ohjelmaan jota kone ei jaksaisi riittävän hyvin vääntää. Oliskohan poijilla säätämisen paikkaa oikeasti joissain ihan muualla kuin koneessa ;D

Näin se homma etenee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoo mies joka ei tiedä AMD:stä mitään...

jos myyjä on sellainen joka itse "tukee" inteliä ja sen asiakkaat...

Minähän itse sanoin etten tiedä AMD:stä mitään omasta kokemuksesta. Intelin prossuja olen omiin koneiseeni asentanut vajaa sata. Sen kuitenkin tiedän varmasti, ettei AMD tee tehokkaampia tai tehottomampia prosessoreja kuin Intel, sekä sen ettei niiden hinnoissa ole mainittavaa eroa samassa teholuokassa. Toimittaja ei tue mitään komponenttivalmistajaa, mutta myy lähinnä yritysasiakkaille, jotka konservatiivisesti ostavat Inteliä. Minä puutun ainoastaan siihen harhaoppiin, mitä levität, että AMD olisi Inteliin verrattuna taivas. Ei ole. Ovat kutakuinkin tasavertaisia hinnoissa ja tehoissa.

Kaatuilu taas ei juuri koskaan millään lailla liity prosessoriin. Pistäpä Linux pyörimään siinä kaatuilevassa koneessa ja katso parin vuoden päästä, onko kaatunut. Tavallisin koneen kaataja on Windowsin hutera rakenne, joka on häiriintynyt ohjelma-asennuksista tms. Jos prosessorissa on vikaa, kone ei yleensä edes käynnisty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Athlon 64 ei taida tällä hetkellä löytyä kunnollisia alle 100e emolevyjä.

Tuossa on yksi "ass"rock 94e tai GigaByte GA-K8VT800 99e, mutta ei ne kyllä mitään hyvä ole. Mutta budjetti luokan emoksi ihan riittävä.

Minä puutun ainoastaan siihen harhaoppiin, mitä levität, että AMD olisi Inteliin verrattuna taivas. Ei ole. Ovat kutakuinkin tasavertaisia hinnoissa ja tehoissa.

Kaatuilu taas ei juuri koskaan millään lailla liity prosessoriin. Pistäpä Linux pyörimään siinä kaatuilevassa koneessa ja katso parin vuoden päästä, onko kaatunut. Tavallisin koneen kaataja on Windowsin hutera rakenne, joka on häiriintynyt ohjelma-asennuksista tms. Jos prosessorissa on vikaa, kone ei yleensä edes käynnisty.

Minä ole mitään viitannut että AMD olisi Intelin rinnalla "Taivas", mutta kokemusten perusteella sanon. Meillä on toki Linux koneita 2 kappaletta työpaikalla, jotka toimivat lähinnä palomuurina ja serverinä ja molemmissa on 433mhz celeronit ja eivät ne ole kaatuneet kun muutaman kerran, ainakin oman työssäolo aikanani muutamia kertoja ;). Mutta sitä vaan vielä, että kun olen tälle AMD linjalle siirtynyt muutamia vuosia sitten ajattelen vankalla pohjalla siinä asiassa myös olla ja tämähän on vaan periaatekysymys. Joten eikun hyvät viikonloput meikä lähtee tänään hesan suuntaan serkkuni häihin ja palaan näillä näkymin maanantai iltana, joten jos kysyttävää/asiaa tulee, pistä privaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on täällä kotona Fujitsu-Siemens Scenic, jossa Celeron 2.4 GHz. Isän firmalla oli saman mallin kone, mutta siinä oli P4, varmaankin 2.4 GHz myös ja vähän erilainen emo, mutta esim. muistia oli samanverran molemmissa. Kerran käyttäessäni tuota P4 konetta hämmästyin totaalisesti, sillä kotona kone ei toiminut läheskään yhtä hyvin. Olenkin nyt ajatellut ostaa sopivanhintaisen P4:n jostain lähiaikoina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä edes 1.4 gigasella Athlonilla ja 133 mhz muisteilla vielä ole tullut törmättyä ohjelmaan jota kone ei jaksaisi riittävän hyvin vääntää.

Miten olis FS2004 ;D Tosin "riittävän hyvin" on pikkaisen häilyvä käsite :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi meinaat laittaa kaikista vähiten rahaa kokoonpanon tärkeimpään komponenttiin?

Ainakin omien kokemuksieni mukaan suurin syy tietokoneessa oleviin epämääräisiin kaatuiluihin ja vikoihin on rautapuolella emolevy.

Minä ainakin ostaisin ennemmin halvemman prossun ja kalliimman emon, niin ei tarvitse sitten takuta ongelmien kanssa. Varsinkin kun Athlon 64 on varsin uusi prossu eikä siitä ole emovalmistajilla paljoakaan kokemusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Useat tietokoneliikkeet eivät anna takuuta myymilleen tuotteille, jos asiakas asentaa ne itse koneeseen. Eli kannattaa kysyä myös tätä, konetta/koneen osia hankkiessa, että mitenköhän on tuon takuun kanssa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Useat tietokoneliikkeet eivät anna takuuta myymilleen tuotteille, jos asiakas asentaa ne itse koneeseen. Eli kannattaa kysyä myös tätä, konetta/koneen osia hankkiessa, että mitenköhän on tuon takuun kanssa

Tai jos ei tiedä yhtään miten ne asennetaan niinkuin minä niin kysyy jos se kaupan joku heepo vois asentaa ne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaisilla liikkeillä voi heittää vesilintua, osilla on aina valmistajan takuu(joka ei tosin kata virheellisen asennuksen aiheuttamia vikoja)...yrittävät vaan nyppiä asennuksestakin rahan itselleen :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään