Kirjoitettu Huhtikuu 26, 2007 Tässäpä pieni kuvakollaasi taannoiselta työreissulta Meksikonlahdelle. Kuvat otettu pokkarilla, ja kuvankäsittelytaitoa ei juurikaan ole, mutta laitetaan muutama kuva erilaisesta ilmailuympäristöstä. 1. Deltan 767 jossakin Kanadan yläpuolella. Ei mitään hajua koneen rekisteristä.. [ attachment removed / expired ] 2. Aamusella Port Fourchonissa kopteriterminaalilla. ERA Helicoptersin AW139 koptereita N307JN, N813DG ja N609JS [ attachment removed / expired ] 3. Lisää saman firman kalustoa. Kaksi kappaletta Sikorsky S76 C++ N574EH ja N575EH sekä BELL 212 N500EH. Bellistä lähti aika hyvät äänet, kun kaksi lapaa piiskasi ilmaa. [ attachment removed / expired ] 4. Tässä sitten meidän kyytimme merelle eli Bell 412 ER N167EH. Hieman kerosiinia tankkiin ja menoksi. [ attachment removed / expired ] 5. Sitten ollaankin jo perillä. Tiukka rajaus, koska muutama askel taaksepäin, noin 30 metriä vertikaalista liikettä ja olisi päätynyt meren aaltojen ihanaan syleilyyn. Meren syvyyskin oli tuolla kohdalla "vain" noin 2000 metriä. [ attachment removed / expired ] 6. Tämä oli siis laskualustana. 154 metriä pitkä syvänmeren nosturialus. Kaksi nosturia laivan peräkannella (isompi kuvassa vasemmalla, pienempi pilkottaa oikealta) nostavat yhteensä noin 7000 tonnia.Nostokorkeutta kannelta on noin 140 metriä. Hauskana huomiona etualalla näkyvää Kobelcon telaketjuilla kulkevaa nosturia on joskus pitänyt isona, mutta siinä se vaan kannella ajelee. [ attachment removed / expired ] 7. Tässä varustamon rahantuoja eli putkenlaskutorni, kutsutaan myös J-layeriksi. Tornilla korkeutta kannesta 110 metriä. Putki hitsataan vajaan sadan metrin pituiseksi kannella, ja nostetaan torniin erillisellä nostimella, joka nousee tornia vasten. Tornissa se hitsataan edelliseen putkeen kiinni, ja lasketaan pohjaa kohti. Pohjaan saapuessaan putki taittuu luonnollisella taipumalla eli J:n muotoisesti ja laskeutuu pohjalle. Tällä tyylillä päästään yli 3000 metrin syvyyksiin. [ attachment removed / expired ] 8. Näitä siellä riittää. [ attachment removed / expired ] 9. Laivalla piti olla miehistön vaihtopäivä, mutta päivän ensimmäinen kopteri jumittui iltapäivällä kannelle. Päävaihteiston voitelun ohjauksissa oli jotain vikaa, ja kopterin miehistön piti jäädä yöpymään lautalle. Cougar Helicoptersin Sikorsky S-61 C-GYCH [ attachment removed / expired ] 10. Laivalle piti saada kopterimekaanikot, eikä sinne tietenkään mahtunut toista kopteria laskeutumaan. Pääsipähän aitiopaikoilta seuraamaan vissausoperaatiota. Cougarin S61 C-FNCH leijuu laivan yläpuolella. [ attachment removed / expired ] 11. Siirryin pikaisesti laivan majoitusosan toiselle puolelle. Siellä pääsi riittävän lähelle. Toinen mekaanikoista istuu ovella. [ attachment removed / expired ] 12. Kaveri siirtyy jo kannelle. Meteli ja ilmavirta olivat.. hmm.. sopivia? [ attachment removed / expired ] 13. Kopterin vikaantuminen ja yöpyminen oli meille onnenpotku, koska meidät sijoitettiin tähän kyseiseen kopteriin. Tätä ennen pois-pääsyaikataulu oli hieman epävarma. Tässä sitä sitten jo istutaan C-GYCH:n perätuhdolla matkalla mantereelle. [ attachment removed / expired ] 14. Edellisessä kuvassa "keket" päässä istuva mekaanikko antoi loistavan vinkin. Ikkunasta avautui tällainen maisema. [ attachment removed / expired ] 15. No sama mekaanikko aiheutti huolta ja murhetta USA:n tullilaitokselle. Cougar Helicopters Inc. on siis Kanadalainen firma ja kyseinen henkilö oli saanut Kanadan kansalaisuuden vasta joitakin viikkoja aiemmin, ja tämäkös sitten ihmetytti tullia. Jouduimme sitten tekemään ylimääräisen laskun varustamon toiselle nosturilautalle, joka kelluskeli rannan läheisyydessä. Aluksen koosta voi päätellä jotain, kun katsoo esim. kuvan oikeassa reunassa olevia rakennustelineitä ponttoonin päällä. [ attachment removed / expired ] 16. Puolentoista tunnin odottelun jälkeen pääsimme jälleen jatkamaan matkaa. Laskeuduimme Gallianoon, jossa kentällä oleili aamuinen vinssaaja C-FNCH. [ attachment removed / expired ] 17. Matka jatkui sitten New Orleansiin, josta hyvin ansaitun Bourbon Street kierroksen jälkeen matka jatkui kotiin kiinteillä siivillä. New Orleans Louis Armstrong Internationalin kuvitusta. Kuvassa Louis Armstrong and his Heavenly All-Star Band. Setä Satchmo ylhäällä keskellä. [ attachment removed / expired ] Näitä maisemia taas katsellaan muutaman viikon päästä. - J - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 26, 2007 No huh! Hienoa settiä, on sulla aika mielenkiintoinen homma! Nuo poraustornit ovat kyllä aika hc rakennelmia, mahtaa olla aika erilaiset elinolot tuolla merten armoilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 26, 2007 Erittäin upeata ja mielenkiintoista settiä, tällaista ei usein näy. Kiitos, kun jaksoit räpsiä kuvia ja tuoda ne näytille tänne! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2007 Kiesus! Enpäs muista milloin olisi ollut näin mielenkiintoinen reportaasi täällä foorumilla! Jos sulla on lisää kauraa, pistä lisää kehiin vaan! Meinas nuo "muut" kuvat olla jopa mielenkiintoisempia kuin varsinaisen "ilmailukuvat" -Kähmy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2007 juu ei oo mitään turisti lentelyä tuo Mahtavaa kiitos Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2007 Täydet pisteet upeasta kuvarepparista! En mene kyllä yhtään moittimaan "pokkarikuvia". Helikoptereilla se vaan tämä mualimman merillä tapahtuva öljynporaushenkilöstön ja -tavaran nopea logistiikka pelaa. Jokunen tuhat kopteria on noissa vastaavissa hommissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2007 No olipas mielenkiintoinen setti! Jostakin syystä oli koko threadi jäänyt huomaamatta, mutta onneksi pojat nostivat sen takaisin pinnalle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla