Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Olipa mielenkiintoinen värkki. Hieman ihmetyttää ettei jatkokehitelmiä ole sen enempää näkynyt, kuvittelisin että kehitys esim. tietotekniikassa olisi mahdollistanut paremmin toimivia laitteita. Nykyään aika lienee jo ajanut miehitettyjen versioiden ohi, ainakin military-käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,näin paljon en ole aiemmin tiennyt lentävistä aseista,tuo koiranpurtava jäi mietityttämään,älyni ei kehitellyt sitä,olihan samalla valmistajalla tietty "dogship"xhrp-x,ehkäpä sieltä,saamme varmaan lukea perustelut.

Kiitos,oli hyvä kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin pitäisi saada Bestin istumaan tuonne

 

"Bestin, koiranruokaa

Bestin, Musti huokaa

  Bestin, koiranmakkaraa" ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No itse olisin mielelläni löytänyt jonkun "blackbone" laitteen jossa olisi ollut hirvittävä aseistus,olisi ollut Mustilla purtavaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskiyön öljyä on näköjään poltettu ja googlen serverit laulaneet hoosiannaa... Kyseessä siis oli Piasecki VZ-8P Airgeep.

 

VZ-8P oli yksi Yhdysvaltain armeijan VTOL "Lentävä Jeep" -vertailuun (GP = general purpose ->gee pee -> Jeep) osallistuneista ilma-aluksista ja ainoa joka otettiin koelentoihin lokakuussa 1958.

 

Kummallisesta ulkoasustaan huolimatta kahdella alas puhaltavalla potkurilla varustettu Airgeep lensi tasaisesti ja oli helposti hallittavissa. Ohjauslaitteet olivat samanlaiset kuin helikoptereissa. Ne vaikuttivat potkurien ilmavirrassa oleviin eviin.

 

Aluksi voimanlähteenä oli kaksi Lycoming-mäntämoottoria, sittemmin suihkuturbiini, Mark kakkosessa tuplaturbiini.

 

Vaikka nykyään hiukan naureskellaan näille Mollerin yms. lentäville autoille (Risto Linturin firma osakkaana), Airgeep oli ilmeisesti varsin onnistunut konstruktio. Se ei kuitenkaan päätynyt palveluskäyttöön ja tuotantoon, koska armeija epäili sen kenttäkelpoisuutta. Myös toiminta-aika sekä hyötykuorma olivat heikot, jälkimmäinen toisin parani turbiinien kehityksen myötä. Tilaukset suunnattiin kuitenkin helikopteripuolelle. Myös taloudelliset seikat vaikuttivat asiaan, koska käyttökustannukset olivat samat kuin enemmän nostavilla helikoptereilla.

 

Airgeepillä pystyi näppärästi lentelemään puurajan alapuolella (ne puskurit...) ja toisaalta tarvittaessa vaikka nousemaan tuhansien jalkojen korkeuteen. Kaiken lisäksi koneen profiili oli todella pieni. Nykynäkökulmasta katsoen kyseessä olisi myös stealth-kone, sillä pyörivät roottorit jäivät rungon suojaan toisin kuin helikopterilla. Laitteen aiheuttamasta arvattavasti sangen huomattavasta melusta ei lähteissä puhuta.

 

Airgeepistä oli myös merivoimille tarkoitettu ponttooneilla varustettu versio, oivallisesti nimetty Seageep.

 

Kakkosversiossa oli niksattu runko eteenpäin lennon helpottamiseksi. Moottoreina kaksi Turbomeca Artouste IIC -turbiinia.

 

Tästä linkistä voit katsoa miten Mk I lensi eli ihan hallittavan näköisesti (jos ei toimi, tallenna tiedosto levyllesi klikkaamalla hiiren vas. näppäimellä ja klikkaa sitten):

 

http://www.unmannedaircraft.org/page/page/1357250.htm

 

Tällä sivulla on kuvia ja jos ranska sujuu niin varmasti asiaakin.

 

http://kitbox.free.fr/photoscopes/VZ8_P/index.html

 

Tässä taas pienoismalli, josta rakenne käy hyvin ilmi.

 

http://www.anigrand.com/AA2019_VZ-8.htm

 

Piasecki on kieltämättä aika tuntematon valmistaja, silti sillä oli runsaasti edistyksellisiä koneita:

 

http://www.piasecki.com/piasecki.htm

 

Airgeepin aseistukseksi kaavailtiin 106 millimetrin M40 -raskasta sinkoa (recoilless rifle), josta koko kysymys lähti liikkeelle. Tuo miina kysymyksenasettelussa aiheutui siitä, että lisävinkkiä tarkistettaessa ilmeni että ilmeisesti jenkkien ko. ase oli itse asiassa kaliberiltaan 105-millinen (siis sama kuin AC-130:n haupitsi). Mutta ase nimettiin 106-milliseksi, jotta ampumatarvikehuollossa ei tulisi sekaannuksia tykin kanssa.

 

Ja se tuskaa tuottanut Musti... oli vähällä etten lainkaan laittanut tätä vinkkiä. Ajattelin että intin käyneet keksivät sen heti. Mustihan on suomalaisen raskaan 95 S 58-61 -singon lempinimi. Sen kaliberi oli tosin vain 95 mm (siitä Musti+11 mm). Itse muistan pst-miesten kertoneen että oli raskas sinko ja h*vetin raskas sinko (eli Musti).

 

Nils on oikeassa. Idea ei lienee ollut huono. Niinpä Piasecki on edelleen perusidealla mukana miehittämättömien lentolaitteiden kehittelyssä

 

Tässä linkissä aiheesta yleisempääkin tietoa:

 

http://www.faqs.org/docs/air/avplatfm.html

 

Ratkaisu syntyi näköjään tiimityönä. Lasse oli viivoilla, Jouni kaivoi esiin VZ-8:n ja Kimmo löysi singon millit artikkelista, josta kysymyksen keksin.

 

Mutta mielestäni kysymys ratkesi siinä vaiheessa kun Jorma tunnisti Piaseckin logon (mistä se muuten oli tuttu?) ja nosti esiin lentävät jeepit. Eli nyt omaa sanaristikkoa laatimaan.

 

edit: typoja

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koska Jorma on ilmeisesti vetäytynyt miettimään uutta kysymystä, annan edellisen kysymyksen esittäjänä Arnelle ja muille halukkaille mahdollisuus veryttelymielessä puhaltaa pölyt kirjoista.

 

Ja tästä EI saa uutta vuoroa, Jorma on edelleen seuraava. Tämä on siis ns. välikysymys, joka varmasti napsahtaa helposti.

 

Mikä lentolaite on kirjaimellisesti tyhjää täynnä? Kyseessä ei ole Beluga, An-225 tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei hassumpi havainto mutta ei se haettu. Selvennetään ennen kuin joku tarjoaa ilmalaivaa: kiinteäsiipisestä on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskos näitä NASA:n kehittelemiä "puhallettavia" ilma-aluksia? Muistan joskus lukeeni näistä lentolaitteista Kuppilatiimakiilarin palstalla. Ajankohta taisi olla 60-luku..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, sen siitä saa ei tutki taustoja; Inflatoplane olisi tietysti myös hyvä vastaus. Mutta ei osu. Onneksi tässä ei ole kysymysvuoro pelissä.

 

Vinkki: Ressu saattaisi pitää tästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, sen siitä saa ei tutki taustoja; Inflatoplane olisi tietysti myös hyvä vastaus. Mutta ei osu. Onneksi tässä ei ole kysymysvuoro pelissä.

 

Vinkki: Ressu saattaisi pitää tästä.

 

Tuo Ressu-vinkki voisi tuoda mieleen Pilatus Porterin (ressun lempijuomahan  on portteri eli portviini)

 

Tuosta tyhjyydestä sitten tiedä mitään...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käviskö Sopwith Camel tähän väliin,tuo tyhjää täynnä on hakusessa takaraivossa pyörii ajatus jonka vielä esitän,jos ehdin,ja ehkä ellen esitän sittenkin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Nieuport tai Camel. Toivottavasti Arnen kirjat ovat päässeet pölykerroksesta. Edetään nopeutetulla tahdilla.

 

Kyseessä on potkurikone, jota tarvittiin suihkukoneen suunnittelussa.

 

EDIT ja lisätään vielä, että kruunun jalokivikin liittyy tähän tavallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasse on luultavasti oikeassa,itse ehdotan silti Gloster meteorin esivaihetta,lentävä savupiippu,tyhjää täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eipä ole DK eikä Meteor. Kerrataan ennen kuin tämän illan viimeinen vinkki tulee.

 

Tyhjää täynnä (ei iso rahtikone). Kiinteäsiipinen, jossa Ressu voisi olla kotonaan. Historiallinen kone, josta noin 2/3 tuore replika. Ja kruunun jalokivikin kummittelee. Potkurikone, jota tarvittiin suihkukoneen suunnittelussa.

 

Ratkeaisiko tällä: käänteinen tuulitunneli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään