Tero Knuth

Aopa Finlandin nettisivut auenneet

21 viestiä aiheessa

Aopa Finland näyttää avanneen nettisivunsa.

 

Sivuston nopean vilkaisun perusteella yhdistyksellä näyttää olevan ainakin seuraavat yleisilmailun edellytyksiä Suomessa tukevat tavoitteet:

 

-toteuttaa jäsenkorttina nk. ICAOn ja IAOPAn standardit täyttävä Crew Member Card (CMC). Korttiin liitettävä AOPA Finlandin logo hyväksyttiin puhelinkokouksella 12.3.07. Kortin haltijalle halutaan oikeus liikkua esteettömästi kaikilla Suomen lentokentillä.

 

-tehdä yleisilmailu Suomessa kauttaaltaan halvemmaksi

 

-Tero-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivat sivut ja hienoja tavoitteita sinällään. Kummeksuttaa pari asiaa kuitenkin. Tuota ilmailijoiden kulkuoikeutta maamme lentoasemilla on pohdiskeltu eri foorumeilla vuosikausia. On jotensakin järjetöntä mielestäni ryhtyä ajamaan asiaa jonkun yhdistyksen jäsenyyden kautta ja rajata muut ilmailijat ulkopuolelle. Jokaisella lentäjällä on viranomaisen myöntämä jäsenkortti, jonka pitäisi olla käypää valuuttaa kentillä liikkumiseen. Tämän asian kokonaisvaltaisessa ajamisessa olisi jotain tolkkua. Ilmeisesti asiaa puuhastellaankin kulisseissa.

 

Toinen asia on tuo yhdistyksen tunnus. Jos sisäasiainministeriö on myöntänyt luvan valtion heraldisen tunnuksen käyttöön ilmailujärjestön logossa, olen äärimmäisen hämmästynyt. Mikäli osun arvauksessani oikeaan, kehotan asiasta vastuullisia tarkastelemaan, mitä aiheesta on säädetty ja millaisiin toimenpiteisiin asia voi johtaa. Mikäli olen väärässä, julkiset pahoitteluni jo etukäteen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aopa Finlandin vuosikokouskin oli jo monta päivää sitten, onko sivuja tarkoitus päivittää? Siellä näkyy olevan "blogi" joka viittaisi tiheästi päivittyvään ajankohtaiseen osioon, muttei sinne ole kirjoittanut kukaan kuukauteen mitään..? Jos moiseen kerhoon ajattelisi esim. liittyä, olisi kiva tietää siitä jotain muutakin kuin että jäsenmaksun hinnalla saa AOPA Pilot -lehden.

 

Mikä on kerhon määrittelemä jäseneksi kelpaava "kokenut lentäjä"? Ja miten yhdistys määrittelee paikkansa varsin pienellä yleisilmailukentällä Suomessa, jossa on jo Ilmailuliitto harrasteilmailun edunvalvojana. Onko AOPA siis entinen ansiolentäjien yhdistys uudelleen brändättynä, vai tarjoaako se myös ilmailua harrastavalle lentäjälle jotain?

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aopa Finlandin vuosikokouskin oli jo monta päivää sitten, onko sivuja tarkoitus päivittää? Siellä näkyy olevan "blogi" joka viittaisi tiheästi päivittyvään ajankohtaiseen osioon, muttei sinne ole kirjoittanut kukaan kuukauteen mitään..? Jos moiseen kerhoon ajattelisi esim. liittyä, olisi kiva tietää siitä jotain muutakin kuin että jäsenmaksun hinnalla saa AOPA Pilot -lehden.

Eräs kollegani kertoi muinoin, että AOPA Pilot -lehti oli ainakin aiemmin varsin hyvä lätyskä. Jopa niin hyvä, että moni oli jäsenenä vain lehden takia. Ennenhän AOPAan sai/piti liittyä jenkkisaitin kautta. Hintatasoeroista ei tietoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs kollegani kertoi muinoin, että AOPA Pilot -lehti oli ainakin aiemmin varsin hyvä lätyskä. Jopa niin hyvä, että moni oli jäsenenä vain lehden takia. Ennenhän AOPAan sai/piti liittyä jenkkisaitin kautta. Hintatasoeroista ei tietoa...

 

Joo onhan se mainio lehti, esim. Akateemisesta kirjakaupasta löytyy Stockalta. Yksi parhaita ilmailulehtiä, FLYING lienee toinen ainakin omassa skaalassani. Molempien formaatti on hyvin samanlainen ja sisältö toimii.

 

Jenkki-AOPAn jäsenyys on 39 dollaria vuodessa, lehti sisältyy siihenkin. Varmaan jotain postituskuluja tulee sen päälle.

 

AOPA Finlandin jäsenmaksu on 65 euroa vuodessa, melkein tuplaten. Siksi tässä kyselenkin noita asioita yllä..?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo onhan se mainio lehti, esim. Akateemisesta kirjakaupasta löytyy Stockalta. Yksi parhaita ilmailulehtiä, FLYING lienee toinen ainakin omassa skaalassani. Molempien formaatti on hyvin samanlainen ja sisältö toimii.

 

Jenkki-AOPAn jäsenyys on 39 dollaria vuodessa, lehti sisältyy siihenkin. Varmaan jotain postituskuluja tulee sen päälle.

 

AOPA Finlandin jäsenmaksu on 65 euroa vuodessa, melkein tuplaten. Siksi tässä kyselenkin noita asioita yllä..?

 

//T

 

Moi,

 

AOPAn kappelehinta esim stockkalla pyörii 8-10 euron paikkeilla niinkuin kaikki muukin ulkomaiset ilmailulehdet.

 

näkyy tuolta löytyvän AOPAsta edunajoa myös yleisilmailuun.

http://www.aopa.fi/tietoja-aopasta/

 

//Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

näkyy tuolta löytyvän AOPAsta edunajoa myös yleisilmailuun.

http://www.aopa.fi/tietoja-aopasta/

 

Juu mutta se on tommonen ympäripyöreä lista ranskalaisia viivoja missä ei oikeestaan sanota mitään konkreettista, siksi kyselin :)

 

Onko ne kaikki jo viettämässä vappua vai eikö ne seuraa foorumia? :)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko ne kaikki jo viettämässä vappua vai eikö ne seuraa foorumia? :)

 

//T

 

Sä edustat Tuomas aivan väärää ilmailupoliittista suuntausta.  ;)

 

//Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo onhan se mainio lehti, esim. Akateemisesta kirjakaupasta löytyy Stockalta. Yksi parhaita ilmailulehtiä, FLYING lienee toinen ainakin omassa skaalassani. Molempien formaatti on hyvin samanlainen ja sisältö toimii.

 

Jenkki-AOPAn jäsenyys on 39 dollaria vuodessa, lehti sisältyy siihenkin. Varmaan jotain postituskuluja tulee sen päälle.

 

Tsekkasin mielenkinnosta Aopa Finlandin sääntöjä ja on näköjään aika tiukat jäsenyysehdot verrattuna jenkki-AOPA:an, johon itsekin kuulun.

 

AOPA Pilot on tasokas lehti ja siitä on oma osavaltiokohtainen regionaalipainos. Mikähän sinne Suomeen mahdetaan toimittaa? Tuomaksen mainitsema Flying kolahtaa myös postilaatikkoon, vuositilaushinta 14 taalaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA Pilot on tasokas lehti ja siitä on oma osavaltiokohtainen regionaalipainos. Mikähän sinne Suomeen mahdetaan toimittaa? Tuomaksen mainitsema Flying kolahtaa myös postilaatikkoon, vuositilaushinta 14 taalaa.

Jenkkilehdillä on paljon eripainoksia. Eurooppaan tullee ilmeisesti jokin European Edition tai Caucasian Edition...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkilehdillä on paljon eripainoksia. Eurooppaan tullee ilmeisesti jokin European Edition tai Caucasian Edition...  :D

 

Heh, ymmärtääkseni tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse pelkästä lehtitilauksesta ja niiden hinnoista :P

 

//Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA on lentäjien ja lentokoneen omistajien yhdistys.

 

Tuo järjestö on saanut paljon painavaa asiaa aikaseksi.

 

Mitä enemmän siinä on jäseniä, sen painavampi sen sana on. :thmbup:

 

Lehti on oheistuote ja yhteys jäsenistöönsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, ymmärtääkseni tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse pelkästä lehtitilauksesta ja niiden hinnoista :P

Jollekin se voi olla se yksi ja ainoa syy, joten sitä ei pidä väheksyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPAn kappelehinta esim stockkalla pyörii 8-10 euron paikkeilla niinkuin kaikki muukin ulkomaiset ilmailulehdet.

 

Mää oon maksanu Flyingistä ja (AOPA) Pilot Magazinesta vain 6,5 ekua/kipale itiksen ja jumbon stokkalla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää oon maksanu Flyingistä ja (AOPA) Pilot Magazinesta vain 6,5 ekua/kipale itiksen ja jumbon stokkalla  ;)

 

Olisko se sitten siten, että AOPA-lehden lukeminen irtopainoksena (12 nroa) maksaa 78 egua vuodessa. Jonkun tiedon

mukaan lehti erikseen tilattuna maksaisi 12 nroa vuodessa yht. 57 euroa?  Jäsenille on sitten taas eri hinta.

 

Suomen lentäjien ja Ilma-aluksen omistajien yhdistys r.y:n (AOPA-Finland) jäsenmaksulla (65 eur) saa tuon lehden ja

lisäksi maksutta kuvallisen AOPA Crew-Cardin, joka helpottanee matkalentäjien ulkomaisilla kentillä kulkemista.

Muitakin jäsenetuja on ymmärtääkseni tulossa kehiin, puhumattakaan siitä tärkeästä työstä, jota tehdään

yleisilmailun hyväksi.  Ei Roomaakaan rakennettu yhdessä päivässä, on joku viisas sanonut.

 

Yleisilmailijoille tärkeitä asioita päätetään nykyään Euroopassa (EASA/EU) ja on myös tärkeätä, että AOPA:n verkoston

kautta saadaan yhteisille asioille euroopanlaajuista painoarvoa. Tieto kulkee muualta Euroopasta myös Suomeen päin,

joten tiedämme paremmin, mitä kulloinkin on "päämme menoksi" suunnitteilla.  Jaskan kommentti tuolla

aikaisemmin on kokeneen ilmailijan asiantunteva lausunto.

 

Yhteistyö kaikille ilmailijoille tärkeissä asioissa eri alan toimijoiden kanssa on myös erittäin tärkeätä. Meitä on Suomessa

niin vähän, että ilman yhteistyötä pelkkien suomalaisten ääni hukkuu byrokratian rattaisiin EU-Tasolla. Kotimaan asioissa

varsinkin yhteistyö on voimaa, jota on viranomaistenkin pakko kuunnella.  Yleisilmailun osalta on kuitenkin jo asioita,

joissa paikallisetkaan viranomaiset eivät voi EU:n tekemiä päätöksiä suuresti soveltaa, vaan ne on toteutettava päätöksen mukaisina.  Maan sisäiset ilmailun viranomaiskulut ja yleisilmailijoilta perittävät muut maksut ovat kuitenkin niitä, joihin voidaan vaikuttaa asiallisella ja perustellulla kritiikillä - yhdessä.

 

Kannattaa seurata www.aopa.fi kotisivuja ja tehdä itse oma henkilökohtainen ratkaisu. 

 

Terveisin

Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aopa Finlandilta pukkaa lisää juttua: http://www.aopa.fi/2007/osallistuminen/

 

Mutta tuosta silmiin osui tämä lainaus:

 

Yleisilmailuun kuuluu pienkoneilmailun nk. hyötyilmailu yksi- ja monimoottori-lentokoneilla ja helikoptereilla kuten lentokoulutus ja harjoituslentotoiminta, ilmakuvaus, SAR-lentotoiminta (etsintä-, pelastus-, kulovalvonta-, päästövalvonta-lennot, jne.), rahtilentotoiminta, turisti- ja sight seeing-lennätykset, harvaan asuttujen seutujen kuten saariston yhteyslentotoiminta, riistanlaskentalennot, ambulanssilennot, elinkeinoelämän liikelennot, ymv. Yleisilmailuun eivät kuulu mm. huvilentäminen, laskuvarjohypyt, lennokkiharrastus, purjelentäminen, ymv.

 

Anteeksi nyt vain, mutta mitä sieniä herrat nyt ovat syöneet? Onko Aopa finlandilla olemassa joku erityinen syy määritellä yleisilmailu ihan omalla tavallaan, eroten muun AOPA:n kannasta? Esim. Jenkki-AOPA:n tekemä "GA Serving America" -sivusto yleisilmailun imagon nostamiseksi sisällyttää "hupilentämisen" kyllä ihan sujuvasti yleisilmailun piiriin.

 

Onko tuossa mukamas nyt joku ihmeen järki alkaa jakaa yleisilmailua vielä eri osiin joista toinen on "vakavampaa" kuin toinen ja siten kuvitella että poliittisesti se näyttäisi jotenkin järkevältä? Onko tää nyt jotain ihan ihme spedeilyä ja henkselinpaukuttelua vai niinku mitä w*ttua? Hermot menee kun yrittää ymmärtää, valaiskaa nyt joku?

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomaksen kommentin lisäksi voimme todeta, että AOPA Finland on myös vahvasti eri mieltä esim. wikipedian kanssa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmailu#Yleisilmailu.

 

Koska wikipedia ei ole kummoinenkaan auktoriteetti asiassa kannattaa lukea myös EU-komission mietelmiä asiasta: http://ec.europa.eu/transport/air_portal/internal_market/general_en.htm

 

Haluaisikohan joku nykyinen (tai vaikka entinen) AOPA-aktiivi kommentoimaan tai perustelemaan kyseistä kannanottoa? Kun nyt tätä keskustelupalstaa kuitenkin seuraatte.

 

//Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina sitä oppii jotain uutta... Minä kun olen mieltänyt yleisilmailun määritelmän ihan erilaiseksi.

Mutta selvyyden vuoksi... Aopa Finlandin mukaan se kun pöristelet kenttää ympäri opettejan kanssa (ts. lentokoulutus) on yleisilmailua, mutta kun olet saanut pahvin taskuusi, ja lähdet pöristelemään kenttää ympäri yksin, se ei enää olekaan yleisilmailua? Ja voisiko joku Aopa Finlandista vielä tarkentaa onko kaupallisessa lentokoulussa annettu koulutus enemmän yleisilmailua kuin kerhossa annettu koulutus?

 

Mitä tai kenen etua tällainen porukka oikein ajaa  :o?

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Pisteet AOPA Finlandille siitä, että kertoivat kantansa hyvissä ajoin - ettei kaltaiseni täysin turhalle huvi- ja hyppylentäjälle juolahda mieleen edes yrittää liittyä tosilentäjien seuraan.

 

Jännä juttu sinänsä, että aikoinaan liityin AOPA:n (siis kattojärjestön) jäseneksi ensimmäisen (erosin tosin muutaman vuoden jälkeen, koska FAA tuntuu aika kaukaiselta) kerran luettuani loistavan jutun Kitfoxista. Lehti tuntui omalta pitkälle kyseisen jutun otsikon vuoksi. Kuului muuten: Just for FUN!    ;D ;D ;D

 

 

WBR

 

Kusti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kattojärjestö IAOPA, jonka jäsen AOPA Finland on, mainitsee kaikkia jäseniään koskevassa Policy Manual'issaan mm. seuraavaa:

 

Ultralight/microlight aviation should be encouraged and fostered by IAOPA and its affiliates as a relatively inexpensive and simple entry into general aviation. Affiliates should provide operational guidance to ultralight operations to ensure their safety and compatibility with other forms of aviation.  Further, two-place ultralights should be encouraged to improve safe flight instruction.

 

Ultrilla lentely lienee mitä suurimmassa määrin huvilentämistä...  ;D

 

Kuten tässä on jo monen kirjoittajan taholta todettu, on AOPA Finlandin yleisilmailumääritelmän ja ns. yleisen (kansainvälisen) käsityksen välillä suuri ero. Juontuneeko tämä omaperäinen kategoriointi sitten yhdistyksen historiasta - onhan AOPA Finland aiemmalta nimeltään Suomen Ansiolentäjät ry.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään