Guest Raine Laurila

Vinnair ja Visa Electron (kätinää ja aiemman toistoa)

4 viestiä aiheessa

Nähtävästi Finnairilla ei ole pikkurahasta puutetta, kun valuuttaa ei saa syötettyä sinne Visa Electronia pitkin. - Ei ainakaan, jos lipun ostaa ulkomaan kohteesta kotimaahan päin.

 

Yritin ostaa Finnairin verkkoputiikista lennot Juhannuksen ajaksi Suomeen, mutta matkanteko tyssäsi jo kauan ennen lähtöportteja tylyyn ilmoitukseen, Visa Electron ei kelpaa. - Ei siinä mitään, onhan noita oikeitakin maksuaikakortteja käytettävissä, esmes MC, mutta miksi maksaa velaksi, kun tavallisella debit-kortillakin pärjää. - Nykyisin on hyvä, että periaatteista ei tarvitse antaa periksi, kun taivaalla lentää muitakin vaihtoehtoja joihin rahansa kantaa.

 

Visa Electronilla pärjää. Siis pärjää, kaikkialla muualla paitsi Finnairin verkkotiskillä. Siirryin sitten kilpailevan ryhmittymän, SAS/Blue1:n asiakkaaksi. Tosin, niillä tulee lennettyä noiden pisteiden takia (vaikka aikamoista itsepetosta sekin on; hieno homma saada 150/300 pts ja todeta että näillä kertymillä lennon Seinäjoki-Jyväskylä pääsee lentämään puljun bonusohjelman pisteillä vuonna 2030 AD).

 

Kysymys, miksi ei Visa Electronia? Miksi Visa Electron kelpaa muille ryhmittymille, ja Euroopan ulkopuoliset carrierit hyväksyvät tuon Visana?

 

Blue1:n etuna kotimaan liikenteessä on tietysti Avro RJ:t, joissa matkustaa mielikseen, ja Euroopan legeillä lentävät dildot, eli MD:t. Joskus pääsee ilmojen Toyotan eli B737:n kyytiin. Yhdelle matkaa mahtuu kolme eri konemallia, kun lentää Amsterdamista Ouluun. - Finskin Embraerit oli vähän tylsiä katsoa ja kokea. Ei sillä, että ultimaattisia kokemuksia turistiluokan matkustamosta olisin noin ylipäätänsä hakemassa.

 

Lähinnä halusin kitistä tuosta Visa Electronista. Hyvää Juhannusta näin etukäteen.

 

(Jotkut saattavat kyseenalaistaa, että miten mukamas kolme konetta OUL-AMS-lennolla mahdollista, no, setäpä selittää:

 

Esimerkiksi OUL-HEL Avro RJ

HEL-CPH Mädäri (SAS:lla pääsee joskus jumpseattaamaankin! Tämä legi jäi mieleen hyvin viime kesänä Mädärin jumpparilla istuen ja bisneseväitä mussuttaen, ja pilottien touhuja katsellen)

CPH-AMS B737)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisestihän kaupat ja muut paikat joissa voi maksaa korteilla joutuvat jokaisesta ostosta maksamaan tietyn osan luottokunnalle. Ja muistaakseni jos Finnair haluaisi Electronin käyvän netissä niin siitäkin joutuisi maksamaan jonkun aloitus maksun tai jotain sen tapaista. Tuonhan takia Finnair myy halvempia lippuja niille jotka maksavat suoraan verkkopankin kautta lippunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisestihän kaupat ja muut paikat joissa voi maksaa korteilla joutuvat jokaisesta ostosta maksamaan tietyn osan luottokunnalle. Ja muistaakseni jos Finnair haluaisi Electronin käyvän netissä niin siitäkin joutuisi maksamaan jonkun aloitus maksun tai jotain sen tapaista. Tuonhan takia Finnair myy halvempia lippuja niille jotka maksavat suoraan verkkopankin kautta lippunsa.

 

Olisin muuten voinut maksaa suomalaisen verkkopankinkin kautta, mutta moista optiota ei minulle tarjottu. Ehkä syynä se, että lähtöpaikka ei ollut Suomi. - Jos tämä oli syynä, niin verkkoputiikin toimintalogiikkaa olisi syytä vielä vähän hioa.

 

Mitä Visa Electroniin tulee, niin sen pitäisi olla joka tapauksessa halvempi kuin vakio-Visan, sillä Visa Electronissa ei ole luottoriskiä, kun se varmennetaan heti kaupanteon yhteydessä (=debit card, joka toimii Visa-ominaisuuksin).

 

Sitäpaitsi, kyllä lentoyhtiöiden tulisi voida ottaa huomioon 'marginaalinen' marginaalimaksu myydessään lentolippuja kuluttajille. Jos Tuurin kyläkaupan kahvio ottaa Visaa vastaan kupista kahvia ja makeasta viineristä, ja maksaa siitä provisiot (0.5%-1.5%?), niin voisi luulla lentoyhtiöidenkin omaavan jotain pohjaa sille.

 

Lentoyhtiöthän on perinteisesti pohjautuneet juuri luottokorttimaksamiselle, ja pelin henkeen on siis kuulunut tämä pieni provisio luottokunnalle tai pankille kautta aikojen.

 

Siispä:

 

Oletetaan että Finnair heitti Visa Electronin mäkeen juuri näiden provisioiden takia, joita se maksaa vaikkapa luottokunnalle, niin miksi ihmeessä vielä tavallinen Visa käy? Ei ole siis kovin todennäköistä, että tuossa olisi joku raha-asia kyseessä. Syy on jossain muualla.

 

(Luottokunta nähtävästi perii Visa Electron-ostoksista myös jotain provisiota, kun tuo varmennusliikenne nähtävästi menee niiden kautta - mutta näin ei varmaan tule olemaan kauaa, kun tuo Visa Electronin takana oleva EMV-teknologia rollataan Euroopassa pian laajempaan käyttöön - kaipa pankit jotenkin ottavat tuon roolin, joka nyt on Luottokunnalla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no entäs kun on saatavilla Vinnairin MC? Muutamalla tutulla sattuu olemaan. Siinähän kait tavalliset ostot myös kerryttävät "joitain" plussa pisteitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään