Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Niin kuin tuossa aiemmin ketjussa kerroinkin, niin tämä "tiukka kysymys" lähti tuosta Valtosen kirjan tekstistä liikkeelle. Olisi kiva, jos asiaan tulisi 100 % varmistus. Se varmaan löytyy MT-507:n konekirjasta Tikkakoskelta. Jos joku lähellä asuva viitsisi selvittää, niin kiitos etukäteen. Eli lensikö kone tuon kirjassa mainitun "Mannerheimin hautajaisten saattolennon" 4.2.-51 vai -52. (edit: taidankin itse laittaa museolle päin postia...) Jukka Asia selvisi yllättävän nopeasti tänä aamuna, kiitos Keski-Suomen Ilmailumuseon johtajan Kai Mecklinin ystävällisen avun. Hän vastasi kyselyyni ja kertoi harmillisen painovirheen olevan vuosiluvun kohdalla, ja jota ei ehditty korjata TAVALLISESTA KURIOSITEETTIIN-kirjaan ennen kirjan menemistä painoon kaikesta huolellisuudesta huolimatta. Asia oli tullut esille myös Hannu Valtosen väitöstilaisuudessa. Eli asia on niin kuin arvelinkin sen olevan, että Mannerheimin hautajaisten saattolento lennettiin MT-507:lla todella 4.2.1951 Helsingissä, ei 1952 niin kuin kirjassa mainitaan. Tämä myös varmistaa sen, että mitään DC-3 OH-LCF:n "saattolentoa" Malmille ei ollut 2.2.51. edit: Lienee sattumaa, että nämä molemmat hautajaisiin osallistuneet koneet, eli OH-LCF (nykyisin museossa DO-4) ja MT-507 ovat todella säilyneet jälkipolville ja ovat esillä vieläpä samassa museossa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Mistä on kyse? 1 9 7 15 6 1 6 6 6 44 3 Ennen kuin googlaat niin tiedoksi: tuottaa 563 miljoonaa osumaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 pistitpä helpon,Miks aina kaikki tietää mun kysymykset,miks aina luen 7 kirjaa ja valvon kolme yötä,enkä sittenkään tiedä,ja toihan on helppo. kerroppa Tero mistä keksit mun kysymyksen vastauksen?Vihjeitä olis ollu vaikka viikoks 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Mistä on kyse? 1 9 7 15 6 1 6 6 6 44 3 Ennen kuin googlaat niin tiedoksi: tuottaa 563 miljoonaa osumaa... Bluffasit, tuli vain: 497 000 000 osumaa Koko merkkijonon 0 osumaa :/ Tuo VOISI olla jonkun tai joidenkin sijoittumiset jossain kisoissa, mutta 44 vaikuttaa vähän epätodennäköiseltä sijoittumiselta missään ilmailulajissa hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Eli toimit kuten minäkin,arvailen,yhdistelenkin ja mietin,lisäks käytän vuosien saatossa keräiltyä aineistoa.Suurimpana syynä tässä että herättelen vanhaa harrastusta nyt eläkkeelle siiryttäni. Eräs syy löytyy siitä että yritän löytää isoisäni historian,eli mies lähti aikoinaan liikenteeseen suojeluskunta aatteen siivittämänä,tunsi jostain syystä Aarnikotkan,Hanellin,Harju-jeantyn,Östermanin,kalasteli sodan vaiheissa,valtion juna vei kalastelemaan,leikkausarpia siellä täällä,eli nyt mietin mitä tuo vanha ukkeli oikeasti teki,en aikoinani osannut kysellä,olisko tuo edes jutellu,mene ja tiedä,eli noin 20 vuotta puuttuu historiasta,sitä tässä kalastelen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Adolf Gallandin alasampumien konetyyppien lukumäärät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Jotta saadaan ketjua eteenpäin: tuossa vieressä (sen Suomenlinna-esitteen päällä) on nyt noin sentin paksuinen teos, joka on keskittynyt pelkästään tähän aiheeseen. Ilkalle: jos noin on niin on kyllä hirmuinen sattuma. Mutta ei ole etsitty asia... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Hei Arne! Tyhmästi kerroin "Anekdootteja" -ketjuun "ei omakohtaisia kokemuksia". Olen kuitenkin kirjannut muistiin kaikkia niitä tarinoita ja siviili-ilmailun vaiheita, joita olen kuullut "vanhojen partojen (70+)" muistellessa. Olenpa jopa joitain kertomuksia ottanut videolle. Vasta viime vuosina olen ymmärtänyt, että noiden kyseisten henkilöiden joukko on valitettavasti kovin harventunut... Idean noiden siviili-ilmailun historian vaiheiden muistiinkirjaamiseen sain siita, miten sotilaspuolen tapahtumia on kirjattu ylös ja silloisia sodanaikaisia veteraaneja haastateltu. On vain kovin vaikeata pohtia, mitä on korrektia kertoa ja mitä ei.... Nuorempana nuo tarinat eivät juuri kiinnostaneet... Ehkä joskus noilla "muistiinpanoilla" saattaa olla arvoa. Myös valokuvia tuolta ajalta on "kenkälaatikossa" melkoisesti, mutta kun en tiedä kuvaajia, ei niitä arvaa tänne laittaa... Hienoa, että saadaan täällä lukea sinun, Esan ja muiden konkarien muisteloita! Ylläpitäjille, perustajille, kiitos mielenkiintoisesta foorumista No, tämä nyt oli vähän asian vierestä, tähän ketjuun liittyen... Siis kysymystä ratkomaan! terv. risto suomi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2006 Ketjukysymykseksi? Miksi suihukoneissa jälkipoltolla suikuvirtaus on kuin kollikissan häntä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Ketjukysymykseksi? Miksi suihukoneissa jälkipoltolla suikuvirtaus on kuin kollikissan häntä? Jos nyt kuitenkin pitäydyttäisiin tämän kysymysketjun säännöissä, jotka löytyvät ensimmäisestä viestistä: ajattelin aloittaa tälläisen kysymysketjun, eli kysymykseeni oikein vastannut saa esittää uuden kysymyksen, ja sen vastaaja saa esittää uuden kysymyksen jne. jne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Olisko Sudoku rivi,ja kirjasi on täynnä näitä Mikäli käsittelee ilmailua kuten oletan,Ilmavoimien lentävän kaluston määrä tyypeittäin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Mistä on kyse? 1 9 7 15 6 1 6 6 6 44 3 Liittyykö jotenkin "Pylly-Walttereihin"... sillä 44 kpl:tta Brewstereita tuli Suomeen 1940...Tuo 44 iski silmään ensimmäisenä, onko kyseessä eri konetyyppien lukumäärä kenties jossakin vaiheessa jossakin yksikössä? Jos nuo luvut ovat koneita, niin ne tekee yhteensä 104. Brewsterithän menivät Lentolaivue 24:lle... Tämä on nyt silkkaa hakuammuntaa, mutta jostainhan on lähdettävä liikkeelle. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 No, siitähän minäkin aloitin, että laskin luvut yhteen ja sain 104. Ensimmäiseksi tuli mieleen pudotettujen koneiden lukumäärä, joten panin googleen 104 aerial victories, koska suomalaisilla ässillä ei niin paljon pudotuksia ollut. Sieltä pomppasti esiin Adolf Galland ja joku muukin tyyppi, muttei yksityiskohtaista tietoa kummastakaan. Ja jonkun lentolaivueen pudotuksista sodan aikana vuosittain (11 eri lukua) ei löytynyt punaista lankaa. Vietnamin sotakin kesti periaatteessa yli 11 vuotta, joten ei ollut apua siitäkään. Sitten katselin esim. äänivallin ylittäneiden pilottien lukumääriä, koska ensimmäinen numero oli 1, muttei tuntunut tärppäävän. Sitten katselin eri WWII-koneiden valmistusmääriä, muttei vieläkään tärpännyt. Myös kamikaze/Ohka-koneiden ja pilottien lukumäärä ei tärpännyt. Ei myöskään V1- tai V2-rakettien lukumäärä, eikä Me-163 eikä Me-262-koneiden lukumäärä. Eikä B1- tai B2-pommikoneiden tai Raptoreiden lukumäärä. No, ainakin tuli jonkin verran etsittyä. Vielä olisi paljon tarkistettavaa... Tuli muuten katsottua myös BASE-hypyissä kuolleiden hyppääjien lukumäärä, listassa tällä hetkellä 100 hyppääjää, mutta ei taida olla sieltäkään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Minä taas olen miettinyt noita samantyyppisiä asioita sekä sitä, että mikähän se sentin paksuinen kirja siinä Teron pöydällä on. Ja että se saattaa olla uusikin, mutta jos se on jollakin murteella kirjoitettu ei niistä tiedä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Tuo 104 löytyi helposti,eli Suomen ilmastointivoimien koulukoneet vuonna 1943 mutta muut luvut eivät täsmää. :'( Tutkimukset jatkuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Täysin hatusta Eri konetyyppien onnettomuudet.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Mielenkiintoisia tulkintoja, muttei ole vielä tärpännyt... Helpotetaan hiukan: liikutaan viimeisten 20 vuoden aikana. Ja kysymys ei ole konemääristä. Eri konetyyppien onnettomuudet.... 44... onneksi ei sentään. Vinkkinä 44 oli aluksi 37. Nyt taisi mennä liian helpoksi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Vedetään Shell Aviation-lippiksestä: suomalaisissa laskuvarjokerhoissa koulutettujen hyppymestarien lukumäärät? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Eipä ole mesujen määräkään... Tämä on siitä erikoinen kysymys, että vastaus on netissä (itse asiassa auki minullakin juuri nyt tuossa viereisessä selaimen tabissa), mutta se ei ole googlattavissa koska kyseessä on kuvatiedosto. EDIT: korjasin pari typoa, mutta lisätään vielä: tämä löytyy googlella kun tietää kaksi sanaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Jatketaan hattulinjaa , kun kerran ei ole edes hajun mikro-osaakaan.... Finnarin kapteeniksi nostettujen perämiesten määrä..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Jotta saadaan pois kuljeksimasta: Juha on siinä oikeassa että kysymys on ihmisistä. Mutta ei (tiettävästi) Finnairilaista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Taas arvaus,mistä arvasinkaan,eli Ilmavoimista lähteneet pilotit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Hieman Arnea peesaten Ilmavoimista kaupallisiin yhtiöhin siirtyneet Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Kokeillaan onnea . Uudet lupakirjat vuonna 2005. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2006 Ratkaisu löytyy Onnettomuustutkintakeskuksen raporteista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla