Tero Lähdesmäki

"Mainosviiristä"

19 viestiä aiheessa

Mainosviiri lainausmerkeissä, kun en tiedä, mikä sen virallinen nimitys on.

 

Minulle esitettiin kysymys, johon en tiedä vastausta, niin täältähän se vastaus varmaan löytyy...

 

Eli mitä sellaisen mainosviirin - joita nykyään näkee enää harvoin - vetäminen pienkoneella vaatii

 

a) pilotilta

 

b) koneelta

 

eli pitääkö ko. hommaan olla joku erillinen lupa tai kelpuutus, vai voiko kuka tahansa PPL:n omaava sitä tehdä? Ja onko sen viirin kiinnitys koneeseen joku pysyvä kiinnitysmekanismi, vai mikä? Tuskin sitä ihan vaan ilmastointiteipillä rungon ympärille teipataan...?  ;D

 

Mitähän ko. hupi maksaa ja voisikohan joku esim. Kuopion alueella sitä tehdä??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilotilta vaaditaan hinauskelpuutus, sama jolla saa hinata purjekoneita. Koneessa pitää olla hyväksytty hinauskytkin. Ja tietysti jos ja kun mainoksen hinaamisesta maksetaan niin asianmukaiset ansiolentoluvat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetään termejä oikein, homman nimi on nykyään "lentotyö" eli "aerial work". Toki pointtisi pätee siitä huolimatta. Mutta sellaista asiaa kuin "ansiolentolupa" ei käsittääkseni enää ole.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Jormalle, tämä selkisi hyvin pitkälti....Kuopiossa ei taida olla Hinausvälineistöä kuin KIY:ssä.

 

Sitä itse viiriä ei taida olla ollenkaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälleen se tapahtuu se viirin poimiminen (tää taisi tää sarja ollakin joku aika takaperin täällä):

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

Eli kone starttaa ilman viiriä sellainen köyden/vaijerin pätkä (olisko 5 metriä?) perässään, ja siellä sen päässä on koukku. Sitten se viiri käydään poimimassa erikseen kyytiin. Tuossa noiden keltaisten lippujen välissä on maasta irti nostettuna sellainen "lenkki", johon se koneen perässä roikkuva koukku-vaijeri yritetään saada osumaan. Ja kun osuu, niin viiri lähtee perään...

 

Kuopiossa ei varmasti ole kenelläkään viiriä, eikä varmaan koulutustakaan. Taitaa lähin viiriä vetävä firma löytyä Haapajärveltä, mutta eipä taida hekään vetää juuri muuta, kuin oman firmansa mainosta. Sittenpä sen lisäksi ei taida muita ollakkaan, kuin Mikkonen Malmilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se viiri on maassa "väärinpäin" eli se kiinnityslenkki on koneen tulosuunnassa ja loppupää koneen menosuunnassa. Näin se tulee pehmeästi mukaan, kuten lehden sivua kääntäen, eikä koko lakana yhdellä pätkäisyllä. Sitä ei taitaisi kestää köydet eikä kytkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se viiri on maassa "väärinpäin" eli se kiinnityslenkki on koneen tulosuunnassa ja loppupää koneen menosuunnassa. Näin se tulee pehmeästi mukaan, kuten lehden sivua kääntäen, eikä koko lakana yhdellä pätkäisyllä. Sitä ei taitaisi kestää köydet eikä kytkin.

 

Ja voisipa se nykäisy heikkopäisempää hirvittääkin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä sitten laskeutumisessa toimitaan tuon viirin kanssa? Voiko sen kanssa laskeutua normaalisti vai tehdäänkö ylilento jolloinka se tiputetaan kiitotien viereen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten vaikuttavan näköinen liike tuo viirin poiminta, ainakin ensimmäisen kerran aidan takaa nähtynä. Kyllä siinä koneesta otetaan kaikki tehot irti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia se viiri pitää hakea erikseen kyytiin, miksei se voi olla jo lentoonlähdössä kiinni koneessa?

 

Voisikohan olla siksi ettei kerää likaa, roiku maassa rullauksen aikana tai tartu vaan mihinkään kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan olla siksi ettei kerää likaa, roiku maassa rullauksen aikana tai tartu vaan mihinkään kiinni.

 

Joo, ja se varmasti repeää rikki, jos se johonkin tarttuu. Ja ei se varmaan olis mitään herkkua muutenkaan, jos se viiri tarttuu kiinni just, kun pitäis nostaa kone ilmaan. Vois olla kohtalokkaat seuraukset. Tuossa noudossa on varmaan vähän enemmän pelivaraa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On  kokemusta siitäkin, kun mainos tarttuu lenkille jarruvarjoksi perään. Pilotti roikkui vöissä hapuillen Rallye Commodoresta  laukaisukahvaa. Sekä hienosta isosta verkko-tyyppisestä keksinnöstä, jota 206 ei jaksanutkaan vetää. Oppia ikä kaikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia se viiri pitää hakea erikseen kyytiin, miksei se voi olla jo lentoonlähdössä kiinni koneessa?

Jos mainos on koottu irtokirjaimista, saattaa teksti mennä sekaisin ja kirjaimia irrota kun raahataan viiriä pitkin baanaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia se viiri pitää hakea erikseen kyytiin, miksei se voi olla jo lentoonlähdössä kiinni koneessa?

 

Hannu

 

Ultria näkee joskus ottavan pienempiä mainoksia maasta mukaan. Silloin on vetopuomissa pienet pyörät, jotka estävät mainoksen "liimautumisen" maahan.   Itse en ultralla uskaltais tunniksi kaupungin päälle  ;)

 

Nykypäivän kangasmainoksia (esim 25 x 8 metrisiä) ei saa maasta irti muuta kun nykäisemällä yläviistoon. Lentonopeus kyytiin otettaessa on valittava sopivaksi mainoksen koon, tuulen sekä koneen suoritusarvoon nähden. Liian nopeasti lennettäessä viiri voi revetä ja liian alhaisella nopeudella kone sakkaa  :thmbdn: Ensimmäistä vaihtoehtoa olen jo kahdesti kokeillut  :thmbup:

 

Lennon lopussa mainos irroitetaan noin 30 metrin korkeudesta (koosta riippuen) yleensä kiitoradan viereen.

 

Pilotin vaatimukset ovat Euroopassa maasta maahan erilaiset. Ainakin "keskemmällä Eurooppaa" tarttee lupakirjassa olla hinausluvan (purtsikoiden) lisäksi merkintä "in-flight pick-up".

 

Kivaahan se mainosten vetäminen on... ensimmäiset ja viimeiset 5 minuuttia

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä sitten laskeutumisessa toimitaan tuon viirin kanssa? Voiko sen kanssa laskeutua normaalisti vai tehdäänkö ylilento jolloinka se tiputetaan kiitotien viereen?

 

Viiri tulisi pudottaa sellaiselta korkeudelta, että viirin vauhti loppuu ennen maahantuloa ja viiri laskostuu yhteen kasaan.

 

Vetonarussa tulisi olla "sulake", samanlainen kuin purtsikoiden hinaajallakin, köydessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasalainen ansiolentäjä Jouko Jänisoja sekä P.Lundström ostivat vuonna 1988 Seppo Saariolta Cessna FR 172G Reims Rocketin tunnukseltaan OH-CDF. Kaupan yhteydessä tuli mukana Seppo Saarionkin käyttämä ja hänen aikoinaan Yhdysvalloista hankkimansa valomainosteline, joka asennettiin Cessnan rungon alle ikäänkuin alatasoksi. Valomainosteline kiinnitettiin siipiin siinä olevilla tukitangoilla. Tuo ristikkomainen teline on täynnä pieniä lamppuja, joista muodostetaan teksti, ja joihin saatiin viisi eri "scrollaavaa" tekstiä muistiin. Etummainen kirjain saatiin myös vilkkumaan "flashina". Koska näin voitiin mainostaa useammankin firman tekstejä yhtäaikaa, saattoivat lennot olla jopa viisi tuntia yhtä soittoa. Lentoja tehtiin pimeällä mm. joulun alla sekä uutena vuotena. Viimeinen kerta, kun Jouko tuota valomainosta käytti, oli vuonna 1990. Lennot ulottuivat jopa Närpiöstä Kokkolaan asti samalla kertaa.

 

Jouko Jänisojalla on myös tallella 300 kirjainta, joilla tehtiin tekstejä eli niistä muodostuu tuollainen mainosviiri. Kirjaimissa on kahdeksan narua kussakin, ja hakaset, joilla ne liitetään yhteen. Se napataan ilmaan koukulla, ja pudotetaan pois ennen laskua. Jouko kertoi lentäneensä näitä mainoslentoja kirjaimet perässä jopa 100 tuntia vuodessa.

 

Tässä tämä Jänisojan käyttämä valomainosteline, joka on tallella Vaasan lentokonehallissa. Tuo paksu vaakatasossa oleva hopeanharmaa putki ei kuulu siihen, vaan on hallin putkia!

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Vetonarussa tulisi olla "sulake", samanlainen kuin purtsikoiden hinaajallakin, köydessä.

 

 

Harvoin se pakkomurtovaroke katkeaa pursikoneita hinattaessa. Paljon useammin se köysi on katkennut, vaikka sen vetolujuus on kolminkertainen (uutena) pakkomurtovarokkeeseen nähden. Yleisin syy köyden katkeamiseen on se, kun tullaan laskuun köysi perässä ja se osuu kentän reunassa oleviin puihin. Joskus kyllä oppilaat saavat siellä perässäroikkuessaan aikaan senverran kovia nykäyksiä että köysi tai varoke katkeaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään