Ilkka Toivanen

Blue Angelsin hävittäjä putosi kesken lentonäytöksen

42 viestiä aiheessa

Eräs kaveri kertoi kerran että vaakasuoraan lentääkseen on kone säädetty hieman työnnetyksi, jolloin tuntuma ja sellainen kuollut kohta ohjauksesta poistuu ( eli vedetään lievästi vaakalennossa )...ymmärsikö kukaan ja pitääkö paikkaansa ?

Nyt en menisi varmasti osoittamaan väitettäsi vääräksi, mutta seuraavan lainauksen perusteella voisin kuvitella, että kone lensi sinne minne nokka osoitti ja FBW piti huolen siitä korjaillen tarvittaessa ohjainpintoja. Toivottavasti myös ymmärsin kaverisi pointtisi oikein :laugh:

 

"Also, since we are not actually moving anything mechanical, there is no friction to consider. So the moral of the story is this: If you don’t want the F-16 to move, don’t move the stick! This is not to say that the F-16 is too sensitive. Quite the contrary, it is simply a tremendously responsive airplane."

 

Lähdesivusto: http://www.codeonemagazine.com/archives/1986/articles/jan_86/f16_control/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman vetää hymyä suupieleen edellisiä lukiessa.  G-housujen vaikutusta ohjaukseen, vetoa vai työntöä tempussa.

Tuosta lyhyestä uutisvideokuvasta ei voi päätellä muuta kuin ikävästi kävi.  Jotain oli osaston kokoontumisessa pielessä, epäilisin tekniikkaa.

G:tä kestää hetkellisesti vaikka 30.  Tarvittaisiin  Hornet-kuski kertomaan miten g-housut heiluttaa sauvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla asia sanotaan virallisilla sivuilla varsin selvästi kohdassa "Why don´t the pilots wear G-suits?" mm. näin:

 

"The pilots rest their right arms on their thighs for support and stability while flying. Therefore, inflating and deflating air bladders in a G-suit would interrupt this support and stability, causing uncommanded aircraft movement. In this case, G-suits would detrimentally impact flight safety."

 

http://www.blueangels.navy.mil/index.htm ja sieltä FAQ´s eli "Frequently asked questions".

 

Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla asia sanotaan virallisilla sivuilla varsin selvästi kohdassa "Why don´t the pilots wear G-suits?" mm. näin:

 

"The pilots rest their right arms on their thighs for support and stability while flying. Therefore, inflating and deflating air bladders in a G-suit would interrupt this support and stability, causing uncommanded aircraft movement. In this case, G-suits would detrimentally impact flight safety."

 

http://www.blueangels.navy.mil/index.htm ja sieltä FAQ´s eli "Frequently asked questions".

 

Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvyyttä.

 

Useita erilaisia G-housuja käyttäneenä voin todeta, että pullistuvat housut eivät koskaan haitanneet koneen ohjaamista millään lailla vaikka käsi lepäsikin housujen päällä. Eipä se häiritse muitakaan taitolentoporukoita.

 

G-loc on hyvin mahdollinen syy: teoriassa Hornetin g-kasvaa nopeassa vedossa 20g/sek eli 7G:tä saadaan aikaan 0,3 sekunnissa. G-locissa mennään suoraan tajuttomaksi ilman näkökentän hämärtymistä. G-loc:n aiheuttama inkapasitaatio kestää jopa puoli minuuttia vedon löysäyksestä.

G-sietokyvyn heikentymiseen vaikuttavat mm. väsymys, ravitsemustila, edellisen illan muutama olut jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useita erilaisia G-housuja käyttäneenä voin todeta, että pullistuvat housut eivät koskaan haitanneet koneen ohjaamista millään lailla vaikka käsi lepäsikin housujen päällä. Eipä se häiritse muitakaan taitolentoporukoita.

 

G-loc on hyvin mahdollinen syy: teoriassa Hornetin g-kasvaa nopeassa vedossa 20g/sek eli 7G:tä saadaan aikaan 0,3 sekunnissa. G-locissa mennään suoraan tajuttomaksi ilman näkökentän hämärtymistä. G-loc:n aiheuttama inkapasitaatio kestää jopa puoli minuuttia vedon löysäyksestä.

G-sietokyvyn heikentymiseen vaikuttavat mm. väsymys, ravitsemustila, edellisen illan muutama olut jne.

 

Tässä kohtaa kannattaa muistaa se, että Blue Angelsin muodostelmat ovat paljon tiukempia kuin normaalissa sotilaslentotoiminnassa käytettävät muodostelmat. Väljemässä ja kunnolla eri suuntiin porrastetussa muodostelmassa g-puvun pullistelulla ei varmasti ole suurtakaan vaikutusta, mutta noissa Blue Angelsin tiukoissa muodostelmissa ei ole paljoa varaa sauvan ylimääräiselle heilunnalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän laajentaen:

 

Nämä ohjaamoergonomiset kysymykset ovat mielenkiintoisia. Rupesin muistelemaan millaisissa erilaisissa ohjaamoissa itse olen istuskellut ja ohjaimia liikutellut: C-172, C-440, Sähvä, FM, MG, DK, Tornado, AS-202, C-42, EV-97, pari pursitoosaa...

 

Käsivarsitukien mahdollisuudet ovat olleet vaihtelevat. Joko ohjausliikkeiden laajuus tai ohjaimen muoto&sijoitus voivat tehdä vaikeaksi käsivarren kunnollisen tuennan. F-16:ssa nämä molemmat seikat ovat "hyvin tuetut": ohjain tuskin liikkuu ja sivusauvan takana on erillinen käsituki. Pahus, kun en maistanut JAS-39:n tatsia, siinähän on pikkutikku pikkupöydällä jalkain välissä.

 

Vastavuoroon vanhassa kunnon MiGissä skeba skulasi skybällä melkein nenän korkeudella heiluttaen. Evp-mikkikuskeilta kuulisi mielellään muistoja tuntumista :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Imagosyistä ilman G-pukua lentävien imagoa ei varmaan hirveesti paranna se, että koneet tippuu taivaalta siksi, että G-puku jätettiin kentälle. ???

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen Yle Teemalta tuli mielenkiintoinen  kahden kaverin mittelö päästä F16:sta kyytiin.  Kavereita pyöritettiin ensin Eaglessa ja sitten  "sikalingossa" 8G:n ja 15 sekuntia 9G:n kiihtyvyydellä. Toinen sammui, toinen pysyi tolkussaan ja pääsi F16 kyytiin.

En usko kokeneen  F18- pilotin black out:iin,  kun "kadulta kaapattu" noviisitkin pärjää.

Suosittelen: 

http://areena.yle.fi/toista?id=1005152 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tähän pitää vielä palata sen verran, että tuosta viimeisimmästä linkittämästäni uutisesta löytyy myös sellainen detalji,

 

että pilotin taju ei mennyt kokonaan pimeäksi, koska lentoarvotallentimien mukaan ohjaimista vedettiin koko tapahtuman ajan koneen pudotessa maahan. Jos taju olisi mennyt täysin pimeäksi, pilotti olisi irrottanut otteensa sauvasta.

 

G-LOC on silloin ehkä väärä termi. Joka tapauksessa tutkijoiden mielipide on, että kyseessä oli G-voimien aiheuttama tajunnan hämärtyminen/asentotajun menetys, joka aiheutti maahansyöksyyn johtaneen virheliikkeen jota pilotti ei ehtinyt korjata. Ja tajunnan hämärtyminen olisi tutkijoiden mielestä voitu estää jännittämällä lihakset.

 

Tämä nyt on tutkijoiden mielipide, mutta parempaakaan ei ole saatavilla, eikä minkään valtakunnan lentoarvotallennin ota talteen pilotin aivosähkökäppyrää, mistä voitaisiin jälkeenpäin nähdä, menikö taju vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tähän pitää vielä palata sen verran, että tuosta viimeisimmästä linkittämästäni uutisesta löytyy myös sellainen detalji,

 

että pilotin taju ei mennyt kokonaan pimeäksi, koska lentoarvotallentimien mukaan ohjaimista vedettiin koko tapahtuman ajan koneen pudotessa maahan. Jos taju olisi mennyt täysin pimeäksi, pilotti olisi irrottanut otteensa sauvasta.

 

G-LOC on silloin ehkä väärä termi. Joka tapauksessa tutkijoiden mielipide on, että kyseessä oli G-voimien aiheuttama tajunnan hämärtyminen/asentotajun menetys, joka aiheutti maahansyöksyyn johtaneen virheliikkeen jota pilotti ei ehtinyt korjata. Ja tajunnan hämärtyminen olisi tutkijoiden mielestä voitu estää jännittämällä lihakset.

 

Tämä nyt on tutkijoiden mielipide, mutta parempaakaan ei ole saatavilla, eikä minkään valtakunnan lentoarvotallennin ota talteen pilotin aivosähkökäppyrää, mistä voitaisiin jälkeenpäin nähdä, menikö taju vai ei.

 

Täytyy nyt hieman vielä vedättää juttua: taju voi olla aivan "kankaalla", mutta käsi on krampin omaisesti sauvalla. G-LOC-tilanteessa ohjaaja voi käyttäytyä kuten epileptisessä kohtauksessa. Youtube:lla on monta esimerkkiä (search G-LOC). Tämä asia oli oleellinen osa sentrifuugikoulutusta niin Philapheliassa kuin Farnboroughssa.

(Sentrifuugin jälkeen teki kipeää!)

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kohtaa kannattaa muistaa se, että Blue Angelsin muodostelmat ovat paljon tiukempia kuin normaalissa sotilaslentotoiminnassa käytettävät muodostelmat. Väljemässä ja kunnolla eri suuntiin porrastetussa muodostelmassa g-puvun pullistelulla ei varmasti ole suurtakaan vaikutusta, mutta noissa Blue Angelsin tiukoissa muodostelmissa ei ole paljoa varaa sauvan ylimääräiselle heilunnalle.

No joo.. yhtä tiukkaa osastoa lennetään Suomessa ja maailmalla lentonäytöksissä sekä yöllä ja pilvessä; en kokenut mitään ongelmaa housujen pullistumista, Meille ei aikanaan edes asiasta mainittu koulutuksen yhteydessä. El Centrossa Blue Angels- pojat antoivat selkeän vaikutelman siitä, että G-housujen poisjättäminen on imagojuttu (tätä ihmeteltiin suomalaisten lentäjien keskuudessa).

 

Juttua on mukava jatkaa....

 

terveisin IAA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Imagojutusta minäkin olen tähän asti kuullut ja kyllähän poikien näytöksen "esileikit" muodossa marssien konerivistöä pitkin viittaavat vahvasti tähän suuntaan.

 

Itse kaputin syitä pohtien: en hämmästyisi, oli sitten lopullinen syy mitä tahansa g-locin tai jollain coriolis-harhalla ryyditetyn grey-outin välillä. Voisin kuvitella, että jos tilanteessa on ollut tarpeeksi suunnittelemattomuutta ja asennontaju on ollut hetken hakusessa, aika vain on loppunut tosi nopeasti kesken :(

 

Taitolajitilanteista muistan pari murtumaonnettomuutta ja omalta kohdaltani kaksi sijoiltaanmenoa. Kaikille tapahtumille on ollut yhteistä se, että ne ovat olleet ihan vain pikkuisia huolimattomuusvirheitä tilanteissa, joissa joko "helppouden" tai ennakoimattomuuden takia keskittyminen on herpaantunut. Noooh, tämä on vain tällaista tuumailua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
:-\ Muutaman videon kun on nähnyt aiheesta "kuinka selvityä G:stä ilman raivolan rysäpöksyjä", huomaa, että se lihastyö mikä vaaditaan korvaamaan G-pöksyjen puute ei ole tosiaankaan omiaan parantamaan käsikoordinaation tarkkuutta. Taitaa olla tosiaan imago-pullistelua moinen pöksyittä ajelu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thunderbirds käyttää G-housuja ja homma toimii siten että koneelle kuljetaan tyylikkäästi "konewalkin" tahdissa kuten Blue Angels, mutta G-housut roikkuu koneen rappusilla odottamassa ja vedetään jalkaan just ennen koneeseen nousua. Samoin ne riisutaan heti koneesta nousun jälkeen.

 

Kyllä BA:n kohdalla imagolliset asiat taitavat olla se ykkösjuttu.

 

Hmmm... älkää sitten ihmetelkö jos ens juhannuksena Midnight Hawksien ohjaajat lentävät ilman housuja koska haalarit ja kalsarit pitkällä tähtäimellä vaikeuttavat nivusten verenkiertoa........ ;)

 

Red Arrowsilla on ainakin ennen kuskit saaneet valita lentävätkö G-housuilla vai ilman. Muistaakseni Lappeenrannassa 1999 kun Midnight Hawks oli heidän takapenkeillä, osa meidän kavereistakin oli ilman G-housuja kyydissä.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään