Kirjoitettu Marraskuu 10, 2006 Erkki alkaa lähestyä sitä mitä se Ryhmäseksi oikeasti oli, mutta se on ketjun toinen pää ja siitä välistä puuttuu eräs hyvin tunnettu ja arrvostettu suomalainen henkilö. Erkin muut pohdiskelut, kuten Arin ja Hannun olivat mukavaa yleissivistävää tietoa, mutta eivät jäljillä vielä. Pitäytykää siinä Matti Kuusessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2006 Avasin juuri Gulden Draak -nimisen belgioluen viikonlopun alkamisen kunniaksi. Siitä tulikin mieleen, että lohikäärme on melko hyvä näiden kuutosten yhdistäjä. Puhumattakaan Grupp Sexistä. Tai viimeaikoina esitellystä kirjasta, jonka värit olivat menneet vähän pilalle painossa, kuulemma. Edit: Tässä vaiheessa turvauduin nolosti sitten googleen hakusanoilla "Matti Kuusi ritari". Mannerheim-ristin ritari Ehrnroot oli sota-aikana Matti Kuusen esimies. Joten ketju lienee jotakin Granfelt - Matti Kuusi - Ehrnroot - Mannerheim-ristin ritarit - Draken-ritarit - Grupp Sex-taitolentoryhmä (hakekaa vaikka foorumin haulla, jos nimiä kaipaatte) - Ryhmäseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2006 Avasin juuri Gulden Draak -nimisen belgioluen viikonlopun alkamisen kunniaksi. Siitä tulikin mieleen, että lohikäärme on melko hyvä näiden kuutosten yhdistäjä. Puhumattakaan Grupp Sexistä. Tai viimeaikoina esitellystä kirjasta, jonka värit olivat menneet vähän pilalle painossa, kuulemma. Edit: Tässä vaiheessa turvauduin nolosti sitten googleen hakusanoilla "Matti Kuusi ritari". Mannerheim-ristin ritari Ehrnroot oli sota-aikana Matti Kuusen esimies. Joten ketju lienee jotakin Granfelt - Matti Kuusi - Ehrnroot - Mannerheim-ristin ritarit - Draken-ritarit - Grupp Sex-taitolentoryhmä (hakekaa vaikka foorumin haulla, jos nimiä kaipaatte) - Ryhmäseksi. No jo vain! Tulin juuri Frankfurtista, etten aiemmin päässyt vastailemaan. Matti Kuusen ansioksi toimia suomalaisena politrukkina eli valistusupseerina ja hän keksi Jalkaväkirykmentti 7:lle osuvan nimen, jota myöhemmissä sodan taistoissa käytettiin menestyksekkäästi joukko-osaston hengen nostattajana. Tuon samaisen, jota "Kaunis-Aatu" myöhemmin komensi. (Tosin, täytyy sanoa, että ei JR7 ollut kuin yksi Siiranmäen ja Äyräpään torjuntataistelujen maineikkaista rykmenteistä, veljesrykmenttien JR49 ja JR28 ohella.) Itseasiassa Aatun kytkentä Drakeniin on suorempi kuin Ilkan esittämä. Jos joku kaivaisi sen vielä esiin eräästä syksyn toisesta kirjauutuudesta. Ja kai sen JR7:n nimenkin joku kaivaa esille. Muuten tuohon Ilkan ketjuun ei ole lisättävää. Edit: ja niin: Grupp 6 oli taitolentoryhmä joka teki "Ryhmäseksiä", aivan kuten Ilkka esitti. Ensimmäisten Ruotsissa koulutettujen suomalaisten Draken-lentäjien kypärässä oli taas tämän ryhmän tarra. Tieto on kuvan kanssa esitelty kirjassa "Lohikäärmen aika". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2006 JR7 tunnettiin Tyrjän rykmenttinä. Nimen historia lyhyesti on, että rykmentin sotataival alkoi Tyrjän rajuista taisteluista, Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2006 Itseasiassa Aatun kytkentä Drakeniin on suorempi kuin Ilkan esittämä. Jos joku kaivaisi sen vielä esiin eräästä syksyn toisesta kirjauutuudesta. Ja kai sen JR7:n nimenkin joku kaivaa esille. Muuten tuohon Ilkan ketjuun ei ole lisättävää. Vuonna 1956 hänet (Adolf Ehrnrooth) ylennettiin kenraalimajuriksi ja määrättiin ilmapuolustuksen tarkastajaksi. http://www.mil.fi/jalkavaenkenraali/269.dsp Olisiko siinä asemassaan Ehrnroothilla ollut vaikutusmahdollisuuksia ja vaikutusta Ilmavoimiemme hankintoihin. Ja yhteyksiä myös Ruotsin Ilmavoimiin ja SAAB:in tehtaalle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2006 JR7 tunnettiin Tyrjän rykmenttinä. Nimen historia lyhyesti on, että rykmentin sotataival alkoi Tyrjän rajuista taisteluista, Rykmentillä on kotisivutkin http://jrseiska.net/ missä kansilehdellä mainitaan myös Matti Kuusen osuus. Mutta en kyllä vielä ole tajunnut miksi? Oliko hän kyseisen rykmentin hengen luoja? Kun yleensä se kai on annettu Aatun ansioksi. (Oli muuten JR7:ssa yksi setänikin) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2006 Rykmentillä on kotisivutkin http://jrseiska.net/ missä kansilehdellä mainitaan myös Matti Kuusen osuus. Mutta en kyllä vielä ole tajunnut miksi? Oliko hän kyseisen rykmentin hengen luoja? Kun yleensä se kai on annettu Aatun ansioksi. (Oli muuten JR7:ssa yksi setänikin) Matti Kuusi keksi nimen ja toimitti samannimistä rykmentin lehteä. Herrojen kotkotuksia, ehkä... mutta Ehrnrooth osasi hyödyntää Kuusen "propagandaa" taidokkaasti. Matti Koskimaan kiinnostavassa kirjassa Tyrjän rykmentti selostetaan asia melko hyvin. (Koskimaan kirjat muutenkin ovat kirjahyllyn must-kappaleita.) Ehrnrooth ilmapuolustuksen tarkastajana ajoi Lansenia Suomen torjuntahävittäjäksi kun valintaa mietittiin 1956 ja kävi jopa lentämässä tällä. Ilmavoimien komentajan alkuunpanemana ajatuksena oli, että kehittyneenpään Drakeniin siirtyminen olisi myöhemmin ollut vaivattomampaa. Muut vaihtoehdot olivat Mystere IV B, Hunter Mk.4, MiG-15 ja MiG-17. Valittiin Gnat. (Lauri Pekuri, Hävittäjälentäjä WSOY 2006) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 No kysytäänpäs suomalaisillekin tuttua konetyyppiä. Normaalisti tämä konetyyppi oli varustettu kahdella mäntämoottorilla, mutta joissakin yksilöissä oli lisäksi kaksi suihkuturbiinia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 Lockheed P2V "Neptune": "This airplane is unique, in the fact that it has piston and jet engines that run on the same fuel (the jet engines are used just to give more power when needed". "The last US-built model of the Neptune was the "P2V-7", with yet another uprated Wright radial, the R-3350-32W Turbo Compound Cyclone engine, with water-methanol injection and 2,985 kW (4,000 HP) for take-off. The P2V-7 was the first Neptune to have J-34 turbojet engines fitted on the production line, as opposed to retrofitted in the field." http://www.korean-war.com/images/KWAircraft/US/Navy/P2V.jpg ( 2 mäntämoottoria) http://www.bluejacket.com/usn/images/ac/p2v_lockheed_neptune_d.jpg ( 2 mäntämoottoria ja 2 suihkumoottoria) http://www.vectorsite.net/avp2v.html#m1 Se miksi tämä konetyyppi on "suomalaisille tuttu", niin eiköhän sen ole tehnyt sama tehdas kuin Suomessa lennelleet Lockheed "Kultakuokka" Lodestaritkin... Ja noita on lennellyt NATO-maissa, joihin Ilmavoimilla on tiivistä yhteistyötä. ( muuta yhdistävää tekijää en keksinyt...) edit: pieni korjaus viimeiseen lauseeseen. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 Kysymystä laatiessani mietin, että tähän varmastikin löytyy useampikin konetyyppi. Tuota konetta ei kuitenkaan haettu vaan sellaista, joka on todistettavasti käynyt Suomessakin (tosin vain perinteisillä moottoreilla varustettuna). Ja konetyyppi on tavallaan historiallisestikin suomalaisille tuttu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 AC-119K, muistaakseni Boxcarilla on joskus muinoin viety YK-joukkoja Suomesta kustannuspaikalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 C-123 Provider ; tarkemmin sanottuna J-mallista eteenpäin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 Markulla on kytkentä Suomeen täysin oikein. Nyt puhutaan Suezin kriisistä. Kysytty konetyyppi on sukua vanhemmassa polvessa Boxcarille. Annetaanpa lisävihjeenä, että koneessa käytettiin lähteeni mukaan J-1600 suihkuturbiineja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 Onko haussa aiempi versio C-82 Packet? Mutta se tuskin oli mukana Suezin kriisissä mutta kanadalaiset C-119 Boxcarit kylläkin lennättivät pohjoismaisia YK-joukkoja, ehkä siis myös suomalaisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 Kyllä, Fairchild C-82 Packet. Jettiversio oli nimetty Jetpacketiksi, en tiedä tosin montako tällaista on valmistettu. Google vahvisti että Packet oli käytössä myös Suezin kriisissä, mutta varsinaisesti tämän pikaisesti ja vähän heikosti laaditun kysymyksen pohjalla oli tämä Ilmailun pikku-uutinen numerosta 4/1957 (tässä referaattioikeutta käyttäen 8)): [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Sinänsä mielenkiintoinen seikka tämä "sekakoneistus", yhtenä motiivina kysymyselle olikin saada lisätietoa muista mahdollisista vastaavista konetyypeistä. Vaikka Tero tiesikin, niin ei tuo Boxcarkaan ole huono vastaus. Ja taitaa olla Markun kysymisestä pidempi aika, joten Markku ole hyvä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Mikä kone ja missä? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Niinpä, luulin että olisi ollut vaikeampi, Ari kysyy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 No ei tuo kai ihan helppokaan ollut, sattui vain arvaus kohdalle. Arvelin, että voisi olla Concorden siiven etukulmaa, ja mustat lätkät olisi tankkien paikkoja. Tankkeja ne ei olleet, ja siiven etureunakin näytti erilaiselta. Mutta löytyi sitten Airlinersista pienellä etsimisellä kuva tuosta yksilöstä. Protossa oli pinta näköjään vähän "rosoisempi", myöhemmissä malleissa siiven tyvi on aivan tasainen. Nyt vaan ei ole kysymystä valmiina, enkä pääse lähteiden äärelle kuin vasta illalla yhdeksän jälkeen. Joten joutunette vähän aikaa odottelemaan;) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Taas vaihteeksi arvaillaan eksoottista konetyyppiä pituus: 4,5 m korkeus 1,7 m tyhjäpaino 75 kg huippunopeus 80 km/h Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Focke-Achgelis Fa 330A-1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Focke-Achgelis Fa 330A-1 Meinasin vastata Mini-Sytky, mutta taisi olla liian pieni. Nyt taitaa olla seuraava kysymys uusi Tamworth, mikäli merkit pitää paikkansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Jovain, eipä tarvinnu paljon vinkkejä antaa... Saksalaisten suunnitelma sukellusveneestä toimivaksi kevyeksi tähystyskopteriksi. Tuolta lisää tietoa engelsmanniksi: http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/focke_achgelis.htm Tero jatkaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla