Janne Hannula

Lennonjohtajat huolissaan lennonjohtojen henkilöstöresursseista

11 viestiä aiheessa

Laitetaanpa myös tänne, uutiskynnyskin ylittyi muutamissa medioissa. Jospa herättäisi jotain keskustelua...

 

 

TIEDOTE 11.4.2007

 

SUOMEN LENNONJOHTAJIEN YHDISTYS HUOLISSAAN LENNONJOHTOJEN HENKILÖSTÖRESURSSEISTA

 

SLJY ry linjasi toimintaansa seuraavalle toimikaudelle Hämeenlinnan Aulangolla pidetyssä vuosikokouksessa ja valitsi hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle. Puheenjohtajana jatkaa kuudetta toimikautta Sami Fabritius Etelä-Suomen Lennonvarmistuskeskuksesta, Tampereelta.

 

- Kiitän jäseniä luottamuksesta. Yksi tulevan kauden tärkeimmistä tavoitteista on saada henkilöstöresurssit kohdalleen Suomen lennonjohtoyksiköissä, Fabritius linjaa. Lennonjohtohenkilöstön vajaus uhkaa pian lentoturvallisuutta, jollei Ilmailulaitos-Finavia ryhdy pikaisesti toimiin tilanteen parantamiseksi.

 

- Pahin tilanne on Suomen päälentoasemalla Helsinki-Vantaalla sekä Helsinki-Malmilla. Myös muualla maassa tilanne on huolestuttava ja jatkuva ylimääräisen työn tekeminen uuvuttaa työntekijät ja vaikuttaa sitä kautta lentoturvallisuuteen. Taloudelliset seikat eivät missään tilanteessa saa vaikuttaa turvallisuuteen. Silti useissa Suomen lennonjohdoissa lennonjohtaja joutuu rajallisten henkilöstöresurssien takia työskentelemään työpisteessään yksin. Turvallisuuden kannalta näin jatkaminen on kestämätöntä, Fabritius toteaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisääntyvän lentoliikenteen lennonjohdolle aiheuttamat paineet tunnetaan tietysti myös muualla maailmassa.

 

USA:n onnettomuustutkintaviranomaisen NTSB:n äskettäinen kirjelmä FAA:lle ja lennonjohtajien järjestölle asiasta:

 

http://aviation-safety.net/news/newsitem.php?id=1797

 

Eilinen juttu Ruotsin lennonjohtajapulmista ja niiden aiheuttamista ongelmista, mm. lentojen viivästymisistä Arlandassa:

 

http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2007-04-13&Artikel=1309788

 

Ja näiden lisäksi erilaisia lennonjohdon ongelmia on ollut mm. Norjassa, Sveitsissä, Italiassa ja Intiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin vajaus johtuu alalle halukkaiden henkilöiden vähäisestä määrästä? Taitaa syy olla Finavian rahoissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suora lainaus Helsingin Uutisista 18.04.2007 s.5

 

"Heikki Jaakkola (Finavian lennonvarmistusosaston johtaja) myöntää, että operaatioiden määrä on lisääntynyt Malmilla.

- Meidän on tarkoitus käydä liikennetilanne läpi Malmilla operoivien kerhojen kanssa, jotta kaikki eivät olisi menossa yhtä aikaa, Jaakkola sanoo."

 

Jaahas, jaahas. Vai että kerhojen kanssa keskustelu parantaa tilannetta!.. Herra Jaakkola on ilmeisesti vierantunut todellisuudesta konsernihallinnon käytäviä maleksiessaan kun tällaista suustaan päästelee. Totuus kuitenkin on että noin 80% Malmin operaatioista on koululentoja ja muita viranomaisoperaatioita.

http://pelastamalmi.org/fi/luettavaa/harhaluulot.html#kaksi

 

Jos lehtihaastattelussa ei osata puhua asioista oikein, olisi varmaan hyvä pidättäytyä haastatteluista :D

Kamalampi ajatus on ettei herra Jaakkola tunne Malmin statusta  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Heikki Jaakkola (Finavian lennonvarmistusosaston johtaja) myöntää, että operaatioiden määrä on lisääntynyt Malmilla.

- Meidän on tarkoitus käydä liikennetilanne läpi Malmilla operoivien kerhojen kanssa, jotta kaikki eivät olisi menossa yhtä aikaa, Jaakkola sanoo."

 

Öh, siis haluavat rajoittaa liikennettä jollaintavalla. "Lentokerho X saa lentää 12-13, lentokerho Y saa lentää 13-14". Vai aletaanko Deger-ulos-päätänplaanin -lennoillekin jakamaan slotteja Brysselin kautta kohta...  ;D Kuulostaapa mielenkiintoiselta.

 

Jos kerran operaatioiden määrä lentoasemalla kasvaa, niin ainoa järkevä keino hoitaa asia kuntoon on parantaa kentän palveluja. Jos henkilökunnasta on pulaa, niin palkkaisivat lisää. Juurihan tuli taas se parinkymmenen miljoonan euron voitollinen tulos. Eiköhän sillä muutama lennonjohtaja palkata ja jäänee vielä rahaa yli pistää vähän asfalttia kiitotiellekin kesäaikaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni eräässä lehtijutussa mainittiin lennonjohtajien kuukauden tuntimääräksi 98 tuntia. Aulakuormaajien / ramp-miesten vastaava tuntimäärä on noin 111 tuntia ja samanlaista kolmivuorotyötä sekin on. Samanlailla lentoliikenteen kasvu vaikuttaa keneen tahansa lentokentällä työskentelevään, ei vain lennonjohtajiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni eräässä lehtijutussa mainittiin lennonjohtajien kuukauden tuntimääräksi 98 tuntia. Aulakuormaajien / ramp-miesten vastaava tuntimäärä on noin 111 tuntia ja samanlaista kolmivuorotyötä sekin on. Samanlailla lentoliikenteen kasvu vaikuttaa keneen tahansa lentokentällä työskentelevään, ei vain lennonjohtajiin.

 

Entäs hoitsut? Tekevät normaalia 37,5h viikkoa kolmivuodossa myös eli 150h/kk ja palkka on neljännes lennonjohtajien palkasta :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni eräässä lehtijutussa mainittiin lennonjohtajien kuukauden tuntimääräksi 98 tuntia.

 

Tuo on kylläkin kolmeen viikkoon ja pätee vain vilkkaimmilla työpaikoilla, muualla luku on isompi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittaneella matalapalkkaisella käytännössä 120 tuntia / 3 viikkoa koko ajan... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittaneella matalapalkkaisella käytännössä 120 tuntia / 3 viikkoa koko ajan... :)

 

Niinkuin parilla miljoonalla muullakin tavallisella duunarilla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin parilla miljoonalla muullakin tavallisella duunarilla  ;)

 

Heh, totta. Unohtui mainita, että vuorotyötä tämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään