Jouni Laukkanen

Lentosuunnitelmien päättämisestä

46 viestiä aiheessa

Terveisiä aluelennonjohdosta!

 

Tänään sattui erikoinen tapaus. Eräältä valvotulta lentopaikalta lennettiin VFR-lento läheiselle korpikentälle. Kun kone jätti lennonjohdon taajuuden, muistutettiin pilottia vielä lentosuunitelman päättämisestä. Kun sitten aikanaan tuli laskuun, jäi niin lentosuunnitelman päättäminen kuin kännykän avaaminen tekemättä. Seurauksena vuoroesimies teki puoli tuntia töitä saadakseen sankarilentäjän puhelimeen, onnistuen lopulta siinä lentopaikan päällikön kautta.

 

Erikoista tapauksessa oli pilotin vähättelevä asenne unohdukseen. Ei siellä toisessa päässä tarvitse madella, virheitä sattuu meille kaikille - tiedän sen itse varsin hyvin. Mutta voisi sitä nyt ottaa asenteen, että tekee vastaisuudessa parhaansa. Korkea lentoturvallisuuden taso on loppujen lopuksi lähtöisin oikeasta asenteesta ja on meidän kaikkien etu, että taso (=asenne) säilyy korkeana. Kyseinen pilotti ei juuri tehnyt vaikutusta pitkän linjan hävittäjäohjaaja-lennonjohtaja-vuoroesimieheen.

 

Määräpaikalle tehty lentosuunnitelma on nimenomaan käytettävissä (ilmaisen) hälytyspalvelun saamiseksi ja sitä toimintoa kohtaan pitäisi tuntea tervejärkistä kunnioitusta: se voi joku päivä pelastaa henkesi. Jos sitä hälytyspalvelua ei jostakin syystä tahdo tai tietää että saapumisilmoituksen/lentosuunnitelman päättämisessä voi olla ongelmia, päättäköön sen sitten siihen valvotun ilmatilan rajalle.

 

Toivottavasti tämä on yksi ainutlaatuinen tapaus, eikä tule toistumaan. Ensimmäinen kerta kuitenkin 17-vuotisen urani aikana kun kuulen tällaisesta.

 

J.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän tunteen. Olen ollut respassa hommissa tuolla Lapin luonnon keskellä. Tiskiltä löytyy (yleensä) vihko, johon vaeltamaan lähtevät jättävät "plaaninsa". Ideahan on, että palattaessa tullaan päättämään se "plaani" siihen tiskille. On tullut soiteltua perään jo kotiinsa palanneille ihmisille, että onhan varmasti kaikki hyvin. Todella ärsyttävää varsinkin, kun paluupaikka=lähtöpaikka ja auto ollut pihalla parkissa...

 

Turhaa huolta aikuisista ihmisistä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oiskohan ideaa kehittää joku "parkkisakko" plaanin päättämättä jättämisestä. Tärkeintähän tietenkin on ettei tule turhia ja kalliita etsintöjä moisen haksahduksen vuoksi, ei se että taas saa mennä yleisilmailijan kukkarolle rokottamaan...

 

Kyllä sen parkkikiekonkin paremmin muistaa laittaa ikkunaan, kun sen pari kertaa unohtaa laittaa ikkunaan  ;D !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan ideaa kehittää joku "parkkisakko" plaanin päättämättä jättämisestä. Tärkeintähän tietenkin on ettei tule turhia ja kalliita etsintöjä moisen haksahduksen vuoksi, ei se että taas saa mennä yleisilmailijan kukkarolle rokottamaan...

 

 

Eiköhän tuo johtaisi vain plaanitta lentämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan ideaa kehittää joku "parkkisakko" plaanin päättämättä jättämisestä. Tärkeintähän tietenkin on ettei tule turhia ja kalliita etsintöjä moisen haksahduksen vuoksi, ei se että taas saa mennä yleisilmailijan kukkarolle rokottamaan...

 

Kyllähän semmoinen laskun oloinen "sakko" sieltä tuleekin, jos ei saada pilottia langan päähän.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä aluelennonjohdosta!

 

Seurauksena vuoroesimies teki puoli tuntia töitä saadakseen sankarilentäjän puhelimeen, onnistuen lopulta siinä lentopaikan päällikön kautta.

 

J.

 

Hm

Tarkoittaako tuo sitä, että jos kone olisi ollut ylösalaisin määränpäässä pilottia alimmaisena, että hänen olisi ollut ensin odotettava "lakisääteinen" puoli tuntia ja sen jälkeen nuo toiset puoli tuntia, ennen kuin pelastuspalvelu olisi käynnistynyt ???

 

Toinen asia mikä tänään pomsahti esiin oli, että plaanin aktivoimista suositellaan tehtäväksi ennen lentoa puhelimella. Viime kesän Efes-tyttöjen haastattelussa Ilmailu-lehdessä tilanne oli päin vastoin, eli nimenomaan sitä ei tulisi tehdä puhelimella vaan radiolla ilmassa.

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen asia mikä tänään pomsahti esiin oli, että plaanin aktivoimista suositellaan tehtäväksi ennen lentoa puhelimella. Viime kesän Efes-tyttöjen haastattelussa Ilmailu-lehdessä tilanne oli päin vastoin, eli nimenomaan sitä ei tulisi tehdä puhelimella vaan radiolla ilmassa.

HS

 

 

Ymmärtäähän tuon siinä mielessä, että jos sattuu moottorihäiriö heti lentoonlähdön jälkeen, niin voipi olla hissua sen aktivoinnin kanssa. Ja jos korpikentällä ei ole ristin sielua näkemässä tapahtunutta, ja kone erinäisinä toisistaan irrallisina osina etusektorissa (toivottavasti yleensä siellä), niin saattaa joutua odottelemaan vielä puolta tuntia kauemminkin ennen kuin apua on saatavilla. Se odotteluaika on sitten ihan lähimetsien marjastajamummojen näkö- ja kuuloaistista kiinni, ellei ole tehty "varaplaania" kotiväelle  ;D.

 

Ja ihan samasta syystä en itse mielelläni päätä plaania ilmasta käsin ennen laskuun menoa, ellen varmasti tiedä (=näe/kuule), että kentällä on miehitystä tai muuta liikennettä, joka voi hälyttää avun, jos laskussa kaikki ei mene ihan suunnitelmien mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtäähän tuon siinä mielessä, että jos sattuu moottorihäiriö heti lentoonlähdön jälkeen, niin voipi olla hissua sen aktivoinnin kanssa. Ja jos korpikentällä ei ole ristin sielua näkemässä tapahtunutta, ja kone erinäisinä toisistaan irrallisina osina etusektorissa (toivottavasti yleensä siellä), niin saattaa joutua odottelemaan vielä puolta tuntia kauemminkin ennen kuin apua on saatavilla. Se odotteluaika on sitten ihan lähimetsien marjastajamummojen näkö- ja kuuloaistista kiinni, ellei ole tehty "varaplaania" kotiväelle  ;D.

 

Ja ihan samasta syystä en itse mielelläni päätä plaania ilmasta käsin ennen laskuun menoa, ellen varmasti tiedä (=näe/kuule), että kentällä on miehitystä tai muuta liikennettä, joka voi hälyttää avun, jos laskussa kaikki ei mene ihan suunnitelmien mukaan.

 

Totta virkat

Mutta tuo pyyntö/toivomus tuli nimenomaan "viranomaisen" taholta, liekö kuormituskysymys, mene ja tiedä. Mutta kätevintä olisi aktivoida plaani ennen lentoonlähtöä. Ainoa mikä tulee mieleen tuossa ilmassa aktivoinnissa on, että tuleepahan tsekattua radio samalla. Kurja huomata pitkän taipaleen jälkeen "valtion kentälle", että kukaan ei vastaa huhuluihin ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta virkat

Mutta tuo pyyntö/toivomus tuli nimenomaan "viranomaisen" taholta, liekö kuormituskysymys, mene ja tiedä. Mutta kätevintä olisi aktivoida plaani ennen lentoonlähtöä. Ainoa mikä tulee mieleen tuossa ilmassa aktivoinnissa on, että tuleepahan tsekattua radio samalla. Kurja huomata pitkän taipaleen jälkeen "valtion kentälle", että kukaan ei vastaa huhuluihin ;)

HS

 

Joo no, turvallisuus ensin, siltä pohjalta sen plaanin aktivointi ilmasta on aika hullua jos kukaan ei seuraa lähtöä. Toki jos "kotiväki" seuraa että lentoonlähtö onnistuu OK ja on sovittu että hälyttävät apua jos niin ei käy, silloinhan siinä ei liene merkitystä miten sen tekee. Kannattaa miettiä nää asiat ihan järjellä :-)

 

Yksi pointti tuossa on: Kysyin kerran että voiko plaanin aktivoida myös puhelimella, ja tässä oli se juttu, että se onnistuu kyllä kunhan lentoonlähtöön on se alle viisi minuuttia. Se mitä eivät katso hyvällä (ja mikä ei onnistunekaan) on että jätät plaanin ja samalla aktivoit sen tyyliin "lähdetään puolen tunnin päästä" - koska noissa tapauksissa usein on plaani tehty esim. matkalla kentälle ja perillä onkin selvinnyt esim. joku tekninen vika joka estää lennon, tai kaverin kanssa jää suusta kiinni kentälle ja lähtö venyy tms... ja se plaani unohtuu aktiiviseksi ja konetta odotellaan perille vaikkei lentoa ole koskaan aloitettukaan..

 

Eihän se plaanin aktivointi vie resursseja nyt sen enempää kuin sen jättäminenkään.. "Hei. Aktivoidaan lentosuunnitelma; Oscar hotel charlie alfa uniform, arvioitu lähtöaika nolla seitsemän"

 

Niillä tytöillä kyllä palvelu on pelannut erinomaisesti. Onko sinne jotain osoitetta, jos vaikka pistäisi interfloralla jotain syksyllä kesän lentojen jälkeen.. ;)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa mikä tulee mieleen tuossa ilmassa aktivoinnissa on, että tuleepahan tsekattua radio samalla. Kurja huomata pitkän taipaleen jälkeen "valtion kentälle", että kukaan ei vastaa huhuluihin ;)

 

Eikös sitä kannata opetella se radion käyttö ja tarkistaa oikeat taajuudet valmiiksi jo ennen nousua joka tapauksessa  ;)

 

--

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki jos "kotiväki" seuraa että lentoonlähtö onnistuu OK ja on sovittu että hälyttävät apua jos niin ei käy, silloinhan siinä ei liene merkitystä miten sen tekee. Kannattaa miettiä nää asiat

 

Eivätköhän ne sen avun hälytä, vaikka ei olisi erikseen moisesta sovittukaan ;-) Noh, vitsi vitsi...

 

Mitä tulee Jounin aloitukseen, samaa mieltä olen...ei pitäisi kenenkään moiseen tyyliin lähteä puhelun tullessa. Myönnän itse tässä mielelläni, että kerran on myös lentosuunnitelman päättäminen päässyt unohtumaan...se voi tapahtua kovinkin helposti, siihen ei tarvita kuin se, että yllättäen kentällä onkin tuttuja vastassa ja jäät juttelemaan heidän kanssaan ja siinä tuoksinassa sitten tärkeä asia pääsee unohtumaan. Jos ehdit vielä lähteä kentältä pois kaverien kanssa keskustelua jatkaen, se suunnitelman päättäminen ei tule enää kovin helposti uudelleen mieleen kun ei ole enää edes oikeassa ympäristössä.

 

Tuossa kyseisessä tapauksessa olin kyllä aikalailla nöyrää poikaa kun aluelennonjohdosta soitettiin. Syytäkin oli olla, mutta lisäksi toki itseäni harmitti aivan vietävästi, että moinen moka oli päässyt käymään.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös sitä kannata opetella se radion käyttö ja tarkistaa oikeat taajuudet valmiiksi jo ennen nousua joka tapauksessa  ;)

 

--

Sami

 

Sano tuo sille, joka kävi Porissa saakka radio mykkänä ??? Korpikentällä ei välttämättä ole aina muita radion ääressä jolle "radiocheck" voisi tehdä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo no, turvallisuus ensin, siltä pohjalta sen plaanin aktivointi ilmasta on aika hullua jos kukaan ei seuraa lähtöä. Toki jos "kotiväki" seuraa että lentoonlähtö onnistuu OK ja on sovittu että hälyttävät apua jos niin ei käy, silloinhan siinä ei liene merkitystä miten sen tekee. Kannattaa miettiä nää asiat ihan järjellä :-)

 

Yksi pointti tuossa on: Kysyin kerran että voiko plaanin aktivoida myös puhelimella, ja tässä oli se juttu, että se onnistuu kyllä kunhan lentoonlähtöön on se alle viisi minuuttia. Se mitä eivät katso hyvällä (ja mikä ei onnistunekaan) on että jätät plaanin ja samalla aktivoit sen tyyliin "lähdetään puolen tunnin päästä" - koska noissa tapauksissa usein on plaani tehty esim. matkalla kentälle ja perillä onkin selvinnyt esim. joku tekninen vika joka estää lennon, tai kaverin kanssa jää suusta kiinni kentälle ja lähtö venyy tms... ja se plaani unohtuu aktiiviseksi ja konetta odotellaan perille vaikkei lentoa ole koskaan aloitettukaan..

 

Eihän se plaanin aktivointi vie resursseja nyt sen enempää kuin sen jättäminenkään.. "Hei. Aktivoidaan lentosuunnitelma; Oscar hotel charlie alfa uniform, arvioitu lähtöaika nolla seitsemän"

 

Niillä tytöillä kyllä palvelu on pelannut erinomaisesti. Onko sinne jotain osoitetta, jos vaikka pistäisi interfloralla jotain syksyllä kesän lentojen jälkeen.. ;)

 

//Tuomas

 

 

Moi

Juttu oikeastaan lähti siitä, että tämä oli Efesin tyttöjen suositus ( ne on muuten todella mukavia :thmbup:) ilmailulehden jutussa. Meillä on ollut yleisin tapa aktivoida plaani ilmassa radiolla. Vasta toissijaisesti puhelimella juuri ennen lentoonlähtöä.

Plaanin päättämisestä käytän itse plaani lomakkeen kopioita muisitiinpano paperina. Näin kun täytän siitä lentoajat matkapäiväkirjaan, muistuttaa se päättämisestä ja koneesta en nouse ennen kuin se on tehty.

Kerran nousin ja unohdin päättää. Panen syyn kuitenkin erään viehättävän nuoren vaaleaverikön harteille joka tuli utelemaan platalla:mikäs kone se tämä on ;D Kotona sitten tuli tämä "puhelu":alueesta päivää, arvaakko asian  :-[  :-[

Mutta tosiaan Efesin tytöille kukkasia :thmbup:

HS

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sano tuo sille, joka kävi Porissa saakka radio mykkänä ??? Korpikentällä ei välttämättä ole aina muita radion ääressä jolle "radiocheck" voisi tehdä.

HS

 

No jos mennä töräyttää valvotulle lentopaikalle ilman kaksimielistä radioyhteyttä, ei siinä plaanin voimassaolo tai voimassaolemattomuus paljoa apuja anna. Jos plaanin aktivointi ilmassa radiolla on tapa tarkistaa radioidensa toimivuus, ollaan sanotaanko hieman ns. hakoteillä ilmailuharrastuksensa suhteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm

Tarkoittaako tuo sitä, että jos kone olisi ollut ylösalaisin määränpäässä pilottia alimmaisena, että hänen olisi ollut ensin odotettava "lakisääteinen" puoli tuntia ja sen jälkeen nuo toiset puoli tuntia, ennen kuin pelastuspalvelu olisi käynnistynyt ???

 

Toinen asia mikä tänään pomsahti esiin oli, että plaanin aktivoimista suositellaan tehtäväksi ennen lentoa puhelimella. Viime kesän Efes-tyttöjen haastattelussa Ilmailu-lehdessä tilanne oli päin vastoin, eli nimenomaan sitä ei tulisi tehdä puhelimella vaan radiolla ilmassa.

HS

 

 

No se ensimmäiset puoli tuntia tulee aina, sitä ei voi välttää. Järkevin toimintamalli on ryhtyä tekemään tiedusteluja määräkentällä, onko tällaista konetta näkynyt jne. Mutta ei homma ole lopussa ennen kuin pilotti on saatu kiinni ja lopullisesti varmistettua miten lennon kävi.

 

Pelastuspalvelu ei voi käynnistyä ennen kuin kone on löydetty ja siihen ei taas ole olemassa jotain ihmekikkaa. Joskus apua joutuu odottamaan kauemminkin kuin se puoli tuntia. Jos sinulla on tiedossa joku hyvä menettelymalli, niin kerro toki.

 

Itse tekisin aktivoimisen puhelimella ja olen sitä menestyksekkäästi käyttänytkin. Odotuspaikalla soitto alueeseen, puhelin off-line ja siitä välittömästi lentoonlähtö. Syy haastattelun suositukseen oli tosiaan tuo, että jotkut yrittivät tehdä plaanin aktivointia sen sisäänjätön yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tekisin aktivoimisen puhelimella ja olen sitä menestyksekkäästi käyttänytkin. Odotuspaikalla soitto alueeseen, puhelin off-line ja siitä välittömästi lentoonlähtö. Syy haastattelun suositukseen oli tosiaan tuo, että jotkut yrittivät tehdä plaanin aktivointia sen sisäänjätön yhteydessä.

 

Joo näin mä kanssa ymmärsin sen, kysyin joskus että mikä olisi viisain tapa toimia kun ei halua riskeerata sitä lentoonlähtöä, mutta radio ei välttämättä maasta kuulu.. tosiaan se onnistuu ihan hienosti puhelimella kun on valmis heti perään suorittamaan lentoonlähdön.

 

CAU:ssa voi tyhjäkäynnillä puhua puhelimeen ihan hyvin, ja sama pätee takuulla ultriin :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Itse tekisin aktivoimisen puhelimella ja olen sitä menestyksekkäästi käyttänytkin. Odotuspaikalla soitto alueeseen, puhelin off-line ja siitä välittömästi lentoonlähtö. Syy haastattelun suositukseen oli tosiaan tuo, että jotkut yrittivät tehdä plaanin aktivointia sen sisäänjätön yhteydessä.

  Tuo puhelimella aktivointi on siinäkin mielessä järkevää että joskus voi olla senverran matala keli että aluetta ei välttämättä saa kuuluviin. Täällä Kiteen seutuvilla pitää olla 2000 jalkaa korkeutta ja joskus enemmänkin ennenkuin alue kuulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se pensa-cessnallakin onistuu. Siinä puuhassa vaan tuntuu helposti unohtuvan ilmoittaa lähtö myös jaksolla  ???

Jos Malmilla käyt, niin please, yritä muistaa...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos mennä töräyttää valvotulle lentopaikalle ilman kaksimielistä radioyhteyttä, ei siinä plaanin voimassaolo tai voimassaolemattomuus paljoa apuja anna. Jos plaanin aktivointi ilmassa radiolla on tapa tarkistaa radioidensa toimivuus, ollaan sanotaanko hieman ns. hakoteillä ilmailuharrastuksensa suhteen...

 

Vaikka radiot ovat luotettavia, voi niihin tulla monellaisia vikoja. Tilanne on hiukan kiusallinen jos määränpäässä syntyy vain yksipuolinen radioyhteys ;)

Olettamus on, että jos radiosta kohina ja myötäkuuntelu kuuluu, sen pitäisi toimia. Mutta käytäntö on osoittanut, että se ei aina pidä paikkaansa. Ainoa varma tapa on tehdä radiokokeilu, tavalla tai toisella.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se ensimmäiset puoli tuntia tulee aina, sitä ei voi välttää. Järkevin toimintamalli on ryhtyä tekemään tiedusteluja määräkentällä, onko tällaista konetta näkynyt jne. Mutta ei homma ole lopussa ennen kuin pilotti on saatu kiinni ja lopullisesti varmistettua miten lennon kävi.

 

Pelastuspalvelu ei voi käynnistyä ennen kuin kone on löydetty ja siihen ei taas ole olemassa jotain ihmekikkaa. Joskus apua joutuu odottamaan kauemminkin kuin se puoli tuntia. Jos sinulla on tiedossa joku hyvä menettelymalli, niin kerro toki.

 

Itse tekisin aktivoimisen puhelimella ja olen sitä menestyksekkäästi käyttänytkin. Odotuspaikalla soitto alueeseen, puhelin off-line ja siitä välittömästi lentoonlähtö. Syy haastattelun suositukseen oli tosiaan tuo, että jotkut yrittivät tehdä plaanin aktivointia sen sisäänjätön yhteydessä.

 

No hyvä

 

Näillä eväillä on hyvä jatkaa, paitsi eikö tuo pelastuspalvelu sisällä myös etsintää? Meinaan jos itselläni sattuisi kone "muljahtamaan" peruksella kanervikkoon, toivoisin hartaasti jonkun tulevan apuun.

HS

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä eväillä on hyvä jatkaa, paitsi eikö tuo pelastuspalvelu sisällä myös etsintää? Meinaan jos itselläni sattuisi kone "muljahtamaan" peruksella kanervikkoon, toivoisin hartaasti jonkun tulevan apuun.

Sisältää ja oikein isolla rahallakin. Siksi järjestelmää täytyy kunnioittaa ja muistaa ne omat velvoitteet (plaanin päättäminen etc.)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä

 

Näillä eväillä on hyvä jatkaa, paitsi eikö tuo pelastuspalvelu sisällä myös etsintää?

 

 

Juu... se oli se "ennen kuin kone on löydetty" -osuus tuossa edellä. Toimintahan on Etsintä- ja pelastuspalvelua (SAR), tosin löytymisen jälkeen vastuu siirtyy pelastuslaitokselle mantereen puolella. Sitten on vielä erikseen hälytyspalvelu, joka käynnistää etsinnät ja sekin kuuluu ilmailupuolen viranomaisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältää ja oikein isolla rahallakin. Siksi järjestelmää täytyy kunnioittaa ja muistaa ne omat velvoitteet (plaanin päättäminen etc.)...

 

Niih

Kyllä kunnioitataan, kun myös toivotaan,  meinaan apuja. Rahaa tulee tilille kaks kertaa kuussa. Kyllä siitä riittää ensiapuun tarpeen sen vaatiessa. :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu... se oli se "ennen kuin kone on löydetty" -osuus tuossa edellä. Toimintahan on Etsintä- ja pelastuspalvelua (SAR), tosin löytymisen jälkeen vastuu siirtyy pelastuslaitokselle mantereen puolella. Sitten on vielä erikseen hälytyspalvelu, joka käynnistää etsinnät ja sekin kuuluu ilmailupuolen viranomaisille.

 

No vories

Kuhan joku :thmbup:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään