Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

DC-3:n AC-47 versio oli tosiaan ns. gunship, joka tunnetaan nimellä Puff the Magic Dragon tai Spooky. Ja DC-3:sta on myös potkuriturbiiniversio. Mutta raskain ase, joka Spookyyn asennettiin, taisi olla 12.7 mm konekivääri.

 

Helpotetaan kysymystä: kyseinen ilma-alus lensi sekä yksi- että kaksimoottorisena.

 

Jotain vinkkiä löysin suuntaan Super Puma, mutta ei mitään millejä tiedossa. Josko se koko tässä nyt niin tärkeää onkaan ;)

 

Tosin sellaisen tiedon löysin (ei tosin satavarmaa onko VIELÄ lentänyt), että CH-53:een olisi sovitettu 120 mm Dragon Fire, tai vaihtoehtoisesti V-22 Ospreyhin

 

hannu

 

EDIT: typotetty sana korjattu ymmärrettävään muotoon

EDIT2: lisätty voiton todennäköisyyttä parilla lisävaihtoehdolla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitchell sedän tekemissä pommareissa oli isoja tykkejä,jäivät muistaakseni kuiteski 75 mm mutta herra Bellin tekemään taistelukopteriin on muistaakseni sovitettu n.125mm tykki,ikävä kyllä en nyt löydä teosta josssa asia mainittiin mistään.

Voin toki muistaa väärin tänmänkin,kaliperi oli tuumissa mainittu ja muistaakseni lähes 125 mm. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin väsyneenä työpäivän jälkeen tulee mieleen ehdottaa ME 262:sta. On lentänyt männällä ja turbiinilla, yksi- ja kaksimoottorisena, mutta mahdollisesta isosta pyssystä minulla ei ole mitään arvaustakaan...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhtaasti arvaten, Sikorsky S-58

 

Tai siis, se oli alunperin 2:lla mäntämootorilla, joitakin muunnettiin turbiinille.

Isosta pyssystä ei löytynyt (vielä) tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

me-262 oli mielestäni 50 mm tykki pahimmillaan,huey Cobrassa oli joku exp.versio jossa paljon aseita muttei yli 105mm,Sikorsky uh-19 oli myös asealus.

Jotkut väittävät että suurin ase ilmaaluksessa olisi ollut tuo ac-130 Howizer 105 mm.

Anna ihmeessä lisävihjeitä,kuusi kirjaa pöydällä ja Google ihan sökö.

t:aw

Ja tietty löyty Me tallin BF-110 jossa 108 mm tykki eräässä versiossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas hankala kysymys, itsekin olisin laittanut Herculeksen vastaukseksi.

 

Kun lukee erästä Teron kommenttia tuolla ketjussa aiemmin erään toisen kysymyksen kohdalla, hän väläyttää mahdollisen tulevan kysymyksensä alkavan E-kirjaimella, joten tästä sain vinkkiä...

 

Kun miettii konetta, joka oli sekä mäntämoottorilla varustettu, että turbopropilla, ja josta oli yksi- ja kaksimoottorinen versio, tulee mieleen P-51D Mustang sekä sen kehitelmä Piper PA-48 Enforcer. P-51:stä tehtiin kaksimoottorinen "Twin Mustang" ja Enforcerissa oli potkuriturbiini. Koneesta suunniteltiin mahdollinen seuraaja A-10 Warthogille.

 

Se, miksi tämä kone ei ilmeisesti ole vastaus kysymykseen on, että jo kaksi 30 mm:n tykkipodia siipien alla huononsivat sen suoritusarvoja, ja suunniteltu aseistus olikin pääasiassa rakettiaseistus, viisi rakettikiskoa per siipi.

 

No, laitoin tämän koneen tähän vain mielenkiinnon vuoksi, ja E-kirjaimen, ja aika harvinainen tapaus se on, vain muutama tehtiin.

 

http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=614

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun miettii konetta, joka oli sekä mäntämoottorilla varustettu, että turbopropilla, ja josta oli yksi- ja kaksimoottorinen versio, tulee mieleen P-51D Mustang sekä sen kehitelmä Piper PA-48 Enforcer. P-51:stä tehtiin kaksimoottorinen "Twin Mustang" ja Enforcerissa oli potkuriturbiini. Koneesta suunniteltiin mahdollinen seuraaja A-10 Warthogille.

 

En minäkään tähän mennessä keksinyt muuta kuin DHC-3 Otter/DHC-6 Twin Otter -parin tämän lisäksi.

 

Edit: täytyy tunnustaa, että mietin myös Ekranoplania, mutta kun se ei taas ole ilma-alus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Focke Wulf rakensi myös joskus reilummat tykit? 280mm Werfer granate jutut,amerikkalaiset kylläkin käyttävät nimitystä rocket näille laitteille,näissä ainakin koko riittäisi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ansiokkaita ehdotuksia. Mutta edelleen vääriä. Ekranoplan olisi aika hyvä, mutta ei. Ja Bf 110:ssä oli 30 mm tykkejä, joiden tyyppi oli Mk 108. Annetaan kaksi uutta vinkkiä, eiköhän helpota.

 

Haettavasta on myös ponttooniversio. Ja kyseessä on ainoa tietämäni ilma-alus, jossa on puskurit.

 

Edelliset siis olivat suurin kaliberi, polttomoottori ja turbiini, yksi- ja kaksimoottorinen (ja kuten arveltiin, mäntämoottoreita oli kaksi ja turbiineita yksi). Ei itäisestä naapurista.

 

Kuten kaikesta tästä voi päätellä, kyseessä ei ole kovin tunnettu juttu. Itse törmäsin tähän ensimmäisen kerran eilen kun lueskelin yhtä töistä tuomaani printtiä lehtijutusta. Mutta tästä on kyllä paljon tietoa tarjolla, itse asiassa löysin juuri netistä videonkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tiedän että tämä ei täytä ehtoja, mutta mielenkiintoinen laite jokatapauksessa :

ANT-23/I-12 - The I-12 had a central nacelle with a pusher and a tractor engines, and very slender twin tail booms. It was armed with two recoilless 76mm cannon, incorporated in the hollow tail booms! Only a prototype was built. Two 525hp Gnome-Rhone 9AK.

 

Jos nuo lasketaan yhteen, niin mitäs sitten  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha on ehkä lievästi jäljillä. Vaikka mainitsin ettei luvassa ole "tekonokkelaa verbaaliakrobatiaa" niin huijasin. Koiranruoka + 11 voisi antaa seuraavan etenemiskohdan.

 

Ja varoitan jo nyt, että yllä olevaa vinkkiä tarkastaessani kävi ilmi että alkuperäiseen kysymyksenasetteluun saattoi lipsahtaa mukaan miina, joka osittain nollaisi alkuperäisen lähtökohdan. Mutta se taitaa olla tulkintakysymys, nämä kysymyksethän ovat usein millistä kiinni. Mutta ratkaisuun se ei enää onneksi vaikuta, koska kukaan ei ole sitä vielä tähän mennessä kiistänyt. Kaikki varsinaiseen aiheeseen liittyvät tiedot sentään tukevat kysymyksenasettelua. Ehkä se toimii seuraavana vinkkinä?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole ateria Tassu vaan hauvan murkina. Toivottavasti ei mene entistä sekavammaksi, jos kerron että Mk II oli kaksimoottorinen turbiiniversio. Siina oli kantokykyä jo yli kaksitonnia ja miehistöllä heittoistuimet. Asiaa helpottanee valmistajan logo?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eipä ole Kamov vaikken heidän logoaan muistakaan.

 

Kyseessä oli kannuspyöräkone (sen ponttooniversion ohella). Mukaan mahtui pilotti plus 1-2 taistelijaa. Ja sen hauvan nimi on Musti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvataan, että Helio Courier.  Siitä on ainakin mäntämoottori- ja turbiiniversiot ja se on ollut kellukkeilla.  Muistaakseni joku kaksimoottorinenkin versio on ollut.  Tykistä en tiedä, mutta Vietnamissahan Helio Courieria käytettiin kaikenlaisissa hämärissä operaatioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehdäänpä taas kooste:

 

Suurin kaliberi (millintarkasti), polttomoottori ja turbiini, yksi- ja kaksimoottorinen (mäntämoottoreita kaksi ja turbiineita yksi). Ei itäisestä naapurista. Juhalla hajua. Mustin murkina + 11. Haettava on kannuspyöräkone josta on myös ponttooniversio. Ja kyseessä on ilma-alus, jossa on puskurit. Pilotti + 1-2. Mk II kaksimoottorinen turbiiniversio, jolla kantokykyä yli kaksitonnia ja miehistöllä heittoistuimet. Netistä löytyy tietoa ja jopa video. Valmistajan logo:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisävinkkejä:

 

- 50-luku

 

- Risto Linturi

 

- GP

 

- tämä ilma-alus löytyy museosta

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei istu vinkkeihin, mutta tälläinenkin tuli kirjoja selatessa vastaan :

"Ju 288G - design for an anti-ship version armed with a 355 mm recoilless cannon"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös toi ole Piaseckin logo ? Linturi oli sotkeentunut lentävin autoihin, mutta Mustin murkina menee jo koiranomistajaltakin ohi. Sillä Piaseckillä oli jotain lentäviä jeeppejä etc. muita hökötyksiä. Täytyy kyllä sanoa, että nää teidän kysymysketjut älkää lähestyä enemmänkin parhaita ristisanatehtäviä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

In 1968, the US Army employed a vintage F-51D (44-72990) as a chase aircraft for the Lockheed YAH-56 Cheyenne armed helicopter project. This aircraft was so successful that the Army ordered two F-51Ds from Cavalier in 1968 for use at Fort Rucher as chase planes. They were assigned the serials 68-15795 and 65-15796. These planes had wing-tip fuel tanks and were unarmed. Following the end of the Cheyenne program, these two chase planes were used for other projects.One of them (68-15795) was fitted with a 106-mm recoilless rifle for evaluation of the weapon's value in attacking fortified ground targets.

 

http://www.swissmustangs.ch/mediac/400_0/media/68-15796~F-51D~20JUN74~USA~LHL-183279a.jpg

 

Jos ei tästä ketjusta muuta hyötyä ole, niin ainakin tietomäärä kasvaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haettava on kannuspyöräkone josta on myös ponttooniversio.

 

Oliko MkII myös kannuspyörällä vai oliko siinä jo siirrytty nokkapyörään? ;)

 

MikkO

veikkaus olisi, mutta olisiko seuraavaa kysymystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään