Ilkka Toivanen

Blue Angelsin hävittäjä putosi kesken lentonäytöksen

42 viestiä aiheessa

Yhdysvalloissa laivaston hävittäjä on 

syöksynyt maahan kesken lentonäytöksen.

Etelä-Carolinan Beaufortissa järjes- 

tettyä The Blue Angels-taitolentoryhmän

näytöstä seurasi tuhansia ihmisiä.   

                                       

Silminnäkijöiden mukaan yksi näytökseen

osallistunut F-18 -hävittäjä ei       

palannut muiden koneiden mukana       

kentälle, minkä jälkeen yleisö kertoo 

nähneensä savupatsaan.               

                                       

Lentäjän kohtalosta ei ole tietoa. Yksi

silminnäkijä sanoi uutiskanava CNN:lle,

että kone putosi taajaan asutulle     

alueella, ja että hylky olisi osunut 

ainakin yhteen taloon.           

 

YLE Teksti-TV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa näyttää ikävä kyllä siltä, että onnettomuudessa kuollut pilotti (N:o 6) oli Kevin Davis, eli sama Blue Angels-lentäjä, joka kyyditti taannoin Hornetilla myös Tolvasen Lassia.

 

Seuraavassa uutisessa lähtee heti klikattaessa pyörimään Blue Angels-reportaasivideon ääni, joten kyseessä ei siis ole virus tjsp, eli ei tarvitse pelästyä?:

 

http://www.beaufortgazette.com/breaking_news/story/6477991p-5769084c.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieto vahvistettu. Onnettomuudessa kuollut lentäjä oli LCDR Kevin J. Davis. Hän lensi siis toista soolokonetta numerolla 6. Harmin paikka perheelle ja BA:n tiimille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Blue Angel 6 kuvattuna 2007 kauden ensimmäisessä näytöksessä, NAF El Centrossa 10.3.2007.

 

[ attachment removed / expired ]

 

R.I.P.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieto vahvistettu. Onnettomuudessa kuollut lentäjä oli LCDR Kevin J. Davis. Hän lensi siis toista soolokonetta numerolla 6. Harmin paikka perheelle ja BA:n tiimille.

 

Todella harmi homma. Tapasin Kevinin Hollannissa Leeuwardenin lentonäytöksessä viime kesänä ja juteltiin pitkät pätkät siitä kun hän lennätti Tolvasen Lassia. Istuttiin siinä sitten upseerikerholla hieman pitempääkin kun olutta riitti. Oli todella mukava oloinen heppu ja kuviakin on meistä olut lasin äärellä, mutta ne jääköön arkistoon.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita Perttu yksi kuva meillekin, muistoksi. :thmbup: niistä henkii elämä.

 

(Jos ei tänne niin privana)

 

Blue Angels on hyvin tarkka millaisia kuvia osaston jäsenistä julkisuudessa esiintyy joten vaikka kuvat on mukavia ja niistä henkii elämä -ei julkiselle forumille eli noudatan heidän politiikkaa tässä.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain päin maailmaa tuon kaksipäiväisen näytöksen toinen päivä olisi ehkä peruttu onnettomuuden takia, mutta USA:ssa sitä ei tehty.

 

Toisen päivän aluksi vietettiin hiljainen hetki ja sen lisäksi Geico Skytypers-ryhmä, joka lentää myös kuudella koneella, lensi ns. missing man-muodostelmassa, missä kuudes kone eroaa muista, Kevin Davisin muistoksi.

 

Uutisessa olevan kuvan voi myös suurentaa isommaksi.

 

http://www.beaufortgazette.com/local_news/story/6478951p-5769874c.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G-LOC?

 

Hyvin mahdollista. Tuo porukkahan on tunnettu siitä etteivät käytä G-suojavarustusta. Voi se taju

kovemmaltakin kaverilta mennä.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkinta on päätynyt siihen lopputulokseen, että onnettomuuden aiheutti matalalla tehdyn jyrkän kaarron johdosta syntynyt G-LOC, eli pilotin tajun hämärtyminen, josta pilotti ei selviytynyt kun korkeus ei riittänyt koneen oikaisuun. Mitään mekaanista vikaa koneesta ei ole löydetty.

 

G-pukuja ei kuitenkaan olla ottamassa käyttöön, vaan Blue Angels-piloteille on laadittu mm. lihasharjoituksia ja keskipakoisvoimasimulaattorikäyntejä sisältävä treenausohjelma G-sietokyvyn parantamiseksi.

 

http://www.themonitor.com/articles/blue_8079___article.html/navy_davis.html

 

http://www.pensacolanewsjournal.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080115/NEWS01/801150328/1006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni asia on selitetty niin, että Hornettia ohjattaessa G-puvun pullistuminen isoissa G-lukemissa saattaisi muuttaa tahattomasti pilotin käden asentoa ja aiheuttaa kohtalokkaan virheliikkeen ohjaimiin.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on syynä G-pukuvastaisuuteen? Ei niiden käyttöönotto näin maallikkona yhtään hölmömmältä tuntuisi.

 

On olemassa kaksi syytä miksi Blue Angels ei käytä g-pukuja. Ensinnäkin puristeleva g-puku haittaa tarkkaa ohjausta, kuten Ilkka jo kertoi ja toiseksi he pitävät g-pukuja sopimattomina ulkonäöllisistä syistä.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On olemassa kaksi syytä miksi Blue Angels ei käytä g-pukuja. Ensinnäkin puristeleva g-puku haittaa tarkkaa ohjausta, kuten Ilkka jo kertoi ja toiseksi he pitävät g-pukuja sopimattomina ulkonäöllisistä syistä. 

 

Jotain sellaista vähän ounastelinkin, mutta hyvä saada vahvistusta asialle.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

U.S.Air Forcen Thunderbirds-tiimillä tilanne on siinä mielessä erilainen, että F-16:n ohjain on (kai) oikealla puolella oleva sidestick, eivätkä G-puvun muodonmuutokset häiritse ohjaamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

U.S.Air Forcen Thunderbirds-tiimillä tilanne on siinä mielessä erilainen, että F-16:n ohjain on (kai) oikealla puolella oleva sidestick, eivätkä G-puvun muodonmuutokset häiritse ohjaamista.

 

Jep, oikealla on ja lisäksi vastaa pilotin käden siihen kohdistamaan voimaan eikä liikkeeseen. Se kyl muistaakseni liikkuu hiukkasen, koska täysin liikkumaton ohjain tuntui koevaiheessa liian omituiselta.

 

Joku oikeesti kovakonepilotti voinee täsmennellä, minkä verran g-puvun, vatsapalkeen ja painehengitysliivin puristelu voi vaikuttaa käsikontrolliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue Angelsin virallisten kotisivujen FAQ-osiossa asia on selitetty niin, että pilotit nojaavat oikean käden kyynärpäällä reiteen saadakseen siitä tukea. G-puvusta voisi olla huomattavaa haittaa, tai sitten olisi opeteltava ohjaaminen eri tavalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostuneimmille hieman lisäinfoa F-16 sidestickin toiminnasta.

 

"The first stick did not move at all, but rather depended strictly on the amount of force you were using to determine the desired pitch or roll rate. It was possible to fly the airplane very well with this fixed stick, but it was decided it would be still better if a small amount of motion was added. The stick still moves only three-sixteenths of an inch aft, three-thirty seconds left and right, and next to nothing forward."

http://www.codeonemagazine.com/archives/1986/articles/oct_86/cockpit/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostuneimmille hieman lisäinfoa F-16 sidestickin toiminnasta.

 

"The first stick did not move at all, but rather depended strictly on the amount of force you were using to determine the desired pitch or roll rate. It was possible to fly the airplane very well with this fixed stick, but it was decided it would be still better if a small amount of motion was added. The stick still moves only three-sixteenths of an inch aft, three-thirty seconds left and right, and next to nothing forward."

http://www.codeonemagazine.com/archives/1986/articles/oct_86/cockpit/

 

Eräs kaveri kertoi kerran että vaakasuoraan lentääkseen on kone säädetty hieman työnnetyksi, jolloin tuntuma ja sellainen kuollut kohta ohjauksesta poistuu ( eli vedetään lievästi vaakalennossa )...ymmärsikö kukaan ja pitääkö paikkaansa ?

 

Basic Aerobatics kirjassa korostetaan hyvän fyysisen kunnon merkitystä taitolennossa....ja varsinkin vatsalihasten merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään