Jyrki Paajanen

AERO2007 - Lekot ja businessputkilot

1 viesti aiheessa

Ja katsaus jatkuu teemalla: "Rikas mies jos oisin..."

 

Lekoja

 

Diamond DA-50

Diamondin uusin malli DA-50 oli lentänyt ensilentonsa vasta juuri messujen alla, mutta oli paikalla kahden koneen voimin. Sivuprofiili ohjaamokyhmyineen tuo mieleen jonkun Moranen vanhan tuoteen, mutta firman toimitusjohtaja kertoi periaatteena olleen että koneessa tulee olla samat tilat kuin S-luokan mersussa. Ostajakunnan lompakoltakin vaadittaneen vastaavia ulottuvuuksia. Nätti ja nopea kone kumminkin, joka aidosti viisipaikkaisena pistänee Cirruksen lujille. 350 heppaisen Continentalin rinnalle on tulossa 170-270 hv:n dieseleitä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sky Arrow 650

Italialaiset toivat näytille näpsäkän oloisen Sky Arrow-koneen, joka alunperin kehitettiin ilmavoimien tiedustelulennokiksi, sitten ultraksi, sertifioiduksi VLA:ksi ja nyt viimeisimmässä inkarnaatiossaan amerikkalaisen Light Sport Aircraft luokan koneeksi. Moottoriksi omistaja/maahantuoja suositteli 912S rotaxia, jolla kone kulkee matkaa n. 185 km/h. Isommasta ei kuulemma saa kuin harmaita hiuksia. Pilotinpaikka sopi kuin hansikas käteen ja välitti aitoa top-gun tunnelmaa. Oli helppo uskoa, että kone sopii erilaisiin valvontatöihin. Valmiina ja sertifioituna yö-vfr varustuksella 92000€ tai 350 tunnin kaiken sisältävänä kittinä rapiat 50000€

 

[ attachment removed / expired ]

 

”Hei, anna nyt vähän rabattia....” Toinenkin sertifioitu VLA. Tällä kertaa Saksasta. Kaunista työn jälkeä firmalta, joka jo kerran kerkesi konkkaan. (Aquila).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä kolmas sertifioitu VLA, eli puolalaisten versio Eurostar-teemasta: Kokometallinen AT-3 oli saanut myös maukkaan rekisteritunnuksen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Italialainen Tecnam tuntui katsoneen rapakon takaa mallia, muutenkin kuin koneen mallinimen osalta. (Tecnam Sierra) Samalta valmistajalta oli myös asiallisen näköinen kokometallinen ylätasokone, joka tähtää C150/152 kaluston seuraajaksi. Vaan onnistuuko siinä on eri asia, sillä Cessnan Rotax-muunnoskin kiinnosti kovasti yleisöä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Münchenin teekkareilla bensa on vielä halpaa. MÜ31 on heidän esityksensä ihanteellisesta hinurista, eikä paljon kauempana PIK27:stä voisi olla. Olisiko poikiin iskenyt temppulentovirus. Alkuperäinen työnimi taisi olla Schlacro (Schleppen + Aeros, eli hinausta ja taitolentoa)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cirruksen ja Diamondin ohella Columbiakin esitteli näkemystään nopeasta matkakoneesta. Tyypit saaneen tuttavan mukaan koneen luonne muuttuu ketterästä hauskanpitovälineestä rautakangennotkeaksi matkakoneeksi, kun nopeus lisäntyy. Vieressä olleita Piperin esittelijöitä ei käynyt kateeksi, kun yrittivät myydä Archereita tämän vierellä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Se kireämpi Eurostar, eli Evektorin uusi nelipaikkainen VUT Cobra. Kokometallirakenne varmaan saa osan Cirrus/Columbia/Diamond-ostajista kääntymään tsekkien puoleen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Polakkien Orka oli saanut Rotaxien tilalle Lycosaurukset, mutta näytti edelleenkin asennusvirheen uhrilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olihan siellä ihan asiallisiakin koneita. Taloudessa taitaa mennä kovaa, kun edustajan mukaan 160 heppaista versiota ei mene ollenkaan kaupaksi, vaan kaikki haluavat 180 tai 200 heppaiset kaikilla herkuilla. (Aviat Husky). Nelilapainen huiska syö 10% nousukyvystä, mutta antaa anteeksi puolet laskeutumismaksuista hiljaisuudellaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Bisnesputket

 

Niille joilla on oikeasti rahaa:

 

Ykkösproton tuhoutuminen ei estänyt Grobia tuomasta uutta SP:tä näytille. Slogan "Takes you where others don't go" oli sentään haudattu. Kauas on tultu Clubi Astirista, mutta ruohokentille on tälläkin tarkoitus mennä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Se toinen eurooppalainen VLJ, eli Diamondin pikatimantti oli Kanadassa koelento-ohjelmassa. Paikalle oli kumminkin saatu runkomalli ja ohjaamosimulaattori. Konehan eroaa kaltaisistaan siinä että se on yksimoottorinen ja firman piällysmies Christian Dries kertoikin että jos olisi tiennyt mikä lisävaiva rakenteesta on, olisi hänkin pultannut perän sivuihin kaksi moottoria. Koneen kohdemarkkinana ovat selvästi omistaja-lentäjät ja pienkentät. Lisävarusteena koneeseen saa mm. pelastusvarjon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Beechcraftin Premier I oli jo lommoilla:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Musse, eli Cessnan käsitys VLJ:stä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Se toinen jo sertifioitu pikkujetti. (Eclipse)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi niille, jotka eivät anna VLJ-muodin viedä mukanaan, eli kuten Pilatuksen esittelijä sanoi: ”Lentäköön vain jettejä – me kuljetamme sitten tavarat ja matkustajat suoraan kohteeseen, kun ne vielä istuvat tankkitauolla.”

 

[ attachment removed / expired ]

 

JP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla