Guest Jufernaut

Kirsi Pihan kolumni lentomatkustamisesta (oli: Lentoyhtiöuutisia - Blue1)

25 viestiä aiheessa

 

Kai työntekiöissäkin on välillä jotain vikaa, mutta aika liioitellun kuuloista ja hirveää yleistystä! Moni ilmailuhenkinen on tietty tätä "väitettä"  vastaan, mutta kyllä tämä meni yli äyräiden. Jos lentomatkustus olisi tuollaista, niin minä en IKINÄ enää matkustaisi lentokoneella...   :)

 

Tuomas

 

(rupesi oikein ärsyttämään  :P)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirsi Piha (vaikka kokoomuslainen onkin), näyttää olevan aikas koppava. Mutta onneksi jutulla oli sentään positiivinen loppu. Mutta kyllähän jos on pettynyt jonkun lentofirman palveluun, niin aika monen kohteen osalla voi valita kilpailevan yrityksen - vaikka se olisikin hieman kalliimpi. Yritäpäs samaa esim. junamatkustamisessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kyllähän jos on pettynyt jonkun lentofirman palveluun, niin aika monen kohteen osalla voi valita kilpailevan yrityksen - vaikka se olisikin hieman kalliimpi. Yritäpäs samaa esim. junamatkustamisessa...

 

Helppo homma menee bussilla tai omalla autolla, mutta katsoppa Guangzhou -> Helsinki legiä muilla yhtiöillä kuin finskillä. Ei paljon huvita lentää muilla kuin sinivalkoisin siivin. (Tämä oli sitten ihan esimerkki ei yhtiötä vastaan)

 

Edit: Kyllähän ne matkustajat saavat aika paljon myös itseään syyttää kun aina vaaditaan halvemmalla pidemmälle lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppo homma menee bussilla tai omalla autolla, mutta katsoppa Guangzhou -> Helsinki legiä muilla yhtiöillä kuin finskillä. Ei paljon huvita lentää muilla kuin sinivalkoisin siivin. (Tämä oli sitten ihan esimerkki ei yhtiötä vastaan)

 

Onhan tuolta Guangzhoustakin mahdollista lentää mm. Lufthansalla tai Air Francella yhden vaihdon kautta Helsinkiin, jos vaihtoehtoja hakee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuolta Guangzhoustakin mahdollista lentää mm. Lufthansalla tai Air Francella yhden vaihdon kautta Helsinkiin, jos vaihtoehtoja hakee.

 

Sehän tässä onkin idea eli katsoppa matkustus aikaa. Esim LH:lla CAN->FRA kestää 12h20min kun suora CAN->HEL sen 9h30min. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän tässä onkin idea eli katsoppa matkustus aikaa. Esim LH:lla CAN->FRA kestää 12h20min kun suora CAN->HEL sen 9h30min. ;)

 

Toki toki, siksi itse pyrinkin nykyisin valitsemaan nopeimman/suorimman/aikataulultaan parhaan reitin ja yhtiön, eli käytännössä suosin siis nykyisin Finnairia. Etenkin, jos lomalle menen, koska loma on niin kallisarvoista aikaa, että suorasta ja nopeasta yhteydestä kannattaakin maksaa preemiota eikä tuhlata ylimääräistä aikaa odotteluun jossain vaihtokentällä.

 

Noissa kaukolennoissa vaihto ei tosin suhteellisesti lisää aikaa kovinkaan paljoa (tuossa esimerkissäsi 25% kauemmin), mutta Euroopan lennoissa vaihto käytännössä aina tuplaa matkustusajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki toki, siksi itse pyrinkin nykyisin valitsemaan nopeimman/suorimman/aikataulultaan parhaan reitin ja yhtiön, eli käytännössä suosin siis nykyisin Finnairia. Etenkin, jos lomalle menen, koska loma on niin kallisarvoista aikaa, että suorasta ja nopeasta yhteydestä kannattaakin maksaa preemiota eikä tuhlata ylimääräistä aikaa odotteluun jossain vaihtokentällä.

 

Luonnollisesti kaikki haluaa (myös allekirjoittanut) sen suorimman ja nopeimman, mutta järkevät vaihtoehdot noissa kaukolennoilla on aika minimissä eikä välttämättä helpotusta saa edes isolla rahalla. Siksi on kornia sanoa että mene toisella firmalla jos ei miellytä. Se taisi olla Pihan kirjoittelun pointtina.

 

Noissa kaukolennoissa vaihto ei tosin suhteellisesti lisää aikaa kovinkaan paljoa (tuossa esimerkissäsi 25% kauemmin), mutta Euroopan lennoissa vaihto käytännössä aina tuplaa matkustusajan.

 

25% ei tuossa riittä koska tuo lento on vasta CAN->FRA Tuon päälle tulee vielä väh. parin tunnin vaihto ja 2h35min lento helsinkiin eli aletaan puhumaan tupla-ajasta ;)

 

Tuomaksen kommenttia en ymmärrä sitten yhtään. Meinaatko että suomalaisten firmojen koneet ei voi pudota?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

25% ei tuossa riittä koska tuo lento on vasta CAN->FRA Tuon päälle tulee vielä väh. parin tunnin vaihto ja 2h35min lento helsinkiin eli aletaan puhumaan tupla-ajasta ;)

 

Pitäisi näköjään ottaa silmä käteen  :-[, kun en lukenut postiasi tarkasti ja huomannut, että tuo 12:25 olikin vain CAN->FRA -legin pituus.

 

Syytän huolimattomuudestani Jet Lagia, ja vaihdollista lentoyhteyttä (21.4. ei Helsingistä päässyt suoraan Hong Kongiin) :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirsi Piha (vaikka kokoomuslainen onkin), näyttää olevan aikas koppava. Mutta onneksi jutulla oli sentään positiivinen loppu. Mutta kyllähän jos on pettynyt jonkun lentofirman palveluun, niin aika monen kohteen osalla voi valita kilpailevan yrityksen - vaikka se olisikin hieman kalliimpi. Yritäpäs samaa esim. junamatkustamisessa...

Seuraavalla kerralla rouva Piha perheineen varmaan valitseekin toisen yhtiön. Silloin kun seisoo hyödyttömät liput kourassa vieraassa maassa portilla ja katselee koneen katoamista horisonttiin, ei tuo neuvo lohduta yhtään. Tuossa Pihan kirjoituksessa (vaikka se oli kieltämättä hieman sekava) oli ihan asiaa. En yhtään ihmettele sitä, että monet valitsevat sen sillipurkkivaihtoehdon. Silloin sentään välttyy ylibookkauksilta ja jatkolennoille juoksemisilta.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummasti Piha unohtaa mainita ne 600 euroa jotka tipahtaa per lätty kun koneeseen pääsy evätään ylibuukkaustilanteessa. Ilmeisesti jutun "virtaviivaisuus" olisi kärsinyt jos tämä olisi mainittu.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummasti Piha unohtaa mainita ne 600 euroa jotka tipahtaa per lätty kun koneeseen pääsy evätään ylibuukkaustilanteessa. Ilmeisesti jutun "virtaviivaisuus" olisi kärsinyt jos tämä olisi mainittu.  :)

 

Kun katsoo Pihan poliittista uraa niin 600€/lärvi on nappi kauppaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummasti Piha unohtaa mainita ne 600 euroa jotka tipahtaa per lätty kun koneeseen pääsy evätään ylibuukkaustilanteessa. Ilmeisesti jutun "virtaviivaisuus" olisi kärsinyt jos tämä olisi mainittu.  :)

Niin unohti, mutta pelastaako se 600 euroa pieleen menneen loman?

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti ainakin, kun neljästä päästä saisi 2400,00 euroa puhtaana kännyyn ja siitä vastapainoksi asuisin yhden yön hotellissa lentoyhtiön piikkiin ja pääsisin seuraavana päivänä lomakohteeseen, niin kyllä kävisi.

Tai tietenkin mielummin ottaisin korvauksena tämän mitä ainakin Finnair tarjoaa, eli 1200 eurolla vouchereita joka taas tekisi neljältä 4800,00 euroa.

 

Ei haittaisi yhden lomapäivän menetys, ei yhtään. :laugh:

 

Itseasiassa olen hieman katkera ettei omalle kohdalle koskaan satu tällaisia tarjouksia. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan oli kiva kun American Expressissä oli ylibuukkausvakuutus. Kun osti lippunsa Amexilla (kulta ja ylöspäin), astui upgrade voimaan ylibuukkaustilanteissa. Kun turistiluokka oli ylibuukattu, piti marssia yhtiön tiskille ja sanoa, että voisin vapauttaa yhden turistipaikan ja ostaa täysihintaisen business-lipun, se oli hubaa. Aina löytyi täysihintaisen lipun ostajalle tilaa. Amex maksoi viulut.

 

Silloin oppi tuntemaan ne reitit, joissa turisti oli aina ylibuukattu. Hyvä reitti USAn länsirannikolle oli SAS Köpiksen ja Seattlen kautta. Oli meinaan täyttä. Samoin Nykki ja LA Lontoon kautta. Joskus joutui ihan tuplaupgraden ottamaan...

 

Samalla kortilla on kai edelleenkin voimassa se loistava matkatavaroiden odotusvakuutus. Jos tavarat myöhästyvät jonkun tunnin, sai ostaa muutamalla satasella välttämättömyystarpeita (paitaa, sukkaa, housua, kenkää, hammasharaa, partakonetta). Kun sitten vielä myöhästyi lisätunteja, sai käydä jo italialaisen puvun ostamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti ainakin, kun neljästä päästä saisi 2400,00 euroa puhtaana kännyyn ja siitä vastapainoksi asuisin yhden yön hotellissa lentoyhtiön piikkiin ja pääsisin seuraavana päivänä lomakohteeseen, niin kyllä kävisi.

Tai tietenkin mielummin ottaisin korvauksena tämän mitä ainakin Finnair tarjoaa, eli 1200 eurolla vouchereita joka taas tekisi neljältä 4800,00 euroa.

 

Ei haittaisi yhden lomapäivän menetys, ei yhtään. :laugh:

 

Itseasiassa olen hieman katkera ettei omalle kohdalle koskaan satu tällaisia tarjouksia. ???

Ja paljonko siitä summasta menisi vaimon ja lasten tyytyväisenä pitämiseen? Luuletko pääseväsi voitolle? ;D

 

Ilmailu on kait ainoa business, jossa sama tuote voidaan myydä useammalle ihmiselle. Voin kuvitella esim. auton ostajan ilmeen, kun kauppias ilmoittaa antaneensa sen viikkoja odotetun ja maksetun auton edelliselle asiakkaalle. Ehkä ero on siinä, että istumapaikka ei ole niin konkreettinen myytävä kuin esim auto tai jokin muu esine.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaakohan Kirsi Pihaa dementia vaivata vai miksi hän elää kaunisteltujen lapsuusmuistojensa lumoissa? "Lentäminen oli joskus hienoa." Aivan. Silloin joskus lentäminen oli ylellisyyshyödyke ja tolkuttoman kallis sellainen. Niinä aikoina ei keskituloinen lähtenyt noin vain viikonlopuksi Pariisiin ja iloinnut siitä, että lentolippu sinne maksaa vähemmän kuin junamatka mummolaan. Mannertenvälisillä lennoilla matkustaja oli hyvin usein liikemies, jonka työnantaja maksoi lennosta enemmän kuin kyseisen merkonomin kuukausipalkasta. Tänä päivänä pidemmälläkin lennolla varsin yleinen matkaaja on parikymppinen hippi tai "se Kahluapulloa kumoava keski-ikäinen kaljamaha, 'Fuck you!'-t-paidassaan."

 

Piha myös muistelee palvelualtista matkustamohenkilökuntaa ja leveitä hymyjä. Varmaan vielä 80-luvulla stuerttia hymyilytti, koska hän tiesi olevansa ammatissa, josta saa kolminkertaista palkkaa muihin koulutustasoa vastaaviin töihin verrattuna, jonka luonteeseen kuuluu viikon levot Bermudalla päivärahojen juostessa, ja jonka työsuhde-etuna on mahdollisuus matkustaa lähes ilmaiseksi niillä tavattoman kalliilla lennoilla, joihin rahvaalla oli mahdollisuus vain Hassen ansiosta.

 

Nyt kun kommunismi on hieman höllännyt otettaan(SAK ei kai kukistu koskaan?) myös Suomessa ja lentoliikenteestä on tullut kilpailulle suhteellisen vapaata liiketoimintaa(ei kuitenkaan kovin lähellä täydellistä kilpailua), on myös Kirsi Pihan hyväksyttävä se, että edullisella lipun hinnalla ei voi olettaa valtiovieraan tasoista palvelua. Kaupunginvaltuutetun suojatyöpaikalla ei tarvitse tehdä 13 tunnin päiviä kuin vaalien alla, eikä silloinkaan työ ala viideltä aamulla. Ehkä siellä siis niin naista kuin miestäkin hymyilyttää.

 

Liikennemäärien kasvu taas aiheuttaa sen, ettei kone hyvässäkään säässä aina voi olla ajoissa. Omakohtainen kokemukseni kuitenkin on se, että monopoliraiteita pitkin kulkeva ja sumuista sekä lennonjohdon henkilöstövajeista riippumaton juna on huomattavasti harvemmin ajoissa kuin edes Suomen kolmanneksi täsmällisin lentoyhtiö, Finnair.

 

Jään mielenkiinnolla odottamaan niitä Thai Airwaysin lentoja Suomesta. Niiden ehkä, joskus toteutuessa suurin muutos nykytilanteeseen ei liene palvelun paraneminen tai matkan lyheneminen. Lähiviikkojen matkoja silmällä pitäen voisin suositella Kirsi Pihalle vaikkapa Jetfliten lentoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaakohan Kirsi Pihaa dementia vaivata vai miksi hän elää kaunisteltujen lapsuusmuistojensa lumoissa? "Lentäminen oli joskus hienoa." Aivan. Silloin joskus lentäminen oli ylellisyyshyödyke ja tolkuttoman kallis sellainen. Niinä aikoina ei keskituloinen lähtenyt noin vain viikonlopuksi Pariisiin ja iloinnut siitä, että lentolippu sinne maksaa vähemmän kuin junamatka mummolaan. Mannertenvälisillä lennoilla matkustaja oli hyvin usein liikemies, jonka työnantaja maksoi lennosta enemmän kuin kyseisen merkonomin kuukausipalkasta. Tänä päivänä pidemmälläkin lennolla varsin yleinen matkaaja on parikymppinen hippi tai "se Kahluapulloa kumoava keski-ikäinen kaljamaha, 'f**k you!'-t-paidassaan."

 

 

Moi

Kaippa se tänä päivänäkin pätee vanha pohjalainen sanonta: rahalla saa ja hevosella pääsee :thmbup:

Olen muutaman kerran päässyt viime kuukausien aikana matkustamaan "liikemiehenä", ei ole valittamista, yhtään mistään :). Välillä on tuntunut jopa nololta se ylenpalttinen hyysääminen :-[

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on kait ainoa business, jossa sama tuote voidaan myydä useammalle ihmiselle.

 

Ei ole. Olen monta kertaa törmännyt tilanteeseen missä junassa on myyty sama istumapaikka kahdelle ihmiselle yhtäaikaa. Ja mitä silloin tehdään? Tarjoaako kohtelias konduktööri 600 euroa ja paikan ykkösluokassa? Ei, silloin yrmeä valtionvirkamies käyttäytyy kuin se olisi matkustajien vika, että ovat ostaneet saman paikan. Jos johonkin pitäisi saada kilpailua, niin rautateille.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole. Olen monta kertaa törmännyt tilanteeseen missä junassa on myyty sama istumapaikka kahdelle ihmiselle yhtäaikaa. Ja mitä silloin tehdään? Tarjoaako kohtelias konduktööri 600 euroa ja paikan ykkösluokassa? Ei, silloin yrmeä valtionvirkamies käyttäytyy kuin se olisi matkustajien vika, että ovat ostaneet saman paikan. Jos johonkin pitäisi saada kilpailua, niin rautateille.

Juha.

Täytyy myöntää, että en ole junalla hiljattain matkustellut. Tuo junamatka on kuitenkin periaatteessa hyvin saman kaltainen tuote lentomatkan kanssa. Istumapaikka tietylle ajanjaksolle.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai työntekiöissäkin on välillä jotain vikaa, mutta aika liioitellun kuuloista ja hirveää yleistystä! Moni ilmailuhenkinen on tietty tätä "väitettä"  vastaan, mutta kyllä tämä meni yli äyräiden. Jos lentomatkustus olisi tuollaista, niin minä en IKINÄ enää matkustaisi lentokoneella...  :)

 

Kyllä tuossa kirjoituksessa aika paljon on tottakin.Onhan BLUE1 tunnettu "tavallisten" matkustajien keskuudwaaa EPÄTÄSMÄLLISYYDESTÄÄN JA PERUUTUKSISTAAN.Eikä tuo yhtiö pahemmin ole kuullut tuosta EU:n laista.Käsketään ottaa yhteyttä konttoriin joka ei kuukausin vastaa "anomukseen" ja kentällä yli 10 h odottelia saa 10e palvelusetelin.Paljon saa lentoyhtiöt katsoa peiliin ja tosiaankin miettiä et se "komentotalous" lentoliikenteessä on ohi.

Milloin lie olette junalla matkustanna ku moista tapahtunna,Itse väh,kerran /kk Hki-Jkylä eikäkertaakaan moista tapahtunna.Jos jatkoyhteytyni myöh.yöllä mennyt niin "konnarilta "saanut taksisetelin ku asiasta ilm. ja lippu VR:ltä.

Menee ne leipurit,lehdenjakajat,ym, myös töihin aamuviideltä ja aikaisemminkin keskelyötä ja rav.hlökunta illalla töissä 24,aamul takaisin klo 8.Mukavaa vai mitä?

Kun itse sen lipun maksaa kyllä sitä EDES jotain palvelua siellä "karjaluokassakin" perinteisill yhtiöill odottaa.Totuushan on et F;nhlö kunta ja varsinkin vanhempi sellainen, ei kaukoreiteilläkään tunne palvelualttius-sanaa vaan matkustajat ovat lähestulkoon heidän "TYTTÖPORUKAN"RIESANA OSTOSEISSULLA AASIAAN.Kokenut sen verran monta kertaa et nykyisin itse lennän kavereitteni ja perheeni kanssa CATHAYllä.Aikaa tulee n. 5h lisää per suunta.Vaan eipä tuo paljoa meinaa 1kk reissula.

HUH! Tulipas pitkä vuodatus.Hauskoja matkoja Teille yhtiöstä riippumatta. T.Juhani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole. Olen monta kertaa törmännyt tilanteeseen missä junassa on myyty sama istumapaikka kahdelle ihmiselle yhtäaikaa. Ja mitä silloin tehdään? Tarjoaako kohtelias konduktööri 600 euroa ja paikan ykkösluokassa? Ei, silloin yrmeä valtionvirkamies käyttäytyy kuin se olisi matkustajien vika, että ovat ostaneet saman paikan. Jos johonkin pitäisi saada kilpailua, niin rautateille.

Juha.

 

Offaria tarjolla:

 

Kohtuullisen usein olen ostanut junaan paikan jota ei ole ollut edes olemassa. En silloinkaan ole saanut uutta paikkaa vaan on sanottu että istu jossain ja todettu että ei todennäköisesti kukaan tule häiritsemään kun juna on yleensä aika tyhjä. Turun ja Helsingin välille saa ostettua noita olemattomia paikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

J

Ilmailu on kait ainoa business, jossa sama tuote voidaan myydä useammalle ihmiselle. Voin kuvitella esim. auton ostajan ilmeen, kun kauppias ilmoittaa antaneensa sen viikkoja odotetun ja maksetun auton edelliselle asiakkaalle. Ehkä ero on siinä, että istumapaikka ei ole niin konkreettinen myytävä kuin esim auto tai jokin muu esine.

 

-Juha

 

Tuo autojuttu, onnistuu. Olen joutunut sen kohteeksi. Oharia ei tehnyt autokauppias vaan maahantuoja. Sopimukset oli tehty. Kun kolmen kuukauden toimitusaika oli kulunut, niin siinä vaiheessa vasta kauppias kertoi, että ei sitä autoa tulekaan, mutta voisin saada 5 kk kuluttua, kun uusi vuosimalli olisi saatavilla. Oli tosin maksamatta. joten menin kilpailijan luokse ja ostin toisen merkin. Ja jolla ajan vieläkin, nyt kolmanella sellaisella. Syynä lienee ollut jälleenmyyjän kehnohko talous, jolloin maahantuoja valitsi varmemman maksajan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo autojuttu, onnistuu. Olen joutunut sen kohteeksi. Oharia ei tehnyt autokauppias vaan maahantuoja. Sopimukset oli tehty. Kun kolmen kuukauden toimitusaika oli kulunut, niin siinä vaiheessa vasta kauppias kertoi, että ei sitä autoa tulekaan, mutta voisin saada 5 kk kuluttua, kun uusi vuosimalli olisi saatavilla. Oli tosin maksamatta. joten menin kilpailijan luokse ja ostin toisen merkin. Ja jolla ajan vieläkin, nyt kolmanella sellaisella. Syynä lienee ollut jälleenmyyjän kehnohko talous, jolloin maahantuoja valitsi varmemman maksajan.

 

 

Tuo on varmasti mahdollista, mutta koska auto oli maksamatta, ei sitä voi oikein tähän ylibookkaukseen verrata. Harmia ja v####ta ei varmaan pysty välttämään, mutta taloudelliset tappiot ovat olemattomat.

 

Vaimolle oli kanssa myyty junaan lippu Helsinki-Tampere välille sellaiseen vaunuun, jota ei edes ollut olemassa. Hän oli mennyt lippuluukulle valittamaan asiasta ja myyjän vastaus oli ollut luokkaa "kyllä se vaunu siellä on, katsokaa vain uudestaan". Ehkä joku 600 euron korvaus toisi ryhtiä myös VR:n asiakaspalveluun.

 

Onko tuo 600 euroa/nenä sen verran pieni summa lentoyhtiöille, että tällaista toimintaa kannattaa jatkaa? Luulisi, että jos kaikki koneesta jääneet vaatisivat tuon korvauksen, se pidemmän päälle kävisi kannattamattomaksi.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään