Matti Huoviala

Ilmailutapa, hyvä vai huono…

209 viestiä aiheessa

Tein Lento Oy Siipitaksin aikana oppilailleni lentosuunnistuslogin OFP:t

 

Visuaalilogin takana oli eteläsuomen kenttien tiedot ja VAL-karttojen kuvat. Tosin kovasti pienennettynä, mutta ihan luettavissa.

 

Yölento-oppilaille oli, login takana, kuva etelä-suomesta, noudattaen radiosuunnistuskartan

ulkoasua.

 

Nämä on tallella, jos joku haluaa tutustua. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Räyskälän sivuilla oleva "VAC-kartta" (no joo...) viittaa nyt Finavian sivuille. Ylläpitäjä Katja korjasi asian kuulemma Saharasta käsin (!). Saa tämä 10 sivun kirjoittelu edes jotain aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tätä ketjua lukee, niin tulee väistämättä jälleen mieleen, että on turha sanoa Ilmailuhallinnon tekevän harrasteilmailua vaikeaksi.  Kyllä sen osaavat harrastajat itsekin.

 

Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esimerkiksi Lahti-Vesivehmaa (EFLA):n ko. suojailmatilan sopiva koko, sen normaalit toiminnot huomioiden, olisi mielestäni suuruusluokkaa:

- säde mittapisteestä n. 3 – 4 km (normaalit laskukierrokset mahtuvat hyvin sisäpuolelle)

- alaraja maanpinta (GND)

- yläraja n. 3 500 FT AMSL (n. 1 000 M AMSL) syystä,

että lentopaikan korkeus (elevation) on n. 500 FT AMSL (n. 150 M AMSL), teoriassa suurin vintturihinauksen yläraja voisi olla n. 2 500 FT AGND (n. 800 M AGND) ja ylilentävän ohittajan turvamarginaaliksi voitaisi jättää lisäksi vielä sen ylle n. 300 FT (n. 100 M)

 

Olisiko tuossa mielestänne käyttökelpoista? Kuulen mielelläni kommenttejanne.

 

 

Mikä ettei... olemme urakoineet yhdessä Jokke Sucksdorffin kanssa viimeisen vuoden aikana varausalueita niin laskuvarjo- kuin riippuliidintoimintaa varten. Valvomattomassa ilmatilassa lentäminenhän ei vaadi erillistä lupaa (eikä valvomattomaan ilmatilaan myönnetä ilmatilavarauksia), mutta tulevaisuudessa voi ilmailuun tulla väliaikaisia rajoituksia (vrt. ASEM-kokous) jolloin harrasteilmailulle on turvattava jonkinlaiset toimintamahdollisuudet. Uuden ilmailulain myötä ilmatilan varausalueita ei voi tehdä aluelennonjohdosta käsin ex tempore, vaan niille on saatava Ilmailuhallinnon hyväksyntä. Tällaisilla alueilla voisi olla siis kahtalainen käyttötarkoitus.

 

Voisin ajatella työtä jatkettavaksi näillä lentopaikkojen lähiliikennevyöhykkeillä - niitä varten kun on lentosäännöissä oma määritelmänsäkin. Tätä tuumitaan lisää ensi maanantaina järjestettävässä palaverissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tätä ketjua lukee, niin tulee väistämättä jälleen mieleen, että on turha sanoa Ilmailuhallinnon tekevän harrasteilmailua vaikeaksi.  Kyllä sen osaavat harrastajat itsekin.

 

Olli

 

Hehe, pessimisti ei pety kovin pahasti.

Katsoitko mistä tämä lähti? Ei olisi ollut ihan monimutkainen asia.

Sain aikaan melko paljon ,:n viilausta.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tätä ketjua lukee, niin tulee väistämättä jälleen mieleen, että on turha sanoa Ilmailuhallinnon tekevän harrasteilmailua vaikeaksi.  Kyllä sen osaavat harrastajat itsekin.

 

Pikkuisen optimismia, hei! Kuka sen tietää, vaikka tämäkin turhanaikaiselta vaikuttava lätinä vaikuttaisi useammankin lentäjän asenteisiin ja sitä kautta turvallisuuteen. Vaikka tällä höpötyksellä ei saataisi vähennettyä kuin 0,1 yhteentörmäystä laskukierrosalueella, olisi hyöty/panos -suhde todella hyvä!

 

(Sorry tuo vaikeasti hahmotettava 0,1 onnettomuutta; olen ehkä ollut liikaa tekemisissä onnettomuustilastojen ja niiden tulkinnan kanssa.)

 

Koko ajanhan tässä haetaan turvallista, joustavaa ja ihmisläheistä tapaa toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Minusta lähtöajatus oli erinomainen. Hyvä ilmailutapa pitäisi todellakin pitää tapana. Liikkeelle voisi lähteä ajatuksesta, että meidän kaikkien pitäisi olla herrasmiehiä sukupuoleen katsomatta. Tämä tarkoittaa huomaavaisuutta toisia harrastajia kohtaan. Olisi erittäin hyvä kerätä tällaista hyvää ilmailutapaa ylös, mutta missään tapauksessa sitä ei pidä lähteä legalisoimaan. Meillä on aivan riittävästi määräyksiä olemassa jo nyt.  

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbdn:

Tuota ei ole oikeasti enää olemassakaan.

Tuolta: http://www.finavia.fi/ais/vfr/ad/EFRY.html#999212

Tulee mieleen käytettävien tietojen ajantasaisuus  >:( , ja siitä seuraavat kommellukset..

 

Joo. Räyskälän sivuille päivitettiin uusi linkki tuohon Kimmon tietämään osoitteeseen 4.5.2007. Tänään, 11.5.2007 osoitetta ei ole oikeasti enää olemassakaan. On toki uusi osoite,

http://www.ais.fi/ais/vfr/ad/EFRY.html#999213

 

Mä en jaksa enää olla rakentava. *huokaus*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään