Mikko Maliniemi

Ratsuväki saapuu apuun...

51 viestiä aiheessa

Nyt kun tuota on tuijottanut silmät ristissä, niin laitan lanttini likoon sen puolesta, että ainakin kopteri on aito 1:1 vatkain. Liian hieno ja tarkka ollakseen pienoismalli (mm. lentäjät näkyvät tuulilasin takaa jne.). Ja onhan noissa lavoissa nähtävävissä liikettä kun oikein tarkasti katsoo..  ::)

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEHE, kait se on päästettävä hullut pois jännittyneestä olotilasta. Pistin kuvan juuri ennen kauppaan lähtöä ja olikin jokseenkin tuskastuttavan pitkän tuntuinen kauppareissu, kun mietti vain, että minkähänlaisia johtopäätöksiä porukka tekee ;D Itseasiassa yhtä kommenttia odotin eritoten, mutta se jäi tulematta. Kenties Kimmon viestin ansiosta. On nimittäin ihme, ettei kukaan tullut haukkumaan meikäläistä pystyyn, kun on tuolleen toisen hädästä kuvaa pistämässä :P

Kyseessä on tosiaankin lavastettu tilanne, aivan kuten Ilkka ja J-M arvasivatkin. Tilanteen hahmoittamista ehkä helpottaa, jos pistetään kuva, mistä näkyy myös vierellä häärinyt filmiryhmä :)

[ attachment removed ]

Ja kopteri on kuin onkin aito :)

[ attachment removed / expired ]

Pistetään vielä muutama muukin kuva perään...

Life on moon?

Se, että lapa ei aina seiso, ei ole selitettävissä kuvaajan iällä, vaan sillä, että yksinkertaisesti tuolta koneesta ei pysty kuvaamaan @ 400mm @ riittävän pitkillä valotusajoilla :)

Ja kuvakulmista on kiittäminen vain ja ainoastaan Ismoa. Kyllä kuvaaja haistaa paikat, mihin kannattaa se toinen kuvaaja lentää ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syön hatullisen hymiöitä jos tuo ei ole pienoismalli.

Hyvää ruokahalua!  ;D

Voitte perustaa vaikka ilmailufoorumikulinaristikerhon tuon Sokeron Mikon kanssa, toinen syö huuvaa ja toinen hymiöitä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jumankekka, miten silmät voivatkaan pettää. Taas nähtiin, ettei nähtykään ... pätee ainakin itseeni.

Kopteri näytti liian puhtaalta, kun tuota on malmilla nähnyt, niin keskirunko on yleensä enempi vähempi musta palokaasuista.

Roottorin ja rungon varjo näytti niin terävältä, että näytti ihan suoransalaman valolta.

Wautsi, metsään menin että kahahti. Onneksi en ollut ainoa  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todella hämäävä kuva... Mutta kun kopteria katsoi ajatuksella, niin huomaa ettei se voi olla pienoismalli. Sääli, sillä olisin mielelläni nähnyt tuon tasoisen mallin  :(

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattuipa männä viikolla seuraava tilanne linssin eteen. Rajan kopteri saapuu auttamaan pahoin loukkaantunutta kelkkailijaa. Hienoa nähdä, että palvelu pelaa...

Helppo homma, kuvauspaikkahan on ilmiselvästi oulusta :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh! Heh!

Kopteri on kyllä muovinen pienoismalli. Kelkka olisi jatkanut vauhdikasta matkaansa tangentin suuntaan.... Jäljet kopterin ja kelkkailijan välillä ovat mammutin jäljet, verijäljet liian isot ja väärässä paikassa etc.

Kuvamanipulaatio  ;)

Scheisse, ei tässä osaa enää kirjoittaakkaan  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä feikki tavalla tai toisella.

Päiväntasaajalla ei ole lunta. Suomessa ei ole edes keskikesällä noin pieniä varjoja.

Mikäli en väärin muista niin jollakin pienoismallin tekijällä on ko kopteri rakennussarjana.

Ja jos miehellä olisi puhtaat jauhot pussissa niin Exif tiedot olisivat OK.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päiväntasaajalla ei ole lunta. Suomessa ei ole edes keskikesällä noin pieniä varjoja.

Justhan mä äsken vihjasin, notta ollaan kuussa...

HEHEH :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä feikki tavalla tai toisella.

Mikäli en väärin muista niin jollakin pienoismallin tekijällä on ko kopteri rakennussarjana.

Niinpä... minäkin siis lensin koko viikon pienoismallikuvauskonetta javascript:void(0);

Ja tietenki se keltainen kirkas pallo taivaalla on vain suuren suuri salamavalo !

Tätä keskusteluketjua on ollut harvinaisen hauska seurata!

Ismo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvia vertaamalla voisi päätellä että kopteri on juuri nousemassa paikasta, missä näkyy jalasten jäljet. Se selittäisi varjon paikan.

Ainut mysteeri on vielä se, että noinkin suorassa myötävalokuvassa tulisi näkyä myös kuvauskoneen varjo. Kenties löytyykin Mikon hylkyarkistosta  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainut mysteeri on vielä se, että noinkin suorassa myötävalokuvassa tulisi näkyä myös kuvauskoneen varjo. Kenties löytyykin Mikon hylkyarkistosta  ;D

:)

Paitsi että ei näy. Ei taida olla itseasiassa yhdessäkään noista tuosta tilanteesta otetuista kuvista. Jossakin välissä varjo oli tulossa hollille, mutta Ismo valveutuneena huomasi (itse kun ei tuollaisia ehdi etsimen läpi huomaamaan) ja ajettiin seuraava legi vähän eri linjalla...

Mutta tuosta kopterin varjosta vielä. Jos vertaa sitä ensimmäistä kuvaa ja sitten sitä, missä näkyy se kuvausryhmä, huomaa sen, että se varjo "litistyy" siinä ykköskuvassa pitkän polttovälin ja sopivan kuvakulman ansiosta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo dioraamalta alkaa näyttää, kun kauan tuijottaa. ::) Kuitenkin Mikko par´aikaa myhäilee itsekseen ja pitää hulluja jännityksessä nauraen olemattomaan partaansa. ;D

Myhäili niin kovaa että piti minullekin soittaa ja naureskella...  :P

Innolla odotan Mikon muuta kuvasaalista männäviikolta, pitäis tulla hyvää huttua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvia vertaamalla voisi päätellä että kopteri on juuri nousemassa paikasta, missä näkyy jalasten jäljet. Se selittäisi varjon paikan.

Ekalla kierroksella sanoin Mikolle, että varjo tulossa kohteen päälle. Sitten siirsin lentolinjaa hieman lähemmäksi ja varjo meni aina kuvien takaa noin 50m.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rakennussarja löytyy, mutta kenelläkään valmistajlla ei ole Rajan siirtokuvia tai Rajan koptereissa olevia varusteita.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kuvakulmista on kiittäminen vain ja ainoastaan Ismoa. Kyllä kuvaaja haistaa paikat, mihin kannattaa se toinen kuvaaja lentää ;)

Niinpä. Tätä touhua itse harjoitellessa tulee kyllä miettineeksi että kumman ottamia kuvia ne lopulta on - kummankin työpanos on toki korvaamaton, mutta en mä ainakaan voi sanoa että tuollaisella keikalla vain toinen voisi sanoa kuvat omakseen. Toki laki sanoo että liipaisimen painaja on kuvan ottaja, mutta ei se ihan niinkään ole käytännössä.

Jos sopii kysyä, onko teillä joku periaate tuossa esim. mahdollisten kuvien myyntituottojen suhteen tms, pistättekö esim. puoliksi? Itse olen miettinyt jotain semmoista kun tätä touhua harjoittelee. Kummassakin hommassa riittää opeteltavaa ihan tarpeeksi kyllä, mutta molemmat kiinnostavat.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti vanha hokema on nyt muodossa:

Vale, Emävale, Tilasto, Digikamera tele objektiivilla. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Tätä touhua itse harjoitellessa tulee kyllä miettineeksi että kumman ottamia kuvia ne lopulta on - kummankin työpanos on toki korvaamaton, mutta en mä ainakaan voi sanoa että tuollaisella keikalla vain toinen voisi sanoa kuvat omakseen. Toki laki sanoo että liipaisimen painaja on kuvan ottaja, mutta ei se ihan niinkään ole käytännössä.

Jos sopii kysyä, onko teillä joku periaate tuossa esim. mahdollisten kuvien myyntituottojen suhteen tms, pistättekö esim. puoliksi? Itse olen miettinyt jotain semmoista kun tätä touhua harjoittelee. Kummassakin hommassa riittää opeteltavaa ihan tarpeeksi kyllä, mutta molemmat kiinnostavat.

//T

Voin täysin rehellisesti vastata, että Mikko on mies, joka kuvaa (ja luotan kuvausten laatuun) eli kuvat ovat aina yksiselitteisesti hänen. Minä vain lennän konetta; olen hieman opiskellut lentämistä elämäni varrella, joten minä vain tarjoan kuvakulmia Mikolle.

Kyseisen Oulun viikon aikana halusin laadukasta kuvamateriaalia Suomen Lentopelastusseuran ja lentopelastuskeskusten käyttöön, joten soitin "yllättäen"Mikolle... ja yhteistyö sujuu kuin rasvattu; eipä ilmassa tarvitse paljoa neuvotella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin täysin rehellisesti vastata, että Mikko on mies, joka kuvaa (ja luotan kuvausten laatuun) eli kuvat ovat aina yksiselitteisesti hänen. Minä vain lennän konetta; olen hieman opiskellut lentämistä elämäni varrella, joten minä vain tarjoan kuvakulmia Mikolle.

Kyseisen Oulun viikon aikana halusin laadukasta kuvamateriaalia Suomen Lentopelastusseuran ja lentopelastuskeskusten käyttöön, joten soitin "yllättäen"Mikolle... ja yhteistyö sujuu kuin rasvattu; eipä ilmassa tarvitse paljoa neuvotella.

Juu, tommonen yhteistyö on kyllä upea juttu olemassa.

Mietin vaan noin periaatteen tasolla, koska tässähän ei kuvaajalla olisi paljon mahdollisuutta kuvia ottaa jos ei "jalusta" olisi oikeassa paikassa. Ja kuten Mikkokin sanoi, hyvä kuvauspilotti jonka kanssa yhteistyö pelaa on ihan ideointikaverinakin erinomaisen hyvä, kaksi päätä saa aikaan enemmän toivottavasti hyviäkin ideoita.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Milloin suuri yleisö pääsee nauttimaan pro-henkilöiden otoksista ?  :thmbup: Kai Caminakin jossain vilahtaa  ::) ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEHE, kait se on päästettävä hullut pois jännittyneestä olotilasta. Pistin kuvan juuri ennen kauppaan lähtöä ja olikin jokseenkin tuskastuttavan pitkän tuntuinen kauppareissu, kun mietti vain, että minkähänlaisia johtopäätöksiä porukka tekee ;D Itseasiassa yhtä kommenttia odotin eritoten, mutta se jäi tulematta. Kenties Kimmon viestin ansiosta. On nimittäin ihme, ettei kukaan tullut haukkumaan meikäläistä pystyyn, kun on tuolleen toisen hädästä kuvaa pistämässä :P

Nooh.. hyvä näin, mikäli vastaus olisi ollut kieltävä, olisin itse hoitanut sen pystyyn haukkumisen ;D  Voimme siis jatkossakin luottaa hyvän maun säilyttämiseen julkaistujen kuvien suhteen  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, tommonen yhteistyö on kyllä upea juttu olemassa.

Mietin vaan noin periaatteen tasolla, koska tässähän ei kuvaajalla olisi paljon mahdollisuutta kuvia ottaa jos ei "jalusta" olisi oikeassa paikassa. Ja kuten Mikkokin sanoi, hyvä kuvauspilotti jonka kanssa yhteistyö pelaa on ihan ideointikaverinakin erinomaisen hyvä, kaksi päätä saa aikaan enemmän toivottavasti hyviäkin ideoita.

//T

Lähelle samanlaisen kamera-arsenaalin omaavana voin sanoa, että valotus, suljinaika,  korjaus etc. ovat yksinomaan kuvaajan taitoon perustuvaa ammattitaitoa. Minä lentäjänä tarjoan vain tilaisuuksia. Varsinkin kopterikuvien suhteen oli haastetta; maassa kopteri oli kaukana ja ei se osastolentäminen ole niin helppoa kopterin kanssa... hiki tuli pilotille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Milloin suuri yleisö pääsee nauttimaan pro-henkilöiden otoksista ?   :thmbup: Kai Caminakin jossain vilahtaa  ::) ?

Kyllä se OH-CAM tulee vilahtelemaan myös täällä foorumilla...

Eri päivinä olin eri lentorooleissa eli kuvauskoneessa ja sitten taas siipikoneessa.

Teimme siis Oulussa elokuvaa aiheesta etsintä ja pelastaminen; aikanaan näette toivottavasti YLE:n kanavilla lopputuloksen!

Ismo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla