Juha Paulavuo

Pienkone putosi keskelle Tukholmaa

9 viestiä aiheessa

Pienkone on pudonnut Lidingöbron lähelle Tukholman Östermalmilla. Kone kärsi moottorihäiriöistä ennen putoamista. Koneessa olleet neljä henkilöä loukkaatuivat.

 

tv4.se

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaraportti tästäkin tapauksesta on valmistunut.

 

Moottori pysähtyi lennolla, koska kampiakselin laakerit leikkasivat kiinni siitä syystä, että männän pultin liitin oli hajonnut jonkin aikaa aikaisemmin, ja siitä syystä muodostuneita alumiinihiukkasia oli joutunut moottoriöljyn joukkoon.

 

Siis mikäli olen ymmärtänyt pakkåruåtsia oikein...

 

Isompia henkilövahinkoja ei pakkolaskusta aiheutunut.

 

http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_20.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoisessa kunnossa öljysuti. Aika nopeasti on männäntapin tulpan lastuttaminen ja lopulta hajoaminen tapahtunut. Mahtoikohan edellisessä huollossa 40 h aikaisemmin olla jo viitteitä. Kampiakselin öljykanavissakin oli porausvirhe. Mielenkiintoista nähdä tuleeko SB, joka käskee tarkastamaan onko kampiakseli samasta valmistuserästä.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoisessa kunnossa öljysuti. Aika nopeasti on männäntapin tulpan lastuttaminen ja lopulta hajoaminen tapahtunut. Mahtoikohan edellisessä huollossa 40 h aikaisemmin olla jo viitteitä. Kampiakselin öljykanavissakin oli porausvirhe. Mielenkiintoista nähdä tuleeko SB, joka käskee tarkastamaan onko kampiakseli samasta valmistuserästä.

 

 

Samanlainen Lykosauruksen männäntapin tulpan palloksi jauhautuminen havaittiin myös 23.3.2003 Pertunmaalla

http://www.onnettomuustutkinta.fi/18307.htm

sattuneessa lento-onnettomuudessa. Kone ei todin tullut tonttiin koneviantakia vaan lensi pilveen, lentäjä menetti

asentotajun ja kone tuli nokka edellä järven jäähän. Ei olisi kauaa lennellyt kone muutenkaan sillä raportin kuva

sivuilla 17 ja 18 vaikuttavat kovasti samanlaisilta kuin Ruotsalaisessa raportissa. Tosin, konevian takia tehdyssä

pakkoplaskussa useimmten säilyy hengissä toisin kuin asentotajun menettämisesstä johtuvassa syöksyssä.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lycoming O-235 -sarjan moottoreissa tuo männäntapin tulpan lastuaminen on melkoisen yleinen ongelma ja loppupeleissä aika harva moottori selviää koko 2400 h peruskorjausjaksoa ilman kyseisiä ongelmia. Pahimmillaan noin 400 h lentänyt moottori on alkanut lastuttaa. O-235:ssa lastuamisen aiheuttama pykälä on syntynyt lähes järjestään ykköspytyn etulaitaan. Tuossa Tukholman koneessa se syntyi neloseen.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eikös noita männäntapin tulppia ole ainakin kolmea erityyppiä, joista muistaakseni osittain tappiin tungettava on vanhinta modia, joka täytyisi purettaessa vaihtaa erilaiseen alumiini- tai messinkipronssi tulppaan. Nää on ihan vain hataria muistikuvia :D  Siis Lycomingissä. On siitä Bullekin olemassa.

 

Tuon ongelmanhan näkee, kun borolla kurkkaa pyttyyn sisälle, hankausjäljistä seinämillä. Tai avaamalla öö-sudin :-\

Syy tuohon kaikkeen taitaa olla tapin jumittuminen mäntään.Tulisi olla mallia uiva.Tyyppivika jollain tapaa.

Kasausvaiheessa täytyy varmistaa, että tappi ja tulpat uivat hyvin männässä! Ja teitenkin kangessa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään