Jukka Nisula

Ilmailuhistoriallisia löytöjä Suomessa, totta vai tarua?

46 viestiä aiheessa

Piilossa tai kadonneita…

 

Tuo Maarianhaminassa vuosikymmeniä piilossa pidetyn DC-3 OH-LCA:n ison pyrstöosan kuva täällä kuvafoorumilla herätti ajatuksen pistää tällainenkin ketju pystyyn. Kuinka paljon Suomessa mahtaakaan olla vielä yksityisesti ”piilossa” säilytettynä tai unohdettuna arvokkaita ilmailuhistoriallisia isohkoja lentokoneen osia, tai peräti koko koneita?  Jätetään kuitenkin pois ”listalta” ilmailu- ja muiden museoiden varastoissa ja kätköissä yleisön katseilta piilossa olevat. Järvien ja meren pohjissa olevista koneista löytyy huhupuheita, niistä olisi kiva kommentoida myös täällä. Luin hiljattain Veli Salinin kirjan kahdesta valvontakomission samoihin aikoihin samalla osastolennolla v. 1944 kadonneesta LA-5 hävittäjästä, sekin on aikamoinen mysteeri edelleen. Missä koneet ovat? Tietääkö joku muita vastaavia tapauksia…?

 

http://www.pilotkustannus.fi/etu.php?id=952-464-493-2&sivu=kirjat&ryhma=sotakirja

 

Tällaisia huhuja säilyneistä vanhoista koneista on liikkunut myös ennen. Vuoden 1973 Suomen Siivet-lehdessä numero 5 kumotaan muutama siihen aikaan liikkunut aika mainio huhu:

 

Sitkeä huhu nimittäin väitti Suomessa olevan vielä sodanaikaisen Gloster Gladiator-hävittäjäkoneen. Tarina koneen olemassaolosta perustui lehden mukaan Gladiatorin siipiin, jotka löytyvät eräältä keski-suomalaiselta ilmailuharrastajalta. ”Eli konetta ei mitä todennäköisimmin ole olemassa”, lehdessä sanotaan.

 

Samassa lehdessä kumotaan huhu Pohjanmaalla heinäladossa olevasta Morane-Saulnier M.S. 406 –hävittäjästä. Vastaavista olosuhteista löytyi kyllä Caudron C.714 Pohjanmaalta…lehdessä mainitaan. Se kone lienee nykyään Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa Vesivehmaalla?

 

Nämä huhut siis vuonna 1973. Mikä on tilanne tänä päivänä? Aloitetaanpa sillä, että Vaasassa on vuosikaudet liikkunut huhu, että yksi sotien aikana kadonnut Vaapsahainen-liitokone -30-luvulta on jossakin tallessa…vai onko sittenkään?  ;)

 

http://www.vaasanlentokerho.fi (sieltä yläpalkista HISTORIA-osio, "Vaapsahainen, mystisesti kadonnut liitokone")

 

edit: Niin, ja Merenkurkkuun on ilmeisesti uponnut Ilmavoimien sotasaalis Beriev MBR-2 lentovene hinauksessa joskus jatkosodan aikaan...tai jälkeen, tällaistakin olen kuullut. Tietääkö joku tapauksesta?

 

http://ilmavoimat.hyperlink.cz/images/Models/BerievMBR-2_kit1.JPG

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Auhtijoen-selässä on huhujen mukaan sota-aikainen ehjähkö kone.

Siellä se tunturikoivujen alla lepää ;)  Lähde: Lapin lentokonehylyt. Valtonen. H.

Onhan noita huhuja, mutta ehkäpä joitain isoja osia ym. sälää löytyne joiltakin kokoelmistaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Auhtijoen selän venäläinen Sp tai Pe 2 ei kylläkään siellä ole. Olisi kyllä jo löytynyt, sillä niin moni siellä on käynyt konetta etsimässä. Itseni lasken tuohon etsijöiden joukkoon. On olemassa toinen samanniminen paikka toisaalla, jonka aijon käydä tarkastamassa kesällä. Repo/Paju-aavalla jängässä pitäis olla yksi Lak- 2 tai kolmonen. Tästä koneesta on haastattelemani henkilöiden havaintoja sota-ajoilta, kun Saksalainen IT ampui Lak-paria ja toinen sai osuman. Eräs henkilö on talvimyrskyssä aikoinaan kelkalla törmännyt koneen pyrstöön, mutta ei muista paikkaa ihan varmasti. Nyt pyrstökin on ilmeisesti vajonnut jänkään.

Kemijärven pohjois-puolella pitäis olla jängässä jokin 2-moottorinen kone, mistä ohjaamoa näkyy jängän pinnalla. Tähän paikkaan minulla on tarkka karttapaikka, joka pitää varmistaa kesän mittaan. Sevettijärven pohjoispuolella on jängässä Me 109. Siitä minulla on lisä-polttoaine säiliö ja ohjaus-sauva tallessa. Joitakin pellinkappaleita kerätty alueelta aikojen saatossa. Valtonenkin etsi aikoinaan tätä konetta,mutta paikalliset eivät paljastaneet paikkaa.  Tämäkin pitäis tutkia. Ja laitetaan vielä yksi. Erään järven pohjassa kokonainen Ju-52:n.! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Merenkurkun Berievistä löysin vanhoista kaputeista kiinnostuneelta "kolleegaltani" saamaani tietoa, että suomalaisten sotasaaliskone Beriev MBR-2 teki pari sukellusveneentorjuntalentoa, sai moottorihäiriön ja laskeutui, hinauksessa kippasi ja upposi. Sukellusseura yrittänyt paikallistaa, tuskin löytynyt, muuta en tiedä.

 

Mitäs Keskinen-Stenman-Niska kirjasarjan Suomen Ilmavoimien Historia 15 "Meritoimintakoneet" sanoo asiasta...kun ei satu tuota kirjaa olemaan nyt lähellä.

 

EDIT: Vuonna 2004 "huhuttiin" 1940 alasammutun Kalevan hylyn löytyneen, mutta mutta... ( Kaleva ei varsinaisesti liity otsikkoon "löytöjä" Suomessa, mutta sivuaa aihetta kuitenkin. )

 

http://pelastamalmi.org/fi/uutisia/kaleva.html

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Merenkurkun Berievistä löysin vanhoista kaputeista kiinnostuneelta "kolleegaltani" saamaani tietoa, että suomalaisten sotasaaliskone Beriev MBR-2 teki pari sukellusveneentorjuntalentoa, sai moottorihäiriön ja laskeutui, hinauksessa kippasi ja upposi. Sukellusseura yrittänyt paikallistaa, tuskin löytynyt, muuta en tiedä.

 

Mitäs Keskinen-Stenman-Niska kirjasarjan Suomen Ilmavoimien Historia 15 "Meritoimintakoneet" sanoo asiasta...kun ei satu tuota kirjaa olemaan nyt lähellä.

 

SIH 15, s. 89:

VV-183 31.7.41 saatiin sotasaaliiksi.  -  -  -  <clip>  -  -  -  8.9.42 moottori pysähtyi saattolennolla Vaasasta Norrskärin edustalla. Pakkolaskussa mereen vasen siipi ja runko katkesivat. Ohjaaja kapt. L. Karjalainen, ampuja alik. T. Kirjalainen ja mek. A. Luotonen loukkaantuivat lievästi ja paikalle saapunut tullivene pelasti heidät. Hinauksessa koneen hylky upposi.

 

SIH 15, s. 84:

Kapt. L. Karjalaisen 5. lentue sai 31. heinäkuuta Riponien lisäksi Vaasaan yhden koneen, jolla etsittiin sukellusveneitä ja saatettiin kauppa-aluksia Pohjanlahdella kolmella lennolla. 8. syyskuuta 1942 tämän koneen moottori pysähtyi lennolla ja VV-183 rikkoontui pakkolaskussa mereen Vaasan edustalla upoten myöhemmin hinauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beriev:iä tässä joku vuosi sitten vähän kaivoin. Sukellusseuran kouluttajan, joka alueen hyvin tuntee, mukaan uppoamispaikka on sellaista seutua että siellä jäät pyörittelevät kiviä melkoisesti (niille jotka seutua ei tunne, Vaasan saaristo on pirun kivikkoista, sanonnan mukaan Helsingin ja Turun saaristoissa on "pesuvadissakin enemmän vettä kuin täällä"). Meren pohjassa näkee selviä "telaketju-uria" kivien kulkureiteistä. Eli kivet ovat varmaankin pitäneet huolen että kaikki löydettävä on jo jauhettu... Ja sit vielä varoituksen sana: Siinä oli ilmeisesti upotessa kaksi syvyyspommia...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erään järven pohjassa kokonainen Ju-52:n.! 8)

 

Tästä on loistava esimerkki mainitussa Valtosen kirjassa. Kuvan mukaan todella hyvin säilyneen näköinen Ju-52 nostetaan, aletaan tappeleen sitä kelle se kuuluu ja lopuksi myydään se sulatettavaksi. Halleluja ja jälkipolvet kiittää!  :'(

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkka ja Janne.

 

Tuo Beriev VV-183:n uppoaminen on jostain kumman syystä jäänyt hieman huonosti noteerattua ainakin itseltäni, toki siitä olen kuullut Vaasaan muutettuani. Nyt kun sain käsiini taas tuon Meritoimintakoneet-kirjan, niin siinähän on hyviä kuvia koneesta, jopa yksi Vaasassa otettu. Eli tämä tapaus on hyvin dokumentoitu, eikä mikään huhu. Kone on kateissa vielä, ja on aika epätodennäköistä, että mitään kunnolla säilynyttä olisi siitä jäljellä. Kone oli sekarakenteinen, pääosin puuta eli runko ja siipien etuosat. Ainoastaan siiven jättöreunat ja siipisalko olivat kevytmetallia. Moottori lienee se, joka nyt kutakuinkin voi ehjänä löytyä. Jäät ja rikkonainen merenpohja ovat todennäköisesti myllertäneet koneen aika silpuksi, kuten Jannekin tuossa edellä arvelee. Beriev oli kuitenkin aika kookas, kärkiväli 19 metriä ja runko 13.5 metriä, että ehkä jotakin voi "verkkoihin" joskus jäädä.  Mutta tulipas tämäkin tapaus nyt selvitettyä, ei jää vaivaamaan...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Linjapoika" piilossa...

 

Tampereen Härmälässä hautautui TVH:n uuden huoltohallin rakennustöiden takia multakasojen alle Avro Anson OH-ANA "Linjapoika" vuonna 1957. Kone oli Tampereen Lentoliikenne Oy:n kone, ja vaurioitui rullauksessa 1955. Moottorit onnistuttiin pelastamaan ennen koko koneen hautautumista. Multakasojen päälle rakennettiin myöhemmin omakotitalo...

 

Siellä on ja pysyy.

 

lähde: Seppo Uolamo: Härmälä, Tampereen lentokenttä

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Linjapoika" piilossa...

 

Tampereen Härmälässä hautautui TVH:n uuden huoltohallin rakennustöiden takia multakasojen alle Avro Anson OH-ANA "Linjapoika" vuonna 1957. Kone oli Tampereen Lentoliikenne Oy:n kone, ja vaurioitui rullauksessa 1955. Moottorit onnistuttiin pelastamaan ennen koko koneen hautautumista. Multakasojen päälle rakennettiin myöhemmin omakotitalo...

 

Siellä on ja pysyy.

 

lähde: Seppo Uolamo: Härmälä, Tampereen lentokenttä

 

Jukka

 

Pysyy ja pysyy.. :) On siinä sadan tai kahdensadan vuoden päästä ihmeteltävää kun se sieltä esiin kaivetaan paremmalla ymmärtämyksellä kuin on ollut vuonna 1957. Toisaalta hyvä noin, onpahan edes jotain tallessa jossain Ansoneistakin, minä olen jo kauan ihmetellytkin että miten kaikki ilmavoimienkin Ansonit onnistuttiin totaalisesti hävittämään, mutta onneksi toivoa on. Ei varmaankaan minun elinaikanani, mutta edes jälkipolvien...

 

Siitäpä tuli mieleen: maankohoamisen vuoksi, aikanaan kun Suomesta pääsee ajamaan ruotsiin autolla merenkurkun yli ja Suomenlahti on vaan muisto entisestään, niin mahtaa niistä löytyä paljon mielenkiintoista tavaraa eri vuosisadoilta. Suomenlahdesta etenkin... Harmi ettei pääse näkemään maailmaa esim 600v päästä..

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisia huhuja säilyneistä vanhoista koneista on liikkunut myös ennen. Vuoden 1973 Suomen Siivet-lehdessä numero 5 kumotaan muutama siihen aikaan liikkunut aika mainio huhu:

 

Sitkeä huhu nimittäin väitti Suomessa olevan vielä sodanaikaisen Gloster Gladiator-hävittäjäkoneen. Tarina koneen olemassaolosta perustui lehden mukaan Gladiatorin siipiin, jotka löytyvät eräältä keski-suomalaiselta ilmailuharrastajalta. ”Eli konetta ei mitä todennäköisimmin ole olemassa”, lehdessä sanotaan.

 

Samassa lehdessä kumotaan huhu Pohjanmaalla heinäladossa olevasta Morane-Saulnier M.S. 406 –hävittäjästä. Vastaavista olosuhteista löytyi kyllä Caudron C.714 Pohjanmaalta…lehdessä mainitaan. Se kone lienee nykyään Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa Vesivehmaalla?

 

 

Oma veikkaukseni, joka voi olla vääräkin: Ehkäpä ne Gladiatorin siivet olivatkin itse asiassa Gauntletin, joka löytyi siltä suunnalta, ja joka (kuten kaikki tätä lukevat tietävät) lentää edelleen hienosti entisöitynä. Jotenkin muistelen, että siipiä löytyi jokunen ylimäräinenkin kappale, kun konetta ruvettiin laittamaan kuntoon.

 

Toinen yhtä hyvä tai huono veikkaus: Liekö tuo Pohjanmaalta löytynyt Caudron kuitenkin CA-553, joka on nykyään Ranskassa Musee de l'Airin varastossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma veikkaukseni, joka voi olla vääräkin: Ehkäpä ne Gladiatorin siivet olivatkin itse asiassa Gauntletin, joka löytyi siltä suunnalta, ja joka (kuten kaikki tätä lukevat tietävät) lentää edelleen hienosti entisöitynä. Jotenkin muistelen, että siipiä löytyi jokunen ylimäräinenkin kappale, kun konetta ruvettiin laittamaan kuntoon.

 

Saattaa hyvinkin olla juuri näin, eli Gauntletin siivet, vaikka lehdessä väitetäänkin löytöä Gladiatorin siivistä todeksi.  Samassa yhteydessä (Suomen Siivet lehti syys-lokakuu 1973) mainitaan myös, että "Ompahan saman asianharrastajan hallussa vielä "viittä vaille valmis dH 60 X Moth Hermes-moottorilla."

 

Kertooko Juha tämä mitään sinulle, kyseessä oli siis keski-suomalainen ilmailuharrastaja, ja vuosi 1973.

 

Löysin samasta lehdestä vielä yhden "mysteerin". Siinä ihmetellään, missä on Ilmavoimien entinen D.H.100 Vampire VA-4? Oli näköjään hukassa vuonna 1973... Hiljattain ilmestyneessä Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 3/2006 kerrotaan, että VA-4 käytettiin jäänsulattimena Hallissa. Aivan kuten VA-3 Rissalassa. VA-4 siirrettiin Ilmavoimien Varikolle Halliin vuonna 1964. Ilmeisesti romutettiin siellä sitten lopullisesti, mutta erikoista että sen kohtalo oli epäselvä vielä 1973? Miten on, onko varmaa tietoa, minne VA-4 "katosi"?

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on, onko varmaa tietoa, minne VA-4 "katosi"?

 

Äkkiähän käy Sota-arkistossa katsomassa VA-4:n poistokirjat, 25 vuotta yms. taitavat täyttyä ellei sitten jotenkin mysteerisesti asiakirja ole julistettu salaiseksi!  :o  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköposti toi muutama päivä sitten asiantuntevalta taholta tähän ketjuun liittyviä tietoja, joita osa onkin jo ehditty tuoda esille muiden toimesta:

 

- OH-LCA:n siivet olivat vielä muutama vuosi sitten pyrstön vieressä. Missähän ne ovat nyt?

- Mainittu Caudron on Le Bourgetissa,

- Gladiator-huhuun saattaa siipien lisäksi liittyä myös Gauntlet,

- MBR on todellakin uponnut Merenkurkkuun. Ennenkuin sitä kauhean voimallisesta aletaan etsimään, niin tiedoksi, että koneen mukana upposi räjähtämättä syvyyspommit...

- samassa suunnassa kannattaisi ehkä etsiä Bulldogin (vai oliko Gauntlet? Löytyy kuitenkin kirjoista) pintaanajopaikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköposti toi muutama päivä sitten asiantuntevalta taholta tähän ketjuun liittyviä tietoja, joita osa onkin jo ehditty tuoda esille muiden toimesta:

 

- OH-LCA:n siivet olivat vielä muutama vuosi sitten pyrstön vieressä. Missähän ne ovat nyt?

- Mainittu Caudron on Le Bourgetissa,

- Gladiator-huhuun saattaa siipien lisäksi liittyä myös Gauntlet,

- MBR on todellakin uponnut Merenkurkkuun. Ennenkuin sitä kauhean voimallisesta aletaan etsimään, niin tiedoksi, että koneen mukana upposi räjähtämättä syvyyspommit...

- samassa suunnassa kannattaisi ehkä etsiä Bulldogin (vai oliko Gauntlet? Löytyy kuitenkin kirjoista) pintaanajopaikkaa.

 

Kiitoksia tiedoista, Harri. Tuo mainittu Bulldog BU-74 putosi 17.7.1942 Kokkolan Ykspihlajan edustalle, osui Tuiskun vetämän maalipussin hinausvaijeriin, ja kone vedettiin veneen perässä maihin meren pohjaa pitkin. Isäni (13 v.)ja hänen veljensä (10 v.) olivat todistamassa rannalla, kun kone hinattiin sinne. Vänrikki Linola hukkui varjonsa kanssa, ja löytyi kalastajan rysästä muutaman päivän päästä. (Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot 1939-44, tapaus 194.)

 

Gloster Gauntlet GT-402 ajoi 7.7.1943 meren pinnassa kiveen Pohjanlahden rannikolla Munsalan Vexalassa, Uudenkaarlepyyn lähellä, 7 km:n päässä kaupungista. Ohjaaja korpr. Eero Mattila sai surmansa. (Hyvönen: tapaus 253). Tuon koneen romujen kohtaloa en tiedä.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköposti toi muutama päivä sitten asiantuntevalta taholta tähän ketjuun liittyviä tietoja, joita osa onkin jo ehditty tuoda esille muiden toimesta:

 

- OH-LCA:n siivet olivat vielä muutama vuosi sitten pyrstön vieressä. Missähän ne ovat nyt?

 

Ovat paikallaan.

HS

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Onko teidän kirjoissa tai kansioissa tietoa? Rengon seudulle kymppitien varteen teki saksalainen kone jatkosodan aikaan pakkolaskun järven jäälle, josta se vajosi pohjaan.  Kylän vanhojen patujen mukaan konetta ei koskaan ole nostettu vaan se on yhä siellä.

Myös pommikone ammuttiin alas Vehmaisten kylään Rengossa. Se ilmeisesti on korjattu kokonaan pois.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas rekkamiesten juttuja

Siikakankaan kentän päässä on Vähä-Tarus järvi. Siellä on vielä kuulemma pommikone. Liittyykö tämä tuohon Luonetjärveltä matkalla olleen BL-108 putoamiseen. Kuskien tietotoimiston mukaan se on pommilastissa ja sen takia sitä ei ole voitu nostaa.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää taas olen kuullut, että Tarus olisi Padasjoella. Kaikenlaissii mää kuulenkin (itse asiassa aikoinaan -70 luvulla palopoikaleirillä kun oltiin, meiltä oli kivien heitto järveen kielletty, koska siellä oli kuulemma lentsikka).

 

Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää taas olen kuullut, että Tarus olisi Padasjoella. Kaikenlaissii mää kuulenkin (itse asiassa aikoinaan -70 luvulla palopoikaleirillä kun oltiin, meiltä oli kivien heitto järveen kielletty, koska siellä oli kuulemma lentsikka).

 

Olli

 

Tarus on nimenomaan Padasjoella. Samasta asiasta puhui eräs evp. hämeenlinnalaiskapiainen minulle.

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?text=V%C3%A4itetty+saksalaiskone&scale=16000&y=6797578&x=2568083〈=FI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Jukan artikkeli Fokker C.X FK-111:n peräosista on julkaistu tänään postilootasta löytämässäni Feeniks-lehdessä voi vaan todeta, että kyllä näitä historiallisia löytöjä meilläkin tehdään!

 

Nisulan Jukalle 11 pistettä ja papukaijanmerkki  :thmbup: Fokkerin pyrstönosien jahtaamisesta ja päivän valoon tuomisesta - ja mikä parhainta, museoon saattamisesta. Feeniks-lehden juttujen saama julkisuus auttoi tosiaankin löytöjen jäljille...

 

Lyhyenä tiivistelmänä todettakoon, että viime vuotisen Jukan artikkelin perään Vasabladet julkaisi jutun FK-111:n putoamisesta Koivulahteen, jolloin eräs lukija otti yhteyttä lehden toimitukseen - Jukka kertokoon itse loput.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.6.2007 at 21.17, Ilkka Toivanen kirjoitti:

Nyt kun Jukan artikkeli Fokker C.X FK-111:n peräosista on julkaistu tänään postilootasta löytämässäni Feeniks-lehdessä voi vaan todeta, että kyllä näitä historiallisia löytöjä meilläkin tehdään!

 

Nisulan Jukalle 11 pistettä ja papukaijanmerkki  :thmbup: Fokkerin pyrstönosien jahtaamisesta ja päivän valoon tuomisesta - ja mikä parhainta, museoon saattamisesta. Feeniks-lehden juttujen saama julkisuus auttoi tosiaankin löytöjen jäljille...

 

Lyhyenä tiivistelmänä todettakoon, että viime vuotisen Jukan artikkelin perään Vasabladet julkaisi jutun FK-111:n putoamisesta Koivulahteen, jolloin eräs lukija otti yhteyttä lehden toimitukseen - Jukka kertokoon itse loput.

 

Niin, enpä olisi uskonut huhtikuussa, kun tämän ketjun aloitin, että toukokuun alussa olen itse todistamassa erittäin harvinaista ilmailuhistoriallista löytöä, ja vieläpä samalla seudulla missä asustelen nykyään. Tämän ketjun aloitin oikeastaan tuon Maarianhaminan DC-3:n pyrstön päivänvaloon saattamisen johdosta. Kyllä elämässä näköjään tapahtuu ihmeellisiä asioita...

 

Kun tämä FK-löytö nyt tuli sitten viimein julki täälläkin tänään ilmestyneen FEENIKS-lehden 2/2007 myötä, niin kerrotaanpa lyhyesti koko stoori. Kaikki alkoi tosiaan siitä, kun viime vuoden lopulla tein Feeniksiin artikkelin FK-111:n maahansyöksystä metsään tammikuussa 1958 Vaasan lähellä Koivulahden Mälsorin kylässä. Onnettomuudessa kuolivat vääpelit Allinen ja Kukkonen. Tuossa artikkelissa oli tälläkin foorumilla tutun Janne Saarijärven ja Erkki Hannulan kuvia onnettomuuspaikalta. Vaasalaismiehet kävivät siellä kuvaamassa kesällä 2005. Mukana oppaana oli O.Svarvar.

 

Vasabladetin toimittaja Marita Bagge oli saanut vinkin jo tästä lähes unohtuneesta onnettomuudesta kolleegaltaan tänä keväänä, ja päätti tehdä jutun siitä. Hän kävi haastattelemassa vappuaattona onnettomuuspaikan metsän maanomistajaperhettä, ja näki siellä minun artikkelini Feeniksissä. Tätä artikkelia hän käytti apuna tehdessään onnettomuudesta jutun vappuna Vasabladetiin. Bladetin artikkelin johdosta otti eräs perhe yhteyttä Baggeen. Oli löytynyt luultavasti kyseisen Fokkerin "siipi", kuten perhe kertoi. Tämä "siipi", kuten he sitä kutsuivat, oli tullut heille perityn talon mukana. Itse asiassa se löytyi talon ulkovajasta. Talo on onnettomuuspaikan lähin talo, ja sen pihan kautta tuotiin sekä lentäjät, että koneen romut pois metsästä tuolloin tammikuussa -58. Jossakin vaiheessa talon isäntä ilmeisesti on laittanut tuon "siiven" vajaansa, ja siellä se ollut lähes 50 vuotta. Kun perijät myivät talon, ja vajaa tyhjennettiin tavarasta kaatopaikalle viemistä varten, löytyi tuo koneen osa. Itse asiassa eräs perheen jäsen pelasti sen kaatopaikkakuormasta, otti sen talteen, ja vei kotiinsa. Siellä se on ollut tallessa pari vuotta. Löydöstä kuullessaan toimittaja Bagge otti välittömästi yhteyttä minuun kysyen mitä nyt tehdään. Siitä lähtien asiat lähtivät rullaamaan seuraavasti:

 

Ilmoitin, että otamme yhteyttä välittömästi Keski-Suomen Ilmailumuseon museonjohtajaan Kai Meckliniin. Näin teimme, ja hän oli innostunut löydöstä. Pidimme tahallaan matalaa profiilia siitä. Eihän ollut varmuutta vielä tuolloin, mikä "siipi" kyseessä on, ja kuuluuko se Fokkeriin.  Jos se osoittautuisi FK-111:een kuuluvaksi, olisi se ehdottomasti saatava museoon. Meinasi yöunet mennä monena yönä, ennenkuin pääsimme katsomaan sitä yhdessä Erkki Hannulan, Svarvarin ja toimittaja Baggen sekä valokuvaajan kanssa. "Siipi" osoittautui Fokker C.X. koneen vasemmaksi korkeusvakaajaksi ja -peräsimeksi, kun sitä mittasimme ja vertasimme kuviin ja piirustuksiin. Hieno homma kerrassaan! Konetyyppiä ei ole museoissamme ainuttakaan, vain muutama teräsputkirunko. Hollannissa  tehdään FK-replicaa, johon on lainattu K-SIM:istä runkoa-90-luvulla. Koneesta on olemassa huonosti piirustuksia, joten tällaiset löydöt ovat arvokkaita. Koska FK:n osia on jo Tikkakoskella, ja kyseessä llmavoimien kone, on se luonnollinen paikka löytyneelle osalle. Toivottavasti osista saataisiin joskus rakennettua kone samaan tyyliin, kuin tehtiin Fokker D.21:kin.

 

Peräsin toimitetaan lähiaikoina Keski-Suomen Ilmailumuseoon. Mukana museoon menee maanomistajaperhe Ahlskogin löytämä Fokker FK-111:n pääpyörän suojuslevy, sekä mahdollisesti muutamia muitakin pieniä metsästä löytyneitä koneenosia.

 

Kiitos vaan papukaijamerkistä Ilkka, mutta kyllä kiitos kuuluu myös löydöstä ilmoittaneelle perheelle, ja toimittaja Baggelle. Samoin muille asianomaisille, kuten maanomistajaperhe Ahlskogille, sekä Erkki Hannulalle, Janne Saarijärvelle sekä Ole Svarvarille. Heidän tekemänsä retki onnettomuuspaikalle v.2005, ja sieltä saamani kuvat innoittivat minut kirjoittamaan tuon Feeniks-artikkelin, joka osaltaan auttoi tämän historiallisen löydön esiintulossa.

 

Jukka

 

Vasemmanpuoleinen korkeusperäsin/vakaaja on melko kookas, sillä on mittaa noin 2,2 m. Fokker C.X-koneen siipien kärkiväli oli 12 m, sekä rungon pituus 9,2 m ja korkeus 3,3 m.

[ attachment removed ]

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjaus tekstissä: sivuvakaajaksi--->korkusvakaajaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheinen pyrstö loytyi Inarista huonekaluhallin pihalta. Mistäköhän on peräisin

tuo Ju-52:n jäänne? Eipä ole alumiini paksua tuossa siiven pinnoitteessa!

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Junkersin pyrstön nostosta on ollut täällä keskustelua aikaisemmin. Masentavaa, että pyrstö mätänee

edelleen taivasalla...  :(

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään