Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Akilles Järvinen ei ollut lentäjä. Hän kuoli kyllä lento-onnettomuudessa (PY-37), mutta matkustajana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Asiaa sivuten - löytävätpähän hakukoneet joskus täältä - ainakin Oiva Halmetoja ja Keijo Kuusela ovat olleet kerran olympiaedustajina. Vettä sataa ja ulkona on kylmä, siispä nenä takaisin lukemattomiin ilmailuhistoriakirjoihin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Ilkka mainitsikin jo oikean vastauksen, mutta kumpi herroista Halmetoja tai Kuusela on osallistunut kaksiin olympialaisiin? Ja mihin kisoihin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Akilles Järvinen ei ollut lentäjä. Hän kuoli kyllä lento-onnettomuudessa (PY-37), mutta matkustajana. Joo, ja oli kapteenin vakanssilla Lentovarikolla hommissa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Ööh, vahinkoja näköjään sattuu Veikataan sitten Kuuselaa, -48 St Moriz ja -52 Oslo. Halmetoja oli nimittäin tähystäjä, ei hävittäjälentäjä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Ööh, vahinkoja näköjään sattuu Veikataan sitten Kuuselaa, -48 St Moriz ja -52 Oslo. Halmetoja oli nimittäin tähystäjä, ei hävittäjälentäjä. Kuusela oli kovan luokan jääkiekkoilija aikoinaan, taisi olla HPK:n miehiä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Keijo Kuusela on oikea vastaus. Hän osallistui olympialaisiin Oslossa 1952 ja Helsingissä 1952. Oslossa laji oli jääkiekko ja Helsingissä maahockey. Tässä vähän lainatekstiä tuosta jääkiekkolegendasta: Kuka pelaaja teki käsittämättömät 39 maalia vain seitsemässä ottelussa kaudella 1946-47?? Kyseessä on tietenkin Ka-Ku-Ti -ketjun keskushyökkääjä Keijo Kuusela. Keijo Kuusela syntyi tammikuun 6. 1921 Tampereella. SM-sarja debyyttinsä Kuusela suoritti kaudella 1938-39 Hämeenlinnan Tarmossa 17-vuotiaana. Kuusela oli erittäin seurauskollinen pelaaja, koska pelasikin Tarmossa koko mahtavan uransa, aina vuoteen 1958-59. Kuusela pitikin hallussaan vuosikymmenet melkein kaikkia mahdollisia SM-sarjan ennätyksiä. Hän pelasi muun muassa ensimmäisenä 20 kautta SM-sarjassa. Parhaimmalla 1946-47 kaudellaan Kuusela teki käsittämättömät 39 maalia ja 42 pistettä vain 8:ssa ottelussa. Maaliennätys rikottiin vasta neljännesvuosisata myöhemmin, jolloin otteluita pelattiin 36 kaudessa. Kaikkiaan Kuusela pelasi SM-sarjassa 142 ottelua ja teki niissä 306 (194+112) tehopistettä. Tuolloin ei kukaan ollut kiinnostunut ensimmäisistä syötöistä - puhumatakaan toisesta syöttäjästä - ja kunnon tilastointikin alkoi vasta 1950-luvulta. Aikanaan Kuuselan maalimäärää pidettiin jopa lyömättömänä. Sitä se olisi saattanut ollakin pitkän aikaa ellei ottelumäärät olisi kasvaneet lyhyessä ajassa monin kertaisiksi. Nykypäivään suhteutettunakin Kuuselan lukemat ovat Suomen kiekkohistorian kovimmasta päästä. SM-sarjan tilastointi Kuuselan parhaimmilta vuosilta on kirjavaa, mutta ainakin -47 hän voitti maalipörssin ja -56 pistepörssin. Pistepörssin voittaessaan Kuusela oli jo 35-vuotias. All-Starseja ei Kuuselan aikana vielä valittu, mutta kauden parhaimmaksi pelaajaksi hänet valittiin kerran, 1951. Nämäkin valinnat alkavat vasta vuodesta 1948, jolloin Kuusela oli pelannut jo kymmen vuotta. Kuusela voitti urallaan kaksi kultaa, seitsemän hopeaa ja kaksi pronssia. Seitemän hopeaa on SM-sarjan/SM-liigan ennätys. Jatkosodassa Keijo Kuusela taisteli Hävittäjälentäjänä. 1941 Kuusela julistettiin kadonneeksi kun tiedettiin että hänet oli ammuttu alas Venäjän puolella. Sodan jälkeen hänet kuitenkin palautettiin sotavankina takaisin Suomeen. Kuusela oli ollut yli kolme vuotta sotavankeudessa kun hänet palautettiin vuoden 1944 lopussa, se ei kuitenkaan estänyt häntä pelaamasta jo tammikuussa 1945 alkaneessa SM-sarjassa. Kuusela palautui sotavankeuden rasituksista täysin ja edusti Suomea kaikkiaan 59:ssä maaottelussa ja teki niissä 34 maalia. Hän edusti Suomea vuosien -49 ja -51 MM-kisoissa sekä vuoden -52 Olympialaisissa. Vuoden -52 Olympialaisissa Kuusela oli Suomen paras pistemies yhdessä Christian Rapp:n kanssa. Kuusela teki kahdeksassa ottelussa neljä maalia ja viisi pistettä. Tuon tekstin mukaan Kuusela ammuttiin alas, mutta oikeammin hän törmäsi 08.05.1944 Moranella MS-643 Airacobraan, sai samalla ainokaisen ilmavoittonsa, ja pelastautui itse varjolla joutuen sotavangiksi (Eikä ollut sotavankeudessa kolmea vuotta vaan puolisen vuotta). Vuoro siis Ilkalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Kysytäänpä sitten linjan mukaisesti erästä Suomen ilmavoimien hävittäjälentäjää. Viiden pisteen vihje: Virkapuvun pitämisestä tuli kiistaa, ainakin kahteen otteeseen. Tarkalleen ottaen oli kyse jopa rähinöinnistä ja oikeudesta pitää pukua. Edit: Lisävihjeitä, jotta ei tunnu täysin mahdottomalta: Hän taisi jazzin soiton pianolla. Google tuntee kyseisen henkilön, joten kirjallisuuteen ei tarvitse välttämättä tukeutua. Edit2: Kyseisen Mr:n arvo oli kapteeni. Edit3: Eihän tämä ole nyt näin vaikea. Mr. oli samaan aikaan eversti, luutnantti ja kapteeni Suomen ilmavoimissa Edit4: Laskut jäivät yhteen, mutta laskuja tuli paljon... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2006 Ettei vaan ollut amerikan apu talvisodassa eli "Abessinian kenttämarsalkka" eli "Black Hawk" eli kapteeni Hubert Fauntleroy Julian. Käyntikortissa luki eversti..."Pioneer Negro Aviator." Eksyi Moranella keskellä kirkasta päivää Turussa, sattumalta osasi kentälle. Hotelli- ja räätälilaskuja jätti jälkeensä, valtio maksoi. Naisilta otetut vipit jäivät maksamatta kuulemma... Ilmavoimien arvio: ohjaajan taito kyseenalainen, koreilunhaluinen. Vapautettu 30.4.1940 Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2006 Jukka löysi oikean henkilön, eli "Mustan Kotkan", Black Eaglen. Hänet järjesteltiin Washingtonin lähetystön ja New Yorkissa olevan Suomen vapaussodan rintamamiehet -nimisen järjestön avulla laivalla Suomeen, jossa ilmavoimiemme komentaja nimesi hänet peräti kapteeniksi. Virallisten asiakirjojen mukaan Hubert Fauntleroy Julian oli jo abessiinialainen eversti ja kanadalainen luutnantti 8) Oman kertomansa mukaan hän oli syntynyt englannissa, lukenut lääkäriksi, sitten lentoharrastuksen myötä valittu ensimmäisenä mustaihoisena lentäjänä Yhdysvaltain armeejaan, hypännyt New Yorkin yllä 6000 metrin korkeudesta laskuvarjolla, lähtenyt epäonnistuneesti maailmanympärilennolle ennen Lindberghin Atlantin ylitystä, osallistunut Etiopian keisari Haile Selassien kruunajaisiin ja jäänyt asumaan sinne viideksi vuodeksi "Abessiinian ilmavoimien komentajaksi", sekä toiminut filmijohtajana ja muutenkin elokuva-alalla. Ja lennot jäivät todellakin yhteen Suomen ilmavoimissa, Moranella melkein päättyneeseen eksymiseen kirkkaalla säällä keskellä päivää. Tämän jälkeen miestä käytettiin "tampuurimajurina", jossa edustustehtävissä valtiolle jäi maksettavaksi useita hotelli- ja ravintolalaskuja. Musta Kotka oli sananmukaisesti värikäs persoona ja ääripäätä siinä joukossa joka vapaaehtoisina seikkailijoina Suomen ilmavoimiin pyrki. Harvat olivat todella avuksi. Mustasta Kotkasta oli jopa maininta Time-lehdessä 1940 osana muuta juttua Suomessa käyneistä vapaaehtoisista, jotka palasivat kesäkuussa 1940 Petsamon kautta Matilda Thordén -laivalla. Lähtiessä Petsamosta ja saavuttaessa New Yorkiin kinattiin kovasti oikeudesta pitää kapteenin virkapukua, mutta Musta Kotka ei antanut periksi. Mahtoi olla melkoinen katu-uskottavuutta lisäävä tekijä Harlemissa... Koko tarina Mustasta Kotkasta ja muitakin tarinoita ilmavoimiemme vapaaehtoisista Ahti Saarisen kirjassa "Parolasta Pyhäniemeen". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2006 Oli tosiaan värikäs persoona tuo Musta Kotka... Mennäänpä hieman toiseen aihepiiriin, siirrytään koneisiin: Vuonna 1984 päättyi erään lentokonetyypin operatiivinen käyttö eri maiden ilmavoimissa. Minkä konetyypin? 1. vihje: Lentokentän, jonka maan ilmavoimissa kone palveli viimeksi, vaaleanvihreäksi maalatussa lennonjohtotornissa luki, tässä nyt kylläkin suomennettuna, KURI, TYÖ ja USKOLLISUUS. Tämä kenttä oli kyseisen maan ilmavoimien päätukikohta. Mikä konetyyppi? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2006 Arvauksena vain, olisikohan tuo MIG-21F?, Suomessahan C-47 poistui käytöstä tuolloin, mutta ei kyllä sovi tuohon ensimmäiseen vihjeeseen..., joten Mig on tuo vastaukseni Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Arvauksena vain, olisikohan tuo MIG-21F?, Suomessahan C-47 poistui käytöstä tuolloin, mutta ei kyllä sovi tuohon ensimmäiseen vihjeeseen..., joten Mig on tuo vastaukseni Hyviä arvauksía, mutta kysytty kone ei ole MiG-21F eikä Douglas C-47. Ja täsmennykseksi vielä, että tämä konetyyppi palveli aikanaan monissa eri maiden ilmavoimissa, mutta ei välttämättä Suomen... Maassamme konetyyppi on kyllä käynyt. vihje 2. Konetyyppi oli operatiivisessa käytössä tämän viimeisen käyttäjävaltion ilmavoimissa peräti 36 vuotta. "DISCIPLINA TRABADO Y LEALTAD". Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Heitetään nyt arvaukseksi P-80 Shooting Star hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Heitetään nyt arvaukseksi P-80 Shooting Star hannu Ei ole "Ampuva Tähtikään" tämä... 8) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Silläkin uhalla, että joudun keksimään kysymyksen: CASA 352 (eli Junkers 52:n Espanjassa rakennettu versio) ja maa tietty Espanja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Dominikaaninen tasavalta ja P-51 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Dominikaaninen tasavalta ja P-51 Kyllä, Mustang. Dominakaanisen Tasavallan ilmavoimat FAD eli "Fuerza Aerea Dominicana" käytti Mustangia tosiaan vuoteen 1984. Koneet olivat pääosin Ruotsin Ilmavoimien vanhoja koneita. Konekanta vuonna 1982 oli: 10 kpl P-51 Mustang, 3 kpl C-47 Dakota, 3 kpl AT-6 Texan, 10 kpl Cessna T-41, 2 kpl Aero Commander, 1 kpl Mitsubishi Mu-2, 1 kpl Cessna 310 ja 1 kpl Beech Queen Air. Cessna A-37 korvasi Mustangit. Pilotteja FAD:ssä oli 100. Kovin potkurivoittoista ja vanhaa kalustoa siis...Köyhä, mutta ylpeä maa,"DISCIPLINA TRABADO Y LEALTAD". "Red Devil" eli "El Diablo Rojo" Colonel Rafel Diaz Bonilla oli FAD:n kuuluisin Mustang-pilotti. Hän lensi konetta koko sen palvelusajan eli 36 vuotta. Hän oli loppuun saakka Mustangien "päätarkastaja", ja hänelle sattui monta kaputtiakin P-51 koneilla, mutta selvisi niistä hengissä. Despot Rafael Trujillo kehitti San Isidrosta päätukikohdan ja hän piti Mustangeista, vaikka ei itse ollutkaan pilotti. Sen sijaan hänen nimiinsä tuli autolla-ajo ennätykset kaupungin ja lentokentän välillä, sillä hän omisti lukuisia nopeita urheiluautoja. Vuoro Juhalle. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Wikipediassa sitten ilmeisesti erhe? "The last nation to have the F-51 Mustang in service, the Dominican Republic's last F-51Ds left service by 1990." (http://en.wikipedia.org/wiki/P-51_Mustang) hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Wikipediassa sitten ilmeisesti erhe? "The last nation to have the F-51 Mustang in service, the Dominican Republic's last F-51Ds left service by 1990." (http://en.wikipedia.org/wiki/P-51_Mustang) hannu Sepä mielenkiintoista. Mun tiedot perustuvat englanninkieliseen Mustang-kuvateokseen "Mustang- the Living Legend" jos nyt oikein muistan nimen, tilattu joskus -90-luvulla Aviation Shopista. Siinä kerrotaan kyllä vuosiluvuksi 1984. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Sepä mielenkiintoista. Mun tiedot perustuvat englanninkieliseen Mustang-kuvateokseen "Mustang- the Living Legend" jos nyt oikein muistan nimen, tilattu joskus -90-luvulla Aviation Shopista. Siinä kerrotaan kyllä vuosiluvuksi 1984. Jukka Juu, lueskelin myös alkuperäisen ilmavoimien oman jutun Mustangista alkukielellä ja tuo -84 näyttäisi olevan ihan oikein - eli meen sitten muuttamaan sen sinne wikiin http://www.fuerzasmildom.com/aviacion_content.cfm?avionID=1 EDIT: Mun päivitys wikissä jyrättiin tylysti... eli olkoon mun puolesta siellä se 1990 hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Juu, lueskelin myös alkuperäisen ilmavoimien oman jutun Mustangista alkukielellä ja tuo -84 näyttäisi olevan ihan oikein - eli meen sitten muuttamaan sen sinne wikiin http://www.fuerzasmildom.com/aviacion_content.cfm?avionID=1 EDIT: Mun päivitys wikissä jyrättiin tylysti... eli olkoon mun puolesta siellä se 1990 hannu Nyt on ainakin vuosiluku lisätty suomenkieliseen Wikipediaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/North_American_P-51_Mustang Ja 1990 muutettu myös Hannun puolesta: http://en.wikipedia.org/wiki/P-51_Mustang#Non-US_service Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Saa nähdä pysyyks toi nyt... Jos katot historya, niin mä (193.65.75.88) olin tehnyt sen muutoksen, mutta joku revertoi sen... hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Tämä taitaa olla liian helppo , mutta kysytään nyt kuitenkin .... Mikä kone tunsi lempinimen siipiorava? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Tämä taitaa olla liian helppo , mutta kysytään nyt kuitenkin .... Mikä kone tunsi lempinimen siipiorava? Polikarpov I-16? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla