Guest mazze

Pyörän huolto

12 viestiä aiheessa

Onko foorumilaisilla kokemusta polkupyörien huollosta? Olisi pyörässä vaihteet totaalisen jumissa ja olen aika varmasti debugannut ongelman jumittuneisiin vaijereihin. Onko homma kuinka yksinkertaista hoitaa itse?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen pistämään öljyä vaijjerisuojan sisälle ja sen jälkeen "rassaamaan" sitä niin että se levittyy joka puolelle.Voi olla myös että sinulla on vaijeri "rispaantunut" ja ei sen takia mahdu kulkemaan suojassa. :)

Pitäisi olla helppoa vaihtaa uusi vaijeri jos sen joudut tekemään :thmbup:

 

Mää mitään pyöristä tiedä mutta nuo nyt ainakin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei missään nimessä kannata viedä huoltoon vaijereiden takia, onnistuu helposti tuommoset ihan kotona. Ei se sen kummempaa ole kuin renkaan paikkaaminen.

 

Huoltoon kun vie saa maksaa yleensä itsensä kipeeksi. Ja nehän löytää aina myös muutakin "vikaa" että saisi lypsää lisää rahaa tietämättömiltä asiakkailta. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoltoon kun vie saa maksaa yleensä itsensä kipeeksi. Ja nehän löytää aina myös muutakin "vikaa" että saisi lypsää lisää rahaa tietämättömiltä asiakkailta. :thmbdn:

 

Ei pidä paikkaansa. Samaahan voidaan ajatella ettei autoa kannata viedä merkkihuoltoon. Pyörän huolto on suhteellisen edullista teettää pyöräliikkeessä. Itseäni ihmetyttää se, että autoja on vara huollattaa monien satojen eurojen edestä mutta pyörä jää yleensä huoltamatta. Huoltamaton pyörä ei kestä kovinkaan montaa vuotta ehyenä ja miellyttävänä ajaa. Noin 500 euron hintaluokan pyörät alkavat jo käydä epämiellytäväksi ajaa ilman minkäänlaista huoltoa jo alle vuoden pyöräilyn jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä paikkaansa. Samaahan voidaan ajatella ettei autoa kannata viedä merkkihuoltoon. Pyörän huolto on suhteellisen edullista teettää pyöräliikkeessä. Itseäni ihmetyttää se, että autoja on vara huollattaa monien satojen eurojen edestä mutta pyörä jää yleensä huoltamatta. Huoltamaton pyörä ei kestä kovinkaan montaa vuotta ehyenä ja miellyttävänä ajaa. Noin 500 euron hintaluokan pyörät alkavat jo käydä epämiellytäväksi ajaa ilman minkäänlaista huoltoa jo alle vuoden pyöräilyn jälkeen.

Samaa mieltä, mutta voi sitä huoltaa ihan itsekin kun vain tietää mitä tekee. ;)  Esim: vanteen suoristaminen pinnoja kiristämällä on heppoa, kun omistaa asianmukaisen työkalun ja hieman perehdytystä asiaan. Kannattaa käyttää vain polkupyöriin tarkoitettuja ketjurasvoja, eikä normaalia auton öljyä. Ennen ketjujen rasvaamista kannattaa poistaa vanhat jäänteet karkealla harjalla/painepesurilla, mutta varoa suihkuttamasta suoraan laakereihin. Jos kumi puhkeaa niin kannattaa ostaa suoraan uusi sisärengas, koska se ei paljoa maksa ja säästyy renkaan tyhjenemisiltä epäonnistuneiden paikkauksien jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaa huoltoa tukee myös se, että harvoin pyöräliikkeessä vaihteet on asetettu just kohdalleen, vaan niitä saa vielä hienosäätää kotona. Kun tekee homman alusta asti, tietää, mitä ruuvia pitää vääntää.

 

Vaihdevaijeri on äärimmäisen helppo vaihtaa itsekin, jos öljyäminen ei auta.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen huollattanut pyörän noin kerran vuodessa ja aina on toiminut moitteettomasti ko. huollon jälkeen. Tuskallisin toimenpide on sen takarataspakan vaihto, lähinnä ajatellen sitä hetkeä kun tulee aika suorittaa maksu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskallisin toimenpide on sen takarataspakan vaihto, lähinnä ajatellen sitä hetkeä kun tulee aika suorittaa maksu...

 

Miten usein se tarvii vaihtaa?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten, kun alkaa hampaiden kulmat pyöristymään, ja jopa lipsumaan. Eli normaalikäytössä aika harvoin.

 

Arttu

 

Miten usein se tarvii vaihtaa?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Eli normaalikäytössä aika harvoin.

 

Näin arvelinkin... Mulla on takana ainakin 3500 kilsaa tuolla nykyisellä, enkä ole vielä havainnut mitään merkkejä vaihtotarpeesta.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tuosta rataspakasta sen verran, että eräs huoltoliike ehdotti ajamista kahdella ketjulla (siis käsittääkseni jos tulee paljonkin ajoa): vaihtaa ketjuja päikseen tietyin väliajoin, jolloin kuluminen on tasaista niin ketjuilla kuin pakalla. Tällöin ei tarvitsisi niin usein vaihdella uusiin osiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon pyörien kanssa pelanneena en pidä mitään polkupyörän huoltoon liittyvää ylitsepääsemättömän vaikeana. Joitain osia (jos puhutaan nyt Shimanon peruspaketeista) joutuu erikoistyökaluin (tai kekseliäin mielin) irroittamaan, kuten yllämainittu takaratas. Myös poljinkammissa olisi hyvä käyttää ulosvetäjää, eikä hakata esim puuvasaralla kampea irti (akselissa aika herkät laakerit, eivät tykkää moisesta hyvää). Muuten akselit ovat hyvinkin yksinkertaisia huoltaa, ja uudet osatkaan eivät päätä huimaa, noi 50 eurolla vuodessa pärjää hyvin (tähän sisältyy ketjut ja rattaat (jotka tulisi vaihtaa yhdessä), akselit ja laakeripesät sekä kuulat ja jarrutkengät.

 

Uusi vaijeri maksaa kaupassa alle 5 euroa ilman ulkokuoria. Kuoret sitten maksavat hieman enemmän, mutta tekevät ne liikkeessä metritavarasta mikäli sinulla on mitat valmiina. Vaihtaminen ei välttämättä ole hirveän iso homma, mutta gripshift-vaihteissa aukaiseminen voi hieman tuottaa päänvaivaa, mikäli sitä ei ole sitä koskaan tehnyt. Vaihteitten säätäminenkin on loppujenlopuksi erittäin yksinkertaista, vaikka aluksi tuntuu että ruuveja pitää säädellä ja vaijereita kiristellä.

 

Suurimman päänvaivan tuottaa usein jarrupalojen säätö, sillä kampijarruissa palat olisivat hyvä saada suurinpiirtein samalle etäisyydelle renkaasta, mutta usein se on lähes mahdotonta, sillä varsinkin muutaman vuoden vanhemmissa pyörissä jouset hieman kuollettuvat eri tahtiin, jotka vapauttavat jarrukammet.

 

No, joo ehkä nyt vähän "turhaa" tarinointia, mutta vastaan kyllä mielellään kysymyksiin, ja voin ottaa omasta pyörästä hieman osviittakuvia jos tarvis on...niin ei sitten tule ongelmia :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään