Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Eipä tähän muuta voi sanoa kuin että SZ-4:n suhteen eräs lähteeni toteaa koneen pidetyn lentokuntoisena vuoteen 1989  8)

 

Haarukka lienee siis 1977 - 1988.

 

Edit: Sanotaan nyt 1980, vaikka muut tietääkin paremmin tämän  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Sanotaan nyt 1980, vaikka muut tietääkin paremmin tämän  ;D

 

Osui ja upposi. Sarjan koukku oli tietysti tuo Stigu, jonka viimeinen yksilö oli Ilmavoimien leivissä paljon yleisesti tunnettua pidempään. Juha oli aiemmin oikeilla jäljillä. Tässä kysymyksen laatijan mukaan kysymyksen täydellisin mahd. vastaus tällä tietämin:

 

- Aero A.11: 1939

- FW 44J Stieglitz: 22.8.1980

- Martinsyde F.4 Buzzard: 14.12.1938 klo 14.30

 

Mailailin aiheesta Laukkasen Jyrkin kanssa ja tässä siteerausluvalla hänen selostuksestaan tuosta Stigusta:

 

"Ilmavoimien viimeisen Stieglitz-lennon lensin SZ-4:llä 22. elokuuta 1980. Se ei silloin ollut tietoisesti viimeinen lento, se vain jäi viimeiseksi Ilmavoimissa.

 

Tämän jälkeen Stieglitz luovutetiin Killalle, entisöitiin museokoneeksi ja keväällä 1984 siviilikoelentojen jälkeen tarjottiin siviilirekisteriin katsastukseen tunnuksella OH-SZO. Sitä ei kuitenkaan oltu myyty Killalle, joten katsastaja (Teräksen Kalle) Malmilla ilmoitti, että viekää pois, sehän on edelleen Ilmavoimien kone. Lensin Stigun Halliin takaisin, jossa sillä vielä lennettiin koelentoja 15. heinäkuuta asti, jolloin lensin koneella jälleen viimeisen lennon.

 

Siinä vaiheessa Ilamvoimien Esikunta puuttui peliin ja ilmoitti että koneella ei saa lentää, sen status arvioidaan uudelleen. Yrityksistä huolimatta Esikunta (tekn-os) maadoitti sen ja kone jäi Halliin seisomaan. Sitten se päätettiin museoida. Se purettiin, kuljetettiin Ilmasotakoulun 60-vuotisjuhliin Kauhavalle (1989), josta edelleen Luonetjärvelle museoon, jossa se nyt on siinä Killan entisöimässä asussa.

 

Sillä lenneltiin silloin vuonna 1984 vähän niin kuin ilman että se oli missään rekisterissä. Olihan siinä tosin IH:n lupa koelentoihin.

 

ILMAILU-lehdessä oli 1980-luvun lopulla jonkun kirjoittajan valitus, että eivät saa jollekin vanhalle sotalentäjälle järjestettyä nostalgialentoa tuolla Stigulla, koska ei ole lentäjiä. Kyllä lentäjä oli, mutta koneella ei saanut enää lentää."

 

Eli Ilkka, nyt kysymystä kehiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin,

 

olihan se 1980 eräällä webbisivulla mutta kun ei niihin voi koskaan luottaa, vaan menevät arvauksen piikkiin.

 

Mutta mitkä ilmavoimien koneyksilöiden lempinimet olivat

- Körttiläinen ja

- Kaarina?

 

Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_lentokoneiden_lempinimi%C3%A4, jonne oikeiden vastausten jälkeen nimet paikalleen loksahtavat...

 

Sovitaan niin että jos oikeat vastaukset tulevat eri henkilöiltä, kysymysvuoron saa se joka on kauemmin sitten päässyt kysymään viimeksi... tai sitten arvon seuraavan kysyjän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mitkä ilmavoimien koneyksilöiden lempinimet olivat

- Körttiläinen ja

- Kaarina?

 

Blenheimejä ovat... arvailuksi menee mutta olisivatko BL-111 ja BL-106...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä vastauksesta jälleen mainittava: It doesn't matter what you know but who you know.

 

Spitfire, Avenger, Marauder ja Tempest ovat varmasti tuttuja tyyppinimiä. Mutta miten tähän sarjaan kuuluvat Hobbit ja Wizard?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisestä vastauksesta jälleen mainittava: It doesn't matter what you know but who you know.

 

Spitfire, Avenger, Marauder ja Tempest ovat varmasti tuttuja tyyppinimiä. Mutta miten tähän sarjaan kuuluvat Hobbit ja Wizard?

 

 

Tää on nyt kyllä ihan UFO-vastaus, mutta ehdottaisin sanaa Mitchell, joka yhdistää nämä. Ei tosin kaikilta osin liippaa ilmailua, mutta silti.

 

1. Spitfire - sunnittelija RJ Mitchell

2. Avenger - Toxic Avenger: Mitchell Cohen

3. Marauder - B-25 Mitchell oli B-26 Marauderin "kilpailija" (tai sitten yhteys Mitchell Marauder, kuuluisa amerikkalaisammattipainija)

4. Tempest - Air Commodore Dennis Mitchell komensi lentolaivue 26:ta, joka lensi Tempesteillä - tai sitten onkivapa Mitchell Tempest ;)

5. Hobbit - Philip Mitchell kirjoitti klassisen tietokonepelin the Hobbit

6. Wizard - Tätä en kyllä keksinyt vaikka käänsin Internetin ylösalaisin.

 

Jos tämä on oikein, niin kysymysten vaikeustaso on ihan ultratasolla ;)

 

hannu

 

p.s. Laivojakin noilla nimillä aika reilusti löytyy (tyyliin HMS Avenger, etc), mutta tämähän on ilmailufoorumi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on nyt kyllä ihan UFO-vastaus, mutta ehdottaisin sanaa Mitchell, joka yhdistää nämä.

 

 

Oli kyllä niin luovaa yhdistelyä että tästä saa kyllä kysymysvuoron JOS oikeaa vastausta ei löydy. Mutta ei ole Mitchell.

 

Ja annetaanpa lisävinkkejä, koska vuorokausi asiaa on jo pohdittu.

 

Spitfire, Avenger, Marauder, Tempest, Hobbit ja Wizard? Sarjaan kuuluvat myös Vulcan ja Spirit.

 

Helpottaako vai menikö vaikeammaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä niin luovaa yhdistelyä että tästä saa kyllä kysymysvuoron JOS oikeaa vastausta ei löydy. Mutta ei ole Mitchell.

 

Ja annetaanpa lisävinkkejä, koska vuorokausi asiaa on jo pohdittu.

 

Spitfire, Avenger, Marauder, Tempest, Hobbit ja Wizard? Sarjaan kuuluvat myös Vulcan ja Spirit.

 

Helpottaako vai menikö vaikeammaksi?

 

Ne ovat kaikki OLUTMERKKEJÄ!  ;D BEER, cheers!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luovaa tämäkin! Ja saattavat ollakin, Spitfireä olen itsekin maistanut. Mutta tätä tässä ei haeta. Ollaan sentään ilmailuforumilla...

 

No olisiko sitten vähemmän kiinteäsiipistä, kuten esimerkiksi Ramairin laskuvarjostimia? ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisiko sitten vähemmän kiinteäsiipistä, kuten esimerkiksi Ramairin laskuvarjostimia? ;)

 

Kysymyksen tavoitteena oli, ettei se olisi ihan ensimmäiseksi googlattavissa. Spitfirejäkin kun on erilaisia: vaikkapa hävittäjä, olut ja myös laskuvarjo. Eli kaikki mainitut ovat 80-luvun alun laskuvarjotyyppejä, tuolloin patjavarjoiksi kutsuttuja (ramair).

 

Nimeämiskäytäntö on tuolloin ollut kovin tutunoloista. Seuraavana vinkkeinä olisivat olleet Nimbus ja Cirrus. Käyttämättä jäivät myös Kestrel, Swift, Renegade, Raven, Hercules, Osprey ja Merlin. Lähteenä toimi Laskuvarjourheilu-lehti 4/84.

 

Eli Hannulle pukkaa taas vuoroa. Sen verran utelisin, että mistä pääsit tähän laskuvarjotematiikkaan kiinni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Hannulle pukkaa taas vuoroa. Sen verran utelisin, että mistä pääsit tähän laskuvarjotematiikkaan kiinni?

 

No kun en juuri laskuvarjoista mitään tiedä, niin piti vain googlata. En muista tämällistä hakuriviä, mutta jotenkin se meni +spitfire +avenger +wizard +vulcan ja sillä oli aika alkupäässä listaa. Tein kyllä niille ekoille samantyyppisen haun ja ihmettelen, ettei löytynyt jo silloin... Tuo patjavarjo/ram-air yhteys oli tyhmälle purjelentäjälle uutinen, luulin pikaisella lukemisella vain firman nimeksi... ;)

 

Löytyi siis seuraava sivu: http://www.parachutehistory.com/ramair/index.html

 

Kysymys on jo valmiina, mutta en jaksa nyt enää sitä muotoilla, joten aamulla on tulossa, kunhan 100 km:n työmatkani olen ajellut. Taitaa olla nopeuskysymys tällä kertaa, joten kannattaa olla 7 jälkeen täällä kytiksellä :)

 

öitä hannu

 

EDIT:URL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhojen albumeiden kätköistä löytyi postikortti. Mutta mikä kentta on kuvattuna kortissa?

 

[ attachment removed ]

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kuten eilen lupasin, nyt tulee pikakysymys. Ihan helppo, jos osaa  päätellä ;) Periaatteessa kaikki löytyy netistä, kunhan keksii mistä on kysymys :)

 

Jos lentäisin taitolentoa yhdellä tilapäisesti rekisteristä poissaolevalla  purjekoneella, sen voisi jossain vaiheessa perustellusti, vaikkakin virheellisesti sekoittaa yhteen moottorikoneeseen, joka puoelstaan on nimetty erään lajinsa ensimmäisen mukaan.

 

Kysymys kuuluu: mikä purjenkone, miksi ne voisi sekoittaa, mitkä ovat ko. purjekoneen päävärit,  mihin ko. purjekone on tehnyt viimeisen maastolaskunsa ja onko ko. maastolasku viimeinen ko. tyypin maastolasku Suomessa ;)

 

Se voittaa, joka vastaa kaikkiin em. kaysymyksiin oikein yhdessä vastauksessa.

 

Huoh..sitähän tuntee itsensä Reijo Salmiseksi ;)

 

t. hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FRA

 

Arvelin, että tuo olisi helppo, mutten sentään uskonut ihan noin helpoksi...!

Frankfurtin kenttähän se. 

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm..olikos se muka vaikea? Annetaan sitten enää kolmen pisteen vihje:

Se moottorikone oli ainakin vuonna 1979 Suomen pisimpään rekisterissä ollut kone...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt tiedän mikä se moottorikone on.

Anna tulla sitten koko vastaus :)  Ei voi olla kauhean vaikea, jos lukee kaikki vihjeet...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mua taidetaan nyt vaan boikotoida!  :-\

 

Kerro nyt sitten Jouni se kone edes, niin ehkä sitten joku muu keksii, ettei tarvi nyt ruveta keksimään mitään vihjeitä puhtaista purjeista tai jotain semmoista ;) (OK, tuossa vihjeestä puuttuu yksi ämmä, mutta who cares... ;))

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mua taidetaan nyt vaan boikotoida!   :-\

 

Kerro nyt sitten Jouni se kone edes, niin ehkä sitten joku muu keksii, ettei tarvi nyt ruveta keksimään mitään vihjeitä puhtaista purjeista tai jotain semmoista ;) (OK, tuossa vihjeestä puuttuu yksi ämmä, mutta who cares... ;))

 

hannu

 

No minä yritän edes arvata tuon moottorikoneen, jos vaikka päästäisiin eteenpäin:

 

Klemm L25 OH-ILI "Adolf Aarno"  ( Aarno oli Suomen ensimmäinen lentäjä, eli "lajinsa ensimmäinen", kuten vihjeesi oli).

 

En kyllä keksi kysymyksen purjekonetta, mutta ehkäpä joku muu...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No minä yritän edes arvata tuon moottorikoneen, jos vaikka päästäisiin etennpäin:

 

Klemm 25 OH-ILI "Adolf Aarno" ( Aarno oli Suomen ensimmäinen lentäjä, eli "lajinsa ensimmäinen", kuten vihjeesi oli).

 

En kyllä keksi kysymyksen purjekonetta, mutta ehkäpä joku muu...

 

Jukka

 

Tämä oikein... se purjekoneen taitolento-osuus on merkittävä ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään