Guest niko korpela

Oletko koskaan ajatellut...?

19 viestiä aiheessa

Muuten missä kunnossa lopunperin autosi jarrut ovat?

 

Asia tuli mieleen, tuossa, kun spottausmobiilina toimivaan Datsuniin, tuli aiheelliseksi vaihtaa jarrulevyt eteen.

 

Nämä tässä kuvassa, ovat palvelleet 18-v, naarmuiset kuin mitkä ja söivät palat hetkessä urille, vaikka nämä olivat n. kuukausi sitten katsastusmiehen mielestä liikenneturvalliset  *, kun eivät puoltaneet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä sitten tehdasuudet asennusvaiheessa

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hiukan kyllä vanhuksenkin jarrutustuntuma muuttui, vaihdon johdosta.

 

Asia tuli vain mieleen, koska ovathan nuo "puristimet" autossa melkoinen henkivakuutus olemassa, ja kannattaa pitää kunnossa.

 

* niin no, ainoa mikä tuossakin mobiilissa taitaa olla liikenneturvatonta on kuljettaja  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pajonko Datsunilla ajettu?

 

Ikiliikkujan mittarissa on tällä hetkellä 235 tkm, olen toinen omistaja, auto melkein ruosteeton, pientä kulumisen jälkeä tietysti näkyvissä, pelaa kuin kello päivittäisessä käytössä kesät talvet.

 

Ei ole tarvinnut laitella mitään isompaa, edelleen alkuperäiset iskarit, vesipumppu, kytkin, laturi yms.  Ei syö öljyä, ja nätillä ajolla pääsee n. 6 L / 100 Km, vaikka 1.6L 12-Valve moottori tuossa onkin.  Pilkuntarkalla pidolla ollut Ex-isoisän auto, jossa huoltokirjakin tähän päivään ja jatketaan.

 

Sellainen vekotin se Sunny  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teetin upeaan Mercedes-Benz E 230 Limousine -autooni etujarruremontin Malmin Teboililla (Vehon tytäryhtiö?). Vaihtoivat öljyt, suodattimet, tsekkasivat automaattilootan öljyt jne. ja koko homma maksoi 170 euroa. Ilmastoinnin remontti meni takuuseen Veholla.

 

Ja tuo "upea" MB on 12 vuotta vanha 150 000 kilsaa ajettu kotkotin ettei vaan kateus pääse iskemään...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teetin upeaan Mercedes-Benz E 230 Limousine -autooni etujarruremontin Malmin Teboililla (Vehon tytäryhtiö?). Vaihtoivat öljyt, suodattimet, tsekkasivat automaattilootan öljyt jne. ja koko homma maksoi 170 euroa. Ilmastoinnin remontti meni takuuseen Veholla.

 

Ja tuo "upea" MB on 12 vuotta vanha 150 000 kilsaa ajettu kotkotin ettei vaan kateus pääse iskemään...  :D

 

Jarrujen osat Nissaniin maksoivat n. 40 e ja työlle en hintaa laske, eli edullista tuota on ylläpitää, no ei tuo "Johtotähdenkään" huolto kalliilta kuulosta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En suostu käyttämään Saabissani muita kuin Lucas-laikkoja ja jarrupaloja. :thmbup:

 

Ohikulkija voi kurkata, Malmilla, 5-vuotta vanhoja jarrulaikkojani.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En suostu käyttämään Saabissani muita kuin Lucas-laikkoja ja jarrupaloja. :thmbup:

 

Ohikulkija voi kurkata, Malmilla, 5-vuotta vanhoja jarrulaikkojani.

 

 

 

Vanha sanontahan sanoo, että Lucas oli parempi saarnamies kuin automekaanikko etc.

 

Saatanpa kurkata ne levyt vaikka huomisaamulla, kun  spotterinoutajan kanssa ohi talsin siitä missä Saabisi on parkissa oletettavasti kävelytien laidassa ostarin kulmilla?, kun ainaskin se sama usein Malmillakin parkissa on  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkeehän nuo jarrulevyt aina kun vaihtaa renkaat.. Siinä pitäisi hälytyskellojen jo soida, jos ne on pahasti hajalla.. Kuluneet jarrupalat kuulee viimeistään jarrutusäänestä tai uudemmissa autoissa kenties jonkinlaisesta valokennoihin perustuvasta varoitusjärjestelmä, jos se sattuu toimimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Joo kyllä tuollainen japanilainenkin kestää aika hyvin. Ei tuo 235tkm ole vielä mitään. Menee varmaan 330-400tkm jos hoidat sen hyvin. Kyllä koneet noissa tahtoo kestää. Kori on sitten toinen juttu. Vanhoissa japseissa tuppaa olemaan niin, että "kone jää ja pellit menee."! Sulla ilmeisesti niin vähän tuota ruostetta, että kannattaa pitää kovaa kuria sen torjumisessa ja jatkaa samalla mallila niin autosi kestää  vielä pitkään.

 

Itse olen kyllä Volvomiehiä ja niitten kestävyydestä ei tarvii sen enemmän keskustella ainakaan vanhempien(takaveto)Volvojen osalta.

 

Mutta kyllä Nissan kestää ja säästää niin kuten mainoksessa sanottiin 80-luvulla. Taitaa ainakin siinä automainoksessa olla perää.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikiliikkujan mittarissa on tällä hetkellä 235 tkm, olen toinen omistaja, auto melkein ruosteeton, pientä kulumisen jälkeä tietysti näkyvissä, pelaa kuin kello päivittäisessä käytössä kesät talvet.

 

Ei ole tarvinnut laitella mitään isompaa, edelleen alkuperäiset iskarit, vesipumppu, kytkin, laturi yms.   Ei syö öljyä, ja nätillä ajolla pääsee n. 6 L / 100 Km, vaikka 1.6L 12-Valve moottori tuossa onkin.  Pilkuntarkalla pidolla ollut Ex-isoisän auto, jossa huoltokirjakin tähän päivään ja jatketaan.

 

Sellainen vekotin se Sunny  thmbup

 

 

Joo kyllä tuollainen japanilainenkin kestää aika hyvin. Ei tuo 235tkm ole vielä mitään. Menee varmaan 330-400tkm jos hoidat sen hyvin. Kyllä koneet noissa tahtoo kestää. Kori on sitten toinen juttu. Vanhoissa japseissa tuppaa olemaan niin, että "kone jää ja pellit menee."! Sulla ilmeisesti niin vähän tuota ruostetta, että kannattaa pitää kovaa kuria sen torjumisessa ja jatkaa samalla mallila niin autosi kestää  vielä pitkään.

 

Itse olen kyllä Volvomiehiä ja niitten kestävyydestä ei tarvii sen enemmän keskustella ainakaan vanhempien(takaveto)Volvojen osalta.

 

Mutta kyllä Nissan kestää ja säästää niin kuten mainoksessa sanottiin 80-luvulla. Taitaa ainakin siinä automainoksessa olla perää.

 

 

 

 

 

Tottahan tuo on, mutta luulen että tuo siirtyy viimeistään ensi keväänä nuoremmalle spotterisukupolvelle käyttöön, tai sitten Kuusakoskelle, katsellaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha sanontahan sanoo, että Lucas oli parempi saarnamies kuin automekaanikko etc.

 

Saatanpa kurkata ne levyt vaikka huomisaamulla, kun  spotterinoutajan kanssa ohi talsin siitä missä Saabisi on parkissa oletettavasti kävelytien laidassa ostarin kulmilla?, kun ainaskin se sama usein Malmillakin parkissa on   ;)

 

Saabini ( UUH- ) on taas Malmilla, kentällä, pyöreen edessä parkissa tänäänkin.

 

Muuten noista sähkölaitteista ei kyseinen " Hra Luukas" tiedä mitään, mutta saman merkkiset jarruosat ovat hyviä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jonkinlaisesta valokennoihin perustuvasta varoitusjärjestelmä, jos se sattuu toimimaan.

 

En kyllä keksi miten tommosen voisi tehdä valokennoilla. Kaikissa joita itse ole nähnyt on systeemi perustunut jarrupalassa olevaan johtoon. Kun jarrupalat kuluvat jossain vaiheessa johto jarrupalan sisällä katkeaa ja antaa varoituksen autoon. Toimii kuin junan vessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa joita itse ole nähnyt on systeemi perustunut jarrupalassa olevaan johtoon. Kun jarrupalat kuluvat jossain vaiheessa johto jarrupalan sisällä katkeaa ja antaa varoituksen autoon. Toimii kuin junan vessa.

 

Toimii niin kauan kuin jarrupaloille menevä johto on ehyt. Yleensä hiukankaan iäkkäämmissä kopperoissa nämä piuhat ovat kivien ja muiden luonnonoikkujen myötä poikki ja se siitä junan vessasta.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimii niin kauan kuin jarrupaloille menevä johto on ehyt. Yleensä hiukankaan iäkkäämmissä kopperoissa nämä piuhat ovat kivien ja muiden luonnonoikkujen myötä poikki ja se siitä junan vessasta.

 

Itselläni kyseinen johto on niin pienen matkaa paljaana, että ei kovinkaan paljon kivet pääse hakkaamaa. Ja toisaalta suurin osa siitäkin johdosta vaihtuu aina jarrupalojen vaihtamisen yhteydessä.

 

Mutta tottahan tuo on, että sähköt toimii niin kauan kuin johdot ovat ehjät. Minulla oli hiukan vanhempi Mazda tuossa jonkin aikaa sitten. Ainakin siinä toimi vielä 15 vuoden jälkeen kyseinen toiminto joten ainakin sen jaappanialaisen insinöörin suunnittelema systeemi toimii. Katsotaan nyt mihin saksalainen versio pystyy  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni kyseinen johto on niin pienen matkaa paljaana

Katso ettei se "johtosi" osu paljaana etenkään kärjestään (edes pieneltä matkalta) mihinkään sellaiseen paikkaan josta voisi tarttua pöpöjä (esim. veneerisiä taudinaiheuttajia)...  ;D Preservatiivit käyttöön...

 

Anteeksi. Otan taas vain takkini ja lähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä parasta, että jätät vaan sen takkisi siihen, ja puet tämän potilaspyjaman ihan kiltisti nyt päälle... ;D

 

Arttu

 

Anteeksi. Otan taas vain takkini ja lähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso ettei se "johtosi" osu paljaana etenkään kärjestään (edes pieneltä matkalta) mihinkään sellaiseen paikkaan josta voisi tarttua pöpöjä (esim. veneerisiä taudinaiheuttajia)...  ;D Preservatiivit käyttöön...

 

Yritän julkisissa esiintymisissä kuitenkin pitää "johdon" piilossa. Jos ei muuta niin huuvaa vain päälle.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En suostu käyttämään Saabissani muita kuin Lucas-laikkoja ja jarrupaloja. :thmbup:

 

Ohikulkija voi kurkata, Malmilla, 5-vuotta vanhoja jarrulaikkojani.

 

 

 

Oikein,  :thmbup:

Korjaamollamme on vuodessa vaihdettu yli 100 autoon jarruosia, kaikki TRW/Lucasia. Yksikään ei ole tullut takaisin vinkumisen/tärinän/muun syyn takia.

Useita muitakin merkkejä on kokeiltu, useimmiten huonoin seurauksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään