Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Kysymysasettelu on kuka, missä, milloin ja miksi ?

 

Ja haussa on viimeinen meillä lennetty DC-3 reitti.

 

Sekuntikello käy jo  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en tiedä tuohon vastausta mutta itse reitillä Jyväskylä Helsinki taisi olla 1961 tai -62,olis muuten jossain mustavalkokuva tuosta koneesta silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei käy  :( sen paremmin Arin kuin Arnenkaan tarjous.... haussa on viimeinen DC-3lla lennetty reitti kaupallisen yhtiön toimesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kysytään suomalaista yhtiötä, arvataan Finnair ja reitti Helsinki-Kööpenhamina-Amsterdam, helmikuu 1970. Koneena OH-LCE "Haahka".  ???

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulu - Kuusamo ja olisikohan ollut vuosi 1973? Kone sis OH-VKB. Miksi: koska Twin Otter OH-KOA tuhoutui Pudasjärvellä ko. reittiä lentäessään, niin piti ottaa vanha veeraani tilalle hommiin.

 

Edit: siis kuka = Kar-Air.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten hyvä, kiitos vaan, mutta pitäis keksiä kysymyskin... Mietitään huomiseen. Öitä.

 

Sehän tässä kisassa on aina vaarana, että kysymysvuoro yllättää  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytäänpäs välillä ilmailuviestiliikennejuttua: Tammikuussa 1951 kahden suomalaisen lentokentän välinen lentoliikenne oli vilkastunut niin paljon, että niiden välille järjestettiin radioyhteys, HF-taajuudella 4660 kHz. Mitkähän kaksi kenttää mahtoivat olla kyseessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko taajuus täysin oikein? Helsingin(HK), Kemin ja Vaasan välillä näkyisi olevan likipitäen sama HF taajuus käytössä ko paikkojen "radio"lle, 4675.5 Kc/s =>kHz

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko taajuus täysin oikein? Helsingin(HK), Kemin ja Vaasan välillä näkyisi olevan likipitäen sama HF taajuus käytössä ko paikkojen "radio"lle, 4675.5 Kc/s =>kHz

 

Lähteeni mukaan olisi 4660, eikä muuten ole Hki - Kuopiokaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustuu pelkkään arvailuun,olisiko Helsinki-Turku ollut silloin tärkeä väli.

 

Varmaan oli tärkeä, mutta siitä ei ole nyt kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut Oulu eikä Kemi kumpikaan noista kentistä, eikä kysymyksessä muuten puhuta Aerostakaan mitään... ;)

 

 

No heitetään taas arvauksena Kauhava ja Rissala...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No heitetään taas arvauksena Kauhava ja Rissala...

 

hannu

 

Hyvä arvaus, mutta väärä. Pyssy-yhtiökään ei aiheuttanut tuota radioyhteyden tarvetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivalon ja Jäkäläpään/Martiniiskonpalon

 

Perustelut Ivalon kentän historiasta:

Lapin kullan löytyminen ja sitä seurannut kultaryntäys antoivat sysäyksen kentän kunnostamiselle. Lentäjä Jukka Lindström, joka lensi huoltolentoja kullankaivajien tunturin laelle raivaamalle laskupaikalle, kunnosti Ivalon kentän tukikohdakseen vuonna 1950.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään