Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Joo, todella hienoja päätelmiä on tullut! :) Tämähän alkaa mennä jännäksi, ja lisätään löylyä...

 

Daimler se ei ole! Junkers se ei ole! Helpotetaan hieman. Tämä lentokonetehdas on kyllä vanhalla mantereella ja valmisti lisenssillä erästä lentokonemoottoria, jonka mallinimi tunnetaan myös urheiluautona.  ;)

 

Ja siihen liittyy vahvasti myös Douglas ja Luftwaffe, P&W välillisesti, vahvasti Englanti ja Dragon...

 

Jukka

 

Eikös Bayerische Motoren Werke AG tehnyt P&W:n Hornet-moottoria lisenssillä. Olisko ollut BMW 132, joka oli Tante Jun nokalla myös.

 

Edit: No ei varmaan, tehtaan historia ulottuu vain viime vuosisadalle.

 

No sitten tämä: Laurin & Klement, joka sittemmin yhdistyi Škodovy závodyn kanssa ja joka oli II MS:n aikoihin osa Hermann Göring Werkeä. On nykyisin osa V.A.G.-konsernia ja valmistaa lähinnä autoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta! Eipä ole tullut oikeaa vastausta vieläkään monista hyvistä yrityksistä huolimatta. ;D Onpas sitkeä pala...

 

Tuleeko Englannista ratkaiseva vihje, sillä seuraavaksi vihjaan seuraavaa:

 

Englannissa Bristolissa valmistettiin lisenssillä tämän kysytyn tehtaan erästä mallia kahdeksaa eri versioita vuosina 1951-1965. ;) Ja se Dragon... liittyy myös suoraan Bristoliin. ;)

 

Laitetaan nyt tietyt vinkit vielä seuraavaan järjestykseen: Englanti, Bristol, Douglas, Dragon... ::)

 

Joko nyt arvoitus ratkeaa!

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin tuollaiseen nimeen kuin Cosmos Engineering. Teki Mercury-moottoreita.

 

Ei ollut sekään tehdas kyseessä... :-\ Seuraavaksi vinkiksi, että kysymyksessä oleva lentokonetehdas ei sijaitse eikä sijainnut Englannissa!  ;D

 

Laitetaan nyt vielä "hylättyjen" tehtaitten lista:

 

Pratt&Whitney, Gothaer Waggonfabrik, Hispano-Suiza, Wright Cycle Company, Curtiiss-Wright, Junkers, Daimler, Amstrong Whitworth, Amstrong Siddeley, Jaguar, BMW, Laurin & Klement ja sen seuraajat, Cosmos Engineering.

 

Vielä on ainakin yksi 1800-luvulla perustettu lentokonetehdas Euroopassa Englannin ulkopuolella mainitsematta... ;)

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siemens-Schuckert? Tehdään samoin tein tupla-arvaus toisesta kummitelleesta merkistä: Napier :)

 

hannu

 

Voi mahdoton...ei kumpikaan noista! ;D Hylättyjen lista sai kaksi uutta nimeä...Tämähän alkaa muistuttaa "Tamworthia"! :thmbup:

 

No, ainakin vinkkejä on tullut: 1800-luku, Pratt&Whitney, Luftwaffe, Englanti, Bristol, Douglas, Dragon..., Eurooppa, ei englantilainen lentokonetehdas, "urheiluauto"... Ja kaikki em. vinkit liittyvät suoraan tai välillisesti kysyttyyn lentokonetehtaaseen.

 

Nyt tulee sitten toivottavasti viimeinen vinkki, ja jos ei auta, niin ihmettelen kyllä suuresti...

 

"Luonetjärvi maaliskuussa 1958..." 8)

 

Ja kysymyshän kuului: Kysytäänpä vaihteeksi erästä lentokonetehdasta:

 

Tällä 1800-luvulla perustetulla tehtaalla on suora yhteys Douglasiin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiat on myös perustettu 1800-luvulla, sen valmistamia lentokoneita oli Luftwaffen väreissä, valmisti autoja ja lentokonemoottoreita (Fiat A.74 eli Fiat G.50 moottori oli Bristol Mercury VII:n kopio), on vanhalla mantereella, mutta ei Englannissa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokker.

 

Oli osa 1800-luvulla perustettua Junkersia, rakensi DC-2-koneita.

 

...tai sittenkin jokerina Piaggio.

 

Perustettu 1884.

 

Rakensi Piaggio Douglas PD 808 -koneita.

 

P.149 oli vertailussa Luonetjärvellä (mukana oli myös edellisestä kysymyksestä kahdeksikkona tuttu Tuuli III).

 

Lisenssivalmisti RR Viper -moottoreita.

 

P&W löytyy vaikkapa Avantista.

 

Luftwaffe lenteli P.149:llä.

 

"From 1951, some types of Vespa scooter were made in the Douglas factory in Bristol, from a varying mixture of parts made in Bristol and in Italy. These were sold as Douglas Vespas." Rosso Dragon on ainakin Vespan alatyyppi.

 

Kuten ketjussa aina, tässä oppi taas uutta. Esim tällaisesta lentolaitteesta en ole aiemmin kuullut.

 

http://ipmsstockholm.org/magazine/2000/12/stuff_eng_ibes_p108.htm

 

Erityisesti nuo moottorien muotosuojiin upotetut kk-tornit lienevät ainutlaatuisia. Ja Luftwaffe käytti koneen kuljetusversiota P.108T.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin,hirvimettä hoidettu,eli Tero ehti ennen,ruokahuolto hoidettu.Fokker lukee minun kovalevylläni.Tamworth jäi kyllä jo aiemmin kakkoseks.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai sittenkin jokerina Piaggio.

 

Perustettu 1884.

 

Rakensi Piaggio Douglas PD 808 -koneita.

 

P.149 oli vertailussa Luonetjärvellä (mukana oli myös edellisestä kysymyksestä kahdeksikkona tuttu Tuuli III).

 

Lisenssivalmisti RR Viper -moottoreita.

 

P&W löytyy vaikkapa Avantista.

 

Luftwaffe lenteli P.149:llä.

 

"From 1951, some types of Vespa scooter were made in the Douglas factory in Bristol, from a varying mixture of parts made in Bristol and in Italy. These were sold as Douglas Vespas." Rosso Dragon on ainakin Vespan alatyyppi.

 

Kuten ketjussa aina, tässä oppi taas uutta. Esim tällaisesta lentolaitteesta en ole aiemmin kuullut.

 

http://ipmsstockholm.org/magazine/2000/12/stuff_eng_ibes_p108.htm

 

Erityisesti nuo moottorien muotosuojiin upotetut kk-tornit lienevät ainutlaatuisia. Ja Luftwaffe käytti koneen kuljetusversiota P.108T.

 

Oikea lentokonetehdas on Piaggio Italiasta! :thmbup:

 

Jos lähdetään purkamaan vinkkejä, niin yhtiö perustettiin 1884. Vinkkinä olleen Pratt&Whitney-yhtiön historia muistuttaa Piaggiota: molemmat valmistivat muita tuotteita ennen lentokonemoottoreita tai lentokoneita. Piaggio teki lisenssillä mm. Roll-Royce Viper-suihkumoottoria vuodesta 1960 (Viper on urheiluautomerkki, se oli yksi vinkki), Pratt&Whitney tekee myös suihkumoottoreita, siinä välillinen yhteys, suora yhteys ”Wasp”-moottori eli italiaksi ”Vespa”= ampiainen!. Länsi-Saksan Luftwaffe osti käyttöönsä 256 kappaletta Piaggio 149-harjoituskoneita vuonna 1953, se oli se vihjeen "normaali" yhteys Piaggioon, historialllinen yhteys tulee tietysti siitä, että Italia ja Saksa olivat II-maailmansodassa akselivaltoja ja liittolaisia, ja siten myös Luftwaffe ja Italian ilmavoimat, joilla oli Piaggio-koneita, toimivat samalla puolella.

 

Ja Ilmavoimat testasi Piaggio 149 D-harjoituskonetta viikon verran Luonetjärvellä maaliskuun lopulla 1958, mukana testattava oli myös Tuuli III, Saab Safir ja Fouga Magister. Se oli vinkkinä myös.

 

Koko kysymyksen ydin on VESPA-skootteri, josta sain idean tähän kysymykseen, ovathan skootterit nyt "pop"! Vanhoja Vespoja entisöidään, retro-skoottereita ja moposkoottereita myydään hurjasti. Italiassa Piaggio joutui toisen maailmansodan jälkeen keksimään uuden tuotteen sotakäyttöön tarkoitettujen lentokoneiden ja moottoreiden tilalle, joiden menekki romahti sodan päätyttyä. Tästä alkoi Vespan taru. Englannissa Bristolissa Douglas Company moottoripyörätehdas alkoi valmistamaan toisen maailmansodan jälkeen lisenssillä Piaggio-tehtaan suuren suosion saavuttamia Vespa-skoottereita nimellä "Douglas Vespa". Myös vinkkinä ollut "Dragon..." liittyy asiaan siten, että Douglas valmisti Douglas Dragonfly-nimistä moottoripyörää samalla Bristolin tehtaallaan. Tämä Englannin "Douglas" oli tämän kysymyksen kompa ja kompastuskivi, arvasin sen! Ja siksi tästä tuli aika hauska arvuutus...

 

http://www.piaggioaero.com/en/company/story.php'>http://www.piaggioaero.com/en/company/story.php

http://www.piaggioaero.com/en/

http://www.veteranvespaclub.com/douglas.html

http://avia-dejavu.net/photo%20D-EGIT.htm

 

Jukka

 

Teron vuoro...taas! :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tässä ratkaisussa on, että omaan vastaukseeni Douglas Vespa tuli ihan viimeisenä ja toisaalta Jukalla ei ollut vinkeissään ilmiselvää Piaggio Douglasta. Kysymys ratkesi kun sain vinkin Piaggion käynnistä Luonetilla.

 

Mutta se ainakin tuli ilmi että lentokoneteollisuuden kytkökset ovat olleet moninaisia. Jopa skoottereihin. Itse ostin Vespa Primaveran 1974 ja myin sen pari vuotta sitten kaverille, joka lupasi entisöidä sen. Toivottavasti on jo liikenteessä.

 

Kaikesta huolimatta Wright-Curtiss on edelleen mielestäni ainoa jo 1800-luvulla lentokoneita rakentanut yritys.

 

Ennen korttipakkaa mainitsin googlauksella pilalle menneestä kysymyksestä. Tässä on päivitetty versio siitä. Ei Tamworth-luokkaa eli uskon ratkeavan suht nopeasti.

 

Runsaasti kunniamerkein koristellulla marsalkka Mannerheimilla ei ollut Ilmavoimien lentomerkkiä (HC). Mitä pidetään syynä tähän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Runsaasti kunniamerkein koristellulla marsalkka Mannerheimilla ei ollut Ilmavoimien lentomerkkiä (HC). Mitä pidetään syynä tähän?

 

Yhtenä syynä on mainittu, ettei Ilmavoimien komentaja Lundqvist  muistanut koko juttua. Muina mahdollisia syinä mainitaan, ettei Lundqvist katsonut Marskin täyttävän merkin saamisen ehtoja tai sitten hän katsoi esteenä olleen protokolaariset syyt. Todellisen syyn tiesi tod. näk. vain Lundqvist?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo edesmennyt sukulaiseni,eli isoisä kertoi kerran että marski ja Lundqvist olisivat olleet huonoissa väleissä jostain syystä,työasiat olivat pohjana ja sen takia Lundqvist vetosi merkin ehtoihin.Saattaa olla tosi juttu koska monet lundqvistin esittämät asiat kaatuivat syystä jos toisesta.

Hyvämuistiset voivat kertoa,nimittäin jossain kirjassa aihetta on käsitelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vastauksissa lienee osin perää. Ilmeisesti lentomerkin puuttuminen kyllä havaittiin (tässä lähde on vähän epäselvä) mutta Mannerheim ei olisi voinut sitä ottaa vastaan. Syynä oli jotain jota hänellä oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marsalkalla oli 109 eri kunnia/ansiomerkkiä. Joku niistä oli siis ristiriidassa Ilmavoimien lentomerkin kanssa. Lähdetään arvauslinjalle ja vastataan Saksan rautaristi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo edesmennyt sukulaiseni,eli isoisä kertoi kerran että marski ja Lundqvist olisivat olleet huonoissa väleissä jostain syystä,työasiat olivat pohjana ja sen takia Lundqvist vetosi merkin ehtoihin.Saattaa olla tosi juttu koska monet lundqvistin esittämät asiat kaatuivat syystä jos toisesta.

Hyvämuistiset voivat kertoa,nimittäin jossain kirjassa aihetta on käsitelty.

Mannerheim ja  Lundqvist kärhämöivät kaukotoimintaan sopivan konetyypin valinnasta puolustusneuvoston kokouksessa huhtikuussa 1935. Tilanne kuumeni niin pitkälle, että Marski ajoi Lundqvistin kokouksesta ulos..  :o Tästä jäi varmasti molemmille herroille jotain hampaankoloon.

 

Mutta olisiko syynä yksinkertaisesti se, että Mannerheim oli saanut Göringiltä Saksan kultaisen lentomerkin (jalokivien kera ;)) vuonna 1942 eikä tämän takia halunnut/voinut ottaa vastaan Suomen lentomerkkiä ? Kuulostaa kyllä aika pöljältä ja kaukaa haetulta, mutta en keksi muutakaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta olisiko syynä yksinkertaisesti se, että Mannerheim oli saanut Göringiltä Saksan kultaisen lentomerkin (jalokivien kera ;)) vuonna 1942 eikä tämän takia halunnut/voinut ottaa vastaan Suomen lentomerkkiä ? Kuulostaa kyllä aika pöljältä ja kaukaa haetulta, mutta en keksi muutakaan..

 

Näin on. Anopin hyllystä lainaamassani kirjassa "Tuttu ja tuntematon Mannerheim" (Valitut Palat 1997) on ilmailuhistorioitsija Carl-Fredrik Geustin kirjoittama luku "Mannerheimin siivet". Kaikenlaisen muun kiinnostavan seassa on myös tämä Lentomerkki-episodi.

 

Siinä asiasta todetaan näin: "Göringin merkin jälkeen protokollasta tarkka Mannerheim ei tietenkään suostunut vastaanottamaan kotimaista huomionosoitusta, jonka olisi pitänyt tulla ensimmäisenä."

 

Mannerheim muuten käytti Saksan lentomerkkiä tasan kerran eli palatessaan 28.6.1942 Saksasta Hitlerin Fw 200 Condor -koneella (samalla joka kävi Immolassa - tästäkin tapauksesta on kirjassa luonnollisesti laaja kuvaus).

 

Alkuperäistä kysymystä aloin sorvata kirjan perusteella näistä Göringin ja Mannerheimin merkeistä. Tuosta olisi saanut tukun meheviä vinkkejä. Kun tarkastin taustoja huomasin etten valitettavasti ehtinyt ensimmäisenä.

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,46734.msg499474.html#msg499474

 

Eli Göring oli saanut Suomen lentomerkin briljanttien kera. Mannerheim ei arvostanut kyseistä herraa kovin korkealle joten siinä liene osasyy miksei hän kotimaista merkkiä katsonut aiheelliseksi ottaa vastaan.

 

Jukalle siis vuoro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, tässä tulee tällainen helpohko:

 

Millä erikoisella tavalla saksalainen Osasto Kuhlmey kunnioitti 2.7.1944 Immolan kentän pommituksessa kaatuneen TK-mies Nils Helanderin muistoa?

 

EDIT: tarkennus sekavaan kysymykseen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pommilaatikossa hautaaminen oli osaston erityinen kunnianosoitus jäsenilleen. Helander pääsi siitä osalliseksi koska hän pikakouluttautui Stukan taka-ampujaksi ja oli mukana taistelulennolla. Hannu Valtosen Osasto Kuhlmey -kirjassa on  valokuvia tuolta lennolta sekä Helanderin viimeisiksi jääneitä otoksia Immolan pommituksesta.

 

Kysytään vaihteeksi selkeää, yksittäistä ilma-alustyyppiä, ettei tämä mene arvailuketjuksi.

 

Lähtökohta: sen pääase on kaliberiltaan tietääkseni suurin koskaan lentänyt (Tässä ei ole nyt tekonokkelaa verbaaliakrobatiaa, joten ei haeta esim. rahtiruumassa kuljetettuja haupitseja tms. Ja kaliberilla ei tarkoiteta putken pituutta vaan sen halkaisijan millimetrejä).

 

edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitetaanpa tällä:

 

Mitsubishi Ki.109, tykki 75 mm, "type 88". Käytettiin II-maailmansodan loppuvaiheessa. Kehitetty it-tykistä. Tarkoitus pudottaa alas jenkkien B-29 pommareita.

 

Parannetaan... Italialainen Piaggio P.108A,  102mm tykki nokassa. :o

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Arvasin että AC-130 ponnahtaa esiin ja sehän tuli haamurajaksi muodostuneen 20 minuutin kuluessa - sekunnin marginaalilla tosin. Valitettavasti 105 mm ei riitä.

 

Ja Herculeksessahan on potkuriturbiinit. Nyt haettava on lentänyt niin mäntä- kuin turbiinivoimalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

DC-3:n AC-47 versio oli tosiaan ns. gunship, joka tunnetaan nimellä Puff the Magic Dragon tai Spooky. Ja DC-3:sta on myös potkuriturbiiniversio. Mutta raskain ase, joka Spookyyn asennettiin, taisi olla 12.7 mm konekivääri.

 

Helpotetaan kysymystä: kyseinen ilma-alus lensi sekä yksi- että kaksimoottorisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään