Tero Partanen

NPPL Suomeen ?

7 viestiä aiheessa

Moikka,

 

Omista terveydellisistä rajoitteista johtuen (migreeniä joskus) olisin kiinnostunut tietämään, josko EU yleisemmin tai vaikka vain Suomi olisi tuomassa UK:ssa käytössä olevaa NPPL-lupakirjaa ilmailijoiden saataville ?

 

UK:ssa nyrkkisääntönä on, että jos terveys riittää ajamaan autoa ammatikseen (ammattiliikennöitsijä), niin saa NPPL:n ja siihen normaalit päivä-VFR valmiudet ja oikeudet (==yksinlento tai lento matkustajien kanssa päivä-VFR:ää maan rajojen sisällä OK). Mikäli terveys ei riitä ammattiautoiluun, mutta kuitenkin yksityiseen autoiluun, niin NPPL:n voi silti saada jopa yksinlentoluvalla tai "safety-pilotin" kanssa, riippuen tapauksesta. Mutta medikaalirajoitukset ovat huomattavasti kevyemmät UK:ssa NPPL-lisenssissä.

 

Onko tästä kellään tietoa ?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä jotakin on tapahtumassa. EU:ssa siis.

EU:n lentoturvallisuusvirasto EASA käynnisti viime vuonna kevyen yleisilmailun sääntelyn uudistamishankkeen, joka työstetään MDM.032-nimisessä työryhmässä. Asettamiskirje löytyy EASA:n sivuilta.

 

Työ on tällä hetkellä kesken, joten tuloksesta ei voi sanoa mitään varmaa. Mutta saatujen tietojen mukaan puhutaan eurooppalaisesta "RPPL"-lupakirjasta. Tämä olisi kevennetty versio PPL:sta. Yhtenä osana siitä olisi yleislääkärin antama medikaali. Lupakirjaan kytkeytyy samalla uusi lentokoneluokka, ELA (European Light Aircraft) joka olisi 2- tai 3-paikkainen, kokonaispaino jossakin LSA:n (600 kg) tai VLA:n (890 kg) tietämillä.

 

RPPL:n kehittelyssä on tiettävästi katsottu mallia juuri mm. UK:n sekä Saksan kansallisista NPPL-määräyksistä.

 

Työryhmältä pitäisi kesällä 2007 tulla ulos konkreettisia määräysehdotuksia aiheesta. Ennen kuin ne on hyväksytty ja astuneet voimaan, vierähtää kuitenkin varmasti jonkun verran aikaa.

 

Suomessa oli muutama vuosi sitten vireillä ns. kansallinen NPPL, mutta mm. Ilmailulaitoksen uudelleenorganisointi Finaviaksi ja Ilmailuhallinnoksi tuli sitten väliin.

 

Ilmailuliiton EUT:n foorumissa on jonkun verran tarinaa aiheesta, hakusanoina  vaikkapa RPPL tai MDM.032.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista!

 

Semmonen tuli mieleen, että kytkeytyyköhän siihen RPPL-luokkaan pakosta tuo kevyempi lentokoneluokka, vai onkohan mahdollista, että nykyisiä moottorikoneita voisi lentää RPPL-pahveilla ?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista!

 

Semmonen tuli mieleen, että kytkeytyyköhän siihen RPPL-luokkaan pakosta tuo kevyempi lentokoneluokka, vai onkohan mahdollista, että nykyisiä moottorikoneita voisi lentää RPPL-pahveilla ?

 

Tero

 

Aika näyttää kuinka käy. Jos olen ymmärtänyt oikein, työryhmässä on ihan järkevän tuntuisia ehdotuksia "modulaarisesta" lähestymistavasta. Eli perus-RPPL minimikoulutuksella oikeuttaisi kevyemmän koneluokan päälliköksi, ja siihen voisi sitten lisäkoulutuksen kautta hankkia lisäkelpuutuksia tai -oikeuksia, esim. alle 2000-kiloisen koneen kuljettamiseen.

 

Tämän  modulaarisuusperiaateen puolesta on Suomen Ilmailuliitonkin edustaja puhunut Europe Air Sports-liitossa. EAS on se Euroopan tason foorumi, jonka kautta yksittäisten maiden ilmailuliitot yhdessä vaikuttavat kehitykseen (EAS:lla on useita edustajia MDM.032-työryhmän jäseninä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä onkin jo ollut hieman vastauksia, EASA on tosiaa meittinyt rajoitettua RPPL luokkaa. Lääketieteelliset vaatimuksen olisivat alhaisemmat, TK-lääkäri saisi kirjoittaa todistuksen. Yksi ehdotus on ollut että tuolla RPPL pahvilla ei sais lennellä "in airspace with high traffic density".

Tuohon RPPL lupakirjaan on ilmeisesti jossain vaiheessa suunniteltu rajoituksena non-complex-aircraft. Lisäksi ajoittain pilkahtaa esiin keskusteluja kevennetystä IFR kelpparista.

 

Tuo non-complex koneen rajoitus on vaan aika hurja... alle 5700 kg kone, 1 hengen miehistö, alle 9 henkilö kyydissä, eikä saa olla "turbojet" mottia

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa kyllä kamalat rajoitukset. En ainaskaan hanki RPPL:ää kun en saa heti lentää turbopropilla kaikki kaverit kyydissä etelän lämpöön ;D.

 

Tosissaan jos tämmönen joskus tulee, niin meikästä tulee iloinen mies. Varsinkin kun olen saanut migreenin jo muutenkin hyvään hallintaan ja vähän päälle :).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa kyllä kamalat rajoitukset. En ainaskaan hanki RPPL:ää kun en saa heti lentää turbopropilla kaikki kaverit kyydissä etelän lämpöön ;D.

 

Tosissaan jos tämmönen joskus tulee, niin meikästä tulee iloinen mies. Varsinkin kun olen saanut migreenin jo muutenkin hyvään hallintaan ja vähän päälle :).

 

Tero

 

Tero, kyllähän sä saat turbopropilla lentää, mut et pisnesjetillä :) Tuosta oli keskustelua kerran eräässä virallisessa tilaisuudessa. Eli asiaa tulkittiin niin että turboproppi olis ok...  ;D Että ei muuta kuin nokka kohti Ibizaa... vuonna XXXX kun saadaan tuo RPPL voimaan :thmbup:

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään