Martti Kujansuu

Lysanderin mahalasku

22 viestiä aiheessa

LY-120:lle sattui Etelä-Savossa sijaitsevassa Haukivuoren kylässä 12. joulukuuta 1940 lentovaurio. Koneella oli tuolloin lennetty 65 tuntia ja 5 minuuttia. Viimeinen tarkastus oli tehty viisi päivää aikaisemmin.

 

Koneen ohjaaja vänrikki K. Jaakkola ja matkustajana ollut mekaanikko V. Lehtonen loukkaantui lievästi turmassa. Heidän oli tarkoitus vastaanottaa LY-120 LLv.14:sta ja lentää se sitten Rissalaan.

 

Kuten kuvista käy ilmi kone on tunkeutunut jäähän ohjaamoa myöten kannuspyörän ollessa vain hieman jään yläpuolella. Osuessaan jäähän Lysander on onnettomuuslautakunnan mukaan sakannut kolmelle pisteella ja murtanut jään. Lautakunta lopettaa raportin loppupäätelmään jossa onnettomuuden syyksi todetaan aine- tai suunnitteluvika pommisiiven-kiinnityskorvakkeessa niin, että rakenne on päässyt jatkuvasta värisemään ja sitten karkenemaan. "Myöskin on todennäköistä, että kappaleeseen on valutyössä jäänyt huomattavia sisäisiä valujännityksiä". Onnettomuuden myötä kaikkiin Lysandereihin määrättiin vaihdettavaksi uudet kiinnitykset pommisiipiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti mielenkiintoista asiaa taas kerran

 

Lautakunta lopettaa raportin loppupäätelmään jossa onnettomuuden syyksi todetaan aine- tai suunnitteluvika pommisiiven-kiinnityskorvakkeessa niin, että rakenne on päässyt jatkuvasta värisemään ja sitten karkenemaan. "Myöskin on todennäköistä, että kappaleeseen on valutyössä jäänyt huomattavia sisäisiä valujännityksiä". Onnettomuuden myötä kaikkiin Lysandereihin määrättiin vaihdettavaksi uudet kiinnitykset pommisiipiin.

 

Luetun ymmärtäminen vaan tuntuu edelleen vaikealta.... :-[  Miten tuo pommisiiven rikkoontuminen aiheuttaa koneen sakkaamisen?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas! Täälläkin rysähtänyt rautaa tonttiin. Onko enempää tietoa missä päin tuo on sattunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti mielenkiintoista asiaa taas kerran

 

Luetun ymmärtäminen vaan tuntuu edelleen vaikealta.... :-[  Miten tuo pommisiiven rikkoontuminen aiheuttaa koneen sakkaamisen?

 

 

Olisiko tuo nyt kuitenkin ajateltavissa niin, että tuo pommisiipi on ruvennut siellä ilmassa täristämään sen verran paljon, että pojat ovat päättäneet mennä laskuun jäälle, ja sitten sakkauttaneet koneen ihan pinnassa ilmeisen tahattomasti...

 

Kyllähän sinä Orvo noin sen myös tulkitset, eikö vain.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo nyt kuitenkin ajateltavissa niin, että tuo pommisiipi on ruvennut siellä ilmassa täristämään sen verran paljon, että pojat ovat päättäneet mennä laskuun jäälle, ja sitten sakkauttaneet koneen ihan pinnassa ilmeisen tahattomasti...

 

Kyllähän sinä Orvo noin sen myös tulkitset, eikö vain.

 

Jukka

 

 

Niin no tuolla tavalla se menisi meikäläisenkin paksumpaan kalloon..... en vaan heti löytänyt ihan suoraa yhteyttä tuohon sakkaamiseen. Jonkinlainen hätä varmasti on tullut jos Lysander sakkaa. Muistelisin että siinä olisi koko johtoreuna solakkoa ( olikohan tuokaan taas oikea termi ) joista sisemmät vielä kytkettynä laippoihin.  Ei ihan helposti luulisi sakkaavan. Mutta toki hätätilanne on asia erikseen.

 

Kaveri väsää RC mallia omasta päästä ja vähästä puusta... siitä tämänkertainen kiinnostus taas Lysandereihin. Tarkoitus olisi joskus se maalailla LY-118 väreihin.

 

Aihetta sivuten olen joskus koettanut etsiä valaisevaa kuvaa tuohon Dowty Rotolin jousitettuun pyörään mutta huonolla menestyksellä. Onko parempia Google kuskeja onnistanut?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas! Täälläkin rysähtänyt rautaa tonttiin. Onko enempää tietoa missä päin tuo on sattunut?

 

Raportissa olleen kartan mukaan (jota en kopioinut) kone osui jäähän noin 100 metrin päähän rannasta, järvi oli ilmeisesti Kyyvesi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportissa olleen kartan mukaan (jota en kopioinut) kone osui jäähän noin 100 metrin päähän rannasta, järvi oli ilmeisesti Kyyvesi.

Juu, kyyvesi tosin levittäityy haukivuorelle, kangasniemelle ja pieksämäelle (?)... tosiaan kartta olisi kiva nähdä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyyvesi tosin levittäityy haukivuorelle, kangasniemelle ja pieksämäelle (?)... tosiaan kartta olisi kiva nähdä  :)

 

Ei siitä kartasta kovin paljon hyötyä ole jollei tiedä tarkempaa paikkaa sillä kyseisestä kartasta sitä ei voi päätellä yksityiskohtien puuttumisen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma vika. Jäi huomaamatta kokonaan tuo kohta: "Tästä johtui aineen kiderakenteen karkeneminen ja sisäisten jännitysten laukeaminen murtumistapauksena". Eli siis ilmeisesti pommisiipi katkesi kahtia ja siitä syystä kone sakkasi, ei välttämättä laskussa. Taas tuo loppu onkin mystinen, lähtörullauksen aikana?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tuollaisen valokuvissa nähnnyt, rakenteesta en tiedä mitään, lentää en osaa, matkustajana lentokoneessa pärjään.

Eli tässä lähtökohdat miksi kysyn, voiko tuollaisen pikkuotuksen murtuminen vaikuttaa lentoominaisuuksiin hyvinkin paljon.

Noilla koneilla ajettiin sekä ilman pommeja että näitten kera, joskus luonnollisesti pommeja toisella puolella jne.

Ellei tuo katkeaminen vaikuttanut niihin hassunnäköisiin laskutelineisiin miten tuo saattoi vaikutta siinä määrin että oltiin nokka jäässä? Ellei sitten tuo Jukan teoria paniikinpoikasesta ole juuri se oikea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aihetta sivuten olen joskus koettanut etsiä valaisevaa kuvaa tuohon Dowty Rotolin jousitettuun pyörään mutta huonolla menestyksellä. Onko parempia Google kuskeja onnistanut?

 

Tässä yksi piirroskuva, mutta tarkoitat ilmeisesti parempaa "räjäytyskuvaa", vai?

 

http://membres.lycos.fr/wings2/3vues/lysander_1_3v.jpg

 

Tässä muutama mielenkiintoinen"riisuttu" telinekuva:

 

http://secure.warplane.com/images/Lysander%20photo%202_lrg.jpg

 

http://secure.warplane.com/images/Lysander%20photo%204_lrg.jpg

 

http://secure.warplane.com/images/Lysander%20photo%203_lrg.jpg

 

http://secure.warplane.com/pages/restoration_lysander_update_final.html

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi piirroskuva, mutta tarkoitat ilmeisesti parempaa "räjäytyskuvaa", vai?

 

No juu itse asiassa juuri  sellaista sivistyksekseni etsin mutta nämätkin kuvat on toki kovin tervetulleita ja mielenkiintoisia.  Joustavan pyörän idea vaan kuulostaa kovin mystiseltä. Muistaakseni jonkun Triumphin tai muun britti moottoripyörän takanavassa olisi käytetty vastaavaa patenttia takarungon ollessa jäykkä??

 

Tuosta jään läpi tipahtamisesta vielä.... eihän tuossa nyt sitten olisi käynyt niin että telineet tosiaan olisi rullatessa murtuneet alta ( onko mainittu valukappale samalla osa telineen ns. kantavaa rakennetta? ) ja kone rysähtänyt jään läpi? Vai mainittiinko tuo sakkaus tosiaan erikseen raportissa?

 

Eihän tällä nyt suurta merkitystä ole mutta kunhan pitää spekuloida..... Nikke Knatterton syndrooma tiedättehän......  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tällä nyt suurta merkitystä ole mutta kunhan pitää spekuloida..... Nikke Knatterton syndrooma tiedättehän......  ::)

 

Eipä niin, mutta varmaan pitää käydä kopioimassa raportti kokonaisuudessaan (mm. lentäjien kertomuksia en jaksanut kopioida kun en arvannut, että tästä syntyy näin paljon puhetta...  :-[ ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs nyt nolottaa  :-[ . Kävin uudestaan Sota-Arkistossa ja huomasin, että onnistuin sekoittamaan kaksi eri LY-120:n onnettomuutta! Pari kuukautta aikaisemmin ennen tätä onnettomuutta LY-120:sta irtosi pommisiipi rullauksen aikana

 

Tutkintolautakunnan lausunto.

 

Onnettomuuden syynä on ollut:

 

Se, että lento on aloitettu harkitsemattomasti, koska säätiedoista jo kävi ilmi, että sumualue on painumassa etelään ja näin ollen oli matkan varrella odotettaviasekin pintasumu.

 

Tästä johtui, että lento keskeytyi ja ohjaajan oli pakko tehdä lasku Kyyveden jäälle, jolloin kone vauriotui. Kuitenkin on huomioitava ohjausteknillinen virhe siinä, että ohjaaja on "couperannut" moottorin ja antanut koneen lakata jonkin verran (ohjaajan kertomus n. 1m) Jos hän olisi tehnyt n.s. vauhtiluskun moottoria apuna käyttäen, jolloin lasku olisi tullut tehtyä enemmän tangeeraamalla jään pintaan olisi kone jäänyt ehyeksi koska jää olisi todennäköisesti kestänyt. Jään vehvuus oli 12 sm. rantajäätä ja sen päällä 1 sm. kohvajäätä sekä 6 sm. paksuinen lumikerros. Jäällä oli hevosliikenne ja kuten tunnetaan tälläinen jää kestää tykistökin.

 

Tämänlaatuisen vaurion uusiutumisen estämiseksi ehdottaa lautakunta, että annettuja säätietoja on uskottava ja niitä on käytettävä harkiten. Lisäksi, että nuoremmille ohjaajille on selostettava miten lasku on suoritettava e.m. olosuhteissa (heikot jäät, lumiset kentät ja huono keli), sekä laivueissa kiinnitettävä huomiota reitin varrella sijaitsevien lentokenttien tarkan paikan tuntemiseen.

 

Ohjaajankertomus, kartta yms. liitteet minulta normaalin tapaan jos kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin...... 8)

 

Eipäs ollutkaan kumma ettei oikein auennut mysteeri.... ::). Martti sulla olis edessä loistava tulevaisuus tuolla kysymysketjussa asettelemassa "ei ihan niin helppoja" kysymyksiä.....  ;D

 

No mutta hyvä vaan niin tulipahan opittua tämänkin verran lisää LY-120:n historiikista. Ikävä se on tietysti jos pommisiipikin kesken kaiken tipahtaa, varsinkin kuormattuna. Jos noita arkistoja penkoessa tulee vastaan LY-118 historiaa niin olisin kiinnostunut em. projektiin viitaten. Kone ilmeisesti tuhoutui moottorin sammuttua nousussa mutta tarkempia yksityiskohtia ei ole löytynyt ainakaan KVG menetelmällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suositelkaapa kirjaa jossa olisi tuosta Lysanderin käytöstä Suomessa...

 

Joskus viime vuosituhannella muistan lukeneeni jotain, jostain, mutta ikä vie hiuksien lisäksi myös muistin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suositelkaapa kirjaa jossa olisi tuosta Lysanderin käytöstä Suomessa...

 

Hiljaa ja matalalla I - III, Onni Kuuluvainen.

Suomen ilmavoimien historia 13 : Syöksypommittajat ja maayhteistoimintakoneet, Kari Stenman

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiljaa ja matalalla I - III, Onni Kuuluvainen.

Suomen ilmavoimien historia 13 : Syöksypommittajat ja maayhteistoimintakoneet, Kari Stenman

 

Mersii mösjöö. Kirjasto here I comeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suositelkaapa kirjaa jossa olisi tuosta Lysanderin käytöstä Suomessa...

 

 

Tuo Kuuluvaisen kirjasarja on todella mainio lähde Lysandereista Suomessa. :thmbup:

 

Myös nämä kirjat kertovat Lentolaivue 16:n Fokkerien ja Lysanderien vaiheista:

 

Uolevi Paavolainen: Kun sinitaivas salamoi, Tietoteos 1995. ISBN 951-8919-47-X

Kullervo Kemppinen: FK-lentue, WSOY 3. painos 1994. ISBN 951-0-20130-8

Kullervo Kemppinen: Laamanni muistelee, WSOY 2000. ISBN 951-0-24358-2

Laus-Dei Saxell: Sotataivaan hiljaiset, Seinäjoen Kirjapaino 1966

 

netissäkin löytyy: http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-TapaniLampimaki.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla