Jani Luoto

Jas Gripen -hävittäjä syöksyi maahan Pohjois-Ruotsissa

65 viestiä aiheessa

Helsingin Sanomat tietää kertoa seuraavaa:

Hävittäjä syöksynyt maahan Ruotsissa

 

Ruotsalainen Jas Gripen -hävittäjäkone on syöksynyt maahan Norrbottenissa Pohjois-Ruotsissa. Ruotsin pelastuskeskuksen mukaan lentäjä on pelastautunut heittoistuimella.

 

Kone putosi lähelle Vidselin lentokenttää.

 

Pelastusmiehistö löysi lentäjän hiukan ennen kello 16:ta paikallista aikaa. Lentäjä ei loukkaantunut vakavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman lisäinfoa Gripenin putoamiseen :

Kone kuului F21, joka pitää majaansa Luulajassa. Se otti osaa sotaharjoitukseen, jonka pääpaino on ilmatorjunnassa. Toivottavasti omat eivät ampuneet sitä alas  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Netti Kaleva:

 

Ruotsin ilmavoimat on menettänyt kolmannen Jas Gripen -hävittäjän. Luulajaan sijoitettuun F21-lennostoon kuulunut hävittäjä syöksyi maahan iltapäivällä Norrbottenissa lähellä Vidselin lentokenttää. Lentäjä pelastautui heittoistuimella.

 

Maahan pudonnut kone osallistui eri aselajien yhteisharjoitukseen ja oli laskeutumassa Vidselin lentokentälle, kun jotain meni vikaan.

 

- Kone putosi maahan vain muutaman sadan metrin päähän Vidselin lentokentästä, Ruotsin pääesikunnan lehdistöpäällikkö Roger Magnergård kertoo illansuussa.

 

- Lentäjät on koulutettu toimimaan salamannopeasti, ja lentäjä ehti laukaista heittoistuimen. Laskuvarjo toimi, ja lentäjä selviytyi onnettomuudesta ilman isohkoja vahinkoja, Magnergård kertoo.

 

Ruotsin ilmavoimille onnettomuus merkitsi kolmannen Jas Gripen -hävittäjän menettämistä. Aiemmat onnettomuudet ovat sattuneet 1999 ja 2005. Kaikissa Jas Gripen -onnettomuuksissa lentäjät ovat pelastautuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia väittää kuitenkin Gripeneille tapahtuneen 5 onnettomuutta.

 

1989, proto, Linköping.

1993, Stockholm.

1999, Vänern-järvi.

2005, Kallinge.

2007, Luleå/Vidsel.

 

Onko parempaa tietoa? Vai lasketaanko 2 ensimmäistä pois, jos koneita ei ollut vielä luovutettu ilmavoimille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Netti Kaleva:

 

Ruotsin ilmavoimat on menettänyt kolmannen Jas Gripen -hävittäjän. Luulajaan sijoitettuun F21-lennostoon kuulunut hävittäjä syöksyi maahan iltapäivällä Norrbottenissa lähellä Vidselin lentokenttää. Lentäjä pelastautui heittoistuimella.

 

Maahan pudonnut kone osallistui eri aselajien yhteisharjoitukseen ja oli laskeutumassa Vidselin lentokentälle, kun jotain meni vikaan.

 

- Kone putosi maahan vain muutaman sadan metrin päähän Vidselin lentokentästä, Ruotsin pääesikunnan lehdistöpäällikkö Roger Magnergård kertoo illansuussa.

 

- Lentäjät on koulutettu toimimaan salamannopeasti, ja lentäjä ehti laukaista heittoistuimen. Laskuvarjo toimi, ja lentäjä selviytyi onnettomuudesta ilman isohkoja vahinkoja, Magnergård kertoo.

 

Ruotsin ilmavoimille onnettomuus merkitsi kolmannen Jas Gripen -hävittäjän menettämistä. Aiemmat onnettomuudet ovat sattuneet 1999 ja 2005. Kaikissa Jas Gripen -onnettomuuksissa lentäjät ovat pelastautuneet.

 

Tuo on huvittava kohta missä sanotaan, että lentäjät on koulutettu toimimaan salamannopeasti. Eiköhän sitä ilman kouluttamistakin vedä salamannopeasti heittoistuimen laukaisukahvoista, jos kone on syöksymässä maahan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko parempaa tietoa? Vai lasketaanko 2 ensimmäistä pois, jos koneita ei ollut vielä luovutettu ilmavoimille?

 

Tuossahan sanottiin että ilmavoimille on tapahtunut 3 onnettomuutta. Ne kaksi ensimmäistä tapahtuivat Saabille. Ilmavoimien onnettomuuksiin lasketaan vain ilmavoimille tapahtuneet joten koelentovaiheessa olevat proto eivät niihin tietenkään kuulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan uutisen sanamuodosta olisi voinut helposti ymmärtää, että Jas-onnettomuuksia on ylipäänsä ollut vain 3, kun niitä kuitenkin on ollut 5.

 

Teron linkissä muuten sanotaan onnettomuus numero kahdesta, että se kone oli jo silloin kyllä luovutettu Ruotsin Ilmavoimille, mutta kun ohjaajana sattui olemaan Saabin lentäjä, niin Ilmavoimat ei laske sitä onnettomuutta mukaan omiin lukuihinsa.

 

Mitä niitä peittelemäänkään? Tapahtunut, mikä tapahtunut. Pääasia, ettei yhdessäkään tapauksessa ole menehtynyt ketään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmästyttävää, ettei siinä Tukholman keississä käynyt kenellekään mitään. Oli katastrofin aineksen olemassa. Satuttiin olemaan paikalla, kun Stokiksessa oli Vesifestivaalit 1993. Gripen lensi siinä kaupungin päällä aika vakuuttavan näköistä sarjaa ja kaksi minuuttia myöhemmin tussahti tuhannen päreiksi Långholmenille. Ko. kylässä on harvoin niin järjetön määrä ihmisiä, kuin sinä päivänä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin aloittamassa tuon Tukholman onnettomuuden aikoihin lukion vikaa luokkaa ja viikkoa ennen koulun alkua (itse asiassa onnettomuudesta seuraavana päivänä) alkoi Valkeakoskella 5 päivän kansalaistiedon kurssi, jossa eräänä päivänä oli meille pitämässä luentoa eräs iso sotaherra, en muista oliko eversti vai ihan kenraalikuntaa. Joka tapauksessa sotaherraltakin meinasi pokka pettää, kun luentonsa ohessa (joka koski Suomen raja-alueita) tuli puheeksi kyseinen JAS onnettomuus ja itse totesin hänelle, että Ruotsi on melkein kehittänyt Harrierin tapaisen hävittäjäkoneen. Se tarvitsee yhtä vähän laskeutumiskiitorataa kuin Harrier, mutta se ongelma vielä on, että se ei laskeutumisen jälkeen nouse enää kuten brittiläinen versio...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessa sotaherraltakin meinasi pokka pettää, kun luentonsa ohessa (joka koski Suomen raja-alueita) tuli puheeksi kyseinen JAS onnettomuus ja itse totesin hänelle, että Ruotsi on melkein kehittänyt Harrierin tapaisen hävittäjäkoneen. Se tarvitsee yhtä vähän laskeutumiskiitorataa kuin Harrier, mutta se ongelma vielä on, että se ei laskeutumisen jälkeen nouse enää kuten brittiläinen versio...

 

Itse olen sanonut, että ruotsalaiset kehittivät tietämättään JASsista puoliksi stealth-version. Ei näy ilmavalvontatutkassa, mutta maaliikennetutkassa näkyy  :thmbup:

 

Samoin JASsin myötä ruotsalaisetkin ovat saaneet melkein hävittäjä-ässän. Yksi mies on pudottanut jo kaksi hävittäjää (olikos se 3 vai 5 pudotusta se ässän "kriteeri")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä "JASsittelu" josta jo aikoja sitten puhuttiin, on muuten pieni ja mitätön, mutta ah, niin ärsyttävä tapa....  >:(

 

Lehdistöltä sen vielä ymmärtää, mutta että täälläkin porukka JASsittelee....

 

JAS on vain lyhenne sanoista Jakt-, Attack- och Spaningplan. Eli kyseessä on vähän sama kuin meidän Ilmavoimiemme kärkikalustoa kutsuttaisiin F Hornetiksi....

 

Pidetään ne termit oikeina ja puhutaan Gripenistä tai JAS-39 Gripenistä, eikös juu?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidetään ne termit oikeina ja puhutaan Gripenistä tai JAS-37 Gripenistä, eikös juu?  :)

 

[nus nus]

Nyt ei voi vastustaa kiusausta mutta eikös ne mee jotenkin näin:

Saab AJ/JA/Sh/Sk-37 Viggen (monine alatyyppeineen)

Saab JAS-39A/B/C/D Gripen

[/nus nus]

 

:P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä "JASsittelu" josta jo aikoja sitten puhuttiin, on muuten pieni ja mitätön, mutta ah, niin ärsyttävä tapa....  >:(

 

Oma vika kun menevät tunkemaan nimeen JAS kirjaimet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma vika kun menevät tunkemaan nimeen JAS kirjaimet.

 

Sitten varmaan Hornetista pitäis puhua pelkästään äffänä ja Hawkista BAena...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten varmaan Hornetista pitäis puhua pelkästään äffänä ja Hawkista BAena...

 

Minä kutsut ihan mitä vaan millä nimellä tahansa jos pejpejä aletaan kutsua Boeing 757:ksi

 

Huomaat varmaan että tuo Hawk ja Hornet on kyseisten koneiden nimessä mukana ihan siinä missä JAS. Sitä vain ihmettelen suuresti että valitetaan siitä kun kutsumanimenä käytetään jotain nimessä olevaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kutsut ihan mitä vaan millä nimellä tahansa jos pejpejä aletaan kutsua Boeing 757:ksi

 

Huomaat varmaan että tuo Hawk ja Hornet on kyseisten koneiden nimessä mukana ihan siinä missä JAS. Sitä vain ihmettelen suuresti että valitetaan siitä kun kutsumanimenä käytetään jotain nimessä olevaa.

 

Noniin, hetihän tästä saatiin mylly pyörimään...  ;D

 

Narisen Sami siitä kun kutsumanimenä käytetään lyhennettä, jolla voisi kai periaatteessa kutsua edellisiäkin ruotsalaisia hävittäjäköneita (Viggen, Draken jne.), tosin silloin käytössä oli pelkkä J.

 

Tää nyt on tällaista pilkun viilausta, myönnetään, mutta rupes vaan riepomaan kun täällä muutenkin ollaan niin tarkkoja termeistä, niin miksi sitten tähän toimittajien JASsitteluun ollaan lähdössä mukaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että Gripenin virallinen (vai onko kuinka virallinen?) saitti www.gripen.com ei mainitse JAS:sta eikä 39:stä sanaakaan. Se on siis pelkkä Gripen...?  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tietysti olisi hyvä ilmailupalstalla puhua oikeilla virallisilla termeillä ja nimillä, mutta kun maailmassa on vain yksi Jas, niin eihän siinä ole mitään erehtymisen vaaraakaan. Kaikki tietävät, mistä koneesta on kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä "JASsittelu" josta jo aikoja sitten puhuttiin, on muuten pieni ja mitätön, mutta ah, niin ärsyttävä tapa....  >:(

 

Lehdistöltä sen vielä ymmärtää, mutta että täälläkin porukka JASsittelee....

 

JAS on vain lyhenne sanoista Jakt-, Attack- och Spaningplan. Eli kyseessä on vähän sama kuin meidän Ilmavoimiemme kärkikalustoa kutsuttaisiin F Hornetiksi....

 

Pidetään ne termit oikeina ja puhutaan Gripenistä tai JAS-37 Gripenistä, eikös juu?  :)

 

Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä kaiman kanssa, minuakin tuo jassittelu ärsyttää yli kaiken. Hämmästyttävää on, että ilmailusta mitään tietämättömät toimittajat ovat onnistuneet aivopesemään kohtalaisen asiantuntevan ilmailufoorumin...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostakin olen Jaakon kans samaa mieltä, todellisuudessa Ruåtsin ilmastointivoimat itse käyttävät myös tuota Jassittelua joten voimme olettaa että kyseessä on ihan oikea lempi, kutsuma tyyppi ym. nimi tuolle laitteelle joka tilastollisesti toimii hyvin.

Ylhäällä olevat tulevat alas, vai oletteko kuulleet lentokoneesta joka on jäännyt ylös. 8)

Voin muuten ens viikolla käydessäni lännessä samalla tiedustella virallista kantaa tuohon Jassitteluun.

Humoristeille tiedoksi, en kumarru ellei seinä ole takana, perjantai iltana tuokin varmasti olisi jollekkin lakinsyöjälle tullut mieleen. ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeevla , Jeevla, Jeevla ? ;D

 

Eikös nää kuuluisat jeevla-huudot olltu lisätty siihen nauhalle jälkikäteen  ;D

Minulle kun nämä sotilaskoneet ovat vähän vieraita, niin pakko kysyä... Onko jokainen Gripen yksilö tosiaan JAS. Ts. jokainen yksilö voi toimia jokaisessa roolissa. Vai onko Gripenistä tehty esim. tiedustelumuunnosta erikseen?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä "JASsittelu" josta jo aikoja sitten puhuttiin, on muuten pieni ja mitätön, mutta ah, niin ärsyttävä tapa....  >:(

 

Lehdistöltä sen vielä ymmärtää, mutta että täälläkin porukka JASsittelee....

 

JAS on vain lyhenne sanoista Jakt-, Attack- och Spaningplan. Eli kyseessä on vähän sama kuin meidän Ilmavoimiemme kärkikalustoa kutsuttaisiin F Hornetiksi....

 

Pidetään ne termit oikeina ja puhutaan Gripenistä tai JAS-37 Gripenistä, eikös juu?  :)

 

JAS 39 / Gripen: http://en.wikipedia.org/wiki/JAS_39_Gripen

 

Gripen vai näkeekö joku kuvassa muutakin  ;D?

[ attachment removed ]

 

Gripen jälleen kerran.

[ attachment removed ]

 

Mutta silti koneen pyrstössä JAS 39C.... ????

[ attachment removed ]

Britti-insinööri (Brnosta tuttu) pisti taas vaihteeksi JAS 39/Gripen kuvia RAF Valley:stä männä viikolla. Koneessa oli Ruottin ilmavoimien tunnukset, tykiltä näyttävä kamera rungon alla ja joku ohjuksen tapainen siivessä. Siellä ne testasivat Gripeniä BAE:n kera. Hukkasin jo kuvat, kun ovat Martinin omia JPEG-kuvia. Mutta kieltämättä BAE:n insinöörillä hyvät kuvauspaikat! Kecskemetissä taas tavataan  :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään