Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Niin kuin tuossa aiemmin ketjussa kerroinkin, niin tämä "tiukka kysymys" lähti tuosta Valtosen kirjan tekstistä liikkeelle. Olisi kiva, jos asiaan tulisi 100 % varmistus. Se varmaan löytyy MT-507:n konekirjasta Tikkakoskelta. Jos joku lähellä asuva viitsisi selvittää, niin kiitos etukäteen. Eli lensikö kone tuon kirjassa mainitun "Mannerheimin hautajaisten saattolennon" 4.2.-51 vai -52. (edit: taidankin itse laittaa museolle päin postia...)

 

Jukka

 

Asia selvisi yllättävän nopeasti tänä aamuna, kiitos Keski-Suomen Ilmailumuseon johtajan Kai Mecklinin ystävällisen avun. Hän vastasi kyselyyni ja kertoi harmillisen painovirheen olevan vuosiluvun kohdalla, ja jota ei ehditty korjata TAVALLISESTA KURIOSITEETTIIN-kirjaan ennen kirjan menemistä painoon kaikesta huolellisuudesta huolimatta. Asia oli tullut esille myös Hannu Valtosen väitöstilaisuudessa. Eli asia on niin kuin arvelinkin sen olevan, että Mannerheimin hautajaisten saattolento lennettiin MT-507:lla todella 4.2.1951 Helsingissä, ei 1952 niin kuin kirjassa mainitaan. Tämä myös varmistaa sen, että mitään DC-3 OH-LCF:n "saattolentoa" Malmille ei ollut 2.2.51.

 

edit: Lienee sattumaa, että nämä molemmat hautajaisiin osallistuneet koneet, eli OH-LCF (nykyisin museossa DO-4) ja MT-507 ovat todella säilyneet jälkipolville ja ovat esillä vieläpä samassa museossa.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pistitpä helpon,Miks aina kaikki tietää mun kysymykset,miks aina luen 7 kirjaa ja valvon kolme yötä,enkä sittenkään tiedä,ja toihan on helppo.

kerroppa Tero mistä keksit mun kysymyksen vastauksen?Vihjeitä olis ollu vaikka viikoks 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä on kyse? 1 9 7 15 6 1 6 6 6 44 3

 

Ennen kuin googlaat niin tiedoksi: tuottaa 563 miljoonaa osumaa...

 

 

Bluffasit, tuli vain: 497 000 000 osumaa ;)

 

Koko merkkijonon 0 osumaa :/

 

Tuo VOISI olla jonkun tai joidenkin sijoittumiset jossain kisoissa, mutta 44 vaikuttaa vähän epätodennäköiseltä sijoittumiselta missään ilmailulajissa

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli toimit kuten minäkin,arvailen,yhdistelenkin ja mietin,lisäks käytän vuosien saatossa keräiltyä aineistoa.Suurimpana syynä tässä että herättelen vanhaa harrastusta nyt eläkkeelle siiryttäni.

Eräs syy löytyy siitä että yritän löytää isoisäni historian,eli mies lähti aikoinaan liikenteeseen suojeluskunta aatteen siivittämänä,tunsi jostain syystä Aarnikotkan,Hanellin,Harju-jeantyn,Östermanin,kalasteli sodan vaiheissa,valtion juna vei kalastelemaan,leikkausarpia siellä täällä,eli nyt mietin mitä tuo vanha ukkeli oikeasti teki,en aikoinani osannut kysellä,olisko tuo edes jutellu,mene ja tiedä,eli noin 20 vuotta puuttuu historiasta,sitä tässä kalastelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta saadaan ketjua eteenpäin: tuossa vieressä (sen Suomenlinna-esitteen päällä) on nyt noin sentin paksuinen teos, joka on keskittynyt pelkästään tähän aiheeseen.

 

Ilkalle: jos noin on niin on kyllä hirmuinen sattuma. Mutta ei ole etsitty asia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Arne!

 

Tyhmästi kerroin "Anekdootteja" -ketjuun "ei omakohtaisia kokemuksia". Olen kuitenkin kirjannut muistiin kaikkia niitä tarinoita ja siviili-ilmailun vaiheita, joita olen kuullut "vanhojen partojen (70+)" muistellessa. Olenpa jopa joitain kertomuksia ottanut videolle. Vasta viime vuosina olen ymmärtänyt, että noiden kyseisten henkilöiden joukko on valitettavasti kovin harventunut...  Idean noiden siviili-ilmailun historian vaiheiden muistiinkirjaamiseen sain siita, miten sotilaspuolen tapahtumia on kirjattu ylös ja silloisia sodanaikaisia veteraaneja haastateltu. On vain kovin vaikeata pohtia, mitä on korrektia kertoa ja mitä ei....

 

Nuorempana nuo tarinat eivät juuri kiinnostaneet...  Ehkä joskus noilla "muistiinpanoilla" saattaa olla arvoa. Myös valokuvia tuolta ajalta on "kenkälaatikossa" melkoisesti, mutta kun en tiedä kuvaajia, ei niitä arvaa tänne laittaa...

 

Hienoa, että saadaan täällä lukea sinun, Esan ja muiden konkarien muisteloita!

 

Ylläpitäjille, perustajille, kiitos mielenkiintoisesta foorumista :thmbup:

 

No, tämä nyt oli vähän asian vierestä, tähän ketjuun liittyen...

 

Siis kysymystä ratkomaan!

 

 

terv. risto suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjukysymykseksi? Miksi suihukoneissa jälkipoltolla suikuvirtaus on kuin kollikissan häntä? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjukysymykseksi? Miksi suihukoneissa jälkipoltolla suikuvirtaus on kuin kollikissan häntä? :-[

 

Jos nyt kuitenkin pitäydyttäisiin tämän kysymysketjun säännöissä, jotka löytyvät ensimmäisestä viestistä:

 

ajattelin aloittaa tälläisen kysymysketjun, eli kysymykseeni oikein vastannut saa esittää uuden kysymyksen, ja sen vastaaja saa esittää uuden kysymyksen jne. jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Sudoku rivi,ja kirjasi on täynnä näitä ;D

Mikäli käsittelee ilmailua kuten oletan,Ilmavoimien lentävän kaluston määrä tyypeittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä on kyse? 1 9 7 15 6 1 6 6 6 44 3

 

Liittyykö jotenkin "Pylly-Walttereihin"... sillä 44 kpl:tta Brewstereita tuli Suomeen 1940...Tuo 44 iski silmään ensimmäisenä, onko kyseessä eri konetyyppien lukumäärä kenties jossakin vaiheessa jossakin yksikössä?  Jos nuo luvut ovat koneita, niin ne tekee yhteensä 104.

 

Brewsterithän menivät Lentolaivue 24:lle...

 

Tämä on nyt silkkaa hakuammuntaa, mutta jostainhan on lähdettävä liikkeelle. :P

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, siitähän minäkin aloitin, että laskin luvut yhteen ja sain 104.

 

Ensimmäiseksi tuli mieleen pudotettujen koneiden lukumäärä, joten panin googleen 104 aerial victories, koska suomalaisilla ässillä ei niin paljon pudotuksia ollut. Sieltä pomppasti esiin Adolf Galland ja joku muukin tyyppi, muttei yksityiskohtaista tietoa kummastakaan. Ja jonkun lentolaivueen pudotuksista sodan aikana vuosittain (11 eri lukua) ei löytynyt punaista lankaa. Vietnamin sotakin kesti periaatteessa yli 11 vuotta, joten ei ollut apua siitäkään.

 

Sitten katselin esim. äänivallin ylittäneiden pilottien lukumääriä, koska ensimmäinen numero oli 1, muttei tuntunut tärppäävän.

 

Sitten katselin eri WWII-koneiden valmistusmääriä, muttei vieläkään tärpännyt. Myös kamikaze/Ohka-koneiden ja pilottien lukumäärä ei tärpännyt.

 

Ei myöskään V1- tai V2-rakettien lukumäärä, eikä Me-163 eikä Me-262-koneiden lukumäärä. Eikä B1- tai B2-pommikoneiden tai Raptoreiden lukumäärä.

 

No, ainakin tuli jonkin verran etsittyä. Vielä olisi paljon tarkistettavaa...

 

Tuli muuten katsottua myös BASE-hypyissä kuolleiden hyppääjien lukumäärä, listassa tällä hetkellä 100 hyppääjää, mutta ei taida olla sieltäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä taas olen miettinyt noita samantyyppisiä asioita sekä sitä, että mikähän se sentin paksuinen kirja siinä Teron pöydällä on. Ja että se saattaa olla uusikin, mutta jos se on jollakin murteella kirjoitettu ei niistä tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 104 löytyi helposti,eli Suomen ilmastointivoimien koulukoneet vuonna 1943 mutta muut luvut eivät täsmää. :'(

Tutkimukset jatkuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia tulkintoja, muttei ole vielä tärpännyt...

 

Helpotetaan hiukan: liikutaan viimeisten 20 vuoden aikana. Ja kysymys ei ole konemääristä.

 

Eri konetyyppien onnettomuudet....

 

44... onneksi ei sentään.

 

Vinkkinä 44 oli aluksi 37.

 

Nyt taisi mennä liian helpoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedetään Shell Aviation-lippiksestä:

 

suomalaisissa laskuvarjokerhoissa koulutettujen hyppymestarien lukumäärät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole mesujen määräkään...

 

Tämä on siitä erikoinen kysymys, että vastaus on netissä (itse asiassa auki minullakin juuri nyt tuossa viereisessä selaimen tabissa), mutta se ei ole googlattavissa koska kyseessä on kuvatiedosto.

 

EDIT: korjasin pari typoa, mutta lisätään vielä: tämä löytyy googlella kun tietää kaksi sanaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan hattulinjaa  ;D, kun kerran ei ole edes hajun mikro-osaakaan....

Finnarin kapteeniksi nostettujen perämiesten määrä.....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jotta saadaan pois kuljeksimasta: Juha on siinä oikeassa että kysymys on ihmisistä. Mutta ei (tiettävästi) Finnairilaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään