Jouni Laukkanen

Lentosuunnitelmien päättämisestä

46 viestiä aiheessa

No höh, eihän sitä valvotulla lentopaikalla tarvitse muistaa. Tai siis pitää tietenkin muistaa, muttei tarvitse erikseen muistaa, kun sitä ei kuitenkaan unohda. Valvomattomilla lentopaikoilla taas on toinen juttu. Siellä se ei unohdu, kun kerran tietää että se unohtuu helposti.  :D

Muista ainakin kuunnella selvitys silloin kun TWR on auki ja selvityksen toistaminen... Huumoria tää, Olli, huumoria...  :P

 

Mutta ei Malmin TWR aina ole auki. Sen kannattaa muistaa (en sua tarkoita Olli). Silloinhan se on kuin korpikenttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittemmin on käynyt ilmi, että ko. lennon pilotin asenteessa ei ole ollut mitään vikaa, sillä vuoroesimiehen kiinni saama henkilö olikin kyytiläinen, joka oli luonnollisesti hieman pihalla tapahtumista.

 

Mutta sainpa ao. pilotin tavoitettua tämän foorumin kautta ja väärinkäsitys selvitettyä. Tulipahan ainakin pilotin maine puhdistettua täällä päässä. Privaattina lähetetyssä viestissä oli ehdottomasti asenne kohdallaan. Kiitokset vielä erittäin asiallisesta viestistä.

 

Jouni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro! Tämä tulee vähän myöhässä, mutta kun harvoin kerkee käymään näillä sivuilla. Hyvä vinkki jonka kolleegalta joskus sain (kun arr jäi tekemättä), PISTÄKÄÄ HERÄTYS KÄNNYKKÄÄN (esim ARR + 15min), ja sitten kiinni. Kun alkaa känny piristä niin helppo muistaa vaikka olis muutakin säpinää juuri saapumisen jälkeen. Toimii ainakin useissa kapuloissa.

Keväiset lentoterveiset tv Hannu Savinainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro! Tämä tulee vähän myöhässä, mutta kun harvoin kerkee käymään näillä sivuilla. Hyvä vinkki jonka kolleegalta joskus sain (kun arr jäi tekemättä), PISTÄKÄÄ HERÄTYS KÄNNYKKÄÄN (esim ARR + 15min), ja sitten kiinni. Kun alkaa känny piristä niin helppo muistaa vaikka olis muutakin säpinää juuri saapumisen jälkeen. Toimii ainakin useissa kapuloissa.

Keväiset lentoterveiset tv Hannu Savinainen

 

Täytyypä sanoa, että on yksinkertainen ja hyvä idea  :) Tulee samalla laitettua puhelinki päälle.

 

Niin ja tervetuloa foorumille  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liljan Kaitsu tossa aloitti uuden ketjun aiheesta, jonka ylläpito ikäänkuin yhdisti tähän lukitsemalla ja linkittämällä, mutta ko. avaus ei kuitenkaan tässä ole. Laithamma sen siis, jotta voimme kommentoida.

 

Morostus!

 

Loistavia juttuja tuolla anekdootteja LJ:sta! Josta tuli mieleeni aloittaa tämä ketju.

 

Lentosuunnitelman päättäminen taitaa unohtua suhteellisen usein? Ja eihän kaikki tarinat varmastutuonne ketjuun päädy, jotka todellisuudessa tapahtuvat...

 

Millaisia keinoja suosittelisitte tuon lentosuunnitelman päättämisen muistamiseksi?

 

Ajatella, että se kuitenkin on todella tärkeä (pakollinen toimenpide) tehdä ja verrataampa sitä hieman lento toimintaan.

Kun lähdet lennolle, teet lentosuunnitelman.

Kun lähdet kiitotieltä nousuun, lisäät kaasua.

Kun lennät, niin silloin lennät.  thmbup

Laskussa / finaalissa on tietyt toimenpiteet.

Kun lopetat lentämisen, päätät lentosuunnitelman.

 

Ja niin päin pois...

 

Jos koneessa, jolla lennät on checklist, lisää sinne lentosuunnitelman päättäminen!

 

Kommentteja ja muistisääntöjä esille!

 

-Kaitsu

 

Eli joo, sitähän minä vaan aattelin kommentoida, että lista on kutakuinkin määritelty asia, eikä sinne vaan laiteta asioita tyyliin "soitavaimollejakysyjäikökahvinkeitinpäälle".

 

Lainaus AIR M1-4:sta:

 

"Ilma-aluksessa on oltava tarkistuslista, jonka sisältö

vastaa hyväksytyn lentokäsikirjan toimintaohjeita,

ilma-aluksen varustusta ja ilma-alukselle hyväksyttyä

lentotoimintamuotoa. Tarkistuslistan on oltava

laadittu suomen kielellä tai samalla kielellä kuin lentokäsikirja."

 

Kännykän hälytys olisi ihan varteenotettava vaihtoehto. Toinen, jota olen enemmän ja vähemmän menestyksekkästi käyttänyt, on kirjoittaa OFP:n (tai jonkun muun muistilapun, johon ajat kirjaillaan) sivuun kyllin isolla vaikkapa "FPL!!!". Ongelma on suuri, koska sitä johdetuilla kentillä lentäessään fiksoituu liian helposti siihen, ettei lennon jälkeen tarvitse kuin laittaa kone parkkiin ja kirjoittaa päiväkirja. Sittenhän plaanin päättäminen unohtuu heti korpikentällä. Vielä kun jättää sen kännykkänsä avaamatta, ni jo on lennonjohtaja kohta ihmeissään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs kiva kikka tuon plaanin päättämisen muistamiseksi on tilata kännykkään herätys arvoidun saapumisajan jälkeen n. 10 min.

Muistaa siten soittaa  alueeseen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vaan muistaa tilata sen herätyksen ;-)

 

//T

 

 

Kännyyn voi laittaa herätyksen joka toimii vaikka känny olisi kiinni. ( Tosin tuota en allekirjoita ihan kaikkien mallien osalta, ainakin kaikissa omistamissani laitteissa on toiminut.) Ei noita herätyksiä kait enää mistään tilata, täytyy itse näplätä sinne kännyyn sopiva aika. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

 

Lähes kaikki konstit on käytössä ja silti meinaa unohtua. EFTP-EFRY ja muistilappuna plaanilomakkeen kopio, johon kirjoitettu:muista päättää plaani. Vielä koneessa brieffi: ja sit koneesta ei nousta ennen kuin plaani on päätetty. No ans olla kun perille tultiin, eiku yx viehättävä laskuvarjohyppääjä tepastelee koneen ohi. Onneks kaveri on hiukan vanhempi ja nappas kauluksesta kiinni, se plaani :D

Tarinan opetus lienee, että ennen sanottiin naisten pilaavan hyvät ryyppykaverit, nyt ne uhkaa pilata plaanin päättäjät ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:);)

Joskus tulee mieleen plaanin päättyminenkin.

Lähdin USLNA:sta tarkoituksella piipahtaa Key Westissä Ernesti H:n mökkiä näyttämässä kaverillenikin.

Tuli siinä itsellenikin mieleen, ettei olisi haitaksi jos rusetti pyörisi. Alapuolella oli suota....ja..suota...ja alligaattoreita.

Sitten kellot näyttivät, että olen tulossa Miamin ilmoittautumispaikalle. Eikun mikki käteen....MYKKÄ....

Syntyi tilanne, jossa edessä miami itä, takana suota ja sitä.

Siinä sitten suon yläpuolella tein 360:tä, ja mietin että voi jumluta, tässä jos vielä rusetti pysähtyy, niin plaani ja munat päättyy alligaattoreiden suihin.

Olin edellisellä keikalla kuvannut maisemia ja miettinyt, että jos huiska pysähtyy päätyy plaanikin. (kuvat tallessa)

Lennonopettajani JK oli opettanut, että palaat takaisin, jos löydät, kierrät kenttää myötäpäivään, odotat viereää valoa, laskeudut ja päätät plaanin. Niin tein, kiitos opetuksesta JK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kentan kiertaminen myotapaivaan ei valttamatta ole se paras juttu. Saatat olla aika monen laskevan/nousevan koneen nokan edessa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kentan kiertaminen myotapaivaan ei valttamatta ole se paras juttu. Saatat olla aika monen laskevan/nousevan koneen nokan edessa. ;)

 

Ainakin Suomessa on syytä menetellä näin. Laskukierroksessa kaikki kaarrot vasempaan, ellei ole muuta määrätty. Eli vastapäivään. Miten Key Westin suunnalla, sitä en sitten tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennee OT mutta onko tosiaan nain: 76 radio nix, lennat saavut ctr sisaan ja seuraava tekosi on suoraan alkaa kiertaa kenttaa myotapaivaan? Eli esim et jaa odotukseen/myotatuuleen pyorimaan tms. Kuulostaa erikoiselta toimenpiteelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VASEMMALLA kaarroilla kierretään kenttää.

 

Isommilla kentillä kurvaillaan kentän sivussa ( herätetään huomiota, valomerkkejä varten), eikä ylitetä ratalinjoja.

 

Lexa tarkoitti ihan oikein, siis kenttää kierretään vasemmalla kaarrolla, mutta kirjoitti vahingossa väärin.

Lexan hyvin tuntien sanon näin.

 

nykyisin voit soittaa kännykällä ja kertoa tilanteesi  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

nykyisin voit soittaa kännykällä ja kertoa tilanteesi  ::)

 

Aivan.

 

Lentosäännöt tuntevat menetelmänä vain sen, että lennetään jollekin sopivalle valvomattomalle lentopaikalle, josta sovitaan tulo radiottomalla koneella tulo. Mutta voi tulla tilanteita, jossa on viisaampaa kokeilla kännykkää, vaikka Viestintävirasto sen kieltääkin.

 

Omalla kohdalla tällainen sattui palolennolla Pirkkalaan tultaessa ilmoituspaikka LEMPOssa. Radio ei toiminut ja jäljellä olevilla reserveillä olisi Club Rallyellä tehnyt tiukkaa niin Teiskoon kuin Räyskälään. Onneksi tähtärillä oli kännykkä mukana ja tämä soitti torniin. Tästä syystä olisi kätevä pitää muutaman lennonjohdon puhelinnumerot valmiina.

 

Tietysti puhelimen käytöstä joutuu vastaamaan Viestintävirastolle, jos muistaa tehdä tästä ilmoituksen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen radiottomuuteen:

Mikäli lentolaitteessa tai yleisilmailukoneessa on toimiva transponderi, niin silläkin voi ennakkoon ilmoittaa

lennonjohtokentälle, että on menossa radiofailure.  Väännetään transponderiin asiasta kertova koodi.

Ellei k.o. kentällä lennonjohto näe tätä, niin alue ilmoittaa kyllä havainnosta eteenpäin, kun päämäärä on nähtävissä.

 

Itselläni on moinen tilanne ollut ja siellä kentällä sitten tiesivät odottaa radiotonta VFR-konetta. Tietenkin pitää

noudattaa virallisia ilmoittautumispaikkoja ja lähestymisreittejä.  Tosin oli kyseessä lento, jota varten oli tehty

virallinen matkalentosuunnitelma. Ei siis ilmestytty "pimeästä yllättäen"  Siitä sitten valoilla opastettuna laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

nykyisin voit soittaa kännykällä ja kertoa tilanteesi  ::)

 

Joo.

Kännykällä tuli soitettua EFMA torniin muutama vuosi sitten,matkalla Tallinnasta Brommaan kun sähköt hävis totaalisesti.

Oli vai ongelma pitää yhteyttä yllä,katkes jatkuvasti.

Laskeutumisluvan sain.

 

Vai kieltää Viestintävirasto menetelmän,miksikähän?

Pitäisköhän tehdä ilmianto näin jälkikäteen? ::)

Ei kai siitä linnaan joudu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompa tullut unohdettua on.

Lentosuunnitelma ESOW-EFSI 2005.08.31.Lentosuunnitelmassa ilmoitin että lopetan puhelimella Tampereen alueelle.

Laskin että laskeudun vähän ennen kuin AFIS aukeaa,mutta kun huutelin alueen ulkopuolella AFIS-Markku vastasi hyviä vihjeitä antaen.Kiitos vain!

Kuinka ollakaan jäi soitto alueelle soittamatta,soittohan sieltä tuli.

 

Tulipahan opittua että soitettava on vaikka AFIS olisi paikalla jos lentosuunnitelmassa näin ilmoittaa. :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:'(

Olit taas oikeassa, Jaska !

Vasenta kaartoa minä tarkoitin, tottakai. Silloin tuli radioon katkos, nyt aivoihin. Tämä tapahtui -89, eikä NMT toiminut jenkkilässä.

Onneksi radio hajosi ennen Miamia, heti sen jälkeen olisin kyllä saanut seuraa, radiottomat koneet ei sillä silloinkaan olis alueella kauan yksinään harhailleet, sieltä olis tullut rumannäköistä puhalluslamppua siivelle.

Key Westin suunnassa seuraavana olis ollut militarikenttä jne. :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten "tornin kiertäminen": vasenta kaartoa myötätuulen alun kainalossa laskukierroskorkeuden yläpuolella / lähialueen ylärajan tuntumassa, kunnes tornin väki saa pengotuksi sen vihreän fikkarin komeron pohjalta ja ostetuksi siihen huoltsikalta uudet paristot ;)

 

Tässä yhtenä päivänä tulin kerranneeksi lennossa näitä radiottomuuden vaihtoehtoja, kun NOKKA läheni, eikä torni heti suvainnut huomata huhuilujani. Onneksi kyseessä oli vain vanha kunnon paluuruuhka eikä "seven-six - radio glitch". Ja se on totta, ettei tarvita kovin kummoista häiriötekijää, kun se yksi puhelu luonnon helmasta unohtuu  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään