Kirjoitettu Lokakuu 27, 2006 Messerschmit 262 alkuvaihe mahtoiko olla V1 tai samaa sarjaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2006 Mahtaisiko olla Saab safir johon asennettiin Tunnanin nuolimuotoiset siivet koelentoja varten? Tynnyrissä voi olla kaikkea mutta myös tyhjää.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2006 Onko teillä muutakin elämää,eli eikö kysymysjuttu ole ainoa,äsken lähteneet vieraatkin kyselivät,onko sinulla muutakin elämää. ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2006 http://www.saunalahti.fi/matkoski/perjantai.html Ja flunssa vaivaa vieläkin, ei jaksa radalle lähteä.. Lääkärikin tosin määräsi kuumaa juotavaa, karibialainen tislaustuote ei kuulunut kiellettyihin nautintoihin.. Ja nyt on pieni tauko töllönm tämän illan harvinaisen hyvissä leffoissa, kohta alkaa hauska pikku vampyyripätkä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Jotenkin alkoi takaraivossa kilistä kerrankin.... Stipa-Caproni venturi runkoinen koekone. Ideana saada kuulemma lisää työntövoimaa venturi efektistä.... varsinaisesta tehovaikutuksesta..... määttiijä sanosi savolainen. Mutta koirankopilta tuo kovasti näyttää ainakin minusta http://www.airbornegrafix.com/HistoricAircraft/ThingsWings/StipaCaproni.htm No aika pölyisestä kirjasta löytyi tämäkin..... Edit: jaa tämäkin taisi tulla myöhään jo.... sen siitä saa kun ei lue tarkasti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Markku löysi tämän hämmästyttävän koekoneen eli kyseessä on tosiaan Stipa Caproni. Linkissä lisää etenkin tuosta replikasta. http://www.seqair.com/Hangar/Zuccoli/Legends/Legends.html Stipa Capronilla testattiin venturivaikutusta suunniteltaessa Campini Caproni CC.2 -konetta, joka puolestaan oli ensimmäisiä suihkukoneita. http://en.wikipedia.org/wiki/Campini_Caproni_CC.2 Sen moottorissa ei ollut ahdinta vaan 900 hv polttomoottorin pyörittämä kompressori, joka painoi ilmaa eteenpäin eli kyseessä oli ns. thermojet. http://en.wikipedia.org/wiki/Thermojet Ressu-vinkki lienee selvä, ohjaaja on Stipassa kuin koirankopin katolla. Linkki kruununjalokiveen eli ketjussa aiemmin esiintyneesseen Saab Safiriin on moottori: sen ensi versioissa oli sama de Havilland Gypsy -moottori kuin Stipassa. Kysymysvuoroa ei Markku tästä ainakaan vielä saa, odotellaan Jormaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Jorma taitaa vierailla palstalla harvoin mutta ei kiilata vielä. Pidetään Arnen aivosolut liikenteessä tällä. Kuka suomalainen saavutti ensimmäisen ilmavoiton? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 luutnantti jalmari vuorela Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Valfrid Erhard (Poju) Nykänen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Valfrid Erhard (Poju) Nykänen Aivan oikein, Valfrid "Poju" Nykänen oli toinen lentokoulutuksen saanut suomalainen ja myös ensimäinen ilmavoittaja. Kotkalainen Nykänen (s 1894) lähti Venäjälle upseerikouluun 1914 ja osallistui I maailmansotaan Kaukaasian rintamalla. Lentäjäksi hänet koulutettiin Sevastopolin ohjaajakoulussa ja tutkinnon hän läpäisi toukokuussa 1917. Vuonna 1917 Nykänen saavutti Kaukaasiassa neljä ilma-voittoa. Tammikuussa 1918 hän palasi Suomeen osallistuakseen vapaussotaan valkoisten puolella. Nykänen jäi petturillisen saattomiehen takia kiinni ollessaan Hämeenlinnassa matkalla Helsinkiin rintaman läpi. Tarkoituksena oli noutaa joku venäläisten lentokoneista valkoisten käyttöön. Punaiset surmasivat Nykäsen. (Lähteet Huuvan alta ja wikipedia.) Jalmari Vuorela saavutti vasta seuraavassa kapinassa ensimmäisen ilmavoittonsa. Joulukuussa 1939 hän ampui alas SB-2-pommikoneen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Joo, oli tässä päivällä ihan pakko käydä päivittämässä sinänsä jo hyvää wikipedian artikkelia aiheesta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Terve taas ! Piasecki oli jäänyt kytemään aivosoluihin, kun on joskus tullut häärättyä helikopterien kanssa ja kiinnostuin niistä. Oli työ yms. kiireitä ja eilen piti piipahtaa vielä Ilmailumuseossa harrasteilmailupäivillä. Laukkanen piti hyvän esitelmän Drakenista, mutta kirjaa en vielä saanut. Kirjapaino pilasi Jyrkin kuvien värit.... Nyt tulikin tuskainen paikka, kun pitäisi vääntää kysymys. Yritetäänpä tällaisella, joka ei löytyne Googlella. Aikoinaan Espoon Tapiolassa sijaitsi Yleisradion AM-asema. Se sijaitsi entisillä valtion mailla paikalla, joka kulki myös nimellä Laajalahti. Tampereen lähellä Ylöjärvellä sijaitsee vieläkin ent. YLE:n, nykyisin Digitan betoninen linkkitorni. Se taas sijaitsee Teivaalan kartanosta lohkaistulla maalla. Kysymys kuuluu, mitä ihmeen tekememistä näillä tienoilla on tekemistä ilmailun kanssa ? Sen verran vinkkiä, että liittyy historiaan, ei nykyhetkeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Niiden avulla taidettiin ajaa sodan jälkeen "juna kotiin". Esimerkiksi Joensuun yleisradioasema soitti äänilevyjä mm. pommituslentolaivue 46:n suunnistustarpeisiin. Ja lentokoneet nimenomaan pyysivät suuntimoita tuolla edellä mainitulla termillä. Myöhemmin noita käytettiin siis yksinkertaisesti suuntimoasemina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Hiukan lisää vihjettä, vastaus liittyy aikoihin, jolloin, kummallakaan paikalla ei ollut vielä radio- tai TV-toimintaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Sen verran vielä, että Tapiola/Laajalahteen tuli AM-asema vasta ihan -50-luvun alussa ja Ylöjärvi tehtiin TV:n tarpeisiin -60-luvun alkaessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 No, olikos kyseessä sitten nämä foorumillakin mainostetut valomajakat viime vuosisadan alkupuolella... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Ei ollut valomajakat, mutta lentoliikenteen piirissä ollaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Joudun kohta sulkemaan koneen, mutta sitä ennen "ristisanamainen" vinkki: Helsingin seudulla se oli nousemassa mereltä maalle ja Tampereen seudulla sitä ei vielä ollutkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Sitä ei sittemmin ollutkaan Laajalahdessa eikä Ylöjärvellä vaan se jäi vain arkistoihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Nokun muut ovat ilmeisesti hyvän kelin ja lämmön turvissa ulkoilemassa, vastaan sitten vielä kolmannen kerran. Eli olisiko Kuopion Väinölänniemikin samaa sarjaa. Eli olematon vesilentoasema. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Oikeilla jäljillä olet, mutta maalla ollaan, eihän radioasemat ole vedessä (yleensä). Kulkulaitosten ja Yleisten Töiden ministeriön arkistosta voisi olla apua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Järkeillään nyt sitten, että kyseessä olisivat toteutumattomat maalentoasemat... Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Sehän se oli. Eli kun Helsinkiin puuhattiin maalentoasemaa, oli ensin ehdolla laajalahti. Se todettiin kuitenkin sopimattomaksi ja kenttä tehtiin Malmille. Tontti jäi kuitenkin valtiolle ja sieltä Yleisradiolle, joka sen myi -90-luvun alussa. Tampereen lentoasemaa tosiaan puuhattiin alkujaan Ylöjärvelle Teivaalan suvun maille. Härmälä valittiin. Törmäsin näihin dokumentteihin aikoinaan töiden yhteydessä. Laajalahden suunnitelmasta olen nähnyt ennenkin tarinaa, mutta Ylöjärvi lienee ollut huonosti tunnettu. Ylöjärven vanhat suunnittelmat kuitenkin hiukan haittasivat tuon betonitornin pystytystä. Siis seuraava huki Juha K. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Siis seuraava huki Juha K. Kiitoksia kunniasta, hyvät vihjeet auttoivat asiaa Katsotaanpa selviääkö tämä alle maagiden 20 minuutin... Mikä lentokenttä? Ja vastaus vaikka ICAO:n nelikirjaimisella koodilla, niin ei jää epäselvyyttä. metsäneläinhuudetaanloistavanesityksenjälkeenkaupunkipainomittasukellusveneluokka Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla