Guest Turvamies

Toiminta säde vai matka ?

7 viestiä aiheessa

Viimeisessä Siivet lehdessä mainitaan CASA:n toimintasäteeksi 5600 km. Onko koneen toimintamatka todellakin 11200 km. Toimintasäde ja toimintamatka pitäisi mielestäni olla kaksi eri asiaa.

Ymmärtääkseni toimintamatka on tuo 5600 km ja säde puolet tuosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia ilmoittaa koneen lentomatkaksi tuon 5600 km, joka kuulostaakin realistisimmalta vaihtoehdolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu 4/2007:

EADS CASA C-295M

Toimintamatka(siirto) 5630 km

Onneksi koneessa on ilmatankkauspuomi, johon voi syöttää kerosiinia tankkerista, jos haluaa takaisin laskeutumatta. ;)

Tosin sellainen meiltä puuttuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähdin lähinnä hakemaan oikeaa termiä tuolla otsikolla, en niinkään kilometri määriä. Niinkuin nuista vastauksistakin näkyy, kirjoittaa kaksi alan johtavinta lehteä samasta asiasta eri termeillä, mielestäni toinen oikealla ja toinen väärällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeat termit lienevät virallisesti kantama ja toimintasäde.

 

Koneen kantama on pisin matka (välimatka maan pinnan tasalla mitattuna), jonka kone voi yhdellä tankkauksella lentää pisteestä A pisteeseen B.

 

Toimintasäde on puolestaan operointitukikohdasta mitattu etäisyys, jolla kone voi käydä kääntymässä ja palata takaisin lähtötukikohtaansa tankkaamatta konetta välillä. Näin ollen lentotehtävästä riippuen toimintasäteen käännepiste C voi olla maksimissaan noin puolivälissä verrattuna toimintamatkaan A-B.

 

Kantamalle voitaneen puhekielessä hyväksyä myös korvaava termi toimintamatka, mutta väärinkäsitysten välttämiseksi on lieneen kuitenkin suositeltavaa käyttää oikeata termiä kantama (=range).

 

Ja jos halutaan olla ehdottoman yksikäsitteisiä, on ehkä vielä syytä erottaa toisistaan (maksimi)kantama ja toimintamatka tietyllä (vajaalla) tankkauksella.

 

Toimintasäde on sen verran epämääräinen ilmaus, että sen käyttäminen vaatisi aina myös selvityksen kyseistä sädettä vastaavasta lentotehtävästä. Esimerkiksi merivalvontakone voi lentää tukikohdasta tietylle etäisyydelle merelle ja partioida alueen yläpuolella tietyn ajan. Jos partiointiaikaa (loiter) halutaan pidentää, on se pois etäisyydestä jolle voidaan lentää - tai päinvastoin, jos lennetään kauemmas partioimaan, on toiminta-aika alueella lyhyempi. Ja vielä: jos halutaan vain käydä kääntymässä jossakin mahdollisimman kaukana, ei käännepisteessä voida partioida yhtään. Kaikissa näissä tapauksissa "toimintasäde" on eri suuri, vaikka koneessa olisi täsmälleen sama kuormaus ja polttoainemäärä. Lisäksi tankkauksen suuruus vaikuttaa tuohon "toimintasäteeseen" kussakin tapauksessa erikseen.

 

Toisena esimerkkinä olkoon vuorokone. Mikäli kone tankataan vain kotikentällä, pitää polttoaineen riittää määräkentällä tapahtuvan laskun ja nousun lisäksi myös paluulentoon. Tietty kone voi siis lentää matkan A-C1 ja takaisin täyteen kuormattuna ja kenties vajaalla tankkauksella tai sitten käydä kauempana olevalla kentällä ja lentää matkan A-C2 vajaalla kuormauksella, mutta täysillä tankeilla. Kummassakin tapauksessa "toimintasäde" on eri mittainen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa toi säde tulee semmoisesta ympyrästä kartan päällä, jolla havainnollistetaan koneen kantamaa lähtöpisteestä :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään