Jani Luoto

Jas Gripen -hävittäjä syöksyi maahan Pohjois-Ruotsissa

65 viestiä aiheessa

Muutama kuvatus BAE JAS 39 GRIPEN:stä  ;D Martinin uudella Tamron 200-500mm zoomilla RAF Valleystä.

 

Ei ole tykki masun alla, vaan kamera....

[ attachment removed ]

 

Hetkonen, mutta olikos se Ruotsi puolueeton maa....

[ attachment removed ]

 

Anyway RAF Valleyssa testataan "Tre kronoriakin"....

[ attachment removed ]

 

Pisnes on pisnestä...I guess.

[ attachment removed ]

 

Kaikki kuvat 133:sta by Martin G-Man. BAE Hawkin (XX196) tonttiin ajanut kaveri saattoi olla "elefantti pilotteja"... ;).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tuon jassittelu-jutun (olen samaa mieltä muutamien muiden kanssa, että se on Gripen, muutenhan meilläkin olisi ilmavoimien kalustona mm. äffä, ällä ja cee) perjantain Aftonbladetin paperiversiosta. Ruotsalaiseen tyyliin kuuden toimittajan voimin oli saatu aikaan iso neljän tabloid-sivun kokoinen juttu, mutta eipä siitä kovin paljon faktoja löytynyt. Neljän koneen ryhmä oli suorittanut ylilennon ja ryhmän viimeinen kone oli pudonnut kiitoteiden väliselle alueelle metsään. Jutussa oli selostettu ison piirroksen kera myös yleisesti heittoistuinhypyn suorittamista.

 

Haastateltu Gripen Internationalin viestintäjohtaja (jonka sukunimi oli kirjoitettu väärin) kertoi konetyypillä lennetyn tähän mennessä 110.000 lentoa. Onko viiden koneen menetys onnettomuuksissa tuota lukua vastaan suuri? (Hämärästi muistelen eurooppalaisessa sotilasilmailussa tapahtuvan keskimäärin jotakin 0,3 onnettomuutta 10.000 lentotuntia kohden.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyppimerkinnästä muutama sana sillä sen ympärillä on ollut keskustelua. Muistakaa eroittaa tehtaan ja Ilmavoimien merkintä toisistaan. Mulla ei ole nyt lähdemateriaalia työreissulla mukana, mutta hieman asian selvennykseksi:

 

Saab 39 Gripen on tehtaan merkintä eli Saabin lentokone numero 39 jonka nimi on Gripen. Ruotsin Ilmavoimat lisää numeron eteen koneen tehtävämerkinnän (numeron taakse tulee versiokirjain) eli koska Gripen pystyy samassa paketissa tekemään jaktia, attackia ja spaningia on näiden lyhenne JAS. Vertaa esim. Drakeniin ->

 

Saab 35 Draken joka oli Ruotsin ilmavoimissa Saab J.35 Draken (jakt versio), S.35 tiedusteluversio (spaning) ja Sk.35 kouluversio (skolning). Suomen Ilmavoimien koneet oli Saabin kirjoissa esim. Saab 35XS tai FS Drakeneita jotka Ilmavoimien merkinnöillä oli 35S ja 35F etuliitettä J. ei Suomessa käytetty koska se oli Ruotsia ja ruotsin ilmavoimien merkintöjä. Tanskalaiset Drakenit olivat F-35 ja TF-35 Tanskan Ilmavoimien merkinnöillä jos oikein muistan.

 

Tämän vuoksi kun Saab ja BAe markkinoi Gripenia he käyttävät vain Gripen brändiä, ei JAS Ilmavoimien etuliitettä. Miksi sitten Tsekkien koneissa lukee pyrstössä JAS 39C? En osaa suoraan vastata, mutta syy voi olla se että he ovat tilanneet koneet satndardissa Ruotsin ilmavoimine maalauskaaviossa ja merkinnöin, vain tsekkien omilla kansallisuustunnuksilla tai ovat ottaneet Ruotsin Ilmavoimien merkinnän käyttöön.

 

Vielä yksi esimerkki: Saab Sk.50 Safir Ilmavoimissa, Saab 91 Safir Saabilla, sama kone.

 

Toivottavasti tämä hieman selvensi tyyppimerkintäasiaa.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän vuoksi kun Saab ja BAe markkinoi Gripenia he käyttävät vain Gripen brändiä, ei JAS Ilmavoimien etuliitettä. Miksi sitten Tsekkien koneissa lukee pyrstössä JAS 39C? En osaa suoraan vastata, mutta syy voi olla se että he ovat tilanneet koneet satndardissa Ruotsin ilmavoimine maalauskaaviossa ja merkinnöin, vain tsekkien omilla kansallisuustunnuksilla tai ovat ottaneet Ruotsin Ilmavoimien merkinnän käyttöön.

 

Voin muistaa väärin, mutta eikö Tsekkien koneista ainakin osa ole Ruotsin Ilmavoimilta vuokrattuja? Voisi ainakin olla selitys tähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin muistaa väärin, mutta eikö Tsekkien koneista ainakin osa ole Ruotsin Ilmavoimilta vuokrattuja? Voisi ainakin olla selitys tähän.

 

Taitavat olla kaikki tsekkien Gripenit vuokrakoneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Jassittelu johtuu varmaankin ruotsalaisten omista Jassitteluista, eli joka neljäs Gripen konetta käsittelevä kirja tai muu tiedote alkaa kirjaimilla JAS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli Hesarin NYT-liitteessä uutinen, että Ruotsin puolustusvoimat on selvittänyt JAS onnettomuuden ja tippumisen syyksi on varmistunut painovoima...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tietoa tuhoutuneen koneen rekkarista?

 

http://www.air-attack.com/news/topic/tid/49/JAS-39-Gripen.html

 

Gripenin ohjaaja täysissä lentovermeissä.

[ attachment removed / expired ]

 

JAS pilotti samoissa vetimissä  ;D.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja JAS/Gripen pilotti esittelyvermeissä  ;).

[ attachment removed / expired ]

 

Kapteeni Anna...igen.

[ attachment removed / expired ]

 

Oli pakko kokeilla...miltä näyttää...cropattuna  ::).

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli Hesarin NYT-liitteessä uutinen, että Ruotsin puolustusvoimat on selvittänyt JAS onnettomuuden ja tippumisen syyksi on varmistunut painovoima...  ;D

 

jep, jep. Eipä ole tainnut yhtään konetta jäädä taivaalle. painovoima ne on aina maahan tuoneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään