Matti Huoviala

Ilmailutapa, hyvä vai huono…

209 viestiä aiheessa

Minäminäminä! Tämähän kuulostaa todelliselta unelmajobilta. Palkkatoiveeni on 12600 ja audiaakutonen. Milloin voin aloittaa?  ;D

 

 

//Harri  8)

 

Ja me kiitämme Harria suuresta innosta vaikutta harrasteilmailun lentoturvallisuuteen.

Seuraava, kiitos..

EDIT: Hymiö unohtui  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää nyt en olis ihan varauksetta tuommoisen ohittelunkaan kannalla. Eihän se nyt tietysti ole mitään aivan yltiöpäisen vaativaa puuhaa tyynessä kelissä, mutta kun otetaan puuskainen tuuli, pieni nopeus, laskun kriittisimmät vaiheet, ympätään siihen joku näppärä tuulen ja koneen suuntien yhtäaikainen muutos, päädytään huonolla mäihällä kuuden metrin korkeudella alkavaan snadiin kaartosakkaukseen ja koneen tonttiin ajoon. Joka tapauksessa se pidentää laskua eli kiitotien tarve kasvaa entisestään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on jo ollut kovin paljon erilaisia aiheita esillä.

Koska näyttää siltä, että joitain yleisiäkin linjauksia alkaa löytymään, ehdotan, että jotkut henkilöt muodostavat raadin, joka alkaa kirjaamaan hyvän ilmailutavan ilmenemismuotoja ja kerää ne omaksi lukituksi threadiksi.

Nyt siis fokus siihen, mikä on informatiivista ja tarpeellista ja josta saadaan yleinen hyväksyntä aikaan. Ei kirjoiteta (ainakaan vielä) niitä juttuja, jotka on epäselviä. Ketkä haluavat ilmoittautua hyvän ilmailutavan arvointihenkilöiksi?

-M-

 

Mä ehdotan että se hyvän ilmailutavan määritelmä on edelleenkin jokaisen pilotin oman oppimisen ja kokemuksen kautta löydettävissä - mutta näitä käytännön ohjeita voin kasata omaan ketjuunsa tässä kunhan tässä vähän pöly laskee.

 

Muistetaan että tää kiitoteiden käyttö ei nyt ole se tärkein asia, se ei todellakaan ole näin vaikeaa. Pitää vain muistaa ettei se hinauskone ja purjelentokoneet omista sitä kiitotietä, vaikka pyritäänkin käyttämään niitä rinnakkaisbaanoja aina kun se on mahdollista. Mutta sen _pitää_ olla ihan OK tulla myös siihen pääkiitotielle jos tarve vaatii. Jos ette halua että sen jonon yli lasketaan, ei sitä jonoa tarvitse siihen baanalle vetää, sen voinee tehdä siihen kynnyksen viereenkin varmasti, kun yksi kone kerrallaan siitä vedetään. Samalla kun hinu tulee laskuun, saa sen purtsikankin varmasti siitä työnnettyä kiitotielle..? Toki se sujuvoittaa toimintaa jos niitä on siinä jo valmiiksi, mutta silloin ymmärtänette että olette aktiivisella kiitotiellä väistövelvollisia lentosääntöjen mukaan laskevien koneiden tiellä, joten kovin suurta meteliä asiasta ei kannattane nostaa..? Kisat ym on sitten ihan eri juttu toki, ja muut erikoistilanteet. Mutta ei tästä voi tehdä tällaista ongelmaa.

 

Tai sitten suljette sen baanan notamilla jossa lukee että kiitotie 30R on suljettu koska siellä on purjelentotoimintaa, jos se nyt on niin mahdottoman hankalaa..  ;D

 

Mutta nää kentän ylilennot, silmien auki pitämiset ym on ihan hyviä asioita kirjattavaksi semmoiseen "oletko tullut ajatelleeksi" -listaan korpikenttiä koskien, voin kasata jotain ja säädetään sitä sitten kokemuksen karttuessa.

 

Eiköhän se homma toimi ihan hyvin kun vaan yritetään saada nää piittaamattomuudet kuriin tietoa lisäämällä, ja yritetään vaan sietää toisiamme siellä laskukierroksessa ja joustaa puolin ja toisin?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistetaan että tää kiitoteiden käyttö ei nyt ole se tärkein asia, se ei todellakaan ole näin vaikeaa. Pitää vain muistaa ettei se hinauskone ja purjelentokoneet omista sitä kiitotietä, vaikka pyritäänkin käyttämään niitä rinnakkaisbaanoja aina kun se on mahdollista. Mutta sen _pitää_ olla ihan OK tulla myös siihen pääkiitotielle jos tarve vaatii. Jos ette halua että sen jonon yli lasketaan, ei sitä jonoa tarvitse siihen baanalle vetää, sen voinee tehdä siihen kynnyksen viereenkin varmasti, kun yksi kone kerrallaan siitä vedetään. Samalla kun hinu tulee laskuun, saa sen purtsikankin varmasti siitä työnnettyä kiitotielle..? Toki se sujuvoittaa toimintaa jos niitä on siinä jo valmiiksi, mutta silloin ymmärtänette että olette aktiivisella kiitotiellä väistövelvollisia lentosääntöjen mukaan laskevien koneiden tiellä, joten kovin suurta meteliä asiasta ei kannattane nostaa..? Kisat ym on sitten ihan eri juttu toki, ja muut erikoistilanteet. Mutta ei tästä voi tehdä tällaista ongelmaa.

 

Taitavat muuten omistaa... ainakin asfaltin. Muuhunkin on vuokraoikeus.

 

Kukas tässä ongelmaa on tehnyt? Kunhan totesin, että jonon yli laskeva kone ei noudata ohjeita (LDG-kartta), ja että matalalta tuleva kone on pelottava. Sen sijaan ennen kynnystä oleva hinausjono on ohjeiden mukainen, eikä sitä ole mikään pakko siirtää laskeutuvan koneen tieltä. Toki sekin voidaan tehdä, kunhan asiasta sovitaan. Ja korvauksesta?

 

Mutta tosiaan, ei se mikään iso ongelma ole. Laske vaan minun puolesta (vaikka en mikään luvan antaja olekaan!) hinausjonon yli, mutta mielellään suht korkealta. Tai sitten sivusta, niin kuin Risto opasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tosiaan, ei se mikään iso ongelma ole. Laske vaan minun puolesta (vaikka en mikään luvan antaja olekaan!) hinausjonon yli, mutta mielellään suht korkealta. Tai sitten sivusta, niin kuin Risto opasti.

 

Juu, sitä mä tarkoitankin että eiköhän se homma onnistu ihan hyvässä hengessä. Netissä nää vaan helposti kärjistyy kun kaikilla on omat kauhustoorinsa kerrottavana :)

 

Mielummin lasken hiukan korkeammalta pidemmälle, kuin alan siinä matalalla mutkittelemaan. Mutta hyvä tietää että se on noin yleisesti toimivana pidetty menettelytapa.

 

Ja tosiaan, tulkaa kertomaan ihan reilusti jos jotain ei tajuta, tarkoitus kuitenkin on kehittää sitä omaa tilannetajua ja ilmailutapaa parempaan suuntaan, ainakaan mä itse en ole helposti suutahtavaa laatua :-)

 

Tuu muuten nykäisemään hihasta jos näet joskus Räyskälässä, tarjoan sulle munkin kahvin keran niin tulee taas yksi nettihenkilö yhdistettyä naamaan :) Mun pärstä lienee liiankin tuttu, profiilissakin on kuva..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko myös laittaa oma lusikka tähän soppaan... Olen hieman ymmälläni tästä keskustelusta: OPSM1-1 sanoo:

 

3.2.2.5 Lasku

3.2.2.5.1 Lennolla olevan tai maassa tai vedessä liikkuvan ilma-aluksen on väistettävä ilma-alusta, joka suorittaa laskua tai lähestymisen loppuvaiheita laskua varten.

 

Tarkotatteko, että Räyskälän pysyväismääräykset menevät Lentosääntöjen yläpuolelle, ja että laskuun kone tuleva joutuisi tekemään väistöliikkeitä finaalissa, koska ei saa RäPyn mukaan lentää jonon yli? Lentosäännöt on väistämisestä ihan toista mieltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkotatteko, että Räyskälän pysyväismääräykset menevät Lentosääntöjen yläpuolelle, ja että laskuun kone tuleva joutuisi tekemään väistöliikkeitä finaalissa, koska ei saa RäPyn mukaan lentää jonon yli? Lentosäännöt on väistämisestä ihan toista mieltä.

 

Räpy on pelkkä ohje, joka ei sido varsinkaan vierailijoita.

 

Räyskälässä on käytössä siirretyt kynnykset. Hinausjono on selvästi ennen kynnystä. Sieltä ei (kai?) nouse niin korkeaa esinettä, että osuisi sektoriin. Sen takia hinausjonossa olevien ei tarvitse väistää laskuun tulevia.

 

LDG-kartassa todetaan:

"6. Muun moottorilentotoiminnan odotetaan käyttävän sitä laskeutumis- tai lentoonlähtösuunnassa olevaa rinnakkaista kiitotietä, jota ei käytetä purjelentokoneiden hinaustoimintaan.

7. Mikäli ohjaajan on hinauslentotoiminnan aikana välttämätöntä saada tilapäisesti käyttää hinauslentojen lentoonlähdöissä käyttämää kiitotietä laskuun tai lentoonlähtöön, tulee hänen toimia seuraavasti:

8. Lentopaikkaa lähestyttäessä on pyydettävä kiitotietä käyttöönsä radiolla tai osoitettava liikehtimisen avulla aikomuksensa käyttää laskeutumiseen ao. kiitotietä.

9. Lentopaikalta lähdettäessä on ennen lennon aloittamista otettava yhteyttä lentopaikan päällikköön, hinauslentäjään tai paikalla oleviin purjelentäjiin ja pyydettävä heitä ryhtymään toimiin kiitotien saattamiseksi vapaaksi ao. lentokoneen käyttöön."

 

Kyseinen teksti on varsin tulkinnanvarainen. Olen tulkinnut niin, että jos jonkun on pakko käyttää koko kiitotien pituutta, siis myös alueita kynnysten ulkopuolella, hänen tulee kohtien 8 ja 9 mukaisesti pyytää koko kiitotie vapaaksi. Mutta tämähän nyt on vain minun tulkintani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaisin vielä tässä siitä, että noilla normeilla on oma hierarkiansa. Räpy on erittäin asiallinen juttu, mutta se on tarkoitettu paikallisen järjestyksen ylläpitämiseen. Siihen ei saisi laittaa asioita, joita vierailevien tähtien odotetaan noudatettavan. Nämä tiedot tulle laittaa julkisessa jakelussa oleviin papereihin, kuten VFR Finland -nettisivulle. Samalla kun laskeutumiskartta on vedetty pois AIP:stä, siltä on vedetty pois virallisen normin arvo - se on lähinnä nice to know -tyyppistä tietoutta. Sen sijaan ilmailumääräykset ja niihin kuluvat lentosäännöt ovat selkeästi LDG-kartan yli meneviä normeja ja kiitotien valinnassa tulee noudattaa sen ohjetta "suoritettava lasku ja lentoonlähtö vastatuuleen, ellei turvallisuussyistä tai kiitotiejärjestelyn tai muun liikenteen takia muuta suuntaa ole pidettävä parempana".

 

Mielestäni Tuomas esitti varsin päteviä perusteluja sille, miksi valita toinen kiitotie, varsinkin kun se vie liikenteen eroon toisistaan. Sen sijaan en ihan yhtyisi siihen, että hinausjonossa oleva purtsikka olisi sellaista maassa olevaa kalustoa jota koskee väistämissäännöt. Ne kun edellyttävät, että ilma-alus liikkuu.

 

Äh... Sakke ja Olli jo selvittivät asian, jonka kirjoitin. No en ota pois, vaikka tämä onkin tårta på tårta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaisin vielä tässä siitä, että noilla normeilla on oma hierarkiansa. Räpy on erittäin asiallinen juttu, mutta se on tarkoitettu paikallisen järjestyksen ylläpitämiseen. Siihen ei saisi laittaa asioita, joita vierailevien tähtien odotetaan noudatettavan. Nämä tiedot tulle laittaa julkisessa jakelussa oleviin papereihin, kuten VFR Finland -nettisivulle.

 

Joo, se RÄPY kyllä olellisilta osin löytyykin sieltä VFR Finland -dokumentista Räyskälän kohdalta. Ja ihan hyviä juttujahan siinä on.

 

Mielestäni Tuomas esitti varsin päteviä perusteluja sille, miksi valita toinen kiitotie, varsinkin kun se vie liikenteen eroon toisistaan. Sen sijaan en ihan yhtyisi siihen, että hinausjonossa oleva purtsikka olisi sellaista maassa olevaa kalustoa jota koskee väistämissäännöt. Ne kun edellyttävät, että ilma-alus liikkuu.

 

Äh... Sakke ja Olli jo selvittivät asian, jonka kirjoitin. No en ota pois, vaikka tämä onkin tårta på tårta

 

Juu kyllä tää on jo ihan selvää pässinlihaa, varsinkin tuo että se jono tosiaan on kynnyksen takana, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa kenenkään kannalta. Sitä tässä lähinnä halusinkin tietää että tuota jonon yli laskemista on yleisesti pidetty hyväksyttävänä menettelynä kunhan riittävä korkeusmarginaali säilyy.

 

Tässä on "kevennykseksi" oma säätämiseni olikohan toissa kesältä, kartat, notamit ja muut oli luettu ja selvitetty, mutta itse lähestymistilanteessa hämäännyin niin kiitoteiden 12 kanssa että luulin vasenta rullaustietä leftiksi ja leftiä oikeaksi kiitotieksi, eli ihan kokemattomuuttani lähestyin väärälle baanalle, eka kerta tuosta suunnasta.. :) Siinä vaiheessa sitten katselin kynnystä missä luki 12L.. mutta yhdistelmää ei ollut kiitotiellä, ilmoittelin erehdykseni reilusti radiolla ja päätin tehdä laskun kun tilaa oli ihan hyvin. Pysäytin sitten liu'un vaakalentoon jonon ylityksen ajaksi ja laskin "kuppilalaskun" vähän pidemmälle - tuossa nyt ainakin pitäisi korkeutta olla vähintäänkin riittävästi. :)http://mik.1g.fi/kuvat/Videot/efry.flv

 

Mokiahan sattuu mutta aina niistä jotain oppii. Pätkä on MIK:in "OH-CAU" -dvd:ltä jonka väänsimme kasaan diesel-lentämisen ensikokemuksista.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mielestäni Tuomas esitti varsin päteviä perusteluja sille, miksi valita toinen kiitotie, varsinkin kun se vie liikenteen eroon toisistaan. Sen sijaan en ihan yhtyisi siihen, että hinausjonossa oleva purtsikka olisi sellaista maassa olevaa kalustoa jota koskee väistämissäännöt. Ne kun edellyttävät, että ilma-alus liikkuu.

 

Äh... Sakke ja Olli jo selvittivät asian, jonka kirjoitin. No en ota pois, vaikka tämä onkin tårta på tårta

 

Heh. Miettikääpäs nyt ihan oikeasti, että millainen möykkä siitä syntyy kun pahamainenen Malmin Ilmailukerho seuraavalla korpikenttävierailullaan pysäköi tahi lyhytaikaisesti varastoi koko kolmen koneen Cessna-laivueensa käytössä olevan kiitotien alkupäähän siistiin jonoon a'la purjelentokoneiden starttijono.  ;)

 

//Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan en ihan yhtyisi siihen, että hinausjonossa oleva purtsikka olisi sellaista maassa olevaa kalustoa jota koskee väistämissäännöt. Ne kun edellyttävät, että ilma-alus liikkuu.

 

Kyllähän sen konejonon on väistettävä, jos on laskevan aluksen tiellä vaikkei liikkuisikaan sillä hetkellä.  Räyskälän tapauksessa jono on reilusti kynnyksen ulkopuolella, jolloin väistämisvelvollisuutta ei synny.

 

Noh, hyvä että näistä keskustellaan, niin ollaan taas hivenen viisaampia(=turvallisempia) näin lentokauden kynnyksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. Miettikääpäs nyt ihan oikeasti, että millainen möykkä siitä syntyy kun pahamainenen Malmin Ilmailukerho seuraavalla korpikenttävierailullaan pysäköi tahi lyhytaikaisesti varastoi koko kolmen koneen Cessna-laivueensa käytössä olevan kiitotien alkupäähän siistiin jonoon a'la purjelentokoneiden starttijono.  ;)

 

Aika vähän syntyy möykkää ainakaan Kymissä, Selänpäässä, Kiikalassa, Nummelassa, Menkijärvellä, Piikajärvellä, Oripäässä tai Räyskälässä, joissa kaikissa purjekoneiden lähtöpaikka on reilusti ennen kynnystä.

 

Olisihan se tietysti hassun näköistä.

 

Hinausjonossa ei pysäköidä tai varastoida koneita, siitä lähdetään ilmaan mahdollisimman nopeasti. Pilotti ei saa poistua paikalta.

 

MIK on hyvämaineinen kerho. Se on varmaan eniten kotimaan matkailua harrastava kerho, jonka jäsenet rohkeasti suuntaavat kohti käymättömiä korpimaita. Niinpä pikku tottumattomuus paikallisiin kotkotuksiin aina joskus kiinnittää huomiota. Mutta eihän yrittänyttä laiteta, paitsi forumilla joskus. MIKin turvallisuushakuisuus ja "me teemme asiat niin kuin ne pitää" -mentaliteetti on yleisesti tunnettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIK on hyvämaineinen kerho. Se on varmaan eniten kotimaan matkailua harrastava kerho, jonka jäsenet rohkeasti suuntaavat kohti käymättömiä korpimaita. Niinpä pikku tottumattomuus paikallisiin kotkotuksiin aina joskus kiinnittää huomiota. Mutta eihän yrittänyttä laiteta, paitsi forumilla joskus. MIKin turvallisuushakuisuus ja "me teemme asiat niin kuin ne pitää" -mentaliteetti on yleisesti tunnettu.

 

Juu ja meillä on aktiivisena kerhona myös paljon tuoreita pilotteja kokeneiden lisäksi, joten osaamista pitää pitää yllä ja tiedottaa esimerkiksi just näin lentokauden alussa ajankohtaisista asioista.

 

Ja eihän mulla itsellänikään tiimaa ole mitään hurjia määriä vaikka foorumin suunpieksännän määrästä saattaisikin joskus jotain muuta erehtyä luulemaan  ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina pitänyt korpikentille lentämistä "hullujen hommana" ja luettuani tämän ketjun läpi voin todeta sen sitä myös olevan :o

Katsoin juuri lentopäiväkirjastani, että korpikentille laskuja tullut yhteensä 8 kpl noin 500 laskun seassa.. Räyskälässä kävin kerran (vuonna 2001) ja se jäi myös viimeiseksi kerraksi, kun en tuntenut oloani tervetulleeksi sinne oikeiden lentäjien joukkoon.

 

Itse lennän niin korkealla kuin se vain on käytännöllistä (matkan pituuden ja tuulien mukaan), mielellään valvotussa ilmatilassa. Valitettavasti VFR-kalusto suomessa rajoittaa aina silloin tällöin tuota korkealla ilmailua (A-moodin puntari suuressa osassa kalustoa) ja joudun työntämään lennonjohtajien pyynnöstä valvomattomaan, mutta sielläkin pyrin olemaan korkealla. Teen aina liikenneilmoitukset korpikentille vaikka lentäisin ylitse jopa korkeudella 5000 ft. Aika harvoin kukaan kuitenkaan mitään sieltä vastaa..

 

Vaikken olekaan kasvanut aikuiseksi ja auktoriteettejä vastustan, niin silti lennojohto ja valvottu ilmatila rules! Korpikentät pelottaa..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ette halua että sen jonon yli lasketaan, ei sitä jonoa tarvitse siihen baanalle vetää, sen voinee tehdä siihen kynnyksen viereenkin varmasti, kun yksi kone kerrallaan siitä vedetään. Samalla kun hinu tulee laskuun, saa sen purtsikankin varmasti siitä työnnettyä kiitotielle..? Toki se sujuvoittaa toimintaa jos niitä on siinä jo valmiiksi, mutta silloin ymmärtänette että olette aktiivisella kiitotiellä väistövelvollisia lentosääntöjen mukaan laskevien koneiden tiellä, joten kovin suurta meteliä asiasta ei kannattane nostaa..?

 

Tai sitten suljette sen baanan notamilla jossa lukee että kiitotie 30R on suljettu koska siellä on purjelentotoimintaa, jos se nyt on niin mahdottoman hankalaa..  ;D

 

 

Sen verran vielä käytännön toiminnasta, ettei sitä purtsikkaa siitä joka tilanteessa ihan hetkessä siirretä sivuun. Pilotti, voi jo istua koneessa ja avustaja ei välttämättä pysty 500 kg massaista konetta yksin pois siitä työntämään. Koneesta poistuminenkin vie oman aikansa. Aika usein tilanne tosielämässä on se, että paikalla on se yksi apuhenkilö (aina ei sitäkään) ja käytännössä koneeseen istuudutaan (lue: kone puetaan päälle) siinä baanalla. Väkisinkin vie aikaa vaikka sitä olisi harjoiteltukin jokunen vuosi - (tosin tuntuu, että aikaa menee harjoittelusta huolimatta vuosi vuodelta enemmän... ;)

 

Mutta tehdään tasapuolisuuden vuoksi niin, että myös moottorilentäjä sammuttaa moottorin, työntää koneen baanalle, istuutuu sinne (pahus joku tulossa laskuun, ulos koneesta ja koneen työntö sivuun, katsotaan lasku ja työnnetään kone baanalle takaisin), käynnistää ja tekee muut käytännön valmistelut ja starttaa (olettaen ettei taas joku läpäreitä tekevä härveli tule siihen väliin)  ;)

 

Ja tasapuolisuuden vuoksi, voihan sitä moottorikoneellakin laskea siihen baanan viereen (esim. Räyskälässä), luulisi pysähtyvänkin siinä missä asfaltillakin :)

 

Nämä olivat "kieli poskessa"-toimintamalleja enkä oikeasti ole tätä mieltä, mutta antanee vähän kuvaa, mitä se toiminta käytännössä on/olisi. Jos kaikki tehtäisiin tasan ohjiden mukaan, kenttiä pitäisi todellakin sulkea muulta liikenteeltä NOTAMeilla huippuvaarallisen purjelento- (ja liidin)toiminnan takia.

 

Minulla ei oikeasti ole mitään moottorilentäjiä vataan, monet ovat jopa kavereitani (tai olivat ainakin kun viimeeksi tarkistin ;)).  Mutta eikö se moottorin syvin hyöty ole siinä, että sillä voi tarvittaessa pidentää lentoaikaa ja tehdä laskun sitten vaikka sen hinausjonon poistuttua, jos ei millään muulla keinolla tai annetulla vaihtoehdolla mahdu. Itsekin kierrän tarvittaessa nostossa tai kantavassa sen aikaa, että mahdollinen ruuhkatilanne kentällä selkiää, mikäli keliä enää vain on. Eikä se edes harmita - vaikka olisikin kaikki paikat jäässä ja kova hätä ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teen aina liikenneilmoitukset korpikentille vaikka lentäisin ylitse jopa korkeudella 5000 ft. Aika harvoin kukaan kuitenkaan mitään sieltä vastaa..

 

Kyllä sitä usein oikeasti arvostaa, varsinkin tuolla ylempänä (hyvänä päivänähän purjelentäjä ei ole kauhean alhaalla kuin nousun jälkeen ja ennen laskua. Kyllä yleensä on myös kuitattu (erityisesti, jos itse olen lähimaillakaan tuota korkeutta). Sikälihän tuo moottorikoneen lentokorkeus on melkoisen pysyvä suure lyhyessä aikayksikössä, että purjelentäjä aika nopeasti kyllä havainnoi, onko sillä mitään tekemistä oman lentosuorituksen kanssa. Jos itse vääntää pinnossa, voi kuittaus jäädä tekemättä asian kaukaisuuden ja hermopaineen johdosta.

 

Tuo viittaus oikeisiin lentäjiin riippuu ihan siitä, missä kuppilassa sattuu käymään.. ;) Itsekin olen aika hissukseen lentämisistäni Malmin kuppilassa... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina pitänyt korpikentille lentämistä "hullujen hommana" ja luettuani tämän ketjun läpi voin todeta sen sitä myös olevan :o

 

Väistämätön johtopäätös.

 

Varo erityisesti tuota Niemen Hannua, täysi mentaalitapaus. Olen kuullut luotettavista lähteistä, että äijä on laskeutunut pelloille ja lentänyt jopa järven jäältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina pitänyt korpikentille lentämistä "hullujen hommana" ja luettuani tämän ketjun läpi voin todeta sen sitä myös olevan :o

 

 

Itse lennän niin korkealla kuin se vain on käytännöllistä (matkan pituuden ja tuulien mukaan), ..

 

 

Itsekin pyrin lentämään matkalennot niin korkealla kuin mahdollista. Tosin itse pyrin suunnittelemaan matkalentoni niin, että välttelen valvottua ilmatilaa parhaani mukaan. Ehkä kuitenkin tapaamme siellä korkealla? Jos näin on, tunnistat koneeni valkoisesta väristä ja pitkistä siivistä.

Toisaalta, kyllä minä myös sinne valvottuun menen, jos se sään ja tehtävän kannalta on perusteltua. Ei ole edes ollut mainittavia hankaluuksia selvitysten saamisessa.

 

Valvotuilla lentopaikoilla se homma vasta hullua onkin, viimeksi kun kävin sellaisella, eivät meinanneet edes päästää takaisin kulkuvälineen luokse, jotta sieltä pääsisi pois. Tuli ihan saattaja mukaan, että löysin varmasti oikealle koneelle..

Toista se on pellolla, isäntä tulee vastaan ja tarjoaa kaffeet hakuporukkaa odotellessa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo huomasittehan nuo lainausmerkit tuossa "hullun hommaa" sanonnassa  ;)

 

Ei vaan oo jostain syystä lennettyä niin paljoa korpikentillä kuin valvotuilta paikoilta. Ja toi kulkuprobleemakin valvotuilla kentillä on täyttä totta, välillä saa tosissaan miettiä miten pääsee koneensa luo.

 

Erittäin hyvä että asioista keskustellaan, niin saadaan jaettua tietoa kaikille säädyille. Ehkä minäkin uskaltaudun tulevaisuudessa lennellä enemmän korpikentille. Tuntuu vaan niin oudolta mennä omin päin kun kukaan ei sano "selvä laskuun" :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä olivat "kieli poskessa"-toimintamalleja enkä oikeasti ole tätä mieltä, mutta antanee vähän kuvaa, mitä se toiminta käytännössä on/olisi. Jos kaikki tehtäisiin tasan ohjiden mukaan, kenttiä pitäisi todellakin sulkea muulta liikenteeltä NOTAMeilla huippuvaarallisen purjelento- (ja liidin)toiminnan takia.

 

Minulla ei oikeasti ole mitään moottorilentäjiä vataan, monet ovat jopa kavereitani (tai olivat ainakin kun viimeeksi tarkistin ;)).  Mutta eikö se moottorin syvin hyöty ole siinä, että sillä voi tarvittaessa pidentää lentoaikaa ja tehdä laskun sitten vaikka sen hinausjonon poistuttua, jos ei millään muulla keinolla tai annetulla vaihtoehdolla mahdu. Itsekin kierrän tarvittaessa nostossa tai kantavassa sen aikaa, että mahdollinen ruuhkatilanne kentällä selkiää, mikäli keliä enää vain on. Eikä se edes harmita - vaikka olisikin kaikki paikat jäässä ja kova hätä ;)

 

Juu, kärjistin itsekin. Omasta vinkkelistäni homma on toiminut ihan hyvin eri korpikentillä, myös Räyskälässä, halusin vain tarkistaa että se jonon yli laskeminen on OK myös muiden mielestä kunhan se tehdään turvallisella marginaalilla. En kyllä karsasta mitään ilmailun muotoa, tarkoitus on purjelentoon tutustua (ja ehkä joskus siirryn jopa suurimmaksi osaksikin siihen) - toisaalta väkisinlentäminen on vapaa-ajan kannalta helpompaa käytännössä. Varjoliitimet vaikuttavat kanssa ihan fiksuilta peleiltä, ja kelluke-ultrakaan ei ole ideana mikään hullumpi kesäisessä Suomessa.. ;)

 

Eli mahdollisuuksia on oppia kaikkien harrasteryhmien kaikki pahat tavat kerralla  ;D

 

Nurtsille tai soralle voi toki laskea moottorikoneellakin ihan hyvin, mutta jos asvalttia on tarjolla myös, se on parempi valinta potkurin kannalta, koska potkurivirtaus nostaa kaikkea rojua jotka hakkaavat lavat pikkuhiljaa tohjoksi..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väistämätön johtopäätös.

 

Varo erityisesti tuota Niemen Hannua, täysi mentaalitapaus. Olen kuullut luotettavista lähteistä, että äijä on laskeutunut pelloille ja lentänyt jopa järven jäältä.

 

Usko tai älä, olen kerran pellolla ollut kasaamassakin purjekonetta, jonne se vietiin putkella! ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paulin city-lentokommentteihin on pakko todeta, että korpikenttälentäminen on oikeasti hienoa puuhaa (vaikka se pieni pilke silmäkulmasta tulikin huomatuksi). On äärimmäisen upea juttu, että maassamme on mahdollista harjoittaa monimuotoista ilmailua myös ilman selvityksiä ja pilkuntarkkaa ulkopuolista kontrollia. Noilta kentillä vaikuttaa usein liuta hienoja ilmailupersoonallisuuksia, joihin tutustuminen voi olla erittäin avartavaa - tai sitten pelottavaa  :laugh:

 

Korpikenttäilmailu myös opettaa usein lentämään tarkemmin, kun käytössä olevat kiitotiet ovat mitoiltaan rajallisia. Kun moisella heinäpellolla aikanaan opetteli lentämään, ei ole ollut ikinä suuria vaikeuksia sopeutua muillekaan kentille. Ensimmäisen koululentoni lensin Wredebystä, ensimmäisen PPL-koululentoni Vantaalta, joten voisi todeta toimintatapojen eroavaisuuksien tulleen jollakin tapaa tutuiksi.

 

Useimmilla kentillä ollaan kuitenkin kaikesta tästä hiustenhalkomisesta ja asioiden tahallisesta karrikoimisesta huolimatta ihan iloisia, kun vierailevat pilotit saapuvat kylään. Kaffeja on tarjottu, ihan varta vasten keiteltykin, monet kerrat. Makkaranpaistoonkin on joskus joutunut. Ällöttävää, eikö totta  8)

 

Se on vaan oikeasti sillä lailla, että omista tavoista poikkeaviin asioihin kannattaa tutustua ensin ja päätellä vasta sitten, olivatko ne kaikki miljoona kärpästä väärässä vai sattuiko sitä itse olemaankin se vanha jäärä.

 

Eikun vaan iloista lentokautta niin korvessa kuin kaupungissa!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken olekaan kasvanut aikuiseksi ja auktoriteettejä vastustan, niin silti lennojohto ja valvottu ilmatila rules! Korpikentät pelottaa..

 

Olin itse samaa mieltä saatuani lupakirjan. Johtui varmaan pitkälti siitä, että tein ekan loppulaskuni ja starttini korpikentältä vasta yksin, omalla tuoreella pahvilla. Olihan siinä vihreellä lentäjällä vähän kynnystä miettiä miten siellä tulee rullata, ja minne. Siis ppl-koululennoillani käytiin vaan opettelemassa kierrokseen liittymistä, tekemässä läpäri ja pois. Oli ehkä vähän kiirehtimisen makua siinä koulutuksessa, mutta jos opella on monta oppilasta ja päälle normaali päivätyö, niin ymmärrän kyllä ettei se kait malta paistatella päivää korvessa jokaisen oppilaansa kanssa...

 

Mutta kun aloin noilla kentillä vaan käymään, niin koko ajan enemmän oon niistä oppinut pitämään. Nykyään käyn mieluummin korvessa kuin johdetuilla. Erityisen mieleenpainuvia on olleet nurmiradat, Wredeby, Savikko ja Haapajärvi.

 

Tollaset ruuhkaset korpikentät kuten Räpyskälä ei kuitenkaan oo ihan niin mun mieleen kuin täysin autiot. Täältä kaupungin melskeestä on jotenkin rauhoittavaa mennä täysin hiljaselle korpikentälle hetkeksi vaan olemaan...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tollaset ruuhkaset korpikentät kuten Räpyskälä ei kuitenkaan oo ihan niin mun mieleen kuin täysin autiot. Täältä kaupungin melskeestä on jotenkin rauhoittavaa mennä täysin hiljaselle korpikentälle hetkeksi vaan olemaan...

 

-m

 

 

Heh. Mulla on vähän sama mentaliteetti. Pkseudulta operoidessani suosin erityisesti Nummelaa tai Wredebytä. Kyllä sielu lepää noissa paikoissa...  :thmbup:

Onkohan Hra. Wrede palstan lukijoita? On meinaan aina niin mukavaa tulla oikein tervetulleena laskuun.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sen konejonon on väistettävä, jos on laskevan aluksen tiellä vaikkei liikkuisikaan sillä hetkellä. 

 

Perustuu mihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään