Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Mikä vika tuossa vastauksessa on alkuperäiseen ja nyt täydennettyyn kysymykseen verrattuna? ??? Eikai tämän ketjun tarkoitus ole lukea kysyjän ajatuksia vaan vastata siihen mitä kysytään Toki vastaukseni voi olla väärinkin, mutta se on toinen juttu. "The first non-stop transatlantic airmail flight is accomplished by John Alcock and Arthur Whitten-Brown on 14 June between St. John’s, Newfoundland, and Clifden, County Galway, Ireland. The flight is completed in 16 hours and 12 minutes" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Kokeillaan sitten vielä 27.5.1919 Lissaboniin saapunutta NC-4:n miehistöä Bellinger, Byrd, Mitscher, Read ja Towers. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Joo, oli näemmä Alcock&Brownillakin näemmä kirjesäkki mukana.. Mutta tuota ei nyt haeta. NC-4 lenteli useammalla pysähdyksellä, ei kelpaa. Pitää antaa lisää tarkennusta: lähtömaa USA, laskupaikkaa en (vielä) kerro. Netistä löytyneessä lähteessä mainitaan "consignment", tässä kuulemma ensimmäinen. =komissiokauppa, laivaus, luovutus, lähetys, rahtitavara, tavaraerä, tavaralähetys, toimitus Lento löytyy myös mm votkapullon kyljestä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Lokakuu 1924, Zeppelin ZR-3 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Tarkennetaan oma itsestäänselvyys, kyseessä oli lentokone.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Kysymykseen liittyen, mutta ehkä ei kuitenkaan ensimmäinen "postilento".... "May 20, 1939 - The first North Atlantic airmail service is started by Pan American Airways between Port Washington, Long Island, the Azores, Portugal, and Marseille, France" http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=260&period=1930s Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Charles Lindbergin legendaarisella lennollakin oli mukana 197 virallisesti "tullattua" kirjettä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Taisi tulla turhan laaja kysymys.. Tuohon aikaan tapahtui sen verran paljon ensimmäisiä tapahtumia ilmailun historiassa. Rajataan vielä: Kaksi herraa yksimoottorinen lentokone aikoinaan toiseksi pisin lentomatka, neljänneksi pisin lentoaika USA:sta Eurooppaan onneton loppu lento löytyy (hyvän) votkapullon etiketistä herrat ja kone setelissä ja se first transatlantic airmail consignment Ja yleissivistys ainakin kasvaa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Ne on nää liettualaiset kansallissankarit, nimet saa joku nopsa googlettaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Ne on nää liettualaiset kansallissankarit, nimet saa joku nopsa googlettaa... Hyväksytään. esim: http://en.wikipedia.org/wiki/Darius_and_Girenas ja http://discovery.ot.lt/cfair97/biodar.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Hyväksytään. .... Yritin olla epämääräinen, ettei tarvitsisi keksiä uutta kysymystä... No, laitetaan nakki kiertoon seuraavasti: Miten vuoden 2004 pääsotaharjoitus liittyi helsinkiläiseen siviili-ilmailuun? Hakemani asia ei liity Malmin kenttään. Epäilemättä sielläkin harjoitus on jotenkin näkynyt. (Taitaa olla helppo...ja pitäiskö vielä sanoa, että ne jotka tuntee mut, ei saa vastata...no, vastatkaa vaan.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Vaikka Hannu melkein bannasi tutut, yritetään kun lupa saatiin. Olisiko haettu liittymäkohta konteista rakennettu Camp Kaivo -tukikohta, joka perustettiin Meripuistoon? Siis aukealle, josta kuumailmapallot varsin usein starttaavat. http://tietokannat.mil.fi/aalto2004/include/thumbnail.php?id=146&width=640 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Olisiko haettu liittymäkohta konteista rakennettu Camp Kaivo -tukikohta, joka perustettiin Meripuistoon? Siis aukealle, josta kuumailmapallot varsin usein starttaavat. http://tietokannat.mil.fi/aalto2004/include/thumbnail.php?id=146&width=640 BINGO Helppohan tuo oli. Kyllä juuri näin oli. Luonnollisesti kriisitilanteessa pitää strategiset paikat turvata, kuten lentopaikat... Ja ettepäin! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Kuvan perusteella kyseinen lentopaikka oli Aalto 2004 -harjoituksen aikana todella hyvin suojattu. Millä nelimoottorisella matkustajakoneella on tehty tynnyri? Tämähän lienee helppo. Mutta varsinainen kysymys onkin millä on tehty silmukka? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Millä nelimoottorisella matkustajakoneella on tehty tynnyri? DC-8 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Millä nelimoottorisella matkustajakoneella on tehty tynnyri? Tämähän lienee helppo. Mutta varsinainen kysymys onkin millä on tehty silmukka? Muistaakseni B707 on vedetty silmukka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Siis silmukkaa haetaan, ei tynnyriä. Tietääkseni 707:lla ei sellaista ole tehty. Lisävinkki: kone on nähty Suomessakin. EDIT: siis tarkoitin ettei DC-8:lla ole sellaista tehty. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Se helppo. 747-SP. Se vaikeampi tapaus: jos kirjaimellisesti lukee, niin silmukan tehneitä lentokoneitahan on useampiakin... mutta ehkä kysyjä tarkoittaa nelimoottorista silmukan tehnyttä matkustajakonetta, jolloin vastaan Fw-200 Condor. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Tex Jonhnston teki ainakin tynnyrin (tai oikeastaan aileron roll) 707:n prototyypillä Seattlessä: [ftp=ftp://http://www.avpics.de/mov/civ/tex_roll.avi]http://www.avpics.de/mov/civ/tex_roll.avi[/ftp] tai http://www.historylink.org/essays/output.cfm?file_id=390 Silmukan tehnyt kone on ollut joku potkurikone. Condor on hyvä arvaus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 747SP-tapaus oli enemmänkin incidentti kuin taitolentoliike. 707 sen sijaan on tynnyrin viskannut ihan tarkoituksella. YouTubesta tämäkin löytyy: Koska Ilkalla meni tuo helppo ohi maalin, kiusataan vielä hiukan (muuten hyvät taustatoimituksen vinkit menisivät ihan hukkaan). Kyseessä oli tosiaan nelimoottorinen matkustajakone (ketjussahan nykyään on oltava kaikki pilkuntarkasti oikein, sorry) nimeltään Condor . Missä Condor on silmukan vääntänyt ja ennen kaikkea mitä ihmettä se teki Hyvinkäällä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Canada.. eikun Kööpenhamina. Olisivathan ne voineet laskeutua Malmillekin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Canada.. eikun Kööpenhamina. Tällä Ilkka saa kysymysvuoron. Mutta bonustehtävänä edelleen se Hyvinkää? Ja helppoudesta puhuttaessa; taustatoimitus kommentoi että "meni Condor alle torihintojen". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2007 Jätetään boonustehtävä suosiolla seuraavaksi kysymykseksi, ainakaan itse en sitä pysty ratkaisemaan millään muotoa, ja vastaus kiinnostaa erittäin kovasti... ??? Tero jatkaa tuomarina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2007 Olisiko Condor käynyt "pääkaupungin lentokentällä" Hyvinkäällä joskus valvontakomission aikaan kun Malmi oli rautaesiripun takana? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2007 Olisiko Condor käynyt "pääkaupungin lentokentällä" Hyvinkäällä joskus valvontakomission aikaan kun Malmi oli rautaesiripun takana? Eikös Saksan siviili-ja sotilasilmailu ollut pannassa heti toisen maailmansodan jälkeen aina 1950-luvun alkuun asti, samoin lentokoneiden rakentaminen vielä pitempään. Miten saksalainen Condor olisi päässyt sieltä tänne "rautaesiripun" reunalle valvontakomission aikaan...jos kyseessä ei sitten ollut venäläisten lentämä "sotasaaliskone". Vasta 1950-luvun alkupuolella vapautui saksalainen lentoliikenne. "The wartime German airline Deutsche Luf Hansa (DLF) effectively ceased service at the end of World War II (although the company was not liquidated until 1951). There was no commercial airline activity to speak of in postwar West Germany until the early 1950s. In January 1953, private investors and the government combined forces to form a new company known as Luftag. In August 1954, the new company took the name Deutsche Lufthansa, more commonly known simply as Lufthansa." http://www.centennialofflight.gov/essay/Commercial_Aviation/PostWWII/Tran26.htm Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla