Juho Vastapuu

Angiinako?

16 viestiä aiheessa

Ei, ei se ainakaan lääkärin mukaan ollut. Mutta oli mulla tossa viimeviikonloppuna flunssaa, yskää ja vähän kuumetta. Nyt kun otan lampun käteen ja katson suuhun, niin kauhean punainen on tuo, noh, mikä se on, se "pikkukielen" ympärystä (onko kyseessä nielurisat?). Mentiin sitten eilen terveyskeskukseen, otettiin näyte ja lääkäri sanoi sen olevan negatiivinen. Tiedän, että negatiivinen meinaa, että ei ole mitään erityistä bakteeria. Silti lääkäri (kahden tunnin odottelun jälkeen, terveisiä vaan Seinäjoen Terveyskeskukselle) kirjoitti Antibiottikuurin. Jotain se puhui streptokokista. Netistä katsoin, että tuo on Angiinan aiheuttava bakteeri. Isä sanoi, että kyllä pitäisi helpottaa melkein heti ekan penisiliinitabun jälkeen, mutta ei ole vielä edes aamulla otetun kolmannen jälkeen auttanut. Ajattelin, että se on virus, johon ei antibiootit tehoa. Tiedä sitten onko tämä angiinaa, kun tuo näytehän oli negatiivinen eikä myöskään ole pahemmin noita angiinan oireita, muutakun "nielurisojen" ahdistus ja punottaminen. Eniten ihmetyttää ettei ole kuumetta (wikipedian mukaan angiinassa yli 38 aina).

Toipilaana mennään eteenpäin. Mitä tämä sitten on ja kauanko pitää vetää maitoa, jugurttia ja muita "liemiä". Kun on vappu ja kaikkee kivaa olis, niin olisi kiva nauttia siitä edes vähän  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli aamulla vähän samanlaisia oireita. Toi uvula eli kitakieleke oli aamulla venynyt aika paljon ja kurkku oli kipeä. En tiedä miksi se on sellaiseksi mennyt yön aikana. Vieläkin se on venynyt, mutta mielestäni parantunut hieman.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli aamulla vähän samanlaisia oireita. Toi uvula eli kitakieleke oli aamulla venynyt aika paljon ja kurkku oli kipeä. En tiedä miksi se on sellaiseksi mennyt yön aikana. Vieläkin se on venynyt, mutta mielestäni parantunut hieman.

Hmm... venynyt, mulla tuntuu että se on pienennyt, eli kiristynyt  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei lääkäreitä tarvita enää, ehei... Wikipedian avulla on helppo tehdä itselleen tai kaverilleen vaikkapa sydämen ohitusleikkaus...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei lääkäreitä tarvita enää, ehei... Wikipedian avulla on helppo tehdä itselleen tai kaverilleen vaikkapa sydämen ohitusleikkaus...  ;D

Ja jos sitten tulee jotain ongelmia operoinnissa, niin aina on Flightforum.fi, joka päivystää 24/7, ja josta saa ohjeita ja neuvoja asiaan kuin asiaan :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aargh! Täälläkin on siis toiminnassa Wikipedian Sortajat RY. Kyllä minusta Wikipedia vaikuttaa ihan hyvältä tiedonlähteeltä. Miksi sitä niin mollataan (vaikka se onkin käyttäjien yläpitämä), voiko joku kertoa minullekin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aargh! Täälläkin on siis toiminnassa Wikipedian Sortajat RY. Kyllä minusta Wikipedia vaikuttaa ihan hyvältä tiedonlähteeltä. Miksi sitä niin mollataan (vaikka se onkin käyttäjien yläpitämä), voiko joku kertoa minullekin?

Minähän puolustin sitä jopa niin paljon, että kehotan ihmisiä tekemään ohitusleikkauksensa itse Wikipedian ohjeiden avulla! Ei kai se sortoa ole...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla sulla Juho angiina. Ensinnäkin angiinassa kurkussa on yleensä aina valkoista ja muukin olo on helvetinmoinen, voimat täysin poissa, pää jumalattoman kipeä ym. ym. Angiinaakin on myös kuumeetonta versiota, joka on vielä vaarallisempaa kuin kuumeellinen. Eli angiinan vaaroihin kuuluu nimenomaan sydänperäiset jälkitaudit ja kurkkupaiseet. Siksi kannattaa vain levätä jos todellakin on angiina. Epäilen että lääkäri on "varmuudeksi" määrännyt sulle antibiootit (ihan hyvä asia tässä tapauksessa), koska tuollaisen kovemman puoleisen virusperäisenkin nielutulehduksen päälle iskee helposti streptokokki. Antibiootit eivät todellakaan tehoa vielä parin tai kolmenkaan tabun jälkeen, vaan teho alkaa vaikuttamaan vasta noin kahden vuorokauden kuluttua. Tämän kaiken kirjoittaa useita angiinoita sairastanut. Olin 45 v kun nielurisat viimein poistettiin ja siihen loppu angiinat (mutta ei välttämättä muut kurkkukivut, joita esiintyy aina flunssien yhteydessä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun angiinat loppuivat niin ikään kun uvula ja risat poistettiin. Samalla vienon kaino kuorsaamiseni selälläni loppui.

OT: Kun tulin leikkauksen jälkeen tajuihini Meilahdessa, höpötin täysin vakavalla, mutta huteralla äänellä ja kipeällä kurkulla, kuinka kilttejä ja väärinymmärrettyjä eläimiä pandakarhut ovat. "Niille täytyy tarjota vain tuoreita eukalyptuspuun lehtiä." Tais mennä koalat ja pandat sekaisin, mutta sekaisin olin itsekin. Minulla ei ole WWF-taustaa, ei eläinsuojelutaustaa, ei mitään pandoihin liittyvää suurempaa sympatiaa, mutta tuossapa tuli nähtyä mitä nukutusmömmöt saavat aikaan pääkopassa...  ;D

OT2: Kollegani kävi vastaavanlaisessa leikkauksessa ja hänen puheensa olivat vielä vaikuttavampia. Hän kertoi tuska kurkussaan viiltäen olevansa Espanjan kuningas Ferdinand. "Olen kuningas. Missä ovat lähettilääni? Tuokaa heidät sisään. He ovat tuolla jossain ulkona pimeässä!" Ja sitten tuli ruiskua kanyyliin että höpinät loppuivat...  ;D ;D ;D

Onko kenelläkään muulla muistissaan vastaavia heräämöhorinoita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Juho: Angiina on yleisnimitys melkein kaikille nielutulehduksille. Kuten täällä on jo kerrottukin, joskus vaarana ovat sydäntä runtelevat jälkitaudit, jos sitä ei hoideta. Tullaisen vaarallisen jälkitaudin saattaa aiheuttaa A-ryhmän betahemolyyttinen streptokokki, jonka läsnäolo voidaan pikatestilla todeta. Sinulla sitä ei ilmeisesti ollut, koska sanottiin näytteen olevan negatiivinen. Silti taudin aiheuttaja saattaa olla jokin toisen ryhmän streptokokki, joihin antibiootit purevat. Hyvin usein aiheuttajana on myös virus, joihin antibiootit eivät pure, vaan tauti menee ohi sairastamalla. Mononukleoosi, eli "pusutauti" on myös viruksen aiheuttama, ja siihen on olemassa pikatesti toteamiseksi.

Usein kuulee väitettävän, että bakteeritaudissa tulee valkoisia peitteitä nielurisoihin, ja silloin se pitää hoitaa antibiootilla. Tosiasiassa myös virustaudeissa noita on, eikä taudin aiheuttajaa voi päätellä nielun ulkonäön perusteella. Lääkärisi kirjoitti antibiootin vähän varmuuden vuoksi. Tosin saattaahan olla, että taudin aiheuttaa jokin muu bakteeri, kuin testattu A-ryhmän streptokokki.

Pikaista paranemista sinne kuitenkin vaan ! :thmbup:

Mikko: Joo, noita heräämösekoiluja saa kuunnella ja katsella päivittäin. Joskus hyvinkin hauskoja juttuja... ;D

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Wikipedia on suhteellisen luotettava tietolähde oikein käytettynä. Ottaen huomioon, että eri sairauksia aiheuttavia bakteereja ja viruksia on miljoonia, on aika epäluotettavaa tehdä "amatööridiagnoosi" wikipedian avulla. Aina eivät lääkäritkään voi olla varmoja, mutta silloinkin todennköisesti tietävät enemmän kuin sinä ja wikipedia yhteensä.

Wikipedian tiedoissa tuskin on mitään vikaa, vaan siinä miten niitä tulkitaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos herää epäily tuollaisesta nielupaiseesta (peritonsillari abskessi) niin mars lääkäriin (ja usein passitus sieltä KNK lääkärille/sairaalapäivystys). Oireina siis toispuoleinen kipu, kuumeilu, puheen puuroutuminen ja suun avaamisongelmia. Pään kääntämisessä sivuille voi myös tulla rajoitusta.  Jos sinne nieluun saa peilissä kurkattua niin yleinsä näkyy selkeä pullotus toisella puolella. Se Uvula (joka normaalisi roikkuu siinä keskellä) lähtee siirtymään vastakkaiselle puolelle. Ja useasti se nielu on pirun kipeä. Hoitona on sen paiseen avaus ja tyhjennys, pelkkä antibiootti ei yleinsä riitä hoidoksi. Vaatikaa että vähintään punktoidaan neulalla. Liian monta kertaa on tullut nähtyä että potilas lähetetään kotiin pelkällä antibioottireseptillä ja toivotaan että tilanne menee ohi. (Lievä tilitys kun viime aamuyönä tyhjennellyt noita muutaman ja viimeksi nukkunut n. 30 h sitten, öitä...  ;D )

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja taas on enteitä.  :'( Nielurisat ovat kipeinä ja jos ehkä lievää punotustakin näkyy. Kuinka monta kertaa tätä pitää sairastaa että leikataan nielurisat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja taas on enteitä.  :'( Nielurisat ovat kipeinä ja jos ehkä lievää punotustakin näkyy. Kuinka monta kertaa tätä pitää sairastaa että leikataan nielurisat?

Sitten kun leikataan, kaikki ikävät kurkkujutut ovat ohitse... Vaadi leikkaus lekurilta!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ollut kertaakaan angiinaa ennen kuin nielurisat poistettiin. Syy poistoon oli se, että olivat turvonneet molemmilta puolilta golf-pallon kokoiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ollut kertaakaan angiinaa ennen kuin nielurisat poistettiin. Syy poistoon oli se, että olivat turvonneet molemmilta puolilta golf-pallon kokoiseksi.

Minä taas kuorsasin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään