Jan Lindström

Airbus cocpit pc

9 viestiä aiheessa

Tällainen tupsahti tässä taannoin vastaan ja semmonen jäi mulla mieleen, että mitä kaikkea tolla ohjaamo-pc:llä voi tehdä. En kuitenkaan usko että kapteeni sitten pelaa Flight Simulaattoria lennon aikana vaan täytyy tolla konella joku virka olla, joka mulle ei oo vielä auennu... Varmaan nykyään ihan hyödyllinen kapistus tuolla 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä määritellään mm. ennen lenttonlähtöä moottoriparametrit eli lentoonlähdössä käytettävä tehoasetus, noin yleistäen.

Sanoisinko vaikka niin että PC antaa ne ympäristötekijöiden "väärät" arvot jolla Bussin moottoreiden ohjausjärjestelmää "huijataan" antamaan lentoonlähtöön pienempi teho kuin mitä se muuten antaisi.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällainen tupsahti tässä taannoin vastaan ja semmonen jäi mulla mieleen, että mitä kaikkea tolla ohjaamo-pc:llä voi tehdä. En kuitenkaan usko että kapteeni sitten pelaa Flight Simulaattoria lennon aikana vaan täytyy tolla konella joku virka olla, joka mulle ei oo vielä auennu... Varmaan nykyään ihan hyödyllinen kapistus tuolla 8)

Kyllä niissä käsittääkseni on ihan ohjelmat lentäjän käyttämien konetyyppien mukaan, jolla voidaan tehdä paino-, polttoaine-, ym. laskelmia, lentoa varten. Eli lähinnä tuo kannettava korvannee varmasti itse varsinaista paperi/laskentatyötä lennon valmistelussa, lennolla ja sen jälkeen (?)

Tuskin noilla ilmassa kauheasti chattaillaan tai pelaillaan.

Luulisin, että nuo vehkeet pidetään aika puhtaana kaikenlaisesta "ylimääräisestä viihdykkeestä".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pääasiassahan nuo PC:t on tuolla take-off datojen laskemiseen. Eli sille kerrotaan painot, mistä aiotaan lähtä, paljon kitkakertoimet jne. Se sitten kertoo V-nopeudet ja jos voi käyttää FLEXiä niin paljon nousussa voi alentaa niitä tehoja siinä olosuhteissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, pääasiassa tehdään nuo takeoff laskelmat, eli vaadittu ratapituus yms. Lisäksi koneelta löytyy kaikki manuaalit (niin koneen osalta kuin yhtiön yleisetkin manuaalit kuten tuosta kuvasta näkyykin). EFHK:lla taitaapi myös nykyään päästä WLAN-verkon kautta hakemaan säitä yms. sälää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään