Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Pitkästä aikaa tuli nähtyä Piper Aztec. Suomessa näitä ei ole yhtään. G-BBTJ [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Niinpäs tuli myöskin nähtyä Cooper Aerial Surveys Piper PA-23-250 Aztec G-BBTJ [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Meinaatteko siis, että myös OH-PEO on myyty tai poistettu rekisteristä? On se vielä huhtikuun rekisteripäivityksessä mukana ja lentokelpoisena. Jossain Vaasan hallista otetussa kuvassa olen sen viimeksi "nähnyt". Tosin se on vanhempaa mallia, mutta Aztec kuitenkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Tosin se on vanhempaa mallia, mutta Aztec kuitenkin. Joo malliltaan se on kyllä sama. Erohan noissa on erilaiset moottorit ja ilmeisesti Aztec on 6 paikkainen kun orig. PA-23 on 5-paikkainen. Olenko oikeassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Kyllä meikäläisen muistin mukaan myös PEO:on mahtui 6 henkeä. Rekisterissähän paikat on merkitty "pilotti + 5 henkeä"-menetelmällä? Sitten ihan alkuperäisen Apache/Aztecin paikkalukua en kylläkään nyt heti muista. Mutta PEO:ssa siis on tavalliset kaasarimoottorit eikä ruiskut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Nyt täytyy sanoa että ainakin allekirjottaneelta loppuu tieto. Kun a.netin PA-23 kone-esittelyä lukee niin PA-23-250 (PEO:n tyypimerkintä ilma-alusrekisterissä) olis turbo ja ruiskukone mutta jos PEO ei ole turbo ja ruisku niin... Kertokaahan viisaammat jotka tietää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Aztecista on tehty ainakin mallit A,B,C,D,E ja F, mikäli muistan yhtään oikein. Moottorityyppinä oli erilaisia versioita Lycomingin 540:stä. Ensin Lycoming O-540 (vapaastihengittävä kaasarimalli) josta otettiin B-mallista alkaen tehoa 250 hp, mistä se PA-23-250-tyyppitunnus kaiketi tulee, ja C- tai D-versiosta eteenpäin Lycoming IO-540, eli sama moottori ruiskutuksella, edelleen yleensä 250 hp teholla, ja sitten lopuksi kaiketi turboversio eli TIO-540. Kaikkien mallien paitsi A:n tyyppimerkintänä on yleensä PA-23-250. Airliners.netin tiedot ovat joskus melko suppeat, mitä näihin detaljeihin tulee. Ymmärtääkseni ihan ensimmäisessä mallissa, Aztec A:ssa, oli ainakin alussa 235 hp O-540-moottorit ja tosiaan vain 5 istuinpaikkaa yhteensä. Sen tyyppimerkintä saattoi siis olla PA-23-235. (tiedot erehdysvarauksella ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Mihin on Topin vanha kotka PNJ hävinnyt? T:Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Tässä taannoin, kun Klemettisen Juha kaipaili valokuvia Aztecien ohjaamoista museon Aztec-projektia varten, kävi ilmi, että OH-PNJ on myyty ulkomaille. En enää muista, mainittiinko mihin maahan. Ja OH-PST:stä jäljelläoleva runko on siis museossa työn alla, mikä projekti saattaa kestää, koska koko mittaritaulu on vuosien varrella kadonnut hämäräperäisellä tavalla "jemma"-nimiseen paikkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Haulla se ketju löytyi ja Viroonhan OH-PNJ on myyty. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55226.0.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2007 Laitetaanpa muutama kuva OH-PST:n nykytilasta. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Muuta koneesta ei ole jäljellä. Rungosta rakennetaan simulaattoria Suomen Ilmailumuseolla. Kuvat ovat tämän vuoden Model 2007 messuilta, missä simulla lennettiin ensimmäistä kertaa. Simulaattorin rakentamista voi seurata osoitteesta http://simulaattori.ilmailumuseo.fi/ Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla