Sami Puro

Lentokoneiden hintoja?

36 viestiä aiheessa

Onko kenelläkään havaintoa mistä mahtaisi löytyä (netistä/muualta) matkustajakokoluokan lentokoneiden hintatietoja. Kyse nimenomaan pääasiallisesti koneiden tehdashinnoista, eli uusista koneista. Ja hintatietoja kaipaisin ihan nykykonemalleista, kuin myös jo tuotannosta poistuneista koneista (= paljon aikanaan esim. DC-9 maksoi uutena).

 

Googlannut olen parhaani mukaan, mutta oikeastaan juur muuta en ole löytänyt kuin Boeingin omilla sivuillaan ilmoittamat hinnat.

 

Nuo hinnathan eivät mitään kovin julkista tietoa ole, ja hinta riippuu aina ostajasta, koneen varustelusta ja kaikesta mahdollisesta. Mutta hakisin vain sellaista rukkastuntumaa hintaluokista, eli tyyliin "uusi Boeing 737-200 vuonna 1970 maksoi 22-24 milj. USD".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman hankalampi kysymys kieltämättä.

 

Jenkkilässä on pari tusinaa firmaa, jotka kyllä arvioivat esim. käytettyjen koneiden hintoja, pienistä isoihin, mutta maksusta.

 

Jotain voisi löytyä termeillä "Aircraft value" tai "aircraft appraisal" jossa "appraisal" tarkoittaa nimenomaan hinta-arviointia.

 

Täytyy vähän penkoa lisää.

 

Tänään sattumalta kansas.comissa oli mainittu uuden 787:n "retail price" eli vähittäishinta per kpl  ;) ja se hinta oli 140 miljoonaa dollaria.

 

http://www.kansas.com/196/story/46309.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään havaintoa mistä mahtaisi löytyä (netistä/muualta) matkustajakokoluokan lentokoneiden hintatietoja. Kyse nimenomaan pääasiallisesti koneiden tehdashinnoista, eli uusista koneista. Ja hintatietoja kaipaisin ihan nykykonemalleista, kuin myös jo tuotannosta poistuneista koneista (= paljon aikanaan esim. DC-9 maksoi uutena).

 

Googlannut olen parhaani mukaan, mutta oikeastaan juur muuta en ole löytänyt kuin Boeingin omilla sivuillaan ilmoittamat hinnat.

 

Nuo hinnathan eivät mitään kovin julkista tietoa ole, ja hinta riippuu aina ostajasta, koneen varustelusta ja kaikesta mahdollisesta. Mutta hakisin vain sellaista rukkastuntumaa hintaluokista, eli tyyliin "uusi Boeing 737-200 vuonna 1970 maksoi 22-24 milj. USD".

 

Mahtaakohan moista otusta olla edes olemassa (A321:n ovh. esim.)? Minulla on sellainen kasitys, etta hinnat ovat toimittajan ja operaattorin valinen neuvottelukysymys ja todelliset hinnat ovat top-secret ja pidetaan visusti piilossa kilpailijoilta.

 

En ole koskaan nahnyt missaan kaupallisten toimijoiden ilmoittaneen "todellisia" hintoja ostoksistaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, eikös se lentoyhtiön perustaminen pitänyt olla aprillipila???? :laugh:

 

aso.com:ssa silloin tällöin putkahtelee esiin isompia turbiinikoneita, vaikkakin niissäkin 90%:esti on hintatieto: P.O.R.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, eipä ole kovin paljon tullut vastaan uusien koneiden hinnastoja. Lähinnä tällaisia tietoja on nähty lehdistötiedotteissa, missä kerrotaan konekaupoista. Kenties konevalmistajien ja lentoyhtiöiden press-sivuja penkomalla pääsee eteenpäin. Flight International-lehdessä on hämärän muistikuvani mukaan ollut konekatsaus-teemanumeroissa myös hintaluokkatietoja.

 

Vanhempien koneiden osalta (DC-9 ym) tehdashintojen metsästys on kieltämättä hankalaa, ellei vintillä satu olemaan sopivaa ilmailulehti-arkistoa.

 

Käytettyjen osalta tämä on mielestäni aika kattava:

 

www.controller.com

 

Löytyi mm. B737-500 vm 1990 hintaan 11,5 MUSD ja useampi uudehko Dornier 328Jet noin 6-8 MUSD hintaan.

 

Antonov An-12 menee 550 000 taalalla ja 1985-mallinen Saab 340 maksaa 2,5 MUSD.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsestään selvää on, että joku on jossain kysynyt tätä tietoa aikaisemminkin ja joku on tehnyt yhteenvedon, mutta löytyykö sitä ilmaiseksi netistä, onkin sitten toinen juttu.

 

Sirpaletietoa löytyy myös ATW Onlinesta...

 

Tässä sitten saattaisi olla varsin asiallinen julkaisu, kunhan on varaa pulittaa 1800 dollaria plus postikulut  ;D

 

http://www.avitas.com/publications/pubs-bluebook_jet_value.jsp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus -90 luvun lopulla luin jostakin ilmailuaiheisesta aviisista, että jonkun alatyypin B-777:n tehdashinta olisi 1,2 miljardia markkaa. Tämä on jäänyt mieleen siitä, että olin tuolloin tekemässä Lahden moottoritietä ja automiehet (tämän päivän hevosmiehet) puhuivat Vantaan kolmannen kiitoradan kustannusarvion olevan 600 miljoonaa markkaa. "Hevosmiehet" pitivät kustannusarviota suurena, ja minä silloin lohdutin heitä että, kun radalle laskeutuu tuliterä 777, niin sen arvo on tuplaten verrattuna kiitorataan. Vasta he olivat kauhuissaan (kuten sitten minäkin), kun laskimme, että sillä uuden 777:n hinnalla saisi 2400 kappaletta uusia, soralavalla varustettuja Scanioita.

 

Suomen Siivet lehden numerossa 4/1973 kerrotaan Jumbon hinnaksi 90.000.000 markkaa. Tosin rahan arvo oli toinen kuin nykyään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennee hiukan OT?. Onko kenelläkään enemmän tietoa?, esim. jos tuollaisen An-12 saa n. 550.000 $, niin minkälaisia veroja ja maksuja ko. koneesta joutuisi suorittamaan Suomeen tuotuna ja olisiko ylipäätänsä mahdollista saada Suomen ilma-alusrekisteriin?, esim. ei kaupalliseen käyttöön?.

 

Varmaankin jo polttoaine-, huolto ja ylläpitokustannukset olisivat melkoiset tuollaisessa ja minkälaista pahvia tarvitsee tuollaisen kuljettamiseen? (liikennelentäjä + tyyppikelpuutus yms?) olettaisin.

 

Mutta, jos joku tietävä vaivautuisi kertomaan, olisi mielenkiintoista yleistietoa tuokin, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aircraft Bluebook on aika kätevä väline hintojen selvittämiseen. En tosin muista onko siinä isompien reittikoneiden hintoja ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on joitakin hajanaisia mielikuvia vuosien varrelta. Niiden oikeellisuudesta en mene takuuseen, mutta jotain osviittaa nekin antanevat. Niitä aikoja, kun 11:t olivat uusia, niiden hinnaksi kaavailtiin jotain 300-350 mmk. 747:n hinnaksi arvuuteltiin samoja aikoja tai vähän myöhemmin jotain vajaa puoli miljardia markkaa. Jotensakin tuntuisi tuommoisen 320-sarjan Bussin kohdalla puhutun jostain 120 miljoonasta 90-luvun loppupuolella. Bussisimu taisi olla kuriositeettina 80 miljoonan väärti. Aikataulua en muista yhtään, mutta Kasikymppisten muisteleisin jossain vaiheessa sijoittuneen johonkin 30-50 mmk haarukkaan uusina. Varmaan muinoin 80-luvulla. Nämä kaikki ovat muistikuvia aikansa ilmailulehdistöstä, joten suuria takeita niiden oikeellisuudelle en tosiaan myönnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikeatahan noiden löytäminen on. Listahinnat ovat kyllä julkisia ja nehän usein myös konekauppojen uutisten yhteydessä mainitaan. Todelliset myyntihinnat ovatkin sitten jotain ihan muuta eikä niitä varmasti saa mistään tietää. Tässä joitakin linkkejä aiheesta:

 

http://www.boeing.com/commercial/prices/

http://www.airclaims.com/Downloads/AirclaimsSales/Sample_HardCopy_PriceGuide.pdf

http://seattlepi.nwsource.com/business/235366_boeprice05.html

http://www.airlinecapital.com/aircraftvalues.pdf

 

Varsinkin tuossa viimeisessä on ainakin jotain osviittaa myös historiaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intelligent Television and Video:n kuvaamassa Airbus A320- SAS Flight Academy Simulator- videossa kerrotaan A320-simulaattorin maksavan n. 30 milj. dollaria ja oikean koneen joko n. 35 tai n.45 milj. dollaria (en ole varma kumpi, kun puhutaan aika epäselvästi, mutta kallistuisin 45 milj. dollarin puoleen.)

    Ja video on kuvattu vuonna 1994.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä aikoja, kun 11:t olivat uusia, niiden hinnaksi kaavailtiin jotain 300-350 mmk. 747:n hinnaksi arvuuteltiin samoja aikoja tai vähän myöhemmin jotain vajaa puoli miljardia markkaa. Jotensakin tuntuisi tuommoisen 320-sarjan Bussin kohdalla puhutun jostain 120 miljoonasta 90-luvun loppupuolella.

 

Tuohon aikaan nyrkkisääntönä oli, että uusi liikennekone maksaa miljoona markkaa per matkustajapaikka. Aika hyvin nuo Antin mainitsemat hinnat sopivat siihen. Sen sijaan Matin aikoinaan löytämä 1,2 miljardin markan hinta Boeing 777:lle täytyy olla virheellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään työmaalla kun illan hiljaisina tunteina istuskelin tuolla "Kolmos-tasolla", sattui kouraan tuo LOT:n matkiustajalehti, tai miksi sitä nyt sanotaan, siis sama kun Finnairilla BlueWings, siinä kerrottiin että, LOT on tilannut kalustoonsa, vielä kahdeksannen B787 Dreamliner:in ja hinta on ollut 153 milj. euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon aikaan nyrkkisääntönä oli, että uusi liikennekone maksaa miljoona markkaa per matkustajapaikka. Aika hyvin nuo Antin mainitsemat hinnat sopivat siihen. Sen sijaan Matin aikoinaan löytämä 1,2 miljardin markan hinta Boeing 777:lle täytyy olla virheellinen.

 

No jaa, tänä päivänä Boeing 777:n listahinta versiosta riippuen pyörii 200 miljoonan dollarin molemmin puolin http://www.boeing.com/commercial/prices/ joten on se voinut maksaakin tuon 1,2 miljardia markkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osui silmiin Seattle Timesin uutinen, jossa puhutaan mm. nigerialaisen Arik Air-yhtiön tilaamista Boeing 787- ja 777-koneista ja lopussa mainitaan listahinnat ja sitten Avitas-firman arvio todellisista hinnoista "tavanomaisten alennusten" jälkeen.

 

Avitas siis on se sama firma, joka julkaisee aikaisemmin mainittua "kirjaa", Blue Book of Jet Aircraft Values.

 

Siellä lopussa sanotaan kaksi esimerkkiä:

 

Listahinnat 1,5 miljardia dollaria -> todellinen Avitaksen arvioima hinta 934 miljoonaa.

 

Listahinnat 5,9 miljardia dollaria -> todellinen Avitaksen arvioima hinta 3,8 miljardia.

 

Taitaa olla melkoisen vaikea urakka saada selville matkustajakoneiden todellisia hintoja?

 

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2003683193_boeorders27.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla melkoisen vaikea urakka saada selville matkustajakoneiden todellisia hintoja?

 

 

Käytännössä mahdotonta, mikäli ei oel sisäpiirintietoa myyjän puolelta. Lentoyhtiöt ostavat koneet eri hinnoilla ja eri sopimuksilla ostetut hinnat varmasti vielä eroavat toisistaan vaikka kyseessä olisi täsmälleen sama konetyyppi ja sama lentoyhtiö samoin varustein.

 

Tämähän on samanlaista myntiä kuin mikä tahansa, eli asiakas ja toimittja neuvottelevat hinnan aina tapauskohtaisesti ja muuttujia, jotka hintaan vaikuttavat on todella paljon. Listahinnat ovat takuulla, juuri kuten mainitsitkin, reilusti todellisia myyntihintoja korkeampia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvää hintadataa sain tuolta AirlineMonitor -saitin kautta, käsittää tarkat vuosikohtaiset hinta-arviot suurempien valmistajien (A, B, McD, ..etc) suihkareille. Turboropellereiden tarkempi hintadata on vielä hakusessa, mutta eiköhän niistäkin jonkunlaista rukkastuntumaa saa... Tuo AirlineMonitorin tarjoama data on todellakin ensiluokkaista ja se auttaa hyvin pitkälle.

 

Lähinnä siksi kyselin, kun tuollainen viikon ylimääräisen vapaa-ajan aiheuttama pieni projekti jota olen väsäillyt .. "Manageroi omaa lentoyhtiötä ja kilpaile muita pelaajia vastaan" -onlinepeli. -->  www.airwaysim.com

 

(samaan voinen sanoa, että otan mielellään myös vastaan ns. "tyyppikuvia" eri konetyypeistä ja varianteista .. jokaisesta koneesta on tarkoitus olla pelissä myös valokuva)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään