Lari Nylund

Ylösveto (kokemuksia ja kysymyksiä)

62 viestiä aiheessa

Vuonna 2008 kesällä olin tulossa futismatsista Barcelonasta silloiseen kotiini Malagaan Vuelingin koneella. Oltiin lähestymässä pistaa 31. Oltiin jo ylitetty kiitotien pää kun kippari painoi YV-tehot päälle ja ja noustiin uuteen kierrokseen ja uusittiin lähestyminen. Lasku onnistui erittäin hyvin. Mitään selityksiä ei nokalta tullut mutta ystäväni joka oli silloin tornissa töissä kertoi että sinne radalle oli työntymässä venäläinen vuorokone. Eikä ollut noudattanut Hold Short käskyä. Ei me sitä ylösvetoa paljon ihmetelty. Lyötiin etupäässä leikiksi tyyliin, meinasi lasku mennä pitkäksi. Se on ainoa ylösveto muiden kyydissä. Itse olen tehnyt useita koulutuksen aikana ja kertauslennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin menossa työvapailta takaisin UAE:hen Lufthansan lennolla Frankfurtista Dubaihin. Tämä oli muistaakseni 2002 ja koneena silloin Airbus 340. Tulimme sieltä meren suunnasta ja lähestymisen loppuvaiheessa (50 metriä?)tuli yllättäen nousutehot päälle vähän ennen kynnystä ja siitä ylösveto. Porukat vaikutti säikähtäneeltä ja jokunen huuhtahdus kuului. Nousun aikana kapteeni selosti jotakin saksaksi ja selostus sai osan saksalaisista matkustajista naurahtamaan. Englanninkielinen osa selostuksesta jäi kesken kun taustalla alkoi kova radioliikenne. Ymmärsin tapahtuman niin että edellinen laskeutuja ei ollut vapauttanut kiitotietä ajoissa. Uusi lähestyminen ja lasku meni ok. Jatkoin vielä samalla, lähes tyhjällä koneella, lyhyen hyppäyksen Abu Dhabiin jossa matala lähestyminen aavikon suunnasta. Täysikuun takia aavikon pinta näkyi vaikka oli jo puoliyö. Pinta lähenee ja lähenee mutta kiitotien lähestymisvaloja ei näy. Ehdin jo ajatella että mitä hittoa. Taas täydet tehot päälle ja nousuun. Tässä vaiheessa kiitotievalotkin ja kiitotie tulivat näkyviin. Uusi lähestyminen toisesta suunnasta meni hyvin ja kapteenillakin oli aikaa kuuluttaa vähille matkustajille pahoittelunsa siitä että tänään ei ole heidän päivänsa ja ylösveto johtui tälläkertaa windshear ilmiöstä joka toi koneen lähestymisessä liian matalalle. Sain bongattua kaksi ylösvetoa kahdelta eri kentältä mutta samalta istuinpaikalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain bongattua kaksi ylösvetoa kahdelta eri kentältä mutta samalta istuinpaikalta.

 

 

Tuolla lennolla on todella tarjottu rahoille vastinetta.  :thmbup:

Mukavasti tullut näitä kokemuksia ketjuun. Kiitos vain osallistuneille. Tällaiset ketjut on hyviä luettavia myös lentopelkoisille, kun saavat taustatietoja tapahtumista ja ymmärtävät tällaisia asioita ehkä hieman paremmin... Normaalia toimintaa, mutta epätietoiselle epämiellyttävää - toiset taas olisi valmiita maksamaan näistä kokemuksista vaikka pienen lisähinnan...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen ylösvetokokemus sattui reilu viikko sitten Malagassa. Syynä oli ilmeisesti helikopteri joka oli kiitoradalla. Flightradarin datan perusteella ylösveto tehtiin 225 jalassa.

Onko kuinka yleistä, että ylösvedon aikana nousu pysähtyy hetkeksi ja tullaan jopa hieman alaspäin? Tämä tuntui selvästi koneessa ja alla on flightradarin tietoja jonka mukaan aluksi noustiin 1300 jalkaan, jossa oltiin hetki ja sitten tultiin alemmas 1175 jalkaan, kunnes lähdettiin kunnolla "täysiä" ylös. Kapteeni kuulutti lyhyesti tilanteesta englanniksi uuden lähestymisen aikana ja olin kuulevinani sanan windshear. Liekö sillä vaikutusta tuohon?

 

1528041992,2018-06-03T16:06:32Z,IBK516,"36.655792,-4.472371",300,154,311

1528041998,2018-06-03T16:06:38Z,IBK516,"36.658905,-4.476643",225,156,311

1528042004,2018-06-03T16:06:44Z,IBK516,"36.661606,-4.480476",300,165,311

1528042010,2018-06-03T16:06:50Z,IBK516,"36.665241,-4.485578",525,169,311

1528042017,2018-06-03T16:06:57Z,IBK516,"36.668034,-4.489551",775,170,310

1528042025,2018-06-03T16:07:05Z,IBK516,"36.672783,-4.496856",1175,172,308

1528042031,2018-06-03T16:07:11Z,IBK516,"36.675659,-4.501419",1300,180,308

1528042037,2018-06-03T16:07:17Z,IBK516,"36.678974,-4.506498",1300,196,309

1528042043,2018-06-03T16:07:23Z,IBK516,"36.682663,-4.512234",1175,212,308

1528042049,2018-06-03T16:07:29Z,IBK516,"36.686703,-4.518537",1225,228,308

1528042055,2018-06-03T16:07:35Z,IBK516,"36.690903,-4.526081",1450,237,303

1528042061,2018-06-03T16:07:41Z,IBK516,"36.693497,-4.533029",1800,236,294

1528042068,2018-06-03T16:07:48Z,IBK516,"36.694988,-4.541795",2225,234,279

1528042092,2018-06-03T16:08:12Z,IBK516,"36.686142,-4.572767",3825,245,239

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

METAR LEMG 031630Z 21008G20KT 9999 FEW030 29/11 Q1013 NOSIG

Jonkinlainen hieman puuskainen lännenpuoleinen tuuli näyttää vallinneen ja heti kentän länsipuolella on korkeita kukkuloita. Saattaa olla että ylösvedon tiimellyksessä on koettu jonkinlaista windshearia. Tai sitten ei. :) Oliko kyyti kovin kuoppaista?

Tuo nousun hetkellinen hidastuminen liittyy siihen, että kun korkeutta on saatu kerättyä vähintään 800 jalkaa, kone pitää "silittää" eli laskea nokkaa vauhdin kiihdyttämiseksi ja ottaa laskusiivekkeet sisään. Nopeuden kasvu näkyy noissa luvuissa (toiseksi viimeinen parametri).

Flightradarin korkeustiedot ovat sen verran epätarkkoja ettei niistä ehkä kannata hirveän tarkkoja päätelmiä kuitenkaan tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkien lentojen loppuun ollisi mukava saada ylösveto.

Vuosikymmeniin ei ole tullut kohdalle mutta pari viikkoa sitten Lontoosta tullessa vähän ennen kosketusta Vantaan kiitotiehen 15, 32B vedettiin takaisin taivaalle ja sai koko lipunhinnalle vastinetta. Syytä ei valitettavasti kerrottu mutta hyvä meininki oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on sattunut useampiakin ylosvetoja, joista lahes kaikki Finnairilla. Ensimmainen lienee joskus 1990-luvun alussa palatessamme Finnairin Riikan-reitin avauslennolla takaisin Helsinkiin. tuolloin syyna oli, etta matkustamo ei ollut valmis laskeutumiseen, kun myynti oli viela kesken. Koneena oli DC-9-50.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullekin on tullut aika monta ylösvetoa erinäisistä syistä johtuen, sää, muu liikenne, oma tössi eli liikaa nopeutta jne.. Kaikki Finnaviationin ja Finnairin koneilla. En ole muilla lentoyhtiöillä ollut töissä. Ylösvetohan on periaatteessa aivan normaali juttu, johon ollaan jokaisen lähestymisen valmistelussa varauduttu. Ei mitään dramatiikkaa.

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Sarell

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Hannu Örn kirjoitti:

Jonkinlainen hieman puuskainen lännenpuoleinen tuuli näyttää vallinneen ja heti kentän länsipuolella on korkeita kukkuloita. Saattaa olla että ylösvedon tiimellyksessä on koettu jonkinlaista windshearia. Tai sitten ei. :) Oliko kyyti kovin kuoppaista?

Tuo nousun hetkellinen hidastuminen liittyy siihen, että kun korkeutta on saatu kerättyä vähintään 800 jalkaa, kone pitää "silittää" eli laskea nokkaa vauhdin kiihdyttämiseksi ja ottaa laskusiivekkeet sisään. Nopeuden kasvu näkyy noissa luvuissa (toiseksi viimeinen parametri).

Flightradarin korkeustiedot ovat sen verran epätarkkoja ettei niistä ehkä kannata hirveän tarkkoja päätelmiä kuitenkaan tehdä.

Kiitokset vastauksesta.

Lähestymisen loppuvaihe oli jonkin verran kuoppaista ja siinä vaiheessa ylösveto kävi omassa mielessä. No sehän sitten konkretisoituikin hyvin nopeasti. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin hieman valaista sitä, miksi toisille ylösvetomuistelot ovat miellyttäviä, loivaliikkeisiä tapahtumia ja toisille jotain järisyttävää. Ensinnäkin ennenvanhaan autopilotit ja ILS-laitteet olivat huonompia ja pilotit lensivät lähestymisiä paljon enemmän manuaalisesti ja tekivät myös ylösvedot manuaalisesti. Silloin voitiin toimia tilanteen mukaan. Jos sää oli hyvä ja ylösvedon syy oli esim. toinen kone kiitoradalla, silloin ylösveto voitiin aloittaa jo paljon ennen minimikorkeutta ja tehdä se miellyttävästi, hitaasti ja loivaliikkeisesti. Mitkään estevararajoitukset eivät tulleet vastaan. Tietenkin silloin, kun ylösveto tehtiin sään takia eli laskeuduttiin minimiin, todettiin ettei laskuuun ole asiaa, niin silloin ylösveto tehtiin määrätietoisesti sen kummemmin hienostelematta.  

Nykyään kun lennetään lähestymisiä paljon enemmän autopilotti päällä, niin myös ylösvedot tehdään lähtökohtaisesti autopilotilla. Kone tekee sen sitten aina samalla tavalla riippumatta ylösvedon aloituskorkeudesta. Moottorit ärjäisevät heti ylösvetotehot ja nokka nousee kohti taivaita. Autopilotti ei mieti alkunousun jyrkkyyden tarvetta. Hyvässä säässä paljon ennen minimiä autopilotin tekemä ärhäkkä ylösveto tuntuu joskus pilottipojasta hölmöltä, mutta ei siinä kuitenkaan kannata lähteä tappelemaan autopilottia vastaan, antaa sen tehdä työnsä. Autopilotti kun tekee sen ylösvedon kuitenkin oikein pysyen niissa rajoissa, mitkä sille on syötetty.

Seppo  

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs ylösveto toisesta näkökulmasta. Kaunis valoisa aikainen kesäaamu Vantaalla. DC10 oli palaamassa kotiin itäisistä maista. Muuta liikennettä ei ollut. Kone näkyi jo kaukaa Korson takaa. Seurasin aamuherkillä tunnelmilla koneen kasvua sen lähestyessä RWY 22:sta. Laskuluvan olin antanut varsin aikaisessa vaiheessa. Sää oli mitä kaunein, tuulikin kohdillaan. Mielessäni ja silmissäni alkoi koneen koko kasvaa liikaakin korkeuteen nähden ja kysäisin puoliksi leikilläni - laskuunko olette tulossa? Seurasi koskettava hetken hiljaisuus. "Täytyy vissiin tehdä ylösveto" - oli vastaus. Ja niin tehtiinkin. Enpä kysellyt asiasta enenpiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään