Raine Haikarainen

Mikä tämä on?

33 viestiä aiheessa

Kesäisellä marjaresissulla tuli metsässä vastaan omituinen esine. Voisiko jotenkin liittyä lentämiseen?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäisellä marjaresissulla tuli metsässä vastaan omituinen esine. Voisiko jotenkin liittyä lentämiseen?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mistaspain tommottinen loytyi, meinaan vaan, etta harvoin sita  pelkastaan moottori umpimetsaan tipahtaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se tähtimoottorivainaalta vaikuttaa. Mä oisin ottanut sen marjakoppaani!

 

Kyllähän se ihan selkeä tähtimoottorin kampikammio ja alennusvaihde (?) on..... Pääkiertokanki sojottaa tonne vasemmalle. Mutta oudon pieneltä näyttää? Eikä muutenkaan ota silmään oikeen minkään tunnetun malliselta???

 

Purettuhan tuo on ihan selkeästi kun on kaikki pinnapultitkin kerätty nätisti talteen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljastetaan salaisuuksia. Tunnustan, että kirjoitin hieman muunneltua totuutta. Ei tuo bloki ihan marjametsässä tullut vastaan, vaan 70-luvun puolivälin Norrtäljessä. Tuolloin kaupungista löytyi turistien suosima Cafe-DC. Siis samanlainen hirvitys kuin Hanssin-Jukka -kahvila aikoinaan Hämeenlinnassa.

 

Moottorin jätökset makasivat läheisessä pöheikössä muutaman kymmenen metrin päässä itse koneesta. Mikäli oikein muistan, tilalle oli pantu jonkinlaiset feikkimoottorit, joihin potkurit oli ripustettu.

 

Vanha löytö tuli mieleen, kun yllättäen luin netistä, että monien vaiheiden jälkeen tätä konevanhusta oltaisiin kunnostamassa: http://www.dc-3.se/publikt/flygplanet

 

Ohessa ottamani kuva kahvilakoneesta vuodelta 1977. Kuva herättää pari kysymystä:

 

- eikö Norrtäljen lentsikka ole kuitenkin DC-2, eikä Kolmonen, vaikka niin nettisivuilla väitetään?

- jos oheinen moottori on tästä koneesta, onko kyseessä Wright Cyclone vai  P&W Twin Wasp?

 

Levoton sielu ei nyt saa rauhaa näiden kysymysten äärellä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

- eikö Norrtäljen lentsikka ole kuitenkin DC-2, eikä Kolmonen, vaikka niin nettisivuilla väitetään?

- jos oheinen moottori on tästä koneesta, onko kyseessä Wright Cyclone vai  P&W Twin Wasp?

 

 

Kyllä kaikki lähteet antavat tulokseksi : DC-3 tai oikeastaan siis C-47A. Moottorit ovat Pratt&Whitney R-1830-93 Twin Wasp

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kaikki lähteet antavat tulokseksi : DC-3 tai oikeastaan siis C-47A. Moottorit ovat Pratt&Whitney R-1830-93 Twin Wasp

 

 

Näinhän ne lähteet kiistatta kertovat. Kiinnitin vain huomiota rungon muotoon, joka vaikutti enemmän "pystyseinäiseltä" sekä sivuperäsimeen, jonka muoto muistuttaa enemmän kakkosta. Tosin nettikuvissa sivuperäsimen muoto on taas peruskolmosta. Näköjään kunnostuksen yhteydessä myös koko ohjaamo-osa on vaihdettu.

 

Potkurit napoineen muistuttavat nekin enemmän kakkosta. Moottoripellitkin ovat hieman oudon näköisiä. Vai mitä sanoo laituriparlamentti?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa ottamani kuva kahvilakoneesta vuodelta 1977. Kuva herättää pari kysymystä:

 

- eikö Norrtäljen lentsikka ole kuitenkin DC-2, eikä Kolmonen, vaikka niin nettisivuilla väitetään?

Levoton sielu ei nyt saa rauhaa näiden kysymysten äärellä.

 

Minäkin tarkastelin useita nettisivuja tämä ja tämä ja aina tulokseksi tuli , DC-3

Täällä tosin tyyppiä ei mainittu.

Koneeseehan on nyt uusittu nokka (vanha korroosion raiskaama)  ja se tuli tästä  hurrikaaneissa vaurioituneesta, joka myös oli DC-3 (Missionary Flight)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- eikö Norrtäljen lentsikka ole kuitenkin DC-2, eikä Kolmonen, vaikka niin nettisivuilla väitetään?

- jos oheinen moottori on tästä koneesta, onko kyseessä Wright Cyclone vai  P&W Twin Wasp?

 

Jukka Nisula on kirjoittanut hienon jutun Norrtäljen "Cafe DC-3:sta" Feenix-lehteen 4/2006. Kyllä se tämänkin jutun mukaan on C-47/DC-3. Tunnusnumero 42-224049, valmistettu Long Beachissa 1943, USA:n 8. ja 9. ilmavoimien käytössä joukkojenkuljetuskoneena Euroopassa, USAF:in ylijäämävarastoon Hanauhun Saksaan, 1947 AB Norrlandsflygille Luulajaan, samantien Skandinaviska Aero AB:lle, Norrtäljeen, lempinimeksi 1947 "Svea".

 

Kone purettiin pian varaosiksi, mm. moottorit irroitettiin saman tien jo seuraavana päivänä koneen laskeutumisesta ja ne siirrettiin toiseen SAA:n "kolmoseen", tunnukseltaan SE-APW. Tarkoitus oli aluksi että "Svea" kunnostetaan ja siirretään takaisin liikenteeseen, mutta niin ei sitten käynytkään. Konetta sen sijaan käytettiin varaosiksi muihin Skandinaviska Aeron DC-3:iin eli sitä "kannlibalisoitiin" kovasti.

 

Kone ostettiin kahvilaksi 1949 ja nimettiin "Fritzeksi". 1976 kone siirrettiin huonokuntoisena pois, kunnes 2002 aloitettiin kunnostus ja sen valmistuttua (pitkä tarina) kone on laitettu / laitetaan muistomerkiksi Norrtäljeen.

 

Jukka voisi jutun kirjoitajana kommentoida vähän tarkemmin miten on mahdollista että 1970-luvulla koneen ympäristöstä on löytynyt moottorin osia, jos Svea toimi kahvilana ilman moottoreita, eli jos pitää paikkansa että moottorit siirrettiin SE-APW:hen jo 40-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Nisula on kirjoittanut hienon jutun Norrtäljen "Cafe DC-3:sta" Feenix-lehteen 4/2006. Kyllä se tämänkin jutun mukaan on C-47/DC-3. Tunnusnumero 42-224049, valmistettu Long Beachissa 1943, USA:n 8. ja 9. ilmavoimien käytössä joukkojenkuljetuskoneena Euroopassa, USAF:in ylijäämävarastoon Hanauhun Saksaan, 1947 AB Norrlandsflygille Luulajaan, samantien Skandinaviska Aero AB:lle, Norrtäljeen, lempinimeksi 1947 "Svea".

 

Kone ostettiin kahvilaksi 1949 ja nimettiin "Fritzeksi". 1976 kone siirrettiin huonokuntoisena pois, kunnes 2002 aloitettiin kunnostus ja sen valmistuttua (pitkä tarina) kone on laitettu / laitetaan muistomerkiksi Norrtäljeen.

 

Jukka voisi jutun kirjoitajana kommentoida vähän tarkemmin miten on mahdollista että 1970-luvulla koneen ympäristöstä on löytynyt moottorin osia, jos Svea toimi kahvilana ilman moottoreita, eli jos pitää paikkansa että moottorit siirrettiin SE-APW:hen jo 40-luvulla.

 

Tuon mielenkiintoisen löydön alkuperää tai vaiheita en pysty nyt tähän hätään kertomaan. Asia on niin kuin yllä todetaan, alkuperäiset moottorit irroitettiin jo 1947, ja hyvin todennäköisesti siihen laitettiin "feikkimoottorit" ja potkurit heti sen kahvilaksi siirtämisen jälkeen 1949. Huonokuntoiseksi päässyt kone poistettiin puistosta 1976.

 

Kesällä 2006 saapuivat uudet moottorit Yhdysvalloista, ja ne ovat nyt kiinni koneessa, joka seisoo Hotelli Roslagenin pihassa aitauksessa. Tuttuni Göran Bruun Tukholmasta avusti minua artikkelissani käymällä ottamassa valokuvia koneesta loppukesästä 2006 Norrtäljessä.

 

Koitetaan laittaa "verkot vesille", jos sieltäpäin löytyisi lisää infoa tuohon Rainen löytöön.

 

(Raine: katso privaposti)

 

EDIT: Ja kyllä se "kolmonen" varmasti on. Alkuperäisestä C-47/DC-3 koneesta, joka nyt seisoo Hotelli Roslagenin pihassa ei ole jäljellä monien vaiheiden jälkeen ("kannibalisointi" 1947, Cafe DC-3 puistossa, palo-opiston havaintoväline, jäljellä olevat osat Arlandassa vuosikaudet ulkona varaston seinän vieressä...) muuta kuin runko ja keskisiipi. Kaikki muut osat ovat hankittuja ympäri maailmaa. Kone tullaan pitämään näyttelyesineenä, siitä ei tehdä lentävää eikä enää kahvilaakaan. Sen viereen on tarkoitus tehdä kyllä sellainen matkamuistomyymälä/kahvila tulevaisuudessa.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koitetaan laiittaa "verkot vesille", jos sieltäpäin löytyisi lisää infoa tuohon Rainen löytöön.

 

 

Löytysiköhän forumilta sellaista radiaalivelhoa, joka pystyisi tunnistamaan, minkä moottorin lohkosta on kysymys? Onko tuo P&W Twin Wasp vai jokin muu?

 

Tämä asia vaatii nyt kerta kaikkiaan selvityksen. Muuten tulee uneton yö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Löytysiköhän forumilta sellaista radiaalivelhoa, joka pystyisi tunnistamaan, minkä moottorin lohkosta on kysymys? Onko tuo P&W Twin Wasp vai jokin muu?

 

No aloitetaas arvailu..... Twin Wasp se ei ole koska työntötankojen reijät on R-1830:ssa samassa valussa kampikammion kanssa ja sitä paitsi aika yksiriviseltä näyttää. No tästä tuli heti hakematta mieleen R-985 Wasp Jr. mutta sylinterien alapään pinnapulttien jako ei täsmää.

 

Eli jatketaan tutkimuksia......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EDIT: Ja kyllä se "kolmonen" varmasti on. Alkuperäisestä C-47/DC-3 koneesta, joka nyt seisoo Hotelli Roslagenin pihassa ei ole jäljellä monien vaiheiden jälkeen muuta kuin runko ja keskisiipi.

 

 

Joo..näin pitää  tunnustaa. Omassa kuvassani sivuperäsin näytti hieman vieraalta, mutta netistä löytyi parempi kuva. Tuon kuvan perusteella ei tyypistä ole epäilystäkään:

 

http://www.f-104.net/dakota/dakotasve/9911/9911.html

 

Jukan juttu "Cafe DC-3" (Feeniks 4/2006) oli mielenkiintoinen. Jutussa kerrotaan myös Norrtäljen "Täljen" lentokentästä. Moni muistanee tuon kentän 60- ja 70-luvuilta, jolloin autolauttamatkat  Turusta Kapellskäriin tulivat suosituiksi. Kenttä oli sopivasti matkan varrella. Itsekin muistan käyneeni siellä katselemassa purje- ja moottorilentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä kuriositeettina "Cafe DC-3"-koneesta voi vielä mainita, että tuon lentokonekahvilan Norrtäljessä perusti v.1949 suomenruotsalainen liikemies Carl Östman.

 

Täällä on kysely tuosta Rainen moottoriromusta:

 

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/27370.htm

 

Eli ensimmäisessä vastauksessa siinäkin epäillään P&W Wasp, 9-pyttyistä. Jostakin koneesta, joita käytettiin -50-60-luvulla Norrtäljessä.

 

"Tälje-fältet" kenttä oli vilkas tuolloin, mm. Ruotsin Ilmavoimat käytti sitä -40-50-luvuilla maalinhinauskoneiden tukikohtana. Jo 1940-luvulla siellä oli eräs Ruotsin moderneimmista lentokonekorjaamoista, jonne lensi koneita huoltoon ympäroi Ruotsia. SAA käytti kenttää myös tukikohtanaan lentäen mm. DC-3 koneilla rahtiliikennettä sodan jälkeen -40-loppuun saakka. Eli moottoriromu saattaa olla juuri näitä korjaamoaikojenkin peruja. Korjaamo lentokonehalleineen on edelleen olemassa, tosin muussa käytössä, lähinnä urheilutalona. Kenttäaluekin nurmikkoineen on säilynyt lähes ennallaan ulkoilualueena. Tosin Tälje-kentältä on matkaa Societetsparkiin (puistoon) useita kilometrejä, mutta jotenkin se sinne kuitenkin on tiensä löytänyt.

 

Odotellaan, jos tulee lisää tietoa tuolta SFF:n foorumilta. Ja kiitos Göranille avusta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsista päin vinkkiä, eli lista Ruotsissa käytössä olleista ilmavoimien koneiden moottoreista: (SFF forum)

 

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/27370.htm

 

http://www.smb.nu/svenskavingar/motorer/kolvmotorer.asp

 

Muutamia 9-pyttyisiä "kanditaatteja", joita poimin listasta: (olettaen tuon löydön olevan 9-pyttyisen ja yksirivisen) Onhan siinä monta Bristolin mallia mukana myös ja muitakin... ???

 

Löytyykö tähtimoottorispesialisteja foorumilta? (J. Klemettinen...)

 

Wp P&W Wasp R-1340-AN1 600 hk 9 (*) Sk 16A, B, C, Tp 78

Wp J P&W Wasp JuniorR-985 450hk 9(*) Tp 45, Tp 81

Wp S P&W Wasp S1H1-G 600 hk 9 (*) Tp 5

Ws P&W Wasp T1D1 750 hk 9 (*) Tp 10

Ww Wright Whirlwind R-975-E 330 hk 9 (*) Ö 9

Ww E3 Wright Whirlwind R-975-E3

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spesialistit taitaa olla kuitenkin erikseen mutta...... :D

 

Tuo alkaa vaivata siinä määrin kuin Sopwith Camelit eräitä ja ankaran Googlettamisen tuloksena rohkenisin olla sitä mielipuolta että yksikään ylläolevista se ei ole. Perustelisin tätä sillä että noissa kaikissa näkyy kampikammion kasassa pitävien pulttien kannat aika selkeästi ikään kuin sylintereiden alapäiden lomassa. Jollen nyt aivan puusilmä ole ( mahdollista aina sekin..... ) niin tuossa ei niitä näkyisi?

 

Muutenkin tuo kampikammio näyttää oudon "sileältä" ja mainittu sylinterien alapään pinnapulttien jako on kovasti kummallinen?

 

9-sylinterinen yksirivinen tuo kyllä mielestäni olisi, mutta yhteenkään löytämääni Bristolin kuvaan en ole saanut mätsäämään. Eikä Alvis Leonides eikä Gnome-Rhone eikä Fiat eikä.......

 

Kyllä tähän nyt taidetaan tarvita ihan oikea spesialisti. Yöunet menee kohta.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö pitäis antaa yöunien mennä...  ;D

 

No niin, Nikke Knakkerton:

=> Kampikammio 9 sylinterinen tähti, yksirivinen, nokkarenkaat ja vaihteisto tietysti etupuolella, sylinteri kiinni neljällä viiden ruuvin ryhmällä, vaihteiston ja nokkarenkaiden kotelo kiinni sylinterin keskikohdalta ja väleistä...

=> Ympäristö: DC-3, johon on roudattu osia ympäri maailmaa eri raadoista

=> Mitkäs ne DC-3/C-47 yleisimmät moottorit sitten olivatkaan....

=> Twin Wasp = kaksirivinen jne ei käy

=> Cyclone: Yksirivinen X, tähti X, nokkarenkaat etupuolella X, sylinteri kiinni neljällä viiden ruuvin ryhmällä X, vaihteiston ja nokkarenkaiden kotelo kiinni sylinterin keskikohdalta ja väleistä X, kampikammion muoto X...

 

Lienee tullut siipien tms romuosien mukana maailmalta...

 

I rest my case...

 

Tästä voi verrata: http://www.peak.org/~mikey/746/7460006.jpg

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Case in Rest..... :P

 

Kyllä se taitaa näin ollen Wright Cyclone olla. Olin muka jostain kuvasta jo kertaalleen kattovinani ettei se olisi ollut R-1820 mutta puusilmä mikä puusilmä. Ellen sitten kattellut jotain R-1750 Cyclonea..... :-[

 

Kiitoksia selvitystyöstä

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä se taitaa näin ollen Wright Cyclone olla.

 

 

Kiitokset  perusteellisesta selvitystyöstä. Pääsee vihdoin kunnolla nukkumaan.

 

Tekee kuitenkin vielä mieli  harrastaa ajatusleikkiä. Norrtäljen Kolmosen alkuperäiset moottorit irroitettiin siis 1947 ja koneesta tehtiin kahvila 1949. Jostain oli saatava puutuva moottori-potkurivarustus.  Mikä se sellainen DC-3 -kahvila on, jossa ei ole potkureita?

 

Voisiko olla niin, että kahvilan perustaja, suomenruotsalainen Carl Öhman onnistui jostain dyykkamaan käytöstä poistetun Wright Cyclone/potkuripaketin? Koko paketin kiinittäminen osottautui kuitenkin turhaan työlääksi (alkuperäiset P&W Twin Wasp - ripustutukset?). Ohman keksi näppäränä miehenä viritellä vain pelkät potkurit paikalle. Cyclone(t) jäi toimettomiksi ja unohtuivat näreen juurelle.

 

Vuosien saatossa helposti irroitettavat osat joutuivat turistien matkaan ("Kulta, toin sulle pienen tuliaisen Norrtäljestä, aidon Wright Cyclonen sylinterin ja männän.."). Vuonna -76 jäljellä oli vain ruostunut bloki.

 

Tämän ajatusleikin seuraava viiden pisteen kysymys tietysti on, mistä koneesta Cyclone ja potkurit  sitten ovat kotoisin. Cyclonea on käytetty sekä Kakkosessa etä Kolmosessa.  Potkureiden spinnerit voisit viitata myös Kakkosiin. Edellisiä ei tainut kuitenkaan olla Ruotsissa käytössä?

 

Mitäpä jos Öhman käyttikin hyväkseen läheisiä sukulaissuhteita Suomeen ja hankki sodan jälkeistä ylijäämäkalustoa täältä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekee kuitenkin vielä mieli  harrastaa ajatusleikkiä. Norrtäljen Kolmosen alkuperäiset moottorit irroitettiin siis 1947 ja koneesta tehtiin kahvila 1949. Jostain oli saatava puutuva moottori-potkurivarustus.  Mikä se sellainen DC-3 -kahvila on, jossa ei ole potkureita?

Näin mitään tietämättömälle heräsi kysymys: Miksi moottorit irroitettiin? Ettei kukaan varasta konetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin mitään tietämättömälle heräsi kysymys: Miksi moottorit irroitettiin? Ettei kukaan varasta konetta?

 

Kahvilavierailta olisi kaffe och smörgås voinu mennä väärään kurkkuun, jos joku olisi täräyttänyt alkuperäiset P&W:t käyntiin..

 

Jukka Nisula osaa kertoa tarkemmin. Hänen artikkelistaan (Feeniks 4/2006) käy ilmi, että moottorit irroitettiin heti seuraavana päivänä koneen viimeisestä laskusta ja siirrettiin toiseen SAA:n kolmoseen (SE-APW).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahvilavierailta olisi kaffe och smörgås voinu mennä väärään kurkkuun, jos joku olisi täräyttänyt alkuperäiset P&W:t käyntiin..

 

Jukka Nisula osaa kertoa tarkemmin. Hänen artikkelistaan (Feeniks 4/2006) käy ilmi, että moottorit irroitettiin heti seuraavana päivänä koneen viimeisestä laskusta ja siirrettiin toiseen SAA:n kolmoseen (SE-APW).

 

No alunperinhän tästä Saksasta USAF:n ylijäämävarastosta hankitusta koneesta, joka ristittiin samantien "Sveaksi", piti tulla yksi lentävä rahtikone SAA:n konelaivastoon. Varaosista oli puute, ja siksi moottorit irroitettiin heti toiseen jo käytössä olleeseen kolmoseen (SE-APW) 1947. Svea piti alunperin kunnostaa myös lentäväksi, mutta niin ei jostain syystä käynytkään, vaan sitä alettiin käyttää varaosakoneena. Kunnes vuonna 1949 Östman osti romut (SAA:n toiminta loppui myös Norrtäljessä tuolloin), ja pisti kahvilan pystyyn. Pitihän koneeseen jostain moottorit laittaa ja potkurit, vaikka "feikit", että se nyt näyttäisi edes lentokoneelta siellä puistossa. "Svea" ei ole koskaan enää lentänyt vuoden 1947 jälkeen Norrtäljeen saavuttuaan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin foorumilta kuuluu tällaista. Per Björkner kirjoittaa:

 

"Ne ovat luultavasti Wright Cyclonen jäännökset Boeing B-17-koneesta. Kun purimme Cafe DC-3:a, löysimme B-17:n, S-17BS:n ja DC-3:n osia kahvilan läheltä ja myös eräästä varastosta. Niistä tuli autolastillinen tavaraa vietäväksi Arlandaan".

 

Ja lisää selvitystä liittyen Wright Cyclone 9:ään samalla foorumilla:

 

"Café DC-3" oli "sekasikiö", moottorinsuojukset eivät varmastikaan olleet DC-3 standardin mukaiset. Ja Cyclone?-moottorit todennäköisesti poimittu jostain romusta." (pitempi juttu alla)

 

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/27408.htm

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Jukka selvitystyöstä. Pohjoismainen yhteistyö tuottaa kauniita hedelmiä!

 

Nyt voi mennä  rauhassa nukkumaan. Unta odotellessa pakosta kuitenkin miettii,  miksi se Flying Fortress (B-17) oli hukannut moottorinsa juuri sinne Norrtäljeen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla