Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Kyse siis oli II maailmansodan aikana Utahin erämaahan rakennetuista saksalaisista ja japanilaisista kaupungeista, jotka testimielessä pommitettiin useasti maan tasalle. Saksalainen arkitehti Eric Mendelsohn suunnitteli saksalaiset talot ja ne rakennettiin sekä sisustettiin saksalaisella materiaalilla. Sitten katsottiin mikä tuhoaa ne tehokkaimmin. Samaa menetelmää sovellettiin kevyempään japanilaiseen rakennustapaan. Saksassa resepti oli käyttää räjähdyspommeja rikkomaan rakenteita ja kylvää sekaan palopommeja sytyttämään talot. Japanilaiseen rakennuskantaan havaittiin napalmin purevan parhaiten. Tässä ei siis etsitty tapaa tuhota täsmäiskuilla sotilas- ja teollisuuskohteita, vaan yksinkertaisesti kustannustehokkainta tapaa tuhota siviiliasutusta. Saksan suhteen parhaiksi maaleiksi arvioitiin kaupunkien keskiaikaiset keskustat, joissa oli paljon puurakennuksia. Aika karseaa näin nykynäkökulmasta... toki on muistettava että saksalaiset aloittivat kaupunkien terroripommitukset. Mutta vasta liittoutuneet tekivät siitä teollista toimintaa. Dugway Proving Groundsille moneen kertaan rakennetuista kaupungeista on jäljellä jotakin, esim: http://www.lostplaces.de/cms/content/view/57/33/ http://msqr.us/articles/firebomb.xml?&page=2 Jukan mainitsema Jörg Friedlichin kirja "Suuri palo" on suositeltavaa luettavaa. Siis Jukalle vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Aika karseaa näin nykynäkökulmasta... toki on muistettava että saksalaiset aloittivat kaupunkien terroripommitukset. Mutta vasta liittoutuneet tekivät siitä teollista toimintaa. Nykyaikana liittoutuneet voitaisiin tuomita "rikoksesta ihmisyyttä vastaan", mutta ainahan voittajan totuus on se oikea. Olipas mielenkiintoinen kysymys. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Nykyaikana liittoutuneet voitaisiin tuomita "rikoksesta ihmisyyttä vastaan", mutta ainahan voittajan totuus on se oikea. Olipas mielenkiintoinen kysymys. Oli todella, ja hyvin laadittu. Laitetaan sitten uutta kysymystä: Alla on listat suomalaisista tunnetuista lentokoneista, seitsemän konetta molempia merkkejä. Haen tiettyä yhtäläisyyttä kahden koneen välille, yhden "kolmosen" ja yhden "mersun". Mitkä ovat nämä kaksi konetta, ja mikä niitä yhdistää? Vain yksi pari kelpaa vastaukseksi. OH-LCA Sotka OH-LCB Kuikka OH-LCC Tiira OH-LCD Lokki OH-LCE Haahka OH-LCF Kyytipoika OH-LCG Perhonen MT-425 MT-438 MT-452 MT-481 MT-507 MT-509 MT-513 Jukka ps.katsotaan aamulla, mitä vastauksia on tullut. Hyvää yötä, älkääkä nähkö painajaisia pommituksista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Tämä ei ole ainakaan väärä vastaus, vaikka Jukka ei varmaan haekaan näin helppoa: Kyytipoika ja 507 ovat molemmat Tikkakoskella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Tämä ei ole ainakaan väärä vastaus, vaikka Jukka ei varmaan haekaan näin helppoa: Kyytipoika ja 507 ovat molemmat Tikkakoskella. No niin, aloitetaanpa! Vastaus ei ole väärä, mutta koneiden "yhteys" ei ole sitä mitä haetaan, sillä DC-3-listassani ei mainita DO-koneita, vain OH-merkinnällä olevia. Auttaako yhtään? Vastaus kysymykseen löytyy kyllä myös Tikkakoskelta Keski-Suomen Ilmailumuseosta, jos osaa etsiä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Koska ei ole tullut muita vastauksia/arvauksia kuin Ilkan yöllinen hyvä sellainen, niin laitetaanpa nämä vinkit: Vinkki 1: Vastaus ei ole väärä, mutta koneiden "yhteys" ei ole sitä mitä haetaan... (vastaus Ilkan vastaukseen) Vinkki 2: Jorma "Joppe" Karhunen liittyy vahvasti tämän kysymyksen piiriin, ainakin kahdella tavalla... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Koska ei ole tullut muita vastauksia/arvauksia kuin Ilkan yöllinen hyvä sellainen, niin laitetaanpa nämä vinkit: Vinkki 1: Vastaus ei ole väärä, mutta koneiden "yhteys" ei ole sitä mitä haetaan... (vastaus Ilkan vastaukseen) Vinkki 2: Jorma "Joppe" Karhunen liittyy vahvasti tämän kysymyksen piiriin, ainakin kahdella tavalla... Jukka Kovin on hiljaista, helpotetaan hieman: vinkki 3. Ilkan vastaus on puoliksi oikein. vinkki 4. Kysymykseen kiinteästi liittyvällä ”avainhenkilöllä”, ei kuitenkaan everstiluutnantti ”Joppe” Karhusella, oli käytössään samanniminen esine tai väline, kuin löytyy ”mersun”, vaikkapa MT-507:n ohjaamosta. Sen nimistä esinettä tai välinettä ei kuitenkaan löydy DC-3:n, vaikkapa OH-LCF ”Kyytipojan” ohjaamosta. Jos tämän esineen/välineen tunnistaa, on jo aika lähellä kysymyksen lopullista ratkaisua. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Kovin on hiljaista, helpotetaan hieman: vinkki 4. Kysymykseen kiinteästi liittyvällä ”avainhenkilöllä”, ei kuitenkaan everstiluutnantti ”Joppe” Karhusella, oli käytössään samanniminen esine tai väline, kuin löytyy ”mersun”, vaikkapa MT-507:n ohjaamosta. Sen nimistä esinettä tai välinettä ei kuitenkaan löydy DC-3:n, vaikkapa OH-LCF ”Kyytipojan” ohjaamosta. Jos tämän esineen/välineen tunnistaa, on jo aika lähellä kysymyksen lopullista ratkaisua. Jukka OH-LCF toi Mannerheimin arkkuineen Suomeen (kuva: http://www.mannerheim.fi/valokuva/01/bl6.jpg) (sauva löytyy Mersusta, muttei DC-3:sta) Tämä päätellen. Mersu varmaan saattoi, Joppe Karhunen ohjaajana??? Tämä jo sitten ihan täysin arvaten t. hannu EDIT: korjattu quottaus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Marsalkalla oli sauva kuten Mersussakin. Joppe Karhunen on kirjoittanut kirjat Marskin ritareista sekä ensimmäisestä Mersu-laivueesta. Karhunen sai itsekin Mannerheim-ristin. Marskin arkku tuotiin Kolmosella Suomeen. EDIT: Hannu ehti ensin---mutta ei tästä kyllä vielä rakennu yhteyttä koneyksilöiden välille jos ei KSIM ole se. Taustatoimitukselta tulee lisätietona se, että Karhunen lensi ensimmäisenä HLeLv 24:ssä tyyppilennon Mersulla ei-HLeLv 34:ssä koulutettuna... Liittyneekö tähän? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Hannu ja Tero ovat jo lähellä oikeaa vastausta. Kysymys kuului: "Mitkä ovat nämä kaksi konetta, ja mikä niitä yhdistää? Vain yksi pari kelpaa vastaukseksi." Sauva ei ole se koneita yhdistävä tekijä, se oli vinkki itse asiaan, kuten Karhunenkin, eli Mannerheimiin. Mannerheim itsessään ei ole koneita yhdistävä tekijä, vaan hänen... "Joppe" Karhunen everstiluutnanttina liittyy toisellakin tavalla toiseen näistä lentokoneista, jotka vielä pitää mainita vastauksessa! Vielä ei ole tullut siis selvää vastausta koneparista, ja yhdistävä seikka on aivan hilkulla jo...mutta en voi vielä hyväksyä vastauksia. Hannu on Teroa enemmän jäljillä eräässä yhdistävään asiaan liittyvässä episodissa, sanamuodoltaan lähes jo oikeassa, mutta pikkuisen pielessä parissa detaljissa... Mersun tyyppilennolla (Karhunen) ei ole mitään osuutta tähän koneita "yhdistävään" tekijään, eikä siis vastaukseen. Kuka ehtii ensin! Jukka edit: muutama pieni korjaus tekstissä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 No lisää vihjeitä täytyy sitten vissiin antaa: Se miksi laitoin tällaisen kysymyksen, sai alkunsa luettuani Hannu Valtosen uudesta kirjasta "Tavallisesta kuriositeetiksi-Kahden Keski-Suomen Ilmailumuseon Messerschmitt Bf 109-lentokoneen museoarvo" sivulta 48 erään kohdan, jossa viitataan Mannerheimin... Ensimmäisessä vastauksessani Ilkalle viittaan siihen, että ratkaisu kysymykseen löytyy kyllä Keski-Suomen Ilmailumuseosta, kun vain osaa etsiä...eli siellä on myytävänä tämä kirja. Ja taitaa olla fyysisesti muutakin nähtävää... ja olihan Ilkan eka vastauksessa 50% oikeinkin... Tuo kohta em. kirjassa laittoi minut tarkistamaan erään Mannerheimin vaiheisiin liittyvän päivämäärän, oikeastaan vuosiluvun, ja se jäi minua hieman vaivaamaan... Tässä yhteydessä, kun tarkistelin asioita, tuli mukaan kuvioihin DC-3, ja näiden kahden koneen välille löytyi selvä yhteys, joka liittyy Mannerheimiin, kuten on jo tullut selväksi. Itse asiassa tuota "kahta sanaa" tai "sanayhdistelmää" mitä kaipaan, ei näissä vastausyrityksissä ole tullut vielä selvästi keltään. Ilkalta tuli konepariehdotus, mutta vastaus kokonaisuudessaan ei ole oikein, vain 50%...Nuo kaksi sanaa tai sanayhdistelmä, jota kaipaan, löytyvät kyllä tuon kirjan sivulta 48. Asia on kuitenkin aika yksinkertainen, ja molemmat koneet, MT- ja OH- liittyvät siihen. Eli seuraavaan vastaukseen, ja toivottavasti oikeaan sellaiseen, kaipaan edelleen samoja asioita eli: "Mitkä ovat nämä kaksi konetta, ja mikä niitä yhdistää? Vain yksi pari kelpaa vastaukseksi." Kunhan nuo asiat tulevat vastauksessa esille, se hyväksytään. (edit: ihan hauska arvuuttaa näin vapaapäivän ratoksi... Ja itse asiassa tämä Mannerheimin elämään liittyvä asia/tapahtuma/vaihe on jo tullut aika selväksi, viittaan edellisiin vastauksiin...tämä vinkiksi niille, jotka eivät pääse tarkistamaan asiaa Valtosen kirjasta.) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Ihan arvaus,taas kerran,unohtuiko marskin sauva tuohonDC kolmoseen ja Karhunen sitten toimitti sen mersulla perille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Ihan arvaus,taas kerran,unohtuiko marskin sauva tuohonDC kolmoseen ja Karhunen sitten toimitti sen mersulla perille. Ei tiettävästi unohtunut, ja nyt mennään taas pois itse asiasta. Mainitsin tuolla edellä, että SAUVA ja KARHUNEN olivat vain VINKKEJÄ, joiden avulla päästiin itse päähenkilöön, eli Mannerheimiin, jonka elämään liittyvää asiaa/tapahtumaa/vaihetta haen. Oikeassa vastauksessa pitää olla mainittuna konepari ja tämä niiden välinen yhteys, joka liittyy Mannerheimiin elämän vaiheisiin. Loppusellaiseen... Kaksi sanaa...joista ensimmäinen alkaa isolla M-kirjaimella...ja toinen sana alkaa samalla kirjaimella kuin erään kirjailijan etunimi (=x), joka sekin on jo mainittu...ainakin yhden kerran. edit: eli kaksiosainen vastaus tulee olla muodossa: 1) OH-... ja MT-... 2) M........... x.......... (Noista "pilkuista" tai oikeammin pisteistä voi myös päätellä jotain... ) Muuta ei tarvita, niin kysymysvuoro napsahtaa! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Eli taas kerran 1.OH-LCF ja MT-509 2.Mannerheimin hautajaiset mites nyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Eli taas kerran 1.OH-LCF ja MT-509 2.Mannerheimin hautajaiset mites nyt SE ON...MELKEIN SIINÄ! Mutta voi sentään, mitä näenkään, painovirhekö iski? Sillä... 1. vastauksesta on vain 50 % oikein ??? 2. vastaus on täysin oikein! Eli vihdoinkin tuo yhteys selvisi! (Eli sinulla on koko vastauksesta 75 % oikein...) (edit: vinkkinä, että siinä Ilkan ekassa koko vastauksessa oli vain 50 % oikein... ) Joko nyt tärppää! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 No niin siis MT-507,et silleen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 No niin siis MT-507,et silleen. MANNERHEIMIN HAUTAJAISET Oikea vastaus on siis konepari DC-3 OH-LCF ”Kyytipoika” ja Messerchmitt Bf 106 G-6 MT-507. Yhteisenä ja juuri näitä koneyksilöitä yhdistävänä tekijänä oli ”Mannerheimin hautajaiset”. Molemmat koneet nimittäin osallistuivat Suomen marsalkka C.G.E. Mannerheimin hautajaisiin helmikuun alussa vuonna 1951. Aero Oy:n DC-3 OH-LCF ”Kyytipoika” toi marsalkan arkun hautajaisia varten Genevestä Sveitsistä Suomeen Malmille 2.2.1951 lentokapteeni Olavi Siirilän ja lentoperämies Maunulan ollessa ohjaamossa, lentoemäntänä lennolla oli Eivor Könni. Mukana lennolla olivat myös Mannerheim-ristin ritarit kenraalit K.A.Tapola ja A.A.Puroma. Heidät oli määrätty saattajiksi tähän erikoistehtävään. Marsalkka Mannerheim haudattiin suuren väkijoukon saattelemana Helsingissä 4.2.1951. Niin sanotun ”hautajaisten saattolennon” kyseisenä päivänä lensi Lentorykmentti 1:een kuulunut Hävittäjälentolaivue 13:n hävittäjäkone ”Mersu” MT-507 ohjaajana toimineen kersantti Aallon lentäessä tämän kunniakkaan tehtävän. Everstiluutnantiksi vuonna 1951 ylennetty Jorma ”Joppe” Karhunen oli Lentorykmentti 1:n, johon MT-507 kuului hautajaisten aikaan, komentajana Porissa vielä samana vuonna. Lisäksi hän oli Mannerheim-ristin ritari, ja nämä kaksi asiaa liittivät hänet vihjeenä tähän ”Mannerheim”-kysymykseen. ”Marskin sauva-mersun sauva” oli vihjeenä myös, kolmosessahan on ratti…ja näin päästiin itse Mannerheimiin. Keski-Suomen Ilmailumuseo liittyy kysymykseen siten, että molemmat koneet ovat siellä tallessa (se vastaus olisi ollut liian helppo, kuten Ilkka arveli) ja, että museolla myytävästä K-SIM:n julkaisusarjasta löytyy tohtori Hannu Valtosen tuore kirja ”Tavallisesta kuriositeetiksi”, jossa on mainittu sivulla 48 tuo ”Mannerheimin hautajaisten saattolento” kersantti Aallon toimesta MT-507-koneella. Päivämääräksi kirjaan on painettu 4.2.1952, ja siksi vuosiluku on painovirhe (asia varmistettu museosta, näin on), sillä 1951 on hautajaisvuosi. Tuota kirjaa vihjasin, että ratkaisu löytyy kun ”osaa etsiä museosta”. Käsitän tuon Valtosen kirjassa mainitun ”Mannerheimin hautajaisten saattolennon” siten, että se on lennetty 4.2.1951 (Valtosen kirjassa 4.2.1952) eli hautajaispäivänä, ja todennäköisesti Helsingissä saattojoukon ja kulkueen reitin yläpuolitse ilmavoimien kunnianosoituksena. Jos tuo lento tarkoittaisi DC-3 koneen OH-LCF saattolentoa Malmin kentälle, niin siinä on pielessä sekä päivämäärä, että vuosiluku! Mistään en ole myöskään näin ”lyhyellä varoitusajalla” löytänyt mainintaa tällaisesta Messerchmittin saattolennosta 2.2 51. Kenraali K.A. Tapolan tarkoista muistiinpanoista tuosta DC-3- lennosta ei löydy myöskään mainintaa mistään ”Mersu”-saatosta” Malmille, niissä kuvataan kyllä tarkasti koneen tulo Suomen ilmatilaan ja puolipilviselle Malmille Tukholmasta 2.2.1951. (artikkeli Suomen Kuvalehdessä 5/2006) Se mikä on totuus asiasta, olisi kiva kaivaa selville, mutta oletan asian olleen kuten sen käsitin eri lähteistä, ja jonka toin tässä esille. Luultavasti Valtosen kirjaan on tullut painovirhe vain tuon kersantti Aallon MT-507:llä tekemän ”Mannerheimin hautajaisten saattolennon” vuosiluvun kohdalla, ei päivämäärän. Tuntuisi myös kummalliselta kirjoittaa, että vasta seuraavana vuonna hautajaisista lennetty lento mainittaisiin tuolla lailla, jokin ”muistolento” nyt korkeintaan kävisi. Oli totuus sitten kumpi vain, kysymyksen oikea vastaus ”OH-LCF ja MT-507” sekä ”Mannerheimin hautajaiset” kattaa nämä molemmat mahdollisuudet näiden koneiden kohdalla. Vaaka kallistuu mielestäni kuitenkin eri päivinä tehtyihin, mutta hautajaisiin silti liittyviin lentoihin… Kommentteja... Hakumatkan alkutaipaleesta kenraali Tapolan muistelmista: http://www.suomenkuvalehti.fi/?id=7166&pollaction=results&qid=672 Jukka Arne, ole hyvä. EDIT: VALTOSEN KIRJASSA "TAVALLISESTA KURIOSITEETIKSI" ON PAINOVIRHE SIVULLA 48. TUO HAUTAJAISTEN SAATTOLENTO MT-507:LLA TAPAHTUI 4.2.1951. ASIA VARMISTETTIIN 21.9.2006 MUSEOLTA (Mecklin/Nisula). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Kiitoksia muistolento on mahdollinen koska ylen elävissä arkistoissa löytyy juttu isomman luokan muistopäivästä 1952,en nyt tähän hätään sitä tarkalleen muista. Mutta kysymykseeni,eli suomessa ollaan:"Silloin saivat meri ja ilma yhteisen" eli mikä tapahtuma,koska ja missäpäin suomea Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Mainitsin tuolla edellä, että SAUVA ja KARHUNEN olivat vain VINKKEJÄ, joiden avulla päästiin itse päähenkilöön, eli Mannerheimiin. Tuon Suomen Kuvalehden linkin takaa selviää, että kyllä DC-kolmosessakin oli sauva. Kun Marskin arkkua lähdettiin hakemaan Sveitsistä, mukana koneessa oli juuri se vinkin marsalkan sauva. Paluulennolla se oli miekan kera arkun kannella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Mutta kysymykseeni,eli suomessa ollaan:"Silloin saivat meri ja ilma yhteisen" eli mikä tapahtuma,koska ja missäpäin suomea Terve! Voisiko se olla Decca -järjestelmä? Sitä kaiketi käyttivät sekä laivat, että lentokoneet??? En tiedä mistä putkahti heti mieleen.... t.risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Suomenlinnan majakka joka otettiin käyttöön 1928? Ilma- ja meriliikenteen majakka vanhassa ortodoksikirkossa, joka karulla tavalla karsittiin luterilaiseen asuun. Majakka vilkuttaa neljää lyhyttä välkähdystä, joka on morseaakkosina H kuten Helsinki. http://www.helsinki.fi/hum/meh/merimerkit/majakat/majakatartikkeli/majakkaartkuva28.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Tuon Suomen Kuvalehden linkin takaa selviää, että kyllä DC-kolmosessakin oli sauva. Kun Marskin arkkua lähdettiin hakemaan Sveitsistä, mukana koneessa oli juuri se vinkin marsalkan sauva. Paluulennolla se oli miekan kera arkun kannella. Sauva oli mukana koneessa, mutta "sitä ei löydy DC-3:n ohjaamosta, kuten Mersun"...oli vinkki numero 4. Jukka ps. Hyvin olitte jäljillä kuitenkin, sinä ja Hannu. "Mannerheimin hautajaiset" vain uupui... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Sauva oli mukana koneessa, mutta "sitä ei löydy DC-3:n ohjaamosta, kuten Mersun"...o Eipä sitä tiedä oliko Marskin sauva vaikkapa uskottuna koneen kapteenille menolennolla... mutta tuo kommentti oli kyllä heitetty ihan kevennysmielessä. Siihen olisi kuulunut jonkinlainen hymiö jos sellaisia harrastaisin. Oli tiukka kysymys. Eikä googlattavissa... siitä erityisplussat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Eipä sitä tiedä oliko Marskin sauva vaikkapa uskottuna koneen kapteenille menolennolla... mutta tuo kommentti oli kyllä heitetty ihan kevennysmielessä. Siihen olisi kuulunut jonkinlainen hymiö jos sellaisia harrastaisin. Oli tiukka kysymys. Eikä googlattavissa... siitä erityisplussat. Ok, näin arvelinkin sinun tarkoittavan, mutta laitoin tuon kommentin nyt vain yleisesti esille "kysymysteknisen" syyn (sauva ohjaamossa) takia. Tuo Marskin sauva noita kahta konetta yhdistävänä tekijänä olisi myös ollut mainio, en vain sitä alussa edes ajatellut, nuo vihjeethän joutuu keksimään sitä mukaa, kun juttu etenee. Niin kuin tuossa aiemmin ketjussa kerroinkin, niin tämä "tiukka kysymys" lähti tuosta Valtosen kirjan tekstistä liikkeelle. Olisi kiva, jos asiaan tulisi 100 % varmistus. Se varmaan löytyy MT-507:n konekirjasta Tikkakoskelta. Jos joku lähellä asuva viitsisi selvittää, niin kiitos etukäteen. Eli lensikö kone tuon kirjassa mainitun "Mannerheimin hautajaisten saattolennon" 4.2.-51 vai -52. (edit: taidankin itse laittaa museolle päin postia...) Nyt pitää alkaa miettiä tuota Arnen kysymystä... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Tero tämän tiesi,eli Suomenlinnan meri ja lentomajakka,Seppo Laurell kirjassaan Suomen majakat kertoo tosin käyttöönoton tapahtuneen 1929,tornien raiskaus tehtiin 1928. Majakan valo näkyi hyvällä säällä 46 km.Alunperin lentomajakka oli suunniteltu Santahaminan radiomastoihin. Tero ole hyvä,arena on sinun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla