Jyrki Paajanen

Aero 2007 - Ultria ja pitkäsiipisiä

15 viestiä aiheessa

Kun eräät eivät Kaitsun postaamista AERO2007 terveisistä perustaneet, niin tarjotaan sitten sitä perinteistä. Yleisesti messuilla oli tietty automessuvivahde – varsinkin tšekit olivat tajunneet miten vedetään yleisöä messuosastolle. Nähtävää oli tolkuttomasti ja pelkistä erilaisista moottoreista saisi yhden kuvasarjan, mutta annetaan nyt olla. Tässä ehdottoman subjektiivinen otos eteen osuneista koneista kevyemmästä raskaampaan päin. Seuraavassa spämmäyksessä sitten raskaampaa kalustoa lekoista bisneskoneisiin.

 

Ultrakevyitä

 

On niitä vielä sellaisiakin ultria, joihin saa kaksi aikuista ja täydet bensat ihan laillisesti. Pyrstöstä ja muista pikkuseikoista saattaa tosin joutua tinkimään. (Ellei siten raavi kokoon sataa tonnia MCR01:n ostamiseksi.)

 

Drachenstudio Kecur Mettmanista oli tuonut esille 100 heppaisella rotaxilla piristetyn Royal 912S ultran. 15 neliön siiven erikoisuutena oli se että siinä oli yläpinnalla myös ohjaukseen käytettävät spoilerit. MTOW 450 kiloa, kantavuutta reilusti yli 200 ja matkanopeutta n. 125 km/h.

 

[ attachment removed ]

 

Berliiniläinen Air-Trike Berlin luotti Eagle trikessä oman kylän moottoripajan tuotteisiin. BMW:n 90 hv moottorin luvattiin antavan kyytiä jopa 140 km/h, mutta oudosti mitään peruskorjausjaksoa ei ollut tiedossa. ”Lennetään vain kunnes hajoaa”. Tässä yksilössä oli Hirthin alennusvaihde, mutta valtaosa lentävistä bemuista oli Take-Off firman ilmailukäyttöön muuntamia. Siististi viimeistellylle ja tukevanoloiselle rakenteelle tulee hintaa 30-35 tuhatta.

 

[ attachment removed ]

 

 

Aeros2 valmistetaan Ukrainassa, mutta se ei paljoa hintaa tunnu laskevan. Valmiina lennettäväksi 912 rotaxilla, pelastusvarjolla ja radiolla varustettuna hinta alkaen 38300€. Rungon sivussa näkyvä punainen pönttö on pelastusvarjon ulostulokuppi. Saksassa varjo on pakollinen varuste ja messuilla oli esillä useampikin varjonvalmistaja.

 

[ attachment removed ]

 

Sokerina pohjalla ranskalaisen Air Creationin Tanarg. Jollei suunnittelija aja Suzuki Burgmanilla tai muulla megaskootterilla, niin ei sitten millään. Lasiohjaamoisen ultran suunnittelu ja varustelu oli viimeisen päälle. Alle saa niin sukset, puskapyörät, kuin kellukkeetkin. Messuvarusteilla ja nopealla iXess siivellä hintaa kertyi n. 45000€, jolla irtoaa jo moni aeromystisestikin ohjattu ultra. Ehkä käyttötarkoitus näillä on kuitenkin niin toisenlainen, ettei vertailu ole kovin reilua.

[ attachment removed ]

 

 

 

Vähemmänkeveitä ultria

 

Tsekeistä on selvästi tullut Euroopan merkittävimpiä pienkonevalmistajia. Moni aerodynaamisesti ohjatun ultran valmistaja on kuitenkin luovuttamassa painojen suhteen ja tähtää suoraan USA:n LSA luokkaan ja siihen että täälläkin otettaisiin käyttöön vastaava luokka. Oheisohjelmana olleessa konferenssissa eurokraatit tällaista kovasti lupailivatkin. Suomalaisväriä ultraosastoille toivat niin PNF:n kelluke-ikarus, kuin uudenkarhea Zephyr 2000.

 

Ensin ranskalainen Hanuman, joka osoittaa ettei aerodynaamisesti ohjatunkaan ultran tarvitse olla kohtuuttoman kallis (hinta rakennussarjasta, josta uupuvat moottori ja mittarit). Esittelykoneen värityksestä ja siisteydestä voi olla montaa mieltä. Moottoriksi tarjottiin belgialaista 80hv Masschi-nelitahtikonetta.

 

[ attachment removed ]

 

 

Sitten edetään kehittyneempiin rakenteisiin. Atec 212 Solo oli haluttavan oloinen pikkusportti. Painosyistä saatavissa Suomessa rekisteriin vain kaksitahtiRotaxilla ja silti lastattavuus jää 100 kiloon. Tosin konetta esitellyt neitokainen vakuutti että hänen poikaystävänsäkin – joka on koneen suunnittelija – painaa yli sata kiloa ja ottaa silti täydet bensat... Ohjaamo oli yllättävän tilava ja mukava.

 

[ attachment removed ]

 

 

Toinen yksipaikkainen kaunotar. Valitettavasti tätä ei tahtonut saada millään kokonaisena kuvaan. Silence Twisterin tarina on sikäli erikoinen, ettei koneen suunnitelleessa kolmen miehen porukassa ollut kellään lupakirjaa, vaan he olivat kaikki innokkaita lennokkimiehiä. Eräänä päivänä he sitten päättivät kokeilla syntyisikö samoilla opeilla oikea lentokone ja syntyihän siitä. Vaikka kuva onkin huono, en malta olla laittamatta sitä esille esimerkkinä siitä että hyvällä aerodynamikalla jopa 80hv Jabirusta saadaan matkanopeutta 250 km/h.

 

[ attachment removed ]

 

 

Osin ansio Twisterin nopeudesta lankeaa poikien kehittämälle automaattiselle säätöpotkurille, joka otaa käyttövoimansa spinnerin nokassa ilmavirran vaikutuksesta (vastoin potkurin pyörimissuuntaa) pyörivästä pienestä huiskasta. Tämä vuorostaan tuottaa sekä virtaa säätömekanismille, että välittää sitä ohjaavalle sirulle tiedon lentonopeudesta. Koko säätömekanismi on näin spinnerin sisällä, eikä vaadi lentäjältä mitään toimenpiteitä.

 

[ attachment removed ]

 

 

Sähköllä taittuvat siivet, sisäänmenevä suksi- tai pyörälaskuteline, tyhjäpaino alle 300 kiloa, venyvä siipipinta-ala, matkaa lähes 300 km/h, sakkausnopeus alle 65 km/h.... Uskokoon ken tahtoo, mutta ainakaan Akoyan myyjissä ei turhaa vaatimattomuutta ollut. Hintapyyntökään ei ollut kuin 300 tuhatta.

 

[ attachment removed ]

 

Kaikkien muoviultrien joukossa puurakenne on yllättävä poikkeus. Stelio Fratin perinne elää Pioneer 300:ssa, joka lehtijuttujen mukaan lentää yhtä hyvin, kuin miltä näyttääkin.

 

[ attachment removed ]

 

Ja jos puu on harvinaista, niin kanadalaisjuuret omaava Wild Thing oikein herkutteli karuilla rakenteilla ja niittirivistöillä. Tämä kone ei turbulaattoreita tarvitse. Kohderyhmänä ovat lentokoulut ja puskalentäjiksi itsensä tuntevat. Kyselin koneen tyhjäpainosta ja omistaja totesi, että kyllä se menee nippa nappa 300 kiloon – jos konetta ei maalata.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ultrina rekisteröidyt purjekoneet ovat kovasti tulossa. Hieman esittelijästä riippuen eduiksi mainittiin niin vakuutusmaksut, kevyemmät medikaalit, kuin helpompi omatoiminen huoltaminenkin. Itsestarttaava Silent oli tarjolla niin perinteisellä polttomoottorilla, alkuperäisellä sähkömoottorilla, kuin suihkarinakin. Jälkimmäisellä koneen nimi käy enää huonosta vitsistä. Polttomoottoriversion potkuri oli optimoitu aerodynamiikan oppien mukaisesti ja ainakin esittelijän mukaan käy tasaisemmin kuin perinteinen kaksilapainen malli.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Toinen ultrakevyt purjekone (Viva) oli saanut hienon potkurintaittosysteemin. Parhaaksi liitoluvuksi vierekkäinistuttavalle kaksikolle luvattiin 1:40.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja vielä kolmas samaa luokkaa liitävä ultra. Myös Tsekeistä tuleva Pipistrel (lepakko) oli näteimmästä päästä mopuja, vaikka ultra onkin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Varsinaisten purjekoneiden osastolla oli koko ajan niin kova tungos, ettei pitkäsiipisiä koneita mahtunut kuvaamaan. Selvänä trendinä purjekoneissa on, se että vaikkei niissä purjeita vieläkään ole, niin kone alkaa sentään löytyä useimmista. Tutustuminen maalaisiin jää pois, kun apumoottori tuo takaisin, eikä hinuriakaan tarvitse turhaan herätellä lähtiessä. Puhtaista pursikoneista kannattanee mainita Puchazin täysin taitolentokelpoinen jatkokehitelmä Perkoz, joka valitusta siivenpituudesta riippuen liitää 1:37-40. Myös matkamoput olivat tulossa takaisin. Diamond on ottanut Super Dimonan takaisin tuotantoon ja jopa Stemme on virittänyt koneestaan kiinteätelineellisen version (S6) hieman pienemmille lompakoille. Jotenkin vinttikoiramainen ilmestys:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Illalla lisää raskaampaa kalustoa, jollei suurta vastustusta kuulu.

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeita vehkeitä nuo ultrat ja purtsikat, vaikka ei kylläkään kovin aerodynaamiselle näytä nuo moput, mutta eipä kait tuollainen potkurihässäkkä ole kovin huono viritys, kun lähes joka mopussa moinen on. Toivottavasti näemme sitä raskaanpaakin kalustoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Puhtaista pursikoneista kannattanee mainita Puchazin täysin taitolentokelpoinen jatkokehitelmä Perkoz, joka valitusta siivenpituudesta riippuen liitää 1:37-40.

 

Onko Perkoz herätetty henkiin? Prototyyppihän taisi lentää jo 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa, mutta sitten tuli hiljaista. Muutaman kuvan löysin googlettamalla, yhdennäköisyys Puhkuun on ilmeinen, mutta peräsimessä on eroja. Liitoluku vaikuttaa hyvältä, onhan se Puchaczissa vain 30, joskin peruskoulukoneeseen täysin riittävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Perkoz herätetty henkiin?

 

Näin tehtaan mies kertoi. Kyselin yhtäläisyyksistä Puchaziin ja hän kertoi että samaa ovat runko ja sivuperäsin, mutta siipi on uusi. Korkeusperäsin on työnnetty niin taakse sivuperäsimen juureen kuin menee. 20 metrin siivet ovat vasta koelentovaiheessa, mutta lyhyemmälle siivelle tilauksia voi jättää ja myöhemmin lisätä jatkopalat. Toki tässä saattoi jotain väärinymmärryksiäkin tulla, kun kaverin saksantaito oli hieman tankeroa, mutta kyllä koneen ihan selvästi kerrottiin olevan tuotannossa. Hinta 17,5 metrisellä siivellä ja perusmittareilla 60 tuhatta.

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
...kyllä koneen ihan selvästi kerrottiin olevan tuotannossa. Hinta 17,5 metrisellä siivellä ja perusmittareilla 60 tuhatta.

 

Löysin vähän lisätietoa aiheesta:

 

http://www.gliderforum.com/thread-view.asp?threadid=2644&posts=1

 

Ensimmäisen tuotantokoneen ensilento on ollut vasta aivan äskettäin. Tuon linkin takaa löytyy myös kuvia Perkozista. Hinta ei tunnu pahalta, saksalaisesta kaksikosta saa käsittääkseni pulittaa sata tonnia helposti, eikä välttämättä riitäkään. Saapas nähdä, tuoko kukaan tuollaista Suomeen.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrina rekisteröidyt purjekoneet ovat kovasti tulossa. Hieman esittelijästä riippuen eduiksi mainittiin niin vakuutusmaksut, kevyemmät medikaalit, kuin helpompi omatoiminen huoltaminenkin...

 

Myyntimiesten puheita. Miten vakuutusmaksut voivat sen halvempia olla - jollei kone sitten ole halvempi? Harrastajamedikaalilla nytkin lennetään. Ja kohta joka toisella ukolla on purjelentomekaanikon sertifikaatti (saattaapa niitä olla rouvillakin). Tämä tietysti vain Suomen näkökulmasta.

 

Tuo "Silence Twister" on jotenkin minun silmään sopiva kone. Saanko pyytää vielä peräpäästä kuvaa, kai se on yhtä kaunis kuin keskiosakin? Vaan tuo jos ei kaadu sakkauksessa siivelleen, niin ei sitten mikään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "Silence Twister" on jotenkin minun silmään sopiva kone.

 

Todellakin! Pitkästä aikaa oikeasti todella kaunis uusi kone! Jostain syystä en osaa oikein pitää kauniina noita Cirruksia jne. viimeisen päälle virtaviivaistettuja nykykoneita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myyntimiesten puheita. Miten vakuutusmaksut voivat sen halvempia olla - jollei kone sitten ole halvempi? Harrastajamedikaalilla nytkin lennetään. Ja kohta joka toisella ukolla on purjelentomekaanikon sertifikaatti (saattaapa niitä olla rouvillakin). Tämä tietysti vain Suomen näkökulmasta.

 

Tuo "Silence Twister" on jotenkin minun silmään sopiva kone. Saanko pyytää vielä peräpäästä kuvaa, kai se on yhtä kaunis kuin keskiosakin? Vaan tuo jos ei kaadu sakkauksessa siivelleen, niin ei sitten mikään.

 

Valitettavasti perää ei saanut millään ilveellä kuvaan, kun se oli mainosplakaattien ja videotaulun takana. Jos kuitenkin kaivat jostain Spitfiren kuvan, niin perästä saa hyvän käsityksen. Samat elliptiset muodot toistuvat niin korkeusperäsimessä, kuin sivuperäsimessäkin. Myös sisäänvedettävä laskuteline oli toteutettu tyylitajulla. Koneen esittelyvideolla Twister-pari sai kyytiä siihen malliin, ettei sakkaustilasta ollut pelkoa ja ilmeisesti kone kestää G-voimia sen minkä lupaakin. Laskeutuminenkin näytti kyllä aika vauhdikkaalta, joten ehkä se tosiaan on kärkisakkaaja.

 

Twisteriä saa tällä hetkellä vain kittinä, koska DG FLugzeugbaun kanssa ollut sopimus raukesi taannoin.

 

Sinänsä olen Mikon kanssa samaa mieltä Cirruksien yms. kauneudesta ("saippualaatikkoja") verrattuna Twisteriin, mutta ovat ne sentään aerodynaamisesti siistejä ja monia Vero Beachin tuotteita nätimpiä. Diamondin DA50:n mainoslause oli muuten "Above Cirrus clouds", joten kyllä siinä luokassa on kyse ihan jäsentenvälisistä mittelöistä. Kohteena ne ihmiset, joille bisneslentäminen ei ole kuolemanvakavaa, mutta viikonloppuna on kiva pistäytyä välimerellä. Joku Schumacher niminen autokuskikin oli ostanut Columbia 400:n jettinsä rinnalle.

 

Mitä noiden ultrapurjekoneiden vakuutuksiin ja muihin etuihin tulee, niin tämä oli tosiaan tilanne Saksassa ja Tsekeissä. Koneiden hinnan lisäksi asiaan vaikuttavat myös vauriomäärät. Varsinkin Saksassa purjekonelentäminen on jo nyt varsin säädeltyä, joten kevyemmät huoltomääräyksetkin ovat oleellinen etu. Esittelijät eivät myöskään tätä kieltäneet, vaan myönsivät että joillain markkinoilla koneet olisi järkevämpää myydä purjekoneina.

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kuin tuon Silencen suunittelijat olisivat nähneet Spitin joskus...  ;D

 

Janne

 

Vaan taitaa Twisterissä olla aika paljon Spittiä parempi moottoritehon ja matkanopeuden välinen suhde. Alkuperäisellä wankel-koneella kone oli vielä nopeampi, mutta sitten moottorivalmistaja meni nurin ja poikien oli pakko pultata nokalle Jabiru. Samalla nokka hieman leveni ja paino kasvoi.

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan taitaa Twisterissä olla aika paljon Spittiä parempi moottoritehon ja matkanopeuden välinen suhde.

 

Laitetaas Twisteriinkin läjä kk:ita ja tykkejä, panssareita, panssarilasia sekä niiden, kovan geen keston ja rintamakäytön vaatimat vahvistukset runkoon, siipiin, peräsimiin,..., katotaan pääseekö taivaalle edes... :)

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla